Lääkärin puhelinvastaanotto

Digi on päivän sana.
Terveyskeskuslääkäri tuskailee kun puolet ajasta menee
järjestelmien kanssa.
Jos ne pelaisivat voisi ottaa enemmän potilaita ja
hoitaa varsinaista työtään.
– Niin puuhataa asialla joka ei pelaa ei ainakaan vielä?
– Soitin hammashoitolaan varatakseni aikaa suuhygienistille,
jota ei annettu kun ensin hammaslääkärin pitää todeta
ko tarve. Se aika on sitten parin kuukauden päässä
jolloin hän käynninn yhteydessä toteaa asian jonka
itse tiedän.
– Tänään MOT digiasialla.

13 vastausta artikkeliin “Lääkärin puhelinvastaanotto”

  1. Koko tämä byrokraattinen pelleily on resursien täydllistä haaskaamista.
    Jos olet sairastanut useita vuosia jotain kroonista sairautta ja hoidattanut sitä esim, työterveydessä, niin siirtyminen sosialistiselle puolelle esim. eläköityessäsi ei onnistu todellakaan helposti.
    Ensin oitat varata aikaa systeemiltä ja saat sen 2-6 kk päähän terkkarille, jolle joudut selittämään taudistasi kaiken alusta loppuun ja joka miettii ja päättää, tarvitsetko yleensäkään lääkäriaikaa, vaikka olet sellaista papereidesi mukaan vuosia tarvinnut.
    Jos armo käy, saat sitten yleislääkäriajan 2-6 kk päähän, mikä ei välttämättä toteudu silloin, koska kaikenlaisia peruutuksia ja lykkäyksiä saattaa tulla, kuten kaikissa noissa ajoissa.
    Tälle yleislääkärille joudut jälleen selittämään taudistasi kaiken alusta loppuun ja sen jälkeen yleislääkäri miettii ja pohtii, tarvitsetko sinä kuitenkaan sellaista erikoislääkäriä, mitä tautisi hoito normaalisi vaatii.
    Sen jälkeen saatat saada ajan sellaiselle erikoslääkärille – 2-6 kk päähän, mikäli taaskaan ei tule niitä peruutuksia tai lykkäyksiä.
    Jos sitten pääset sen erikoislääkrin hoitoon, niin joudut jälleen selittämään taudistasi kaiken alusta loppuun ja seuraavalla käyntikerralla siellä luultavasti onkin toinen erikoislääkäri – ja taas saat selittää kaiken alusta alkaen uudelllen.
    Ei ihme, ettei lääkäreillä aika riitä potilaiden hoitoon tehokkaasti ja koko systeemi kusee nilkoille.

  2. Kuten edellä Juhak ja ihmettelen samoin miksi ko tiedot ei siirry napin painalluksella? Onko meillä monta järjestelmää jotka eivät toimi keskenään? Niin ja onko vielä joka sote-alueella omat erilaiset järjestelmät jne?
    – Voisko nyt edes tulostaa paperille tai muistitikulle ko henkilön omat tiedot joita voisi pitää mukanaan sillä voiha eri alueella joutua hakeutumaan hoitoon!

    1. Meillä on jo jokaisella sotealueella käytössä suuri määrä erilaisia entisiä kuntien omia järjestelmiä, mitkä eivät keskustelleet edes samassa kunnassa keskenään saati sitten naapurikunnan järjestelmän kanssa.

  3. Itse varasin juuri tänään ajan jalkarannan hammashoitolaan. En saanut vasta kuin kesäkuulle.

  4. Järjestelmä on todella pahasti rikki nyt.

    Mutta ei huolta – odota pari vuotta niin se on taas kahta kauheampi.

    Jokainen merkki osoittaa siihen että järjestelmien tilaa ajetaan yhä huonommaksi, yhä kiihtyvämpään tahtiin.

  5. Juuri hiljan katselin netistä, kun yksityinen puoli kauppaa ”itseään” Monenlaisia ja eri hintaisia terveystarkastuksia, ei pääse heti, mutta jo huomenna kylläkin.

  6. Juurihan Pirhan päättäjät ostivat tälle hyvinvointialueelle täysin uudet tietokonejärjestelmät. Eikä maksanut ihan hirveen montaasataa mijoonaa.

  7. Yksityiselläkin on rajansa. Fysioterapeutin aikaa piti yksityisellä odottaa kaksi kuukautta. Psykologillekaan ei pääse kovinkaan pian, psykiatrista puhumattakaan, vaikka olisi setelinippu kourassa.

    Mutta yksityisellä puolella tietojärjestelmien kanssa on eri tilanne. Kas, jos heille myydään huono järjestelmä, he vaativat sen korjausta tai ostavat paremman tilalle. Yleensä myöskin ovat tarkkoja mitä ostavat, koska se on omistajien rahoja joita käytetään. Julkisella puolella tuhlataan muiden rahoja ja varmistetaan poliitikkojen lahjuksia, ei ole niin justiinsa laadusta.

  8. Ainoa tietojärjestelmä, joka toimii on ”omakanta”, mutta ihmiset itse tai kaikki th:n yksiköt eivät toimi oikein, kun eivät anna tai huomaa antaa tietojaan sinne.
    Olen itse antanut jopa tunnetun silmälasiliikkeen
    optikkotarkastusten tietojen siirron sinne.

    Lääkäri/ hoitajan digipalvelulla tai puhelinkeskustelulla on etunsa, jos saa mutkattomasti yhteyden ja pääsee esiselvitykseen ja sen jälkeen tarvittavaan hoitoon.

  9. MOT ruoti asiaa: Konsultit rahastaa ja myy sutta. Lappi heitti romukoppaan siinä meni paljon rahaa ko kokeiluun…

    1. Ohjelma oli hyvä – ei konsultin rooli ole istua kokouksissa ja neuvoa ja vaatia mitä tehdään. Konsultin rooli on tutkia, kuunnella asioita kaikista näkökulmista- myös potilaan, ja tehdä sen jälkeen suunnitelmia ja edotuksia parannuksiin. Ne sitten hyväksytään tai hylätään tai otetaan osittain käyttöön.
      Tuo konsultti oli käsittänyt hommansa väärin tai saanut väärään briefin.

  10. Omalääkäri joka tuntee potilaansa voi antaa ohjeita myös puhelimessa.
    Vanhusten kohdalla sekään ei toimi sillä eihän vanhus välttämättä kykene itse antamaan oikeita tietoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *