Taas körötellään kahdeksaa kymppiä – missä on valinnanvapaus?

 

 

Jopa oli tällätty tienvarteen Virrat – Kihniö välille 80 kilometrin nopeusrajoitukset. Siinä sitä taas ihmetellään mateluvauhdissa torkkuen seuraavan puolivuotta millä vaihteella oikein ajaisi. Vitosvaihteella meinaa yskiä ja köhiä, tukkia röörit, nelosella taas tuppaa ujeltamaan lainkuuliaisesti eteenpäin junnatessa.

 

Herätys siellä kokoomuksessa, tehän rakastatte valinnanvapautta, eikö juu? Teillä kun on kokemusta viinan vapauttamisesta ja olette aktiivisia olleet terveyspalveluiden valinnanvapauden ajamisessa, niin pliis, voisitteko ottaa hellään huomaanne myös liikenteen valinnanvapauden.

 

Heitän ajatushautomollenne idean jota voisitte alkaa työstää – eikä maksa mitään. Ensiksi perustetaan kahdeksan Autohallintokeskusta, joihin vaaleilla valitaan autohallintovaltuutetut. Autohallintokeskuksen tehtävä on taata kaikille alueella liikkujille tasavertainen mahdollisuus liikkumiseen sutjakasti.

 

Ja nyt hyvät kokoomuslaiset se tärkein, miten Autohallintokeskuksen alueella taataan valinnanvapauden toteutuminen. Autoilijan on saatava valita millä nopeudella haluaa liikkua ja suorittaa matkantekoaan. Ehdotukseni valinnanvapaudesta on seuraava: Autohallintokeskus asettaa teille julkisen 80 kilometrin nopeusrajoituksen. Sen rinnalla valinnanvapaus mahdollistaa autoilijan valita vapaasti nopeutensa.

 

Eli rautalankaversio: Vuoden alussa autoilija siis valitsee vuodeksi millä nopeudella hän haluaa ajaa. Jos valitsee julkisen, kieltämättä hitaan ja tehottomaksi mainitun 80 kilometrin nopeuden, niin sitä ei saa ylittää kuluvana vuonna, hitaammin toki saa ajaa. Ne taas jotka valitsevat toisen vaihtoehdon, tehokkaan, kilpailukykyisen ja säästöjä autoilijoille tuovan, voivat oman mielen mukaan valita nopeuden jolla ajavat.

 

Sitä olen pohtinut, kuuluisiko erikoisliikenne kuten rekat, bussit jne. valinnanvapauden piiriin ja kuinka laajasti, poistetaanko kuorma-autoista nopeuden rajoittimet? Ei kait perustuslaki aiheuta ongelmia, eikö sillä muutenkin jo pyyhitä pöytää, ainakin kova halu siihen on. Jos te nyt kokoomuksessa kääritte hihat ja alatte asiaa viedä kohti päätöksentekoa, niin milloinkahan voidaan olettaa sen lähtevän lausuntokierrokselle? Sen jälkeen uuden lainvoimaisuuden myötä saamme painaa valinnanvapauden autuaaksi tekemällä voimalla tallan pohjaan ja nauttia vauhdin hurmasta – markkinavoimien ihmeellisyyksiä ihmetellen.

 

 

 

 

12 vastausta artikkeliin “Taas körötellään kahdeksaa kymppiä – missä on valinnanvapaus?”

  1. Eipä siinä paljon auta kun tiestö rapistuu niin paljon muuta ole keinoja kun alentaa nopeuksia.

    Ja toinen ongelma on se että kun jo pari hallitusta sitten määrättiin että joka vuosi tietty määrä tiestöä on alennettava nopeutta niin se on pakko sit, oli tarvetta tai ei.

  2. ”Valmistakaa niitä autoja” totesi eräskin Rinne huolissaan. Ulkomaisten autojen määrä Suomen liikenteessä on valtava.

    Suomalaiset kuluttavat aivan käsittämättömiä summia autojen maahantuontiin. Politikot vain hyssyttelevät asiaa eikä kukaan osaa sanoa paljonko ulkomaan autot syövät verorahojamme. Työperäiset autot ovat ok, mutta elintasoautojen tuontia pitää rajoittaa.

    Eivät etelän maiden autot ole sopeutuvaisia maamme kylmiin ja loskaisiin olosuhteisiin. Sitä alkaa paikat ruostumaan ja kuuluu kauheaa kitinää vaan. Osalle kelpaa jo alkoholikin siihen malliin, että suomiautot jää toiseks.

    Vihreät ovat ainoa puolue, joka koittaa rajoittaa holtitonta yksityisautojen tuontia. Senkin siat! Onko niillä jotain etelän autoja vastaan. S…tana. Kokoomuksen rajat auki politiikka rules. Pitää antaa maahantuoduille autoille mahdollisuus…

    Onneksi autolauttoja ei hirveästi uppoile.

    Smoke

  3. Kun lähtee varttia aiemmin harmittaa aliamittaiset rajoitukset aivan samalla tavalla. Lisäksi harmittaa se, että perillä joutuu odottaan vartin.

    Smoke

  4. Kun ajaa kunnon renkailla ja olosuhteiden mukaan, niin saattaa päästä perille ehjänä.
    Niille mistään piittaamattomille tai osaamattomille tunareille et itse mahda mitään, vaan saatat joutua liriin, vaikka kuinka olisit ajanut oikein.

  5. Halvin tapa korjata huonokuntoisia teitä on alentaa nopeuksia. Köyhän keino korjata siltoja on asettaa painorajoituksia.

  6. Suomi kuuluu olevan sekaisin, kun tuli muutama sentti lunta. Ihan kuin se olisi jotain uutta ja ihmeellistä, ei auta köröttely kahdeksaa kymppiä, pitäisi osata sopeuttaa se nopeus olosuhteisiin. Sitä vaan ei voi liikennemerkeillä toteuttaa.

  7. Kun on 100 kilometrin rajoitus, useat junnaavat 90 kymppiä ja kun ohitat heidät turvallisesti joudut ohitustilanteessa ajamaan ylinopeutta ja siten saat kaahaajan maineen. Sama toistuu kun rajoitus lasketaan 80 kymppiin. Taas junnataan se70 kymmentä, tänään viimeksi ohittelin sellaisia autoja. Ymmärrän, että ajetaan kykyjen mukaan, mutta miksi pitää kuin kiusalla ajaa alle sen säädetyn nopeuden?

  8. htiainen – samaa mieltä ja olen usein ehdottanut 90 nopeutta joka olisi voimassa kaikille jolloin turhat ohitukset vähenisivät. Nopeus olisi oltava muuttuva sateella talven lumsilla ja liukkailla osuuksilla. Pitäiskö autoissa olla automaattiset rajoittimet sillä eihän muuten uskota.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *