Totta vai tarua? Veikkaan jälkimmäistä.

”Jos kävellen ja pyöräillen tehtäviä matkoja lisättäisiin 30 prosenttia, ehkäistäisiin vuonna 2030 yli 350 ennenaikaista kuolemaa.

Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä olisi saatavissa Suomessa terveyshyödyt, joiden arvo olisi yli 13 miljardia euroa vuosina 2011-2030. Asia ilmenee Pyöräliiton teettämästä laskelmasta.”

Lienee oma pyörä ojassa enkä oikein usko oman ideologian tukemiseen teetettyä selvitystä.

Toki olisihan svarmaan hyvä, että kaupungeissa ihmiset laitettaisiin pyöräilemään ja kävelemään ja kiellettäisiin autojen pito kokonaan keskustoissa.

4 vastausta artikkeliin “Totta vai tarua? Veikkaan jälkimmäistä.”

  1. Onkohan jostain tutkimuksista luettavissa kuinka paljon olen tuottanut terveyshyötyjä (rahassa ja paremmassa elämisen laadussa) kun olen tänä suvena pyöräillyt 1046 kilometriä.

    Oli aikaisemmin minulla peruspyörä, armeijan mallia muistuttava yksivaihteinen, sellainen jossa istutaan ryhdikkäästi selkä suorana. Vähiin jäivät kilometrit sen kanssa. Vaihdoin kevytkulkuiseen monilla vaihteilla siunattuun hybridi pyörään jossa menoa hillitään tarpeen tullen tehokkailla levyjarruilla ja johan alkoi meno maistua – tämän kerroin ikäänkuin pienenä vinkkinä.

  2. Osan työmatkasta aikanaan pyörällä ja julkisella ja lopun matkaa kävellen eli kolmella konstilla aamuin illoin ja työpäivään tuli reilut kolme tuntia lisää. Ehkäpä siinä syy että vielä elän.

  3. Tuo Myllymatin kommentti osui aika oikeaan, ainakin minun kohdallani. Tuota armeijan ”jääkäriä” kun tuli poljettua sadat jos toisetkin kilometrit. No, se aika oli ja meni.
    Sitten joskus 90-luvun alussa ostin Crescentin 10-vaihteinen (hybridi?) ja sillä kyllä tuli poljeskeltua paljonkin ja meno maittoi. Sittemmin myin käytön puutteessa.
    Pari vuotta sitten ostin tuommoisen ”läskipyörän”, levyjarrut, vaihteita toistakymmentä ja ajoasento lähes ihan kuin ”jääkärissä”. Mukava laite kun sillä pääsee talvellakin jopa pienessä lumessa. Hankikannollakin tuli kokeiltua.

  4. Mielestäni on selvää että liikunta (mm. kävely ja pyöräily) pääsääntöisesti parantaa liikkujan itsensä elämää – vähentää erilaisia sairauksia. Tietysti on myös mahdollisuus joutua onnettomuuteen, mutta silti positiivinen vaikutus.

    Jos perinteisillä autoilla (bensa, diesel, jne.) liikkuminen vähenee, niin silloin vähenee myös tappavat pienhiukaspäästöt – siten vähenee ennenaikaiset kuolemat ja saasteista johtuvat sairaudet.

    Siis suunta on positiivinen – ottamatta kantaa absoluuttisiin arvoihin.

Kommentoi