Ripeätä toimintaa Tallinnassa.

Kun aloin suunnitella vaimon auton vaihtamista viime kevättalvella, kaasuauto alkoi kangastella mielessä. Suomessa (lounaassa) on jo aika mukavasti biokaasuasemia sekä maakaasua (tuontikaasu). Kaikkiaan löytyy yli 20 asemaa ja meidän seudulla biokaasuasema, joka tuottaa biokaasua yhdyskuntajätteestä sekä tuottaa myöskin multaa maanparannusaineeksi.

Kun silloin keväällä katselin Eestin puolen verkostoa; Tallinnassa löytyi vain kaksi asemaa.

Autohan sitten hankittiin ja kyllä kannatti, polttoainekulut putosivat puolella. Mikään vihreiden suosima sähköauto ei ollut edes harkinnassa, ei toimi täällä haja-asutusalueella.

Ensi keskiviikkona kun taas on Tallinnan reissu edessä, katsastelin tuota Eestin kaasuverkkoa. Asemia on putkahtanut ja paljon, yli kaksikymmentä asemaa. Tartussakin sekä Pärnussa löytyy kummassakin pari asemaa. Se alkaa tuo kaasukysymys pikkuhiljaa alkaa olemaan siellä kunnossa.

Meidän autolla pääsee yhdellä tankillisella (täystankkaus n 21,00€ biokaasua) n 350km ja se riittää juuri ja juuri yhteen Tallinnan reissuun, bensallahan voi sitten jatkaa ja toimintasäteeksi tulee n 700km. Nyt sitten saa tankattua tarvitessa Eestissäkin. Ripeitä ovat etelä-naapurimme pojat toimenpiteissään ja kun tankkaus käy pankkikortilla, avot.

Niin on vähän kaasuautoja vielä, että koskaan en ole asemalla nähnyt ketään muuta tankkaamassa, ehkä sitten myöhemmin.

6 vastausta artikkeliin “Ripeätä toimintaa Tallinnassa.”

  1. Tuossa tämän aamun uutisia.
    https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat
    Mäntyöljykö jätettä? Tuskin, siitä saataisiin helposti hartseja, jotka ovat huomattavasti biopolttoainetta kalliimpia; maaliteollisuus tarvitsee mutta kun se on paljon helpompaa ja paremman katteen tuottavaa kuin hartsien valmistaminen, joten siis hartseja tuodaan ulkomailta.

  2. Jos olisi iso pakettiauto, niin kaasuauton takakonttiin voisi laittaa ison pelastuspussin painekytkimellä. Jos auto putoisi pilkkireissulla jäihin, niin veden paine avaisi kaasupullosta venttiilin joka täyttäsi pussin kaasulla ja niin auto pulpahtaisi pintaan kuin korkki. Mutta jos pussi olisi liian iso auton painoon nähden, niin pitäisi varoa, ettei auto karkaisi saman tien taivaalle.
    Metaanin molekyylipaino on 4+12, ilman taas vähän yli 2×14.

  3. Virossa on monessa asiassa reipas tekemisen meininki, eikä ainakaan toistaiseksi ole isoa joukkoa virkamiehiä tekemässä itseään tarpeellisiksi heittelemällä kapuloita rattaisiin.

  4. Kyllä vaan. Esimerkiksi infrastruktuuri alkaa olemaan paremmalla tasolla, jopa alemmankin tieverkoston kohdalta kuin esim suomalainen vastaava. Otetaan nyt vaikka meiltä 2-tie; voi sitä vatulointia.
    Varsin mittavia liittymähankkeita on Tallinnan sisällä tehty tosi monta.
    Kaikenkaikkiaan kuitenkin tämä kaasunjakeluverkoston kohentuminen on minun mieleeni kun sielläkin puolen pystyy tankkaamaan edullista polttoainetta. Siellä muuten maakaasun kilohinta pyörii siinä 0,90€, meillä 1,40€ (kaasun muuntokerroin litraksi n 1,60).

  5. Vieläkö Viro aikoo luopua tasaverosta? Jos näin, huonosti aikoo sielläkin mennä.

  6. Miten niin vihreät muka suosii sähköautoja? Itse ainakin vihreänä en suosi sähköautoja vaan biokaasuautoja, pyöräilyä, etanoliautoja, säästämistä yms.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *