Ladat ja Amazonit ne vasta autoja olivat

Ladaa en ole omistanut, mutta useamman Amazonin kylläkin, 122s ja 121 – mallit. Mm. vuosimalli  1967,  122s, joka oli  Timo Mäkisen viritetty versio ja pari muutakin.  Viimeisin Amazonini oli  valmistusvuodelta v. 1970 punainen vaimon omistama helmi, joka myytiin juuri ennen Tampereelle muuttoa joku vuosi sitten.

Ei muuta kuin vettä jäähdyttäjässä, bensaa tankissa ja öljyä moottorissa, niin taas mentiin tiettömille taipaleille.

Amazonin McPhersonin kierrejousitus edessä , yhdistettyinä lehtijousitukseen takana takasivat huonoilla teillä pehmeän menon.

Niin Ladaa kuin Amazoniakin yhdistivät tekniikan yksinkertaisuus ja varma toimivuus.

Olen joskus vitsaillut että, jos joku toisi Amazonin osat mustassa säkissä eteeni ja panisi rätin silmilleni, voisin ulkomuistista sen panna kasaan.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kavi-kun-vuodeksi-suohon-upotetut-lada-ja-toyota-kaynnistettiin-uudelleen/7f4cb333-2e64-3c74-8f77-70564946f0f8

 

 

 

11 vastausta artikkeliin “Ladat ja Amazonit ne vasta autoja olivat”

  1. Rättisitikka ja ehti katsella jopa maisemia.
    Ladoja sittemmin kolme peräkkäin ja omakotitalon pihassa ns huoltoramppi. Nivelien rasvausta jakopään ketjun kiristystä virranjakaja ja tulppien huoltoa sekä öljynvaihtoa pakoputken vaihtoa jarrupalojen vaihtoa jne kaikki omatoimisesti. Käytettynä ostin ja yksi niistä oli uutena ruostesuojattu perin hyvin.

  2. Mulla oli viritetty kuussatanen.
    Kakskymppisenä semmosella uskallettiin ajella.
    Ja kovaa kulki, ei mittari riittänyt.

        1. En taida enää uskaltaa mennä edes kyytiin.
          Kori ei tainnu olla turvakori. Pensatankki edessä polvien yläpuolella.

  3. Olen kerran ajanut ladalla. Ei ollut kehuttavaa ajomukavuutta, mutta plussana toimivuus ja talvella lada on lämmin auto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *