Halpa ja hyvä eivät liene koskaan samassa hyllyssä.

Kävinpä eilen hakemassa kukkamultaa läheiseltä puutarhalta, kävin tuolla Pashleyllä.  Siinä myymälän edessä juuri kun olin nuo neljä säkkiä kuormannut, tuli tuttu kaveri siihen ja uteliaana tarkasteli kulkuvälinettäni ja siinä olevaa kuormaa.

Kyseli kaikenlaista pyörästäni, mm hintaa. Piti hintaa muuten aika kalliina. Selitin mihin käyttöön tämä laitteeni oli suunniteltu; kuormarajoitus 200kg. Teräsrunkoinen ja muutenkin selkeästi tukevan näköinen.

Kertoili sitten itsekkin ostaneensa vuosi sitten ”suomalaisen kolmipyörän”, tunnettu vanha merkki. Sanoi myöskin ajelleensa kuorman kanssa kunnes eräänä päivänä etuhaarukka taipui (alumiinia). Kertoi sitten tarjonneensa pyöräkorjaamolle remonttiin laitettaan; ei oltu huolittu, ”Me emme näille kiinalaisille suostu tekemään mitään”. Siihen sitten jäivät remontit.

Mietiskeli tuossa kotimatkalla, olisikohan ko pyöräfirmalta ollut huonoa asiakaspalvelua? Kotvan mietittyäni ymmärsin; ammattimies näki heti ensi silmäyksellä tuotteen laadun, eikä sitten ruvennut töihin koska ilmeisesti arvasi lopputuloksen, edelleenkin kiinalainen.

Ihan siinä jäin miettimään tuota ns suomalaisuutta; halpistuote, suomalaisuutta perusteltiin suomalaisella suunnittelulla.

23 vastausta artikkeliin “Halpa ja hyvä eivät liene koskaan samassa hyllyssä.”

  1. Juuri noin asia on eikä se toiseksi muutu .
    Olen remontoinut itsekkin melkoisen määrän fillareita ja en ole suostunut kiinalaisia remontoimaan vaikka olis vanhaa kotimasta merkkiä .
    Itse ilmaisin ettei nyt ole aikaa remontoida kun on niin paljon jonossa jo nyt .
    Aika moni sitten kysyi koska voin tuoda sanoin että n viiden vuoden päästä
    Ei se laatu sillä parane kun alunperinkin on laatu surkeaa tasoa eikä kaikki kultaa joka kiiltää . terv tepivaari

    1. Vieläköhän Hannu Karpo

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hannu_Karpo

      lähtisi kiertelemään liikkeitä, vääntelemään käsissään kiinalaisia rautakankia solmuun, ja kyselemään, että miksi te papparaiset tällaista roinaa myytte? Eihän Karpo ole vasta kuin 76v.
      ——————————————-
      Valtion tuella ostetut kiinalaiset sähköpolkupyörät saattavat mossahdella omia aikojaan kellareissa. Sähkölaitteet ovat vähän vielä monimutkaisempia laitteita kuin kuulalaakerit, jotka kiinankamassa ovat joskus laadutonta laatua.

  2. Noin minäkin aikani pohdittuani asiaa, päädyin. Se merkki, avainlippukaan eivät oikeastaan laadullisesti takaa mitään.
    Kyllä muuten minäkin vähän hätkähdin tuota pyörän painoa, alun perin 35 kg ja sähkövarusteisena 45 kg mutta kun oppii tekniikan; poljinvoima ja sähkövoima sopivassa suhteessa. Lisäksi tuo teräsrunko ja haarukka, eivät nekään mitään kevyitä mutta vain teräs kestää tämän tyyppisessä pyörässä.
    Tuntuu tuo 36V jännite / 500W teho / 13 Ah /kapasiteetti riittävältä kombinaatiolta. Tyytyväinen olen…ainakin vielä.

  3. Kiinalainen tuote on paskaa suurimmalta osaaltaan. Mutta Suomelle liian arvokas euro on ohjannut suomalaisia paskan ostamiseen suomalaisen laatutuotannon sijasta ja eeuu vie vielä tullimaksut välistä mitä lie korruptiotoimintaa harjoittaakseen.

    Hassin sähköllä lämmittäviä sortavat hehkulamppudirektiivit ja muut suomalaista tuotantoa syrjivät vihreitten kotkotukset ovat tuoneet paljon hallaa tälle maalle. Vihreitten ansiosta tämä maa alkaa pikkuhiljaa muistuttaa hallaista ahoa, josta kovia kokenut Jussinkin suku lienee kuitenkin pelastunut aikoinaan täysin nälkään kuolematta.

  4. Halla-aho on kuitenkin aitovihreä eikä mikään höpöhöpötyyppi.
    Ties vaikka Tuukka Aaltokin loikkaisi perussuomalaisiin nykyisin henkisen kriisinsä jälkeen, jonka kriisin arvelen aiheutuneen vihreitten soroslaisesta politiikasta, joka uhkaa köyhimpien ravinnon saantia.

  5. Voihan se Tuukka Aalto loikkia jos haluaa, mutta entä Touko Aalto tuskinpa vaan loikkii .
    Kukas tää Tuukka Aalto on ja mistä puolueesta .
    Jos taas Halla – Aho on vihree se on homehtunut terv tepivaari

  6. Luin lehdestä: Japanissa taottuja veitsiä myydään suomessa a 100-400 kpl?
    Taitavat olla todella hyviä verrattuna ruotsalaiseen moraan? Entä Iisakki Järvempään tuotteeseen verraten?

    1. No kyllähän Iisakki aina morat ja tuonti puukot voittaa ainoa huono on sen hinta tosin kesto ikä on sata vuotta jotenka ei niitä tarvii viikoittain ostaa kuten moraa terv tepivaari

  7. Japanissa taotaan aivan huippuveitsiä, eivätkä mitenkään halpoja jos Moraan verrataan, puhumattakaan damaskoiduista veitsistä.
    Palaisin kuitenkin vielä tähän kuormapyörääni, siis sellainenhan se on. Sen nopeuden säädin 20 kmh ja se riittää ja lienee turvallinen jos mikä liikenteessä turvallista lienee.
    En näe mitään järkeä siinä, että tavallisen ihmisen tulisi pyörällä syöksyä paikasta toiseen huippunopeutta. Arkipyöräilyhän kulminoituu semmoisiin seikkoihin kun pyörän kuljetuskyky, kustannustehokkuus. Vauhti on sivuseikka normipyöräilijälle. Sähköpyörän käyttökustannukset ovat todella halvat. Jos pyöräni edes vähänkin pystyy alentamaan autonkäyttöämme, olemme tyytyväisiä ja lompakkokin kiittää.

  8. Niistä tavaroista vielä, monessa rautakaupassahan on halpa ja hyvä ainakin lähekkäin. Toisissa hyllyissä ovat ne ”jokapojan unelmat”, jotka eivät maksa mitään. Samalla käytävällä vastakkain on samat työkalut, eri valmistajien tekemät ja joista joutuu hiukan maksamaankin.

    Se on sitten jokaisen arvioitavissa, ostaako halvan, koristeeksi, vai toimivan hiukan kalliimman.

  9. Tein kerran itse erikoispitkän ruuvimeisselin ja tarvitsin sitä tasan kerran ja sain korjattua pikku reiästä asian jonka vuoksi olisin joutunut purkaan puoli autoa .
    Oli sellasia saatavilla kaupastakin mutta neljä kertaa normaalin hinnan terv tepivaari

  10. Ihan hyvä vauhti tuo 20 km on varsinkin kuormattuna ja olen aika varma että olet hankkinut hyvän apuvälineen terv tepivaari

  11. Kyllä se ainakin minulle on aivan riittävä. Toisaalta, kun säädetään vauhti 20 kmh, tosiasiallisesti se avustuksen vauhti alkaa hiljentyä jo tuolla 19 kmh. Riittää kuitenkin minulle. Se kun on niin, että tuo akkukapasiteetti on aika vahvassa konkurenssissa tuon vauhdin kanssa. 3-vaihteisella pyörällä se polkuavustus saavuttaa jo siinä vaiheessa maksiminsa kun otetaan huomioon myöskin kuorma.
    Sturmey Archerin 3-vaihteinen välitys kun ei isosti pelivaraa jätä.

  12. Oikeastaan Tuukka sopisi Toukon toimenkuvaan vihreän liiton puheenjohtajana kuin Touko. Touko taas sopii kyllä hyvin PS:n jäsenelle.

    Kuka taas on Halla – Aho. Aho on aika yleinen nimi, Halla taas harvinaisempi.

    terveisin Markku-vaari

  13. Hallanvaaraa torjuttiin ahoilla jopa pellon kulmilla olleilla nuotioilla vesisuihkuilla yötä päivää. Onko tuokin osaaminen ja muisti halloista unohtunut, joka johti aina katoon. Nyt vaara on sama.

  14. … kommenttini meni ohi aiheen, mutta…

    … ajelen päivittäin tavallisella fillarilla, kävellen kilometritolkulla ja muut Citikka C3:lla, joka on halpa ja tilaihme käyttäjälle. Keskikulutus oli 5,5 ltr viimeisen 500 km:n matkalla. Eli hinta / km oli n. 10 centtiä / km.

  15. No tulee ajettua kolmella fillarilla melkoisesti ikäni huomioon ottaen tänä kesänä tuli nyt jo täyteen 5600 km lisää vielä tulee melkoisella varmuudella .
    Ei nyt pajon mutta tulee kuitenkin terv tepivaari

  16. ”Hallanvaaraa torjuttiin ahoilla jopa pellon kulmilla olleilla nuotioilla vesisuihkuilla yötä päivää. Onko tuokin osaaminen ja muisti halloista unohtunut, joka johti aina katoon. Nyt vaara on sama.”
    ————————
    Varmaan Jussinkin esivanhemmat joutuivat tekemään samoin.
    Jussi joutuu käyttämään koko Suomea uhkaavia hallanvaaroja vastaan erilaisia keinoja.

    Tässä Jussi tuo esiin samoja vaaroja, joita Sauli Niinistökin toi esiin valtiopäivien avajaisissa vuonna 2016. Joten Jussi ei ole suinkaan yksin pohtimassa näitä Suomea uhkaavia kansainvaelluksia.

    https://www.youtube.com/watch?v=UnY3UR25hq4

    Tuo filmissä oleva hohottaja ei ole tietoinen Suomea uhkaavasta varasta. Jos olisi, niin puhuisi toisin, ehkei honottaisikaan, vaan saattaisi tuhertaa itkua.

    http://www.presidentti.fi/public/default.aspx?contentid=361858&nodeid=44810&contentlan=1&culture=fi-FI

  17. Oho, tuli vahingossa Niinistön puhe Mauno Koiviston hautajaisista.
    Filosofikuningas (Lipposen kirja suomalaisista älyköistä v. 2008) oli pakolaisten suhteen vieläkin jyrkempi kuin Niinistö ja Halla-aho yhteensä.)

    ”Somalialaiset on syytä pysäyttää rajalle. Otetaan nimet ylös ja luvataan harkita. Todetaan, että Neuvostoliitto on turvallinen maa. Jos joku on eri mieltä, niin sitten riidellään. Sanoin, että ellei näitä pysäytetä, miten sitten muitakaan.”
    Kommentissaan 29.11.1990 sisäministeri Jarmo Rantaselle ja ministeriön kansliapäällikkö Juhani Perttuselle.[9]

    ”Tulisi määritellä raja, johon asti annetaan tulla ja sitten poikki. Jottei tulisi tarpeettomia hankaluuksia, pakolaisia ei tulisi sijoittaa paikkakunnille, joilla on tuntuvaa vastustusta.”

    ———————–

    Tässä linkki tarkoittamaani Niinistön puheeseen valtiopäivien avajaisissa:

    http://www.presidentti.fi/public/default.aspx?contentid=341374&nodeid=44810&contentlan=1
    ————————————-
    Ehkäpä Halla-ahosta tulee vielä tasavaltamme presidentti Koiviston-Niinistön linjalla.
    —————————
    Halla-aho on yhteiskunnallisen tasa-arvonkin kehittämisen tärkeydestä samaa mieltä Koiviston kanssa. Olisi hyvä jos joku tietäisi, mitä mieltä Koivisto oli siitä, että freudentalistit loukkaavat innolla perustuslain kuudetta pykälää ja kannattavat eri etnisten ryhmien välisten kansalaisten epätasa-arvoa K. Arjalaisen tapaan.

    Yhtä mieltä ollaan myös pakkoruotsin tarpeellisuudesta: ”Pakkoruotsi edustaa enemmän politiikkaa kuin pedagogiikkaa.”
    (Pedagogiikka edellyttää yhteiskunnan ja yksilön huomioon ottavaa opetusta.)

  18. Näkyy sitä presidentillä ja minulla edes jotain yhtäläisyyttä olevan, nimittäin molemmilla on pyörässään 20″ rengaskoko, no, onhan sekin jotain.
    Se muuten innosti minut uudestaan pyöräilyyn tuo kuormapyörä. Minulla pitää sillä pyöräilyllä olla käytännön tarkoitustakin, muuten polkisin kuntopyörää. Tässä sitä on. Kätevästi vien tällä tuonne kuntakeskuksen jätepisteeseen kierrätettävät materiaalit, siinä ohessa sitä kuntoillakkin voi samalla. Niitä kierrätysmateriaaleja kun ei niin kauheasti meille kerry.
    Tuossa silmiini muuten osui Pashleyn tehtaasta; ilmeisestikkin maailman vanhin toiminnassa edelleen oleva pyörätehdas.
    Tuosta kainuulaisesta Greencycle-fimasta, joka toimitti sähköistys materiaalin. Ensiluokkaiset asennusohjeet nettisivuilla, todella hieno asiakaspalvelu; ei niinkään nykyisin tavallista.

  19. No, minulla kun tuo sähköistäminen tuotti erään ongelman, Kun etupyöräksi vaihtui moottorilla varustettu etupyörä; niin SA:n rumpujarru tietysti poistui. Lähdin sitten paikkakunnan ainoasta polkupyöräkorjaamosta etsimään apua. Sanottiin, että niitä yläkiinnitteisiä ei enää saa; vanhanaikaisia. Tarjosi minulle vaihtohaarukkaa (40€) ja siihen sopivaa jarrupakettia, yht 120€. Toiseksi vaihtoehdoksi tarjosi Erkon romuliikettä jos sieltä löytyisi; ei kiinnostanut.
    Kotiin tultuani syötin hakusanan ”käytettyjä polkupyörän varaosia”, johan löytyi. Sitten netistä eri yrityksiä, jotka tarjosivat samanlaisia paketteja vaikka kuinka paljon.
    Siis, pieni paikkakunta; turhaan etsit vähänkään erikoista polkupyörän varaosaa, siis nettiin. Siellä löytyy, jos ei Suomesta sitten maailmalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *