Kuljetusta ekologisesti.

Tässä tänä aamusella poljeskelin tuonne kuntakeskukseen mukanani melkoinen hivakka jätekartonkia. Kaikenlaisia pahvilaatikoita litistettynä, kohtuullinen kuorma. Alkumatka oli melkoisen vastatuulinen mutta kun osan matkaa pitkä alamäki; toisaalta Pyhäjärveltä kyllä osui melko raikas tuuli, mutta matka sujui. Sinne sitten jätepuristimeen pahvit.

On se hieno asia, että maalaiskunnassakin kerätään mm jätepahvi, lasi, metalli yms, eikä kuitenkaan kuljetusmatkat ihan pitkiä.

Takaisin tullessa tuuli osin jopa auttoikin mutta kompensaation (-merkkisen) teki pitkä, kilometrin mittainen ylämäki. No, sähköhän se kuitenkin auttoi. Aina vähän huolestuneena seuraa sitä akun kapasiteettimittaria mutta se on sellainen, että pitkähkön rasitusperiodin jälkeen akku saattaa näyttää hälyttävän kulunutta lukemaa mutta se palaa, kunhan tulet tasaiselle osuudelle ja myöskin poljet.

Laskeskelin runsaan 10 km trippiä ja sen kustannuksia; en oikein numeraalista kulusummaa saanut, joitain senttejä. Tuosta LCD-näytöstä nämä asiat ovat kohtuullisen helposti laskettavissa ja miinustavana tekijänä tietenkin oma kuntoilu; ei tarvinnut kuntosalille mennä ja kun sinne menokin maksaa, miltei plussalle jäin.

8 vastausta artikkeliin “Kuljetusta ekologisesti.”

  1. Kyllähän tuo varsin ekologista lienee, kuitenkin liikkuvat kulut ovat vain osa. Perustamis-/uusimiskulut luonnollisestikkin tulee huomioida omanaan. Joka tapauksessa, kun päädyin tähän ratkaisuuni, ensisijalla olivat liikunnalliset efektit, toisella sijalla hankkimiskulujen kuitenkin suhteellinen maltillisuus ja kaluston käyttökelpoisuus.
    Ostavathan monetkin kuntopyöräilijät kalustoa, jonka hankintahinta pyörii useissa tuhansissa, kuljetuskapasiteetti lähes 0. Käyttämäni sähkökään ei tule täysin ydinvoimalasta, vaan ”latausasemastani” pääosin koko käyttökauden ajan.
    Keskitalvella kun tuskin pyörääni käytän, no, jaa lumitilanteesta riippuen.
    Mitä Linkolaan tulee; ei asu täysin omavaraistaloudessa, kalaa kyllä riitti mutta merkittävästi ei vihannesten ja juuresten kasvattamista harrasta. Viljan viljelyksestä puhumattakaan. Askeetikko kylläkin.

  2. Jaa että hyvinkin egologisesti täällä pitkien välimatkojen takana. Kyllä se on kaukana todellisuudesta kunhan alkaa talvikelit, lumisateet ja muut ongelmat. Kulje siinä sitten kymmeniä kilometrejä egologisesti, haaveeksi tulee jäämään.

  3. Totta mooses se on ilmiselvää, että näiden syrjäseutujen kuljetusongelmat läpi vuoden ovat ihan omansa kuljetusten ala. Minä nyt puhelen lähikuljetuksista ja pienessä mittakaavassa ja henkilötasolla; kait se tekstistänikin ilmeni; ehkä.
    Kyllähän kritisoida voi kaikkia avauksia/kommentteja mutta pitänee kuitenkin suhteuttaa kokoluokka kokoluokkaan. Enhän minäkään lähde Kiimassuolle viemään polkupyörällä jätteitäni, siksi löytyy jätelava, oma auto ja peräkärry, useita muitakin vaihtoehtoja.

  4. Porvoon Kulloon lahden rannalla asuessamme joitakin vuosia sitten, olisi itku tullut puseroon lumiaikana. Siellä maalla, yksityisteiden takana, ei pärjännyt varmasti kuin 4-vetoisilla vekottimilla- mielellään maasturilla.
    Kesälläkin 12 km Porvoosta, Hki-Poroo vanhaa tietä ei ollut asiaa kevyen väylän puuttuessa kaupunkiin.

  5. Tuskinpa Kalle edes koittaa mennä tuolla fillarilla metrin hankessa eikä sinne ole kovin hepposilla koneilla menoa .
    Ehkä pellipailakka onkin koiravaljakon lisäksi ainoa joka siinä kulkee vaivattomasti terv tepivaari

  6. Kyllä minä ihan lähietäisyyksiä tarkoitin ja nimenomaan ekologista liikkumista. Tarpeen tullen minulla kyllä on käytössä 4-veto mönkijä ja auto, molemmat peräkärryineen.
    Tuntuu vähän siltä, että tässä on vähätelty ratkaisujani, jopa karrikoiden, en tiedä miksi. käsitykseni kuitenkin on se, että pienetkin ekologiset systeemit ovat pelkästään hyväksi.
    Kyllä olen huomannut näillä sivustoilla, että melkoisen hanakasti ”ammutaan alas” tämmöiset pienet tekoset, vedoten ääriolosuhteisiin ja suuriin kuvioihin; no kukin tyylillään.
    Voin rauhoitella vastaväittäjiä; jatkossa voin aivan hyvin pidättäytyä tämmöisistä ”yleisen mielipiteen” vastaisista avauksista ja kommenteista.

  7. No niin olen sen mieltänytkin jäi muuten tuosta edellisestä pois jänkhä joonaan poro ja ahkio ne on melkoisen hyvät kulkeman metrinkin hankessa terv tepivaari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *