Polttoainehinnat.

Tulin juuri autoamme tankkaamasta; katselin polttoainehintoja, rupeaa jo 95:nkin hinta koputtelemaan lähelle 1.60€.

Katsoin juuri uuden hinnaston 20 kalleinta, yli ollaan jo 1.60€ rajasta ja halvimmat 20 asemaa, eipä näytä yhtään lohdulliselta. No, onneksi biokaasu on vieläkin 1.40€/kg ja litroiksi muutettuna vielä alle 1,0€/ltr.

Eestissä kun tankkasin kaasua; surugaasi oli 0,81€/kg, melkoinen ero Suomeen mutta niin se on nestemäisissäkin polttoaineissa, Eestissä huomattavasti halvempaa tänä päivänä.

Olen kaasuautooni ollut hyvin tyytyväinen, varsin ongelmaton järjestelmä, kunhan tälle seuduille saataisiin vielä asema, pari lisää.

Suomessa en ole vielä kertaakaan törmännyt toiseen tankkaajaan millään  asemalla, Eestissä sitä vastoin tuolla Eestigaasin asemalla Tehnika 150, meitä oli kolme autoa yhtaikaa tankkaamassa.

8 vastausta artikkeliin “Polttoainehinnat.”

  1. Hallituksella ei kyllä liene osaa, ei arpaa meidän seutukunnan biokaasun tuottamiseen/myymiseen. Meillä biokaasu maksaa tuntuvasti vähemmän kuin Gasumilla.
    Toisaalta, olen edelleenkin tyytyväinen Envorin biokaasuhintan ja toisekseen Eestin puolella vielä enemmän, sekin asema muuten on Gasumin kansallisen yrityksen Eestigaas omistama.

  2. Ei ole tuo öljypolttoaineiden hinnan korotus hallituksesta kiinni. Ei sekään ihan kaikkea pahaa ehdi tekemään. Kyllä nyt rokottaa markkinoiden tynnyrihinta, joka on noussut monestakin eri syystä.

    Onneksi ei pahasti keikuta meikäläistä, niin vähän tulee enää ajeltua. Ennen se olikin, kun pari kertaa viikossa piti mittarilla poiketa. Ei silloin olisi näillä hinnoilla ollut varaa käydä ansiossa. Muistan ajan, kun bensa maksoi 70 penniä litralta.

  3. Kalle
    Juuri tänään aamulla kävi Envor Group hakemassa raaka- ainetta teidän seudun kaasutuotantoon.

  4. Se on hyvä se mutta miksi esim siellä Urjalassa ei panosteta samaan tyyliin biokaasuntuotantoon, kuin Jyväskylän kyljessä Kalmari? Askaroidaan vain viljan ym hyötyraaka-aineen avulla tuotettavasta biodieselistä, jos sitäkään siellä enää on myytäväksi asti ainakaan.

  5. Jos ostaisi hiukan vanhemman dieselin ja alkaisi keräämään ravintoloiden ja grillien käytöstä poistamaa upporasvaa, rypsiöljyä se yleensä taitaa olla. Siitä isommat nakinkappaleet suodattamalla tulee ihan käyttökelpoista tavaraa. Vieno snagarin tuoksu auton perässä leijaillen voisi vaikka mainostaa Vaakon nakkia.

  6. Tässä toimiston naapurissa on Gasumin asema, kyllä siellä tuon tuosta joku tankkaaja näkyy.

    Olen pääni puhki pohtinut että uskaltaako sitä kaasuautoa ostaa. Lähinnä huolettaa kun esim. TM varoitteli näiden kaasusäiliöiden kestävyydestä. Mökkitie on soratie, voisiko käydä tosi huonosti jos on tie vähän huonossa kunnossa?

  7. Kyuu; TM:n esittämät ongelmat kulminoituvat ns jälki-/itseasennettuihin laitteisiin. Takavuosina monet TE-miehet asentelivat laitteita itse, säiliöiden kiinnitykset eivät aina niinkään määräykset täyttäviä. Sellaisia onnettomuuksia vajaat kymmenen vuotta ruotsissa kävi parikin kappaletta. Säiliöt itsessään ovat kansainväliset normit täyttäviä ja tehdasasennetuissa autoissa sijaitsevat korin sisäpuolella.
    Minulla ei ole koskaan tullut ajatustakaan, että niissä jokin riski olisi.
    Kaasu on jokatapauksessa ylivoimaisen halpa polttoaine, sähköäkin edullisempi selkeästi kokonaishinnaltaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *