Ylläpidon terveiset – vikatilanteiden selvitys

Tässä ei ole mitään maagista uutta mutta ajattelin hieman kerrata. Parilla henkilöllä on ollut somekirjautumisen kanssa haasteita joiden syytä ei ole pystytty idioottivarmaksi selvittämään. Kaikki ongelmat on ratkaistavissa ja vikahan voi olla tässä päässä, käyttäjällä tai aivan missä vaan välissä. Palasia on monia ja tärkeämpää on löytää ratkaisu kun etsiä syyllisiä. Oheisilla vinkeillä kuitenkin pääsee pidemmälle.

Somekirjautuminen vs somekommentointi

On kaksi aivan eri tekniikkaa kirjautua blogeihin sisään (etusivun ”kirjaudu sisään”) ja kommentoida sometunnuksella kirjautumatta (klikkaa someikonia kommentoi-boksissa). Vain kirjautumalla voi kirjoittaa blogeja ja kommentit näkyvät heti. Kuitenkin ongelmatilanteissa suosittelen testaamaan myös toista optiota. Se kertoo nimittäin jo paljon jos kommentointi somella toimii mutta kirjautuminen ei, tai päinvastoin.

Kuva olis kiva

Moni vianselvitys ei pääse pitkälle ilman ruutukaappausta ongelmatilanteesta / virheilmoituksesta. Sellaisen voi sähköpostittaa yllapito(ät)pirkanblogit.fi. Kerro myös mitä teit ennen virhettä, mitä klikkasit, yms. Toki joissain tapauksissa pystyn näkemään paljon virhelokeista, mutta aina en.

Voit kirjautua myös perinteisesti

Blogiin voi aina kirjautua myös salasanalla, vaikka olisitkin alun perin kirjautunut vain somen kautta. Tämä ei millään muotoa poista somekirjautumisen optiota, vaan toimii rinnalla. Voit omista asetuksista asettaa salasanan tai pyytää ylläpitoa tekemään sen puolestasi.

Somekirjautuminen voidaan nollata

Mikäli somekirjautumisen järjestelmän vika on ongelmien taustalla, somekirjautuminen voidaan nollata. Niin kauan kun et ole vaihtanut sähköpostiosoitettasi somepalvelussa, tämä on helppo juttu. Ylläpito poistaa somelinkityksen ja sen voi muodostaa takaisin kirjautumalla somen kautta uudestaan.

Voit myös soittaa

Jos blogaus pitäisi saada julki eikä mitenkään onnistu, ohjesivulta löytyy myös puhelinnumero. Vastaan jos vain olen semmoisessa paikassa että voin vastata. En suosittele tekstiviestejä, ne eivät ole erityisen toimiva tekniikka minulla ja jäävät herkästi tyystin näkemättä.

Voit nauttia kesästä

Blogissa on pysynyt aika kivasti käyttäjiä myös kesän aikana mutta rentoutuakin saa. Aion itse myös viettää tuossa 10.-20.7. välillä aikaa metsässä. Perustekniikka on jatkuvassa ylläpidossa kollegoiden toimesta, mutta emmeköhän itse kullekin suo taukoa, jos joku vaikea kysymys jääkin hetkeksi vastaamatta.

Pelin henki on yhteistyö

On todella ärsyttävää kun outo virheilmoitus käy päälle ja oikein mieluusti autan jokaisen sellaisen kanssa. Ei kuitenkaan kannata malttia menettää. Jos Googlen tai Facebookin kokoisetkin palvelut ovat joskus tuntitolkulla pimeänä niin sattuu sitä vapaaehtoisvoimin pidetyllekin. Puhaltakaamme yhteen hiileen myös ongelmien edessä niin aivan varmasti ne saadaan korjattua. Kukaan ei tahallaan riko mitään, mutta joskus ongelma koskee vain pientä määrää käyttäjiä, ehkä vain yhtä, joten vikaa on vaikea toistaa ja siten korjauksen aloittamiseen menee jokunen hetki.

15 vastausta artikkeliin “Ylläpidon terveiset – vikatilanteiden selvitys”

  1. Kiitos asiallisista ohjeista Kyuu. Eiköhän näillä pärjätä toistaiseksi.

  2. Mitä parhaimmat kiitokseni vapaaehtoistyöstäsi Sinulle Kyuu.

    Toisille tiedoksi, että minä alunalkaen kirjauduin Pirkan Blogeihin sen omilla tunnuksilla, mutta kun en saanut omaa passikuvaani helposti näkyviin, niin rupesin käyttämään naamakirjakirjautumista – jonka mukana tuli kuva mutta myös liuta ongelmia.

    Kun sitten viitsin taistella sen PB kirjautumisen Gravatar-kuvan ongelmat nurin, niin sen jälkeen PB on toiminut minulla ihan erinomaisesti – kun käytän sitä vain yhdellä tietyllä selaimella.

  3. Kirjautumisen kanssa ei koskaan ole näin mobiililla ollutkaan mitään ongelmia. Minä en ole käyttänyt mitään somea, vaan aina sitä omaa salasanakirjautumista.

    Hyvä parannus oli kirjautuminen tuosta etusivun valikosta. Aiemmin pitikin rullata kaikkien blogien alapuolelle, joka joskus kesti pitkään.

  4. Varoitan: en tiedä autoista juuri mitään mutta koitetaan metaforaa.

    Jos 30 vuotta vanha auto prakaa, pystyy automekaniikan perusteita tunteva useimmiten selvittämään asian. Jos tuliterä auto prakaa, puhutaan jo tuhannen ja yhden tietoteknisen välineen toiminnasta.

    Jos nettisivu vuosimallia 2000 temppuili, oli todennäköisesti kaikki koodi yhden henkilön takana, palvelimella yksi sovellus ja pari lisäkirjastoa, siinä se. Sivun lataus oli pari-kolme elementtiä. Vuonna sivulla 2018 on viittauksia jopa satoihin eri sivustoihin ja palasia on aivan hullu määrä.

    Heitän pari hyvää esimerkkiä.
    – Yhdistykemme b2.fi verkkosivu on tosi konservatiivinen, 12 sivulatausta, kaksi ulkoista lähdettä
    – MTV.fi – 88 latausta, toistakymmentä ulkoista lähdettä

    …puhumattakaan mikä määrä eri järjestelmiä, palvelimia, sovelluksia, lisäosia, kirjastoja yms. on sitä tekemässä. Niin, ja nuo määrät ovat ennen yhtään klikkausta, kirjautumista, yms, jotka sitten moninkertaistavat asian.

    Toisin sanoen, ”mitä teit väärin” on harvoin tehokas kysymys. Väärin voi mennä niin monessa paikassa.

  5. Olisi tosiaankin hyvä, jos vaikkapa tietsikka kertoisi mitä tuli tehtyä väärin.

    Esimerkiksi vanhassa, mutta edelleen operatiivisessa käytössä olevassa, sotilasviestiohjelmistossa on yksinkertainen ja hyödyllinen ominaisuus. Se varoittaa, että nyt on tullut kirjoitusvirhe salausavainta näpyteltäessä. On pitkä salasana joka pitää tulla täysin oikein, tai muuten viestit eivät avaudu. Siksi salasanasta lasketaan tarkistussumma ja se sisältyy salasanaan. Jos mikä hyvänsä merkki on miten hyvänsä väärin, niin tulee virheilmoitus heti salasanan syöttämisen jälkeen. On heti selvää, ettei kannata jatkaa ennen kuin salasana on kirjoitettu oikein.

  6. Nytpä tulikin jännä juttu. Sain kirjoitettua ja lähetettyä kommentin vaikka en ollut kirjautuneena (kone oli potkaissut minut pihalle). Se kommentti meni sitten tarkastusjonoon.

  7. Olisi tosiaankin hyvä, jos vaikkapa tietsikka kertoisi mitä tuli tehtyä väärin.

    Esimerkiksi vanhassa, mutta edelleen operatiivisessa käytössä olevassa, sotilasviestiohjelmistossa on yksinkertainen ja hyödyllinen ominaisuus. Se varoittaa, että nyt on tullut kirjoitusvirhe salausavainta näpyteltäessä. On pitkä salasana joka pitää tulla täysin oikein, tai muuten viestit eivät avaudu. Siksi salasanasta lasketaan tarkistussumma ja se sisältyy salasanaan. Jos mikä hyvänsä merkki on miten hyvänsä väärin, niin tulee virheilmoitus heti salasanan syöttämisen jälkeen. On heti selvää, ettei kannata jatkaa ennen kuin salasana on kirjoitettu oikein.

  8. Jeps, huomasin tarkastusjonon.

    Nykyverkkosivuilla on erinäisiä automaattisia uloskirjaustoimintoja. Selaimen sulkeminen (esim. päivityksen vuoksi) kirjaa henkilön ulos, myös tietyt muut olosuhteet ja aikaviiveet. Lopulta se on aika hyvä asia – ja jos koneesi on turvassa, voit aina tallentaa salasanan.

  9. Kyuu, jos kirjautuu juttua kommentoidessaan alla olevasta linkistä, se epäonnistuu fb:n kautta. Jos kirjautuu pb:n kirjautumisen alussa vastaavasti, se onnistuu.
    Miksi kirjaudun fb:n kautta, siksi, että se pätee samalla myös moneen ”saittiin” ilman monia uusia salasanoja jne…

    1. Heikki, tämä on hyvä tieto. Tuleeko tämä liian pitkä url virhe siis tuosta kommentoinnin kirjautuessa, vaiko etusivun kirjautumisen jälkeen kommentoidessa?

      1. Kyuu, jos kirjautuu kommentin yhteydessä olevasta fb-linkistä, tulee huomautus, liian pitkä url ja kommentti katoaa. Ei kirjauduttaessa etusivulta.

  10. ”Jos tuliterä auto prakaa, puhutaan jo tuhannen ja yhden tietoteknisen välineen toiminnasta.”
    Juuri näinhän se on.Sitten on vaan ihan pakko ottaa tietokone avuksi, joka tutkii kymmeniä tunnistinantureita, monenlaisia johtoja ja lukemattomia eri ohjelmia. Siihen on pakko sopeutua, eihän meistä kukaan television peruskäyttäjä ala sitäkään aukomaan ja johtoja kiskomaan. Televisio on sentään halpa laite autoon verrattuna.

  11. Taas huomasin erään fb-kirjautumisen ongelman. Pitää kirjautua ensin itse fb.iin ja vasta sen jälkeen käyttää kirjautumista etusivulta tänne. Missään muualla ei tällaista ongelmaa ole.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *