Aalto-yliopiston huippututkijat esittävät – bensiini kortille Suomessa

Ilmastotouhu alkaa muistuttaa panikointia – jotain pitää tehdä, lopputuloksesta viis..

Henkilöautojen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on luokaa viisi prosenttia.

Puolittamalla nämä päästöt Suomen päästöt laskevat pari prosenttia. Suomen päästöt ovat promillen luokaa maailman päästöistä.

*

Kuvitellaan tilannetta : Herra A saapuu yöllä pienen kylän bensapumpun luo tankki lähes tyhjänä. Pumppuun on klistrattu lappu, jossa lukee: ”Tämän kuun myyntilupamme käytetty loppuun. Uutta lupaa anotaan.”

[Mikä tai kuka voisi olla tämä oikeudenmukainen lupien myöntäjä?]

*

Alla olevasta:

”Yritämme auttaa poliitikkoja pääsemään tavoitteisiin. Myyntilupajärjestelmä kiintiöi hiilidioksidipäästöt, joille asetetaan vuosittainen katto. Polttoaineen myyjällä pitää olla jokaiseen myymäänsä bensalitraan lupa. Tarvittavan luvan hinta riippuu bensan hiilidioksidisisällöstä, kertoo taloustieteen professori Matti Liski.”

[ Voi pyhä liski .. ]

*

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e4a4bcc4-9548-4f96-9b2f-30b388a76ee1

22.10.2019

Suomalaistutkijoilta mullistava esitys: Jokaiseen myytyyn bensalitraan lupa – varmistaisi ilmastotavoitteen täyttymisen helposti

Tutkijoiden mukaan Suomen sisäinen päästökauppa olisi helppo toteuttaa ja kohtelisi oikeudenmukaisesti eri väestöryhmiä.

Aalto-yliopiston huippututkijat esittävät Suomeen fossiilisten polttoaineiden myyntilupajärjestelmää. Toteutuessaan esitys mullistaisi suomalaisen bensakaupan ja varmistaisi pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen ja Euroopan unionin asettaman päästövähennystavoitteen täyttymisen.

Liikenteen hiilidioksidipäästöt pitäisi puolittaa kymmenessä vuodessa.

– Yritämme auttaa poliitikkoja pääsemään tavoitteisiin. Myyntilupajärjestelmä kiintiöi hiilidioksidipäästöt, joille asetetaan vuosittainen katto. Polttoaineen myyjällä pitää olla jokaiseen myymäänsä bensalitraan lupa. Tarvittavan luvan hinta riippuu bensan hiilidioksidisisällöstä, kertoo taloustieteen professori Matti Liski.

Käytännössä kyse olisi Suomen sisäisestä fossiilisten polttoaineiden päästökaupasta. Valtio määrittelisi vuosittain liikenteen hiilidioksidipäästöille kiintiön. Päästökaupan alkuvuosina kiintiö olisi suuri, mutta vuosi vuodelta se pienenisi.

– Järjestelmä varmistaisi liikenteen hiilidioksidipäästöjen puolittamisen, Liski painottaa.

Liskin, Oskari Nokso-KoivistonEero Nurmen ja Iivo Vehviläisen muodostama tutkijaryhmä on valmistellut esityksensä läheisessä yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten kanssa.

– Lupajärjestelmä mahdollistaa vähennystavoitteen saavuttamisen joustavasti niin, että taloudellinen rasitus jakautuu eri vuosille tasaisesti. Tämä voidaan toteuttaa antamalla lupia ohjelman alkuvuosille runsaskätisesti, jolloin markkinat voivat päättää, kuinka suuri osuus luvista käytetään nyt ja kuinka suuri osa säästetään tulevaisuuteen, tutkimusraportissa painotetaan.

Liski huomauttaa, että päästövähennystavoite ei toteudu ilman merkittäviä muutoksia.

Yhdysvalloissa Kaliforniassa on jo käytössä osavaltion sisäinen liikenteen päästökauppajärjestelmä. [ Onkohan ihan Aalto-yliopiston porukan esittämän kaltainen?]

https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2018/sep/17/california-plans-to-show-the-world-how-to-meet-the-paris-climate-target

https://www.verifavia.com/bases/ressource_pdf/276/2501441.pdf

Californian cap-and-trade scheme—United States

https://ww3.arb.ca.gov/cc/ab32/ab32.htm

22 vastausta artikkeliin “Aalto-yliopiston huippututkijat esittävät – bensiini kortille Suomessa”

  1. Autot pitäisi luovuttaa 1.1.2020 valtiolle, jokainen vietävä purkaamoon, ilman korvausta, purkaamolta jaellaan sitten polkupyöriä ja muita himmeleitä joilla voi sitä matkaa näppärästi jatkaa, kypärä pakko tietenkin ettei päähän satu jos kaatuu. #vihreä unelma” 😉

  2. Maailma on täynnä typeriä poliitikkoja ja muita jalat tukevasti ilmassa eläviä eri lajien ”uskovaisia”.
    Jos tuo typeryys toteutetaan edes osittain, luvat ostamiseen on jaettava ensin maaseudulla asuville ja keskikaupunkilaisilta ne voidaan evätä kokonaan.

    1. Ennen ostettiin kalastuslupia nyt lupia myydä polttoaineen myyntiin ja jakeluun. Odotan innolla milloin tulee jokin kusemis-ja paskantamislupa :), voisi maksaa 5€/kerta tai ostaa sarjalipun 500€ ☺️

  3. Sähkö autojen hinnat n kymmeneen prosenttiin nyky hinnoista ei siihen tarvita yliopistonprffien sekoilua asiaan josta eivät ymmärrä mitään terv tepivaari

  4. Jos tämän jutun lukee loppuun asti rauhassa, huomaa ettei ehdotus itse asiassa ole millään muotoa typerimmästä päästä ja kansalaisten verokohtelun kannalta itse asiassa yksi reiluimpia.

    Otsikkotasolla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun, tekstin luettuani rauhoituin.

    1. Kyllä se aika typerä on.
      Maksu kohdistuisi niihin, joilla ei ole julkista liikennettä käytettävissään
      Kiintiöt tarkoittaisivat, että jossain vaiheessa polttoainetta ei riittäisi kaikille tarvitseville. Miten silloin liikuttaisiin ja käytäisiin esim kaupassa?
      Parin tonnin autolla ajavilla ei todellakaan tule olemaan rahaa ostaa kymppitonnien sähköautoja.
      Ne, jotka tarvitsevat esim perävaunua eri tarkoituksiin, eivät voi edes käyttää sähköautoja.
      Säännöstely ja himoverotus eivät ole millään perusteella oikeudenmukaisia menetelmiä.

  5. ” Lupajärjestelmä mahdollistaa vähennystavoitteen saavuttamisen joustavasti niin, että taloudellinen rasitus jakautuu eri vuosille tasaisesti. Tämä voidaan toteuttaa antamalla lupia ohjelman alkuvuosille runsaskätisesti, jolloin markkinat voivat päättää, kuinka suuri osuus luvista käytetään nyt ja kuinka suuri osa säästetään tulevaisuuteen, tutkimusraportissa painotetaan.”
    .
    Mitä tapahtuu polttoaineiden jakelupisteissä, kun kysyntä ylittää tarjonnan. Ajavatko tyytymättömät autoilijat kotiinsa, sikäli kuin tankin sisältö sen sallii. Tällaisen lain laatinut eduskunta kokisi suuren vaihtuvuuden seuraavissa vaaleissa.
    .
    ”Fossiilisten polttoaineiden myyntilupajärjestelmä kohtelisi Liskin mukaan oikeudenmukaisesti eri väestöryhmiä. Sen taloudelliset vaikutukset eivät kohdistuisi vain joihinkin autoilijoihin.”
    .
    Mikä olisi oikeudenmukainen lupamenettely? – joka pumppuasemalle sama kiintiö, vai?
    .
    Miten kohdeltaisiin ammattiautoilijoita?
    Miten estää mustanpörssin kauppa? – etenkin rajaseuruilla?

  6. Tuostahan tuli heti mieleen bisnesidea: Kaikki autottomat voivat alkaa myymään omia ostolupiaan autoileville 🙂

  7. Liikenneministeri Sanna Marin sanoo, että edellisen hallituksen tilaamia juttuja. Hän ei ole vielä edes tutustunut tähän ja nykykyisellä hallituksella on ihan omat hallitusneuvotteluissa sovitut ohjelmat.

    1. Määräsäännöstely – sovellettiin Suomessa viimeksi 40-luvulla ja viisikymmentäluvun alussa – kohteena oli ruoka.

      http://www.aaltoei.fi/wp-content/uploads/2019/10/AEI-raportti_Kohti-hiilet%C3%B6nt%C3%A4-liikennett%C3%A4.pdf

      24.
      Hinta- ja määräsääntelyä käytetään tyypillisesti kuluttajien ja yritysten valintojen ohjaamiseen haluttuun suuntaan. Usein sääntely liittyy jostain yhteiskunnalle haitallisesta toiminnasta (kuten saastuttamisesta) aiheutuvien ulkoisvaikutusten hinnoitteluun. Ulkoisvaikutuksilla tarkoitetaan sellaisia yritysten tai kuluttajien toiminnasta aiheutuvia vaikutuksia, jotka eivät heijastu markkinahinnassa ja eivät siten vaikuta näiden toimijoiden päätöksentekoon.

      33.
      Esimerkki määräsääntelyn soveltamisesta liikenteen alalla on siirtyminen lyijyttömiin polttoaineisiin Yhdysvalloissa 1980-luvulla’. Maassa luotiin markkinat oikeuksille tuottaa lyijypitoista polttoainetta, mikä mandollisti jalostamoille joustavan sopeutumisen uuteen sääntelyyn ja lyijypitoisuuksien vähentämisen siellä, missä se oli niille edullisinta. Ennen järjestelmän luomista tavoitteeseen pyrittiin asettamalla standardeja polttoaineen lyijypitoisuudelle, mutta tämä aiheutti suuria sopeutumisvaikeuksia etenkin pienille jalostamoille.

      [ Tapahtuihan Suomessakin siirtyminen lyijyttömään bensiiniin. Bensiinin saatavuuteen ei kuitenkaan pyritty missään vaiheessa puuttumaan muutoksen aikana – tuskin Yhdysvalloissakaan., joten vertaus on ontuva.]

  8. Aamulehdessä oli hyvä kolumni aiheesta. Tampere pitäisi siirtää Poriin niin päästöt vähenisivät, kun sisämaahan ei tarvitsisi rekoilla kuljettaa tavaraa. Ennenhän kaupungit sijaitsivatkin rannikolla. Lentokoneita pitäisi estää laskeutumasta Suomeen. Niin loppuisi turha turismi ja lentämisen päästöt saataisiin alas. Lihan- ja maidontuotanto pitäisi lopettaa niin laitumet ja heinäpellot voitaisiin metsittää.

    Sähköauton voi jokainen rakentaa helposti itse. Ei tarvita kuin neljä polkupyörän dynamoa ja lisäakku takakonttiin. Akusta piuhat starttimoottoriin, jolla voi ajella sitten kun bensa loppuu. Pyöriessään dynamot lataavat akun uudelleen joten sähköä riittää.

  9. Tämän tietenkin voi toteuttaa niin että vähävaraiset maaseudulla eivät pääse liikkumaan – tai niin että heidän asema kompensoidaan.

    Vaikutus esim. ruoan hintaan on logistiikan kulujen noususta johtuen lähes olematon. Merkittävämpi hinnannousu on ”krääsän” osalta. Ei haittaa yhtään vaikka sen hinta nousee.

    Ei kukaan tässä tutkimuksessa ole väittänyt että maailma tällä pelastuu. Tässä otettiin vain kantaa yhteen osaan, eli liikenteen päästöihin Suomessa. Niiden osalta olemme luvanneet jotain tehdä ja tässä on yksi ehdotus miten se tehdään. Tutkijoilta pyydettiin ratkaisua ongelmaan x, he toimittivat. Toistaiseksi tämä on tähän nimenomaiseen haasteeseen yksi realistisimmista ideoista mitä olen lukenut.

    Olen silti täysin varma, että hallituksemme pystyy ryssimään sen. Niin demari-, kepu-, kokoomus- kuin persuhallituskin.

  10. Jos Suomen pudas elintarvike- ym. tuotanto rakennetaan tällaisille savijaloille hukka meidät perii. Mikä muu maa tai maanosa toimisi päästöasiat päätavoitteenaan ja vielä epärealistisesti – ei kukaan, eikä Saksa koskaan. Entä Puola, Venäjä ?

    Miten puhdasta polttoainetta tuottava Neste, miten rekat siirtyisivät sähköraiteille, entä paikalliskuljetukset, Entä työkoneet,entä autokanta ja autokauppa uusine puhtaine autoineen. Sähköautoja ei kukaan osta? Sähköäkin tuotetaan dieselillä ja kaasulla.

    Täysin tolkuton idea !
    Odotetaan, kun ST:1:n Anttonen saa naurunsa loppumaan.

  11. Valitettavasti tuo hallituksen suhteellisuudentajun puute näkyy kaikessa sen toiminnassa.

    1. Voi vain toivoa, ettei se siihen sorru
      Päästörajoituksissa hallituksella on musta pekka odottamassa.

Vastaa käyttäjälle juhak Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *