Mikä vaikutus on Tampereella raitiotieliikenteen avautumisella yksityisautoiluun?

Niin no, Tampereella on varmaan tilanne aivan toinen kuin Espoossa, vai?

*

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006336890.html

9.12.2019

Autoilun suosio kasvoi Espoossa länsimetron avautumisen jälkeen – ”Metron avautumista on katseltu ruusunpunaisilla laseilla”

Länsimetron avaaminen pudotti joukkoliikenteen suosiota ja nosti autoilun suosiota. Muutos näkyy erityisesti Espoon sisäisessä liikenteessä.

Jaa käyttäen:


23 Replies to “Mikä vaikutus on Tampereella raitiotieliikenteen avautumisella yksityisautoiluun?”

  1. Melkoinen farssi koko länsimetro niin rakennusvaihe kuin myös lopputulema.

    Missä vaiheessa Tampereen ratikka on tällä hetkellä, kun ei ole yhtään tullut seurattua, eikä Aamulehteä tule luettua?

    1. Aikataulu on noin 3 kk etuajassa ja kustannukset alle suunnitellun. Radat kunnossa paitsi Hameensilta, joka valmistuu keväällä. Koevaunu tulee Transulta keväällä ja koeajot alkavat Hervannan väylällä.
      Ratasuunnitelmaa on muutettu siten, että yksi lisähaara yltää jo alussa Hatanpään Valtatietä Ratinaan.

  2. Tampereen ratikan rakennusvaihe on aivan aikatalussaan sen suurempia ei tiedä kukaan terv tepivaari

  3. Albaanus vaikuttaa yksityisautoiuun jonkin verran mutta se on vain hyväksi n yhden kilometrin matkaan ei monikaan tarvitse om autoa terv tepivaari

  4. Enpä usko että autoihin paljoa vaikuttaa suuntaan tai toiseen Tampereella.

    Ratikassa tiettävästi on vähän se juju että se tulee halvemmaksi operoida ja helpommaksi skaalata kuin bussit, jos liikennettä on tarpeeksi paljon. Eli vaikutus on muualla kuin heissä jotka autoilevat.

  5. Tarina Espoosta ei ole mitenkään vertailukelpoinen Tampereen kanssa. Espoo on kaikkinensa sekainen kuin mummon tukka. Ei sitä yksi metro ratkaise eikä kaksikaan. Lisäksi Espoossa ei toimi kunnallinen päätöksentekokoneisto; se vasta onkin sutta ja sekundaa vrt. Tampere. Siellä ei yksinkertaisesti toimi mikään.
    Päinvastoin, kun osa keskustaan liikennöivistä siirtyi metroihin, se vapautti länsiväylää yksityisautoille. Ja se näkyy.
    Eihän nyt espoolainen ”köyhä” voi jaguaariaan, bemaria tai mersua talliin jättää, mitä siitä no naapurikin sanoisi.

    1. Voi olla, ettei voi.
      Kuitenkin länsimetron liittymäliikenne odotusviiveineen sekoitti aikaisemman toimivan bussiliikenteen ja lisäsi monella suunnalla matka-aikaa jopa yli puoli tuntia.
      Se on toista hukkatuntia päivittäin, mikä ei kaikille yksinkertaisesti edes käy lasten vienti- ja hakutoimineen.

  6. Raitioliikenteen avautuminen ei jossain suhteessa vaikuta keskustan autoliikenteeseen, koska se on estetty lähes täysin jo nyt.
    Sen sijaan keskustasta kauempana asuville se saattaa pakottaa oman suton käyttöön, koska syöttöliuilenne odotusaikoineen ei todellakaan tue tai helpota aamuisia pakollisia liikkumisia, kuten vasten viemistä tarhaan ja ollalla hakemista.
    Jos joutuu käyttämään kahta tai kolmea bussia ja ratikkaa päästäkseen viewmään lapsen tarhaan ja sitten töihin, ei se todellakaan innosta julkisia käyttämään, kun matka-ajat pitenevät aamulla ja vastaavasti illalla puoli tuntia-tunnin ja päälle saa ne vaihtohankaluudet.

  7. No Hämeenkatu on noin yhden km mittanen pätkä ja siellä ei ole päiväkteja ei kovinkaan paljon enää muutakaan liiketoimintaa
    Kun sais edes yhden nyssen joka päivälle mutta kun ei saa ja huono jalkaset vanhukset on vain taksin varassa jos haluaa sunnuntaina jonnekkin
    Ja niiden tilaaminen maksaa soittamalla 2,90 euroa tilaus terv tepivaari

  8. Parin vuoden päästä tiedämme enemmän, miten liikkuminen Tampereella sujuu ja millä välineellä.
    .
    Matka X menee nyt näin: Kävelymatka -bussin odottelua – bussimatka – kävelymatka
    .
    Vuonna 2022 :
    Matka X menee näin: Kävelymatka -bussin odottelua – bussimatka – ratikan odottelua – ratikkamatka – bussin odottelua – bussimatka – kävelymatka

    [ Tai matka omalla autolla päästä päähän. ]

    ****
    .
    https://www.talouselama.fi/uutiset/metro-ahdistaa-minua-espoossa-moni-matkustaa-mieluummin-bussilla-ja-nyt-se-on-taas-mahdollista/40813d04-4b6a-3d85-8e3e-de9ae41cfaf4
    7.11.2018

    ”Metro ahdistaa minua” – Espoossa moni matkustaa mieluummin bussilla ja nyt se on taas mahdollista

    Lokakuun 22. päivä aloittaneet suorat bussilinjat ovat niin suosittuja, että varsinkin aamuisin kaikille Ison Omenan bussipysäkiltä nouseville matkustajille ei riitä istumapaikkaa.

    ”Olin niin onnellinen, kun suorat bussit tulivat takaisin”, sanoo Raija Liukkunen Tekniikka& Taloudelle Kampin linja-autoasemalla.

    Liukkunen on yksi monista espoolaisista, jotka ovat vaihtaneet kulkuvälineen Helsingin keskustaan metrosta takaisin linja-autoon. Lokakuun 22. päivä aloittaneet suorat bussilinjat ovat niin suosittuja, että varsinkin aamuisin kaikille Ison Omenan bussipysäkiltä nouseville matkustajille ei riitä istumapaikkaa.
    Esimerkiksi tiistaiaamuna yhteen bussiin nousi Omenan pysäkiltä puoli yhdeksän aikaan 27 matkustajaa.

    1. Metro on erittäin kätevä ja nopea kaikin puolin silloin kun se häiriöttä (pääasiassa) kulkee.
      Myöhäiset illat ja yöt ovat ahdistavia, koska niissä liikkuu kännääjät ja hörhöt laumoittain. Pitää istua selkä seinää vasten tai tukkia seisoen oviaukot.

      1. Metro on nopea, mutta pääsy metrolle-metrolta päätekohteeseen ja vastaavasti takaisin käy hermoille.

  9. Kyllähän täällä Tampereellakin kuten Espoossakin tullaan jatkossa vertaamaan bussi- raitiotieverkon sujuvuutta pelkkiin busseihin perustuvaan liikenneverkkoon.

    Toisaalta tehty mikä tehty ..

    Raitiotieverkkoa on varmasti laajennettava merkittävästi ennen kuin sen edut alkavat näkyä – varmaan jo vuonna 2035 ..

  10. Eduista jauhetaan maailman tappiin asti, mutta haitat koitetaan vaientaa hiljaiseksi.
    Espoossakin ihmisia siirtyi joukoittain busseihin, kun poistettuja linjoja palautettiin takaisin yleisen painostuksen takia.
    Painostuksen syynä oli nimenomaan siirtymäliikenne ja sen aiheuttamat massiiviset matka-aikojen lisäykset.

  11. Länsimetron vertaaminen Tampereen ratikan rakentamiseen ja operointiin tai ylipäätään mihinkään älylliseen toimintaan ole millään tasolla mielekästä.

  12. Mielestäni Tampereen ratikan rakentamista ja operointia voidaan perustellusti verrata kaikkiin älyllisiin toimintoihin.

    ***
    Länsimetro toimii (lopulta) kuten mikä tahansa metro. Ilmeisesti espoolaiset kokevat (työ-) matkustuksen hankaloituneen – yhden kulkuneuvon tilalle tulee kaksi, vaihtoineen.

    ***
    Lainaus edellisestä viestistä:

    Liukkunen on yksi monista espoolaisista, jotka ovat vaihtaneet kulkuvälineen Helsingin keskustaan metrosta takaisin linja-autoon. Lokakuun 22. päivä aloittaneet suorat bussilinjat ovat niin suosittuja, että varsinkin aamuisin kaikille Ison Omenan bussipysäkiltä nouseville matkustajille ei riitä istumapaikkaa.
    Esimerkiksi tiistaiaamuna yhteen bussiin nousi Omenan pysäkiltä puoli yhdeksän aikaan 27 matkustajaa.

  13. Länsimetro on suoraa jatkumoa Helsingin metron korruptio- ja kähmintäperinteelle, jossa joukkoliikenteen kehittämisellä on hyvin pieni rooli. Jo YVA-selvityksessä, ennen kuin koko persiilleen mennyttä rakennusprojektia oli edes aloitettu, arvioidut tulokset olivat juurikin sen suuntaisia mitä julkisuuteen on viime päivinä tullut.

    Lähtökohtaisesti Länsimetron ei siis edes ollut tarkoitus kehittää Espoon joukkoliikennettä, vaan gryndereiden ja ostoskanalasijoittajien lompakkoa keskittämällä liikennevirrat veronmaksajien rahoilla tätä tarkoitusta palvelemaan. Tämä luonnollisesti näkyy eskojaerjaespoolaisen arkikokemuksessa heikentyneenä joukkoliikennepalveluna, kun sitä tarvetta poiketa Mädän Hedelmän siwassa ei välttämättä ihan joka reissulla kuitenkaan olisi.

  14. ”Länsimetron vertaaminen Tampereen ratikan rakentamiseen ja operointiin..”

    Rakentaminen oli tunnetusti surkea esitys –viivästyi ja budjetti ylittyi.

    Käyttäjiä tuskin kiinnostaa (enää) korruptio vaan palvelun toimivuus.

    Mitä tiedetään *operoinnista’?

  15. https://kuntalehti.fi/uutiset/tekniikka/lansimetrossa-haetaan-ratkaisuja-nykysiin-ja-tuleviin-ruuuhkiin/
    14.2.2018

    Länsimetrossa haetaan ratkaisuja nykyisiin ja tuleviin ruuhkiin

    Länsimetron myöhästymisen ja käynnistysvaiheen havaintojen jälkeen joukkoliikenteen muutoksia hiotaan HSL:ssä jatkuvasti. Myös metron tulevaisuuteen liittyy kysymyksiä. Joka tapauksessa länsimetro on lisännyt joukkoliikenteen käyttöä ja vähentänyt liikennettä Länsiväylällä.

    1. Vähentäähän se, kun ajaminen tehdään vaikeaksi ja pysäköiminen järjettömän kalliiksi.

  16. Raitio – bussi – yhdistelmän haluttavuus selviää varmuudella vasta raitiotieliikenteen käynnistettyä.

    Kuva varmaan paranee kun raitiotieverkko on saatu lopulliseen kokoonsa – mikä se sitten lieneekään.

Kommentoi