Vihreää utopiaa – päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua

Mistä ajatus tuskattomuudesta tulee? Neljän yrityksen yhteenlasketut CO2-päästöt ovat yhdeksän miljoonaa tonnia vuodessa.

Lentoliikenteen, tieliikenteen, rautatieliikenteen ja vesiliikenteen CO2-päästöt ovat 5,8 tonnia vuodessa

Henkilöautojen päästöt olivat 5,9 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia.

https://tilastokeskus.fi/til/khki/2017/khki_2017_2018-05-24_kat_001_fi.html

Tilastokeskuksen pikaennakkotietojen mukaan vuoden 2017 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt olivat 56,1 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia (milj. t CO2-ekv.).

Päästöjen vähentäminen ei varmastikaan ole helppoa – ehkä kuitenkin mahdollista.

******

Otteita ala olevasta:

Elina Ranta : Teollisuuden ja autoilun päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua

SSAB:n Raahen terästehdas päästi eniten hiilidioksidia ilmakehään viime vuonna. Määrä oli neljä miljoonaa tonnia.

Kakkosena oli polttoaineyhtiö Nesteen Porvoon jalostamo, jonka päästöt olivat 2,7 miljoonaa tonnia. Kolmantena oli Helenin Hanasaaren kaukolämpövoimala 1,2 miljoonalla tonnilla.

Niiden yhteenlasketut päästöt olivat hurjat kahdeksan miljoonaa tonnia. Päästömäärän kokoa havainnollistaa se, että yhtiöiden päästöt olivat reippaasti enemmän kuin koko henkilöautoliikenteessä viime vuonna.

Henkilöautojen päästöt olivat 5,9 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Porvoon jalostamon CO2-päästöt olivat siis lähes puolet koko henkilöautokannan päästöistä.

Yrityskohtaisen päästötilaston kärjessä olivat: SSAB, Helen, Neste, Fortum ja Finnsementti.

Sementtiä, betonin sideainesta, valmistava Finnsementti tuottaa kokoonsa nähden erittäin paljon päästöjä. Viime vuoden CO2-päästöt olivat noin 0,9 miljoonaa tonnia eli vain jonkin verran alle suuryhtiö Fortumin.

*

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006124974.html

Elina Ranta , 30.5.2019

Kommentti: Teollisuuden ja autoilun päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua

Taloussanomat uutisoi tiistaina, että yksin pari suomalaista tehdasta tupruttaa pahemmat hiilidioksidipäästöt kuin koko Suomen yksityinen autoilu. Pelkästään kolmen suurimman tuotantolaitoksen yhteenlasketut päästöt olivat kahdeksan miljoonaa tonnia, reippaasti enemmän kuin koko henkilöautoliikenteen viime vuonna.

  • Lue lisää: Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksiaEnergiaviraston tuoreet tilastot paljastavat teollisuuden ilmastopahikset päästömäärillä mitattuna. SSAB:n Raahen terästehdas päästi eniten hiilidioksidia ilmakehään viime vuonna. Määrä oli neljä miljoonaa tonnia.Kakkosena oli polttoaineyhtiö Nesteen Porvoon jalostamo, jonka päästöt olivat 2,7 miljoonaa tonnia. Kolmantena oli Helenin Hanasaaren kaukolämpövoimala 1,2 miljoonalla tonnilla.

    Niiden yhteenlasketut päästöt olivat hurjat kahdeksan miljoonaa tonnia. Päästömäärän kokoa havainnollistaa se, että yhtiöiden päästöt olivat reippaasti enemmän kuin koko henkilöautoliikenteessä viime vuonna.

    Henkilöautojen päästöt olivat 5,9 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Porvoon jalostamon CO2-päästöt olivat siis lähes puolet koko henkilöautokannan päästöistä.

    Koko liikenteen päästöt (lentoliikenne, tieliikenne, rautatieliikenne ja pääosa vesiliikenteestä) olivat nekin vain jonkin verran näitä tuotantolaitoksia suuremmat eli 11,7 miljoonaa tonnia.

    Yrityskohtaisen päästötilaston kärjessä olivat: SSAB, Helen, Neste, Fortum ja Finnsementti.

  • Sementtiteollisuus on ilmastopahis

Sementtiä, betonin sideainesta, valmistava Finnsementti tuottaa kokoonsa nähden erittäin paljon päästöjä. Viime vuoden CO2-päästöt olivat noin 0,9 miljoonaa tonnia eli vain jonkin verran alle suuryhtiö Fortumin.

Finnsementin ympäristömittarilla heikko sijoittuminen selittyy sementin tuotantoprosessilla.

Sementtiklinkkeri valmistetaan kalkkikivestä ja muista mineraalisista. Myös valmistus kuluttaa runsaasti energiaa, mutta kalkkikivestä irrotetaan myös tarkoituksella kuumennettaessa hiilidioksidia, jota vapautuu huomattava määrä valmistuksessa.

– Tämä on asia, jonka otamme hyvin vakavasti, Finnsementin ympäristöpäällikkö Ulla Leveelahti sanoo.

Keinoja päästöjen vähentämiseen on toistaiseksi haettu ennen kaikkea energiapuolella. Itse prosessin osalta ratkaisun tuovat aikanaan vasta kehitteillä olevat uudet tekniikat, hiilidioksidin talteen ottaminen ja sen hyötykäyttö, Leveelahti sanoo.

 

5 vastausta artikkeliin “Vihreää utopiaa – päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua”

  1. Dieselautojen päästöt voitaisiin pudottaa jopa 90% pudottamalla Nesteen jätedieselin verotusta niin, että se pärjäisi kustannukseltaan normaalin dielselin rinnalla.
    Valitettavasti poliitikkojen korvien väliin ei mahdu ajatus liikenteen verottamisen helpottamisesta päästöjen pienentämiseksi, vaan siellä muhii vain virheiden yksityisautoiluviha.

  2. Elina Ranta : Teollisuuden ja autoilun päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua

    Elina Ranta väittää, että vain poliittinen tahto riittää. Onko hän lukenut jutussaan olevan linkin takana olevaa kirjoitusta?

    Mitenkä esimerkiksi raudan pelkistys voitaisiin toteuttaa ilman kivihiilen käyttöä? [Neljä miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa ilmakehään]

    Hiilidioksidin talteen ottaminen.. [Paljon ollaan kehittämässä – milloin voidaan odottaa tuloksia?]

    ***
    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html

    Energiaviraston tuoreet tilastot paljastavat teollisuuden ilmastopahikset päästömäärillä mitattuna. SSAB:n Raahen terästehdas päästi eniten hiilidioksidia ilmakehään viime vuonna. Määrä oli neljä miljoonaa tonnia.
    *
    Keinoja päästöjen vähentämiseen on toistaiseksi haettu ennen kaikkea energiapuolella. Itse prosessin osalta ratkaisun tuovat aikanaan vasta kehitteillä olevat uudet tekniikat, hiilidioksidin talteen ottaminen ja sen hyötykäyttö, Leveelahti sanoo.

  3. Saattaapi raudan valmistuksessa tarvita uusia tuulia esimerkiksi vetyä kokeilemalla, mutta kaikki vie aikansa.
    Sen sijaan tuo deisel-henkilöautojen päästöasia on vain poliittisesta tahdosta kiinni.
    Nyt Rinteen hallitus on nostamassa polttoaineverotusta 200 miljoonalla, minkä voisi käyttää tuon jätedieselin verokevennykseen, mutta turha edes uneksia.

  4. ”Saattaapi raudan valmistuksessa tarvita uusia tuulia esimerkiksi vetyä kokeilemalla, mutta kaikki vie aikansa.”

    Artikkelista: Hiilidioksidin talteen ottaminen.. [Paljon ollaan kehittämässä – milloin voidaan odottaa tuloksia?]

    Mutta kaikki vie aikansa – juuri näin.

    Pelkällä poliittisella halulla, kuten Elina Ranta esittää, ei ratkaisuja saavuteta – tarvitaan melkoinen määrä tutkimustyötä.

  5. Näinhän asiat menee joka maassa – kun vaalit on käyty, niin politiikka saattaa vaihtua.

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006127771.html
    1.6.2019

    Madrid saattaa lopettaa liikennepäästöjen vähentämis¬ohjelman ensimmäisenä Euroopassa

    PIAN Madrid Central voi kuitenkin olla historiaa, kun José Luis Martínez-Almeidan uskotaan El Paísin mukaan nousevan sunnuntaisissa vaaleissa Madridin uudeksi pormestariksi. Kansanpuoluetta (Partido Popular, PP) edustava Almeida on sanonut tarttuvansa saasteohjelmaan ensitöikseen.

Vastaa käyttäjälle juhak Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *