Kuumat säät ja kulkeminen.

Viimeviikon helteet ovat asettaneet melkoisia haasteita kulkemiselle, ainakin haja-asutusalueille.

Auto ja ilmastointi; kokemuksia on yli kolmen vuosikymmenen ajalta. Eivät henkilökohtaisesti pelkästään positiivisia, miltei lähes sama jos ajelisi sivuikkunat auki. Ei ole minun makuuni, helposti tulee ajeltua innostuksissaan liian viileässä ja kuivassa hengitysilmassa, usein seurauksena ”hellenuha”.

Moottoripyörä + paksut ajovarusteet; ei myöskään minun makuuni. Ajella tietenkin voi mutta missä se hyödyllisyys?  Totta kyllä, että moottoripyörällä voi näppärämmin, joskaan ei ehkä kokonaiskustannuksiltaan huokeammin suorittaa ja sitten se kuljetuskapasiteetti?70-luvulla luki monen auton takalasissa: Ajan mieluummin moottoripyörällä … hmm.

Polkupyörä; melkoisen lämmin senkin kyydissä tulee ja mihinkäs kauppakassi?

Sähkökäyttöinen/-avusteinen polkupyörä; parempi vaihtoehto vaan se kuormattavuus ja liikenneturvallisuus?

Sähkökäyttöinen kuormapyörä; tulivat ne helleajelutkin viime päivien aikaan tutuiksi. Kauppakassi helposti tavaralavalle, menomatkalla voi viedä jopa kierrätyspakkauksia yms keräyspisteeseen. Ei välttämättä tule hiki mutta reipas polkeminen lisää merkittävästi toimintasädettä ja ajoturvallisuus huomattavasti polkupyörää parempi, kunhan rakenne ei ole rimpula, 3-pyöräinen, riittävän oman massan omaava (n 50kg+), mielestäni varsin oivallinen kauppakassi.

Nyt saattaa joku ajatella, että olen vain innostunut pelkästään yhteen ideaan; artikkelikuvakin kertoo, että kokemukseni perustuvat n 12kk aikajaksoon, mukaan mahtuu myöskin talvisia kokemuksia.

Akuston lataukset ovat hoituneet pelkästään aurinkosähköllä. Siis ei todellakaan mikään turhake.

Kaiken kaikkiaan kokemuksia on nyt kertynyt yhteensä 12 kk:n ajalta, sanoisin täysin positiivisia.

Pointti myöskin lienee, että ainakin näillä kotikulmillani kulkineeni bonganneen kasvoille leviää hymy, liekkö sitten alentunut vaiko huvittunut.

Peruspyöräni Pashley lienee niitä harvoja eurooppalaisia tehtaita, jotka valmistavat peruspyörän lähes käsityönä.

Tosi toisaalta lienee, että Pashley Loadstar,  ei sovellu maaseudulle sellaisenaa mutta säköistettynä, mielestäni hyvä.

 

7 vastausta artikkeliin “Kuumat säät ja kulkeminen.”

  1. Kappas, Kalle on palannut eetteriin. Hieno juttu, tai voisi tuohon liittää eteen vaikka voimasanan h******* hieno juttu!

    Kyllä on ollut yhtä tuskaa niin liikkuminen kuin liikkumattomuuskin, pelkkä paikalla oleminen jo hikoilutti.

    Onneksi eilen viileni sen verran, että sain kaverin auton korjattua, kun tuli luvattua ja tänään on mukava tuulinen päivä.

    Kävellen metsän läpi ja välillä pyörällä tuli käytyä helleviikon aikana uimassa pari kolme kertaa päivässä, mutta takaisin päästyä olo oli jo yhtä tuskainen kuin lähtiessä.

    Ei edes koirat suostuneet iltapäivisin pihalle, mutta onneksi kellarikerroksessa on sen verraan viileää, että saivat makoilla siellä kaikessa rauhassa.

  2. Tuohon Mikan kommenttiin sanoisin; kävellessä ei ilman liike juurikaan viilennä, pyöräillessä ilmavirtaus tehostuu … mutta, moottoripyöräily; muistuu mieleeni tapahtuma Nizzassa, siinä rannikolla, ajaessa oli ihan hyvä mutta kun ruuhkassa joutui pysähtymään; alkoi nahkapuku keittää.
    Auto ja ilmastointi, sanoin mielipiteen kuten moottoripyöräilystä.
    Vaan tämä tavarapyörällä ajelu; poljet kuten huvittaa muistaen kuitenkin se, mitä vähemmän poljet, sitä lyhyempi toimintasäteesi.

    Hae nyt näistä vaihtoehdoista sitten se helleilman liikkumisen optimi.

    Muuten, kiitos Mika toivotuksestasi; mihinkään en ole kadonnut, vain kehitystä PB:n avauksissa/kommenteissa seuraillut.

    1. Juu kävellessä ei liike viilennä, lähinnä kävelin syystä, että ajattelin metsässä olevan varjoisuuden vuoksi viileämpää, mutta turha oli se kuvitelma.

      Moottoripyörällä on tullut nuorempana ajeltua paljonkin, joskus kevyemminkin pukeutuneena, mutta ohi ovat ne ajat, enkä kyllä paluuta enää niihin näe.

  3. Melkein jo odottelinkin kommenttia tuohon tavarapyöräni akkujen lataamiseen aurinkosähköllä; taitavat nämä fanaattisimmat torppaajat vielä nukkua.
    Tosiasia on kyllä, että aurinkosähköllä latailin menneenä vuotena sen minkä kuluttelin.
    Vielä tuon kulkineeni toimintasäteestä, keskiarvoisesti se asettuu tuonne 60 km:n luokkaan. Ihan riittävä tarpeisiini. Lähimpään maalikylään kun on matkaa edestakaisin n 30 km. Nämä kyläpyöräilyt kun rajoittuvat pitkälti alle 30 km.

    Väittäisin, että tämä sähköistetty tavarapyörä on varsin varteenotettava lähikulkuväline. Ei vain nykyvihreät sen päälle ole paljonkaan perustaneet. Se täyssähköauto, se tuntuu olevan kuin hindujen pyhä lehmä.

    1. Varsin näppärältähän tuo tavarapyöräsi vaikuttaa ja ajaa varmasti asiansa niin kuljetuksessa kuin myös kuntoilussa, tai pitäisi liene sanoa hyötyliikunnassa.

      Emäntä pohti vakavissaan ”sähköpyörän” hankkimista työmatkoille 30 km suunta, mutta päätti sitten lykätä vielä ainakin vuodella,kun kauramoottori jaksaa vielä polkea ilmankin.

      On muutoin edullista työmatkailua emännällä, kun bussikortti maksaa 60 euroa / kk ja touko, kesä ja ainakin elokuu menee pyörällä, mutta henkilön tuntien uskallan väittää, että myös syys ja lokakuu.

      Hassu sattuma vielä, että tuosta noin 6 km päästä kulkee toinen urheiluhullu myös pyörällä ja ovat samassa rakennuksessa töissä Porin keskustassa.

  4. Omalta kohdaltani ratkaisun 3-pyöräisen tavarapyörän osalle teki nimenomaan yli 70 v:n ikä/turvallisuus ja kuljetuskapasiteetti. Valintaani en ole tullut katuneeksi.
    Ikäihmisille tarjottujen kapeiden 3-pyöräisten ”rimpuloiden” suhteen olen hyvinkin skeptinen; tuttavarouva kun kaatui risteyksessä jarruttaessaan vain etujarrulla; seuraus pahoja ruhjeita kasvoissa ja ilmeisesti olkapään venähdys.

    Ei tule vähätellä pyörän omaa massaa, painavimmat liki 90 kg mutta se sähköisyys liikuttaa sitä massaa ja polkeminen lisää, kuten jo mainitsinkin, toimintasädettä.

    Tosiasiassa 30 km/suunta kyllä mielestäni edellyttää päätepisteessä latausmahdollisuutta, ei sinänsä huono idea, vaatinee mielestäni vahvaa asennetta.

  5. On se, on se hitonmoinen urakka ajaa päivittäin pyörällä 30km ja vielä toinen kerta kotiinpäin. Minäkin olen sen verran polkenut, että pakko nostaa hattua sille suoritukselle.

    Minä olen näillä helteillä kulkenut mönkijällä, sillä saa oikein sopivaa kyytiä. Sopiva nopeus on 20- 30km/h, ei tule hiki eikä vilu, eikä ole raskas polkea. Pidemmät matkat olen kulkenut autolla, mutta siinä kävi niin huonosti, että on ilmastointilaite mykkänä. Sitä se taisi olla jo viime kesänä, mutta kun ei ole tässä välissä tarvittu. Pitäisi viedä kylmäaineiden lisäykseen,minä kun menin myymään oman automaattikoneeni.

    Kumpikaan näistä kulkumuodoista ei ole kustannustehokas, ei tietenkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *