Tunneli Helsingistä Tallinnaan kiinalaisten rahoilla?

Kiinalaisilla tuntuu olevan kova halu rakentaa tunneli Helsingistä Tallinnaan. Nyt maailman suurin kiinalainen rakennusfirma on tarjonnut suomalaisen Peter Vesterbackan hankkeeseen rahoitusta.  Hanke valmistuisi arviolta kuudessa vuodessa ja työllistäisi arvion mukaan Suomessa 20 000 ihmistä vuodessa ja Virossa 6000. Poliitikot ovat kuitenkin olleet nihkeitä hankkeelle ja sanoneet, että se toteutuu vain valtiovallan hankkeena. Mutta julkisen sektorin hanke on käytännössä aivan olematon eikä rahoituksestakaan ole mitään tietoa. Verovaroistako tunneli muka rahoitettaisiin? Tietenkin valtiokin voisi saada rahoittajia omalle hankkeelle. Mutta kun hanke on käytännössä vain haave, niin onko varaa torjua luvatut 20 000 työpaikkaa kerrannaisvaikutuksineen? Valtion budjettiin tuollaisella määrällä olisi huima vaikutus,; työllisyysaste nousisi, verotulot kasvaisivat ja kestävyysvaje pienenisi.

Valtiovallan nihkeyden ymmärtää toisaalta kun pohtii, miksi kiinalaiset haluavat rahoittaa jonkun kaukaisen kahden pienen maan välisen miljardihankkeen? Vähän kuin jos Suomi tarjoutuisi rakentamaan muutamalla miljardilla tunnelin jonnekin Ugandaan.  Yhtenä syynä on pidetty kiinalaisten tavoitetta saada rautatieyhteys Suomen kautta Jäämerelle. Olisiko siinä sitten jotain pahaa? Valtava rahamäärä olisi tulossa, olisi varmaan syytä valtion puolesta selvittää kiinalaisten motiivit ja päättää sitten, myönnetäänkö lupa. Ihan vaan epäluulon takia ei luulisi olevan järkevää hanketta torjua, tai arvovallan. Kiinalaisten rakentama tunneli ei kylläkään kulkisi Helsingin rautatieaseman kautta vaan suoraan lentoasemalle, mutta tuskin Helsingilläkään on varaa rakentaa omaa tunnelia, ”beggars can’t be choosers” pätee tähänkin.

6 vastausta artikkeliin “Tunneli Helsingistä Tallinnaan kiinalaisten rahoilla?”

  1. Isoin ongelma hankkeessa taitaa olla se, että sillä astutaan niin virkamiesten kuin myös poliitikoidenkin varpaille.

    Totta kai Kiinalla on asiassa omat intressinsä, mutta onko ne intressit Suomea vastaan vaiko olisiko Suomella Kiinan kanssa yhteneväisiä intressejä asiassa?

    Sitten on tietenkin vielä se EU, josta Suomen pitää kysyä vaikka ei kyse olisi kuin Pihtiputaalle rakennettavasta linja-autopysäkistä, kun samaan aikaan isommat Eu-maat ja monet pienemmätkin tekevät ihan mitä lystäävät oli kyse sitten ilmastoasioista tahi venäjäpakotteista.

  2. Koko projekti on hyvä ja pölyttää virkavaltaa. Raideleveyden ratkaisu voi olla ensivaiheessa se, että se rakennetaankin Tallinna- Hesa -Lentoasema Euroopan raideleveydellä eikä Suomi-Venäjä raideleveydellä. Mites sitten suu pannaan, jos sitä liikennöikin Suomesta Eurooppaan toisella kalustolla joku muu yhtiö kuin VR ?

    1. Näin se on ymmärtääkseni tarkoitus. Euroopan raideleydellä Vantaan lentokentän taakse terminaaliin, jossa lasti puretaan rekkoihin. Mites se Jäämeren rata tähän sopii?

  3. Siihen jos laittaisi luotijunan kulkemaan samalla tavalla kuin kanaalin alitse vaikka suoraan Berliiniin tai jonnekin Amsterdamiin niin se haastaisi jo lentoliikennettäkin, sitähän jotkut haluavat, että mentäisiin junilla. Juna onkin siinä suhteessa kätevämpi että lentokentältä kaupunkiin meneminen jää pois. Itse menin Lontoosta Pariisiin ja se oli kätevää, kun juna saapui keskelle kaupunkia. Tuo ei kylläkään menisi keskelle Helsinkiä joten se etuus osin puuttuisi ainakin tänne päin tullessa.

    Katsotaan, mitä hallitus nyt sanoo. Ainakin pitäisi olla hyvät perustelut jos hanke torjutaan, 20 000 työpaikkaa ei ihan tekosyillä luulisi olevan varaa heittää menemään. Kiina investoi ympäri maailmaa nykyisin, mutta niin kuin Mikakin sanoi, onko se välttämättä huono asia?

  4. Kiinalaisten rahoitus ja toiminta ei ole ongelmatonta, mutta on täysin 100% suomalaisten käsissä teemmekö siitä ongelman vai mahdollisuuden.

    Jos olemme tarkkoja, valppaina ja pelisäännöt selvillä, se voi onnistua. Jos emme ole, siitä voi tulla uusi Olkiluoto 3 tai pahempaa…

    Täytyy kyllä sanoa että antaa uskoa suomalaisen politiikan yhtenäisyyteen myös se hanke. Niin yksimielisesti ovat kuntien päättäjät ja virkamiehet asettuneet vastustamaan tätä, puoluekannasta riippumatta. Näin hyvää pataa harvoin ovat niin vasemman kuin oikeankin laidan kaverit.

  5. Mikä estää tekemästä vaunuja, joiden raideleveyden voi vaihtaa?
    On niitä tehty ennenkin.
    Toinen vaihtoehto on tehdä vaunuihin sellaisen akselit/telit, jotka voidaan heittäen vaihtaa alle raideleveyden mukaisesti.
    Sekin olisi automatisoitavissa helposti.

Vastaa käyttäjälle Norppa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *