Kauhea kalabaliikki EU yhtesihankinnoista- ei vielä maskiakaan EU:n prosessista

… että näin ne EU:ssa toimii, mutta Suomi on jo saanut kunnollista tavaraa lentokoneellisia, EU:n yhteishankinnan jäsenet eivät.

Meillä asiaa hoitavat ministeriöt, yrityskontaktit, presidentti ja hallitus sekä virkamiehet siitä huolimatta etteivät asiat ole sujuneet ilman mutkia.

”– Tähän [mekanismiin] liittyminen on tärkeää, vaikka se ei antaisi kovin nopeaa apua. En näe siinä ristiriitaa.

– STM:n tietojen mukaan yksikään jäsenvaltio ei ole saanut vielä yhtään materiaalitoimitusta [mekanismin kautta].

Sama tieto on erityisasiantuntija Pasi Mustosella.

– Hankintaprosessien yksityiskohtaiset tiedot eivät ole julkisia ja komissio tiedottaa niistä, mutta sen voin sanoa, että prosessit ovat edelleen kesken eikä mitään ole toimitettu jäsenmaihin. ”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006478920.html

 

 

43 vastausta artikkeliin “Kauhea kalabaliikki EU yhtesihankinnoista- ei vielä maskiakaan EU:n prosessista”

  1. EU:n yhteisprosessit ovat mitä ovat, eivätkä ne siitä miksikään muutu, mutta olisi erittäin mielenkiintoista saada julkiseksi se, ketkä / mitkä tahot ovat tehneet HVK:lle ja sos/tervministeriölle tarjouksia suojavälineistä nimittäin niitä on paljon ja mukana on hyvämaineisia, vuosikymmeniä ”Kiina osaamista” omaavia yrityksiä / henkilöitä.

    Toisaalta yhtä mielenkiintoista olisi saada julkiseksi se paljonko julkisen sektorin tekemä koronatestaus maksaa / testi, kun syy sille ettei yksityiseltä toimijalta ole ostettu testejä / tartuntaketjuseurantaa on se, että rahoitus halutaan pitää julkisen sektorin käsissä.

    On ikävää jos ideologia menee terveyden edelle, mutta toisaalta en siitä voisi yllättyä.

    1. Yksityisen puolen testijärjestelmää ei ole sovitettu ja auktorisoitu julkiseen mitä se sitten tarkoittaakin ja, se on ollut toistaiseksi peruste ettei yksityiseltä ole ostettu. Mutta nopeasti järjestelmät pitäisi sovittaa yhteen.

      1. Testit ja laboratoriot ovat auktorisoitu samoilla kriteereillä ( käyttävät jopa samoja laboratorioita) niin julkisella kuin yksityisellä, joten selitys on kyllä ideologian naamioimista, mutta kuten sanoin, en voi yllättyä.

        1. Minähän en tiedä muuta kuin sen, että THL on tämän pari päivää sitten näin perustellut, mikä lienee sitten se yhteismitallisuus, johon tämä este perustuu.

          1. Thl?
            Eiköhän se ollut julkisesti ensin Kiuru, joka sen torppasi totaalisesti?
            Selitys THL:ltä viittaa lähinnä reviirin puolustamiseen, koska kyllä muualla on pystytty käyttämään kaikkia saatavilla olevia laboratorioita.
            Yhteismitallisuus on pelkkää satua, koska standardit ja menetelmät koskevat kaikkia samalla tavalla, mutta THL:n byrokraatit eivät pääse hyppyyttämään yksityisiä.

    1. Luin tuon jutun, mitä nyt sanoisin – puoliksi paskaa ja julkisuuden kipeyttä plus kokoomusopposition tukikampanjaa. Kohta pitää erota koko hallituksen ministerien, kun kukaan ei ole osannut aavistaa koronaa ja, että, normaalit järjestelmät eivät ole vastanneet kriisiin kaikkiin tarpeisiin. Haasteita on, mutta ei se paskanheitoilla muutu.
      Ip- lehtien paskajournalismia omiin tarpeisiinsa niin kuin myös minunkin linkkini pääosin.
      Samaa tasoa kuin kaikki parhaatkin neuvojat ml. Sarvamaa ja Huhtasaari, jotka elävät todellisuudesta kaukana olisi, olisi maailmassa.

      1. Kerropa, mikä tuossa jutussa ei pidä paikkaansa äläkä pelkästään räksytä.

  2. Tyypillistä epädemokraattista roskaa, kun hallitusta pitäisi vain kehua.
    Hallitusta ei saisi moittia eikä arvostella tehtyjä munauksia kuten diktatuuteissa on tapana.
    Se, että hallitus ja eristyisesi pari ministeriä tökerösti munasi, ei kumoudu mitenkään sillä, että jotain saatiin hankituksi toista kautta.
    Munimista oli sekin, ettei STM ilmeisesti osannut tilata oikein ja VHK teki mieluummin sopinukset koijareiden kanssa, vaikka tarjolla oli asiallisia ja asiansa osaavia yrityksiä.
    Se, että Marin ministereineen teki pakolliset toimenpiteet, kun oli selkä seinää vasten, ei todellakaan poista munimisia millään tavalla.
    On säälittävää, että jonkun mielestä demokratia ei kuulu kansalle.

    1. P.S. Ovat ne muutkin saaneet varusteita toista kautta, joten ei Suomi ainutlaatuinen ole.

  3. ”– STM:n tietojen mukaan yksikään jäsenvaltio ei ole saanut vielä yhtään materiaalitoimitusta [mekanismin kautta].”

    a) Kuinka vanha tämä tieto STM:n tietämättömyydestä on?

    b) Mitä muuta tärkeää asiaa STM ei tiedä?

    **********************************************************************************************
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006478920.html

    27. maaliskuuta Suomi allekirjoittaa sopimuksen.

    Suomi ei kuitenkaan enää jälkikäteen päässyt mukaan jo tehtyihin massiivisiin hankintakierroksiin. Hankintarenkaan Suomen-yhteyshenkilöksi nimitettiin STM:stä erityisasiantuntija Lasse Ilkka. Hän kertoo, että uusia hankintoja, joihin Suomi pääsisi mukaan, ei ole vielä käynnistetty. Suomi on kuitenkin jo ilmoittanut hankintarenkaalle, millaisia tarpeita sillä on.

    – Meitä kiinnostavat tällä hetkellä erityisesti FFP2- ja FFP3-tason hengityssuojaimet, kirurgiset maskit, suojatakit ja suojakäsineet. Myös laboratoriotarvikkeisiin liittyvistä hankinnoista olemme kiinnostuneita.
    Ilkka sanoo, että hankintarenkaalle on ilmoitettu Suomen tarvitsevan näitä tavaroita ”miljoonaluokassa”.
    – Sieltä sitten ilmoitetaan, että mitä hankintoja on menossa, ja niihin voi ilmoittaa, missä Suomi haluaa olla mukana.

    Kuinka paljon ja mitä Suomi on menettänyt, kun se ei ehtinyt mukaan näihin aiempiin hankintakierroksiin?

    – En pysty vastaamaan tähän, sillä olen tullut tähän prosessiin mukaan vasta 27. maaliskuuta, kun minut tehtävään nimitettiin.
    Miksi STM ei toiminut ripeämmin, kun sillä oli jo helmikuun alussa tieto tulevista EU:n yhteishankinnoista?

    – Ehkä voidaan ajatella, että tämä ei ollut meillä ihan päällimmäinen asia. Näitä keinoja ei ole arvioitu erityisen nopeiksi keinoiksi hankinnoille. Meidän muut väylät ovat nopeampia, Tervo vastaa.

    Eikö ole ristiriitaista, että muistiossa sanotaan, että valmistelut on suoritettu kiireellisesti, mutta samalla sanotte, että tämä ei ole ihan päällimmäisiä asioita STM:ssä?

    – Tähän [mekanismiin] liittyminen on tärkeää, vaikka se ei antaisi kovin nopeaa apua. En näe siinä ristiriitaa.

    – STM:n tietojen mukaan yksikään jäsenvaltio ei ole saanut vielä yhtään materiaalitoimitusta [mekanismin kautta].

  4. Suomi sai huijarin toimittamia käyttökelvottomia maskeja nopeasti.

    Maksun roskata huijari sai ilmeisesti varsin nopeasti – nyt riidellään miljoonakaupasta

    **********************************************************************
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480492.html
    20.4.2020

    HVK:n johtaja Ylelle: Kaikki Sarmasteelta tilatut maskit käyttökelvottomia
    Suojaimia ei voi luultavasti käyttää missään.

    Huoltovarmuuskeskuksen väliaikainen toimitusjohtaja Janne Känkänen totesi maanantaina Ylen aamu -ohjelmassa, että kaikki liikemies Onni Sarmasteelta hankitut maskit vaikuttavat olevan käyttökelvottomia.

    1. Hätäinen puiolustelum koska nyt kuulemma suurinta osaa voidaan käyttääkin hoivakodeissa ja kotihoidossa.
      Nyt sitten se kyse on siitä, mitä Pekosen ”baari” todella ilasi ja ovatko nämä tulleet tilauksen mukaisia?
      Seuraava kysymys on puolestaan se, kuka ja miten tilasi, jos kansliapäällikkö Varhila ei siitä mitään tiedä?

  5. Hätäinen puolustelu ja selittely, kun nyt samainen tyyppi kertoo, että pääosa maskeista kelpaakin hoivakoteihin ja kotihoitoon.
    Nyt sitten onkin kysymys siitä, mitä Pekosen ”baari” tilasi ja ovatko nämä kelvolliset maskit tilauksen mukaisia?
    Toinen kysymys on, että kuka ja miten tilasi ne maskit VHK:lta ja keneltä siellä, kun STM:n kansliapäällikkö Varhila ei kuulemma asiasta mitään tiedä?

  6. No sainhan sen, mitä tilasinkin; nämä kaiken tietävät, olisi-olisi- olisi viisaat pääsivät taas puhaltamaan pahaa oloaan ilmoille. Hyvä, että helpottaa !

    Kielteinen asenne kaikkeen, mikä liikkuu on tämän pukariporukan pääteema. Suomessa ei ole yhtään vastuupäättäjää, joka osaisi yhtään mitään. Onnistumisia ei ole, on vain saatanamoisia Suomen konkurssiin vieviä tunaripäättäjiä paitsi oppositiossa.

    Suomen media ip-lehtineen, maakuntalehtineen ovat pääasiassa kokoomuksen käsikassaroita, ja se näkyy uutisoinnissa. Aamulehti valikoivissa teemoissaan mukaan luettuna.
    Suomen Kuvalehti kuuluu samaan poppooseen, mutta se on kuitenkin laatulehtenä osannut pysyä asiapitoisessa arvioinnissaan päättäjien tekemisistä.

    FB:ssä taas mellastavat persut Vallineineen sen kun ehtivät. Samoin US:ssä Luukkasineen ja Packaleneineen omat räkättirastaat säestäjinä. Onneksi siellä on reaaliaikaisen vuoropuhelu, jossa nämä saavat nieleskellä sanomisiaan.

    Erikoisinta on että Sarvamaa, Ilaskivikin ja S-J Pietikäinen kokkariedustajineen jaksavat meuhkata ikään kuin olisivat ”hallituksen tukena” .

    Tämä on suurta mediapeliä.

    1. Jäi kyllä epäselväksi se mikä tuossa iltasanomien artikelissa ei pidä paikkaansa?

      Miten kukaan enää jaksaa mainostaa US:n blokeja, jotka eivät eroa Suomi 24:stä oikeastaan enää millään tavalla Ritala ja muut höyrypäät tapauttelevat toisiaan selkään.

      1. … se, että ne HVK:n Sarmasteen maskit ovatkin käyttökelpoisia perustarkoituksiin ja, että pienessä osassa on jotain allergiaa aiheuttavaa. Ota nyt tuostakin selvää monine lausuntoineen.

        1. Sillälailla, kuten jo aiemmin mainitsin ideologia ennen asiaa, mikään muu ei selitä kyseistä kommenttia, mutta sekään ei yllätä.

          P.s. Sinulla ei vaikuta olevan harmainta aavistustakaan US:n puheenvuoroon osallistujista.

    2. Olisi ihan yllätys, jos edes yhden kerran vastaisit sinulle esitettyyn kysymykseen:
      ”Kerropa, mikä tuossa jutussa ei pidä paikkaansa äläkä pelkästään räksytä.”
      P.S. Eivät nen nimellä esitetyt räyhäykset sen parempia ole kuin mimimerkillä esitetyt.
      Myöskään nimimerkillä esitetyt ja perustellut mielipiteet eivät ole sen huonompia kuin nimellä esitetyt eivätkä varsinkaan huonimpia kuin nimelläesitetyt perustelemattomat.
      Hallituksen munauksista eivät persut ole vastuussa sen enempää kuin kokkaritkaan.
      Ei kuitenkaan taida olla mahdollista saada Karjalaista käsittelemään mitään asiaa sotkematta siihen persuja.

      1. ”Tämä on suurta mediapeliä.”
        Tämä on.
        Hallitus munii momessa asuassa eikä yksimkään muninut ministeri edess ajattele eroavansa.
        Kanerva joutui lähtemään henkilökohtaisten tekstareiden takia, mutta Pekonen ja Kiuru munivat mennen tullen eikä puhettakaan, että joutuisivat lähtemään.

      2. ”Myöskään nimimerkillä esitetyt ja perustellut mielipiteet eivät ole sen huonompia kuin nimellä esitetyt eivätkä varsinkaan huonimpia kuin nimelläesitetyt perustelemattomat.”

        Nimellään täällä ei kukaan persujen tukijoukoista esiinny, vaan ainoastaan nimimerkillä. Miksi et tunnustaudu nimelläsi persuksi, koska mielipiteesi ovat persuagendasta.
        Sieltä nimimerkin takaa on helppoa laukoa mitä vaan. Siksi nimimerkkijutut ovat sitä suomi 24 hölötystä, eikä niitä voi ottaa vakavasti.

        Kaikki, jotka esiintyvät oikealla nimellään vastaavat huutoonsa oli niin tai näin.

        1. Pastanjauhantaa Karjalainen.
          Vastaa nyt siihen kysymykseen äläkä jäkätä sontaa.
          Vastaamatta kysymykseen kuulut hölöttäjien joukkoon etkä siis sinäkään huudoistasi vastaa, vaikka nimelläsi räksytät.

        2. Minä en ainakaan tunne ketään Heikki Karjalaista, joten minulle on aivan yhdentekevää onko tämä nimi todellinen tai nimimerkki

  7. Onko Heikki Karjalainen nähnyt tilauksen? – tukinpa on nähnyt

    ***********************
    Kuka on syyllistynyt mihinkä tai yleensä minkään, selvinnee jatkossa.

    *
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a1933c58-8f59-4855-aba2-80a3dfab35c2
    Keskusrikospoliisi aloittanut HVK:n maskikaupoista esiselvityksen
    tiistai 14.04.2020 klo 20:02
    KRP aloittanut esiselvityksen suojainkaupoista Huoltovarmuuskeskuksen ja eri toimijoiden välillä.

    ******************************************
    Heikki Karjalainen
    20.4.2020 14:47

    No sainhan sen, mitä tilasinkin; nämä kaiken tietävät, olisi-olisi- olisi viisaat pääsivät taas puhaltamaan pahaa oloaan ilmoille. Hyvä, että helpottaa !

    1. En ole nähnyt tilausta enkä ole väittänytkään. Koko päätösprosessi on ministeriössä tukittavana. Poliisi taas tutkii Sarmanteen ja Jylhän jutut niin kuin pitääkin.
      Tässähän ei ole mitään epäselvää.
      Epäselvää on THL;n ristiriitaiset lausunnot maskien käyttökelpoisuudesta.

      1. Et ole nähnyt tilausta, mutta auot päätäsi ikään kuin olisit perillä tilauksen sisällöstä.

        1. Olet lukutaidoton. Lue se, mitä tilausten laadusta eri asiantuntijat ovat mieltä. Minä nojaan niihin tietoihin, mitä julkisuudessa on asiassa kirjoitettu. Puhu oikealla nimelläsi, niin voin jatkaa. Niminerkit jauhavat paskaa.

          1. Karjalainen jauhaa paskaa eikä kykene vastaamaan selvään kysymykseen.

            Tässä asiassa oli kyse tilauksesta ja tulleiden tuotteiden laadusta tilauksen verrattuna – ei tulleiden tuotteiden laadusta yleisesti
            Julkisuudessa ei ole kerrottu mitään tarkkaa tietoa tilauksista eivätkä VHK:n sakin selitykset ole mikään totuus.
            Tulleiden tuotteiden laatu oli se, mitä oli eli osa oli kelvotonta ja ilmeisesti pääosa kelpasi koti- ja hoitolaitoskäyttöön.
            Sen sijaan se, mitä VHK todellisesti tilasi, ei ole julkisesti tiedossa.
            Myöskään ei ole julkisesti tiedossa, minkälaisen tilauksen STM antoi VHK:lle eikä kuka ja miten sen antoi.

          2. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480492.html
            20.4.2020

            HVK:n johtaja Ylelle: Kaikki Sarmasteelta tilatut maskit käyttökelvottomia
            Suojaimia ei voi luultavasti käyttää missään.

            Huoltovarmuuskeskuksen väliaikainen toimitusjohtaja Janne Känkänen totesi maanantaina Ylen aamu -ohjelmassa, että kaikki liikemies Onni Sarmasteelta hankitut maskit vaikuttavat olevan käyttökelvottomia.

  8. Että näin, näköjään se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

    Sosiaali- ja terveysministeri Mäntylä,HannaKatariina 29.5.2015-25.8.2016 Perussuomalaiset
    Mattila Pirkko Anneli 25.8.2016-13.6.2017 Perussuomalaiset Mattila Pirkko Anneli 13.6.2017-6.6.2019 Sininen tulevaisuus (e. Sininen eduskuntaryhmä)
    Tästä saattaa löytyä syy miksi ei ollut tietoa tai ei oltu liitytty eu:uu yhteiseen hankinta sopiukseen.Kiittäkää siis taas sipilää ja perussuomalaisia ministereitä.

    1. Kylläpä se persukammo nostaa päätään.
      Kiittäkää Kataista, Stubbia, Sipilää, Rinnettä ja Marinia vastuuministereineen.
      Kukaan näistä ei hoitanut asiaa.

      1. Mitä asiaa vai kaikkia muitakin tuhatta päälle palavaa asiaako ?

        Onneksi kukaan hullu ei ole ottanut persuja vastuuministereiksi — enää, eikä ota tulevaisuudessakaan !

  9. Kun jätetään politiikka tämän ulkopuolelle, niin voiko joku todellakin väittää, että tietyt ministerit, STM;n ja THL:n johtavat virkamiehet olisivat hoitaneet koronakriisiä mallikkaasti?

    Ministerit antavat lausuntoja, joita eivät enää yön yli nukuttuaan allekirjoita. Ministeriön virkamiehet torppaavat hallituksen ylimpänä auktoriteettina pitämän THL:n antamat ohjeet. Maskikohussa ei vastuullista henkilöä löydy, ei vaikka suurennuslasilla etsisi.

    Nyt ei saisi arvostella hallituksen tekoja, koska se tulkitaan pelkäksi politikoinniksi, koska vasemmistohallitus.

    Ei kuitenkaan ole kun runsas vuosi aikaa, kun hallitusta lyötiin kuin vierasta sikaa. Siis koska porvarihallitus.

    1. Menehän nyt päättäjien housuihin ja esitä parempi tapa toimia. Tilanne on muuttuva ja paska ja sikisi paskan heittäminen on ala-arvoista. Täällä varsinkin nimimerkkien takaa.

      1. Miksi jaksat vetää tämän nimimerkkiasian kerta toisensa jälkeen esille ja varsinkin aina kun sinulta pyydetään perusteluita esittämillesi väitteille?

        Lue plokin ohjeet ja jos ne eivät miellytä niin älä osallistu, salapoliisin leikkiminen vaikuttaa enemmänkin keskiverto kerrostalokyttäämiseltä, mutta jos saat siitä kiksit niin ole hyvä vaan.

  10. Jaa että paskaa heitin?

    Eikö sinustakin arvoisa nimelläsi kirjoittava ole aika erikoista, että esim. ministeriön ylijohtaja ja kansliapäällikkö nokittelevat toisiaan julkisuudessa tekemisten ja tekemättä jättämisten suhteen.

    Eikö sinustakin ole erikoista, että THL:n pääjohtaja Tervahauta suosittaa julkisuudessa kasvomaskien käyttöä kaikille ja yön yli nukuttuaan sanoo lausumansa olleen yksityisajattelua.

    Päättäjiltä pitää voida edellyttää tiettyä osaamista ja vastuunkantoa. Siksi heidät on päättäjiksi valittu. juuri kuuntelin A-studiossa esiintynyttä Anna-Kaisa Pekosta ja ei hän kyllä minua osaamisellaan vakuuttanut. Vastuunkannosta nyt ei edes kannata puhua.

    Nimellään kirjoittava syyttää minuakin paskan heittämisestä koska kirjoitan vain etunimelläni, mutta itse hän ei pysty juuri yhteenkään asialliseen kommenttiin.

    Kun saisi edes perusteltuja vasta-argumentteja, mutta ei. Samaa persu ja nimimerkki lällätystä blogista toiseen.

  11. Voin taustoittaa omaa kommentointiani seuraavalla Hesarin artikkelilla.

    https://www.hs.fi/junkkari/art-2000006481197.html

    Aika selvksi käy se, missä kohtaa on mennyt pieleen. Selväksi käy myös se, mikä hiertää kansliapäällikkö Varhilan ja ylijohtaja Sillanaukeen väleissä.

    Eikä Anna-Kaisa Pekosen osaaminen tuonkaan artikkelin perusteella vaikuta yhtään sen paremmalta.

  12. Alustukseni oli julkaistu IS 18.3. Iltasanomien kirjoituksena- ei minun. Jo kolmen paivan aikana moni lausunto on muuttunut suuntaan sun toiseen, joka ei ole hyvä.
    Mutta merkille pantavaa on se, että erityisesti oppositiossa kiinnostaa kaikki pienetkin isojen lisäksi, mistä voisi asioita sun toisia nostaa kauhean kalabaliikin aiheiksi.
    Pekosen eilinen haastattelu oli hyvä ja selkeä olla menemättä toimittajan ansaan, joka tivasi päivämääriä ja taas päivämääriä eri asioista ja asioiden kulusta.
    Kukaanhan ei kiistä, että kaikki asiat eivät ole menneet niin kuin Stömsössä.
    … eikä vieläkään tiedetä, missä eletään jo kuukauden päästä.

    Jos merkit pitävät paikkansa, persut ja kokoomus keräävät huussinsa reijän alle mahdollisimman suurta tötteröä, että pääsevät mielipuuhaansa sitä oikein lapiolla tonkimaan. Mutta vakuutan, että se tulee haisemaan niin paljon, että itsekin karkaavat rakkaan kasansa luota kauas.

  13. Täällä arvosteltiin sitä, että kritisoin sallittua nimimerkkikirjoittelua. Niin kritisoinkin, koska se antaa joillekin ”mukaturvan” lausua mitä kulloinkin mieleen juolahtaa.
    Omalla nimellään kirjoittavat sentään vastaavat heti omaan huutoonsa vaikka turuilla ja toreilla.

    Tästä syystä lopetan kaikkien nimimerkeillä kirjoittavien kommentoinnin paria niiden takaa tuntemaani lukuun ottamatta, kuten ”Marko” ja ”Mage”, jotka kaikki muutkin tietävät nimeltä.

    Tiedän muutaman muunkin nimimerkin oikean nimen ylläpidon mokasta johtuen, jotka tulivat e-mailiini kommentin hyväksymistä varten.

    1. Eipä tuo nimellä kirjoittaminen kirjoitusten laatua näy takaavan ja vielä vähemmän näköjään kykyä keskusteluun ja omista kirjoituksista vastaamiseen.

    2. Minä en ainakaan tunne ketään Heikki Karjalaista, joten minulle on aivan yhdentekevää onko tämä nimi todellinen tai nimimerkki

Vastaa käyttäjälle Heikki Karjalainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *