Ay-pellet riskeeraavat kansalaisten terveyden vallanhimossaan

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007866373.html

”Kaikki HSL:n ja VR:n lähijunat perutaan torstaina ja perjantaina

Kahden päivän lakon syynä on kiista Rautatiealan Unionin ja VR:n välillä.”

Se, että tässä tautitilanteessa aloitetaan pikailmoituksella lakko ja pakotetaan ihmiset ahtautumaan busseihin tautiriskistä piittaamatta, on oiva osoitus ay-mafian ja ay-pomojen törkeydestä.

Ei ole ensimmäinen kerta eikä varmasti jää viimeiseksi, kun ay-pomot ajavat omaa asemaansa kaikesta muusta piittaamatta.

11 vastausta artikkeliin “Ay-pellet riskeeraavat kansalaisten terveyden vallanhimossaan”

  1. Entäs se työnantajan vastuu vai pitääkö työntekijöiden vain ajatella yhteistä etua?

    1. Ei kyse ole siitä.
      Uutisten mukaan palkkoja on maksettu sopimuksen mukaan eikä kenenkään tulot ole laskeneet.
      Töiden järjestely puolestaan kuuluu työnantajan oikeuksiin työnjohdollisin perustein.
      Se tässä mättää, että tällaisella olemattomalla varoitusajalla järjestellään laiton lakko ja riskeerataan ihmisten terveys muutaman ay-pellen liikavarpaiden takia.
      Kun TES on voimassa, on myös lakoista ilmoitettava riittävän aikaisin eikä tällaisella rikollisella pelleilyllä.

  2. Ei tuossa taida olla palkat lakon syynä vaan altistuminen koronalle on se perus syy ja siihen nuot vr työntekijät joutuvat joka vuorolla
    Itse en menisi mihinkään julkiseen kulkuneuvoon nyt koska riskit niissä on liian suuret terv tepivaari

    1. Ei taida?
      Vaan toista väittävät nuo ay-pellet julkisesti, joten suosittelen uskomaan niihin.

  3. Kohta tulee kommentti ”Marinin vika” tai, että hallituksen tulee puuttua asiaan ja viheltää asia poikki ja porukka töihin.

    … mutta onhan tuo valittu aika julkisen liikenteen työn seisaukselle paha juttu juuri tulleiden lisärajoitteiden osalta koronan vuoksi.

    1. Et sitten näköjään erota asiaa toisestaan, mutta persukammo tekee sellaista.
      Ei tässä asiassa ole Marinilla tai hallituksella mitään osaa ainakaan tiedossa, joten heistä on turha sanoa mitään.
      Koita nyt Karjalainen katsoa vain veturimiesten ay-pellejä.

  4. Varoitusajan seisaukselle olisi pitänyt olla pitempi että ihmisillä olisi ollut aikaa selvitellä millä pääsevät töihin asioilleen ynnä muihin kohtaamisiin joita on vaikea ilman huonoja seuraamuksia välttää.

    Tuntematta tapauksen taustoja summassa en lähde kumpaakaan osapuolta lakon ”oikeellisuudesta” syyttämään toisin kuin useillaa on ikäänkuin automaattisesti tapana olla

  5. On selvää, että pahaan aikaan ja liian lyhyellä varoitusajalla tuo työnseisaus järjestettiin.

    Sitten kysymys siitä onko lakko perusteiltaan oikeutettu vai onkin toinen kysymys. Jos julkisuudessa esitetyt tiedot pitävät paikkansa, niin ei VRkään synnitön ole.

    Mielestäni ei ole oikein, että tehdään tietoisesti alihintainen tarjous, jota yritetään saada kannattavaksi työntekijöiden työehtoja heikentämällä.

  6. Palkan alennus aiheena ja jos ay-pellet eivät hoitaisi niin kohta tekisivät työläiset töitä ne jotka halvimmalla tekisivät? Siihen lisäksi sos apu pois ja hyvinvointi olisi voimissaan?

  7. Huonoon aikaan kyllä ja liian lyhyt varoitusaika. Syynä on lukemani mukaan jonkinlainen työajan pidennys: ruokailua ei enää lasketa työaikaan ja tulee tunnin verran lisää työaikaa päivässä sen takia. Veturimiehet ovat kai tottuneet lämmittämään kanakeitot veturissa ajon aikana ja nyt vaadittaisiin pitämään tunnin tauko ja tuntia myöhemmin kotiin. Kyllähän sellainen ottaisi päähän jos itselle laitettaisiin. Toinen oli velvollisuus ”palauttaa työvälineet” eli jos juna on myöhässä niin veturimieskin on.

    Valtionyhtiöt VR ja Posti näyttävät ”esimerkkiä” työntekijöiden kohtelussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *