Kuinkahan tällaiseen päädyttiinkään…

https://www.is.fi/autot/art-2000008228811.html

”Ruotsalaismediat raportoivat sähköautojen aiheuttamasta upouudesta maksusta omakoti- ja rivitaloille – ”Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan”

Kun yhä useammalla on sähköauto yhtä aikaa suuritehoisessa latauksessa, sähköverkon kuormitus kasvaa. Ruotsissa tilannetta ryhdytään hillitsemään uusilla huipputehomaksuilla.”

Suomessa sähköverkkomme kuulemma kestää, vaikka kaikki hankkisivat sähköauton ja lataisivat samaan aikaan.

Näin ainakin väittävät sähköautojen suuriääniset kannattajat.

Saattaa olla – tai sitten tosiasiassa ollaan samassa, missä ruotsalaiset eli maksuja tulee väkisinkin tavalla tai toisella.

Entä, kun tullaan kotiin, laitetaan auto teholataukseen, sähkösauna päälle ja pesukoneet pyörimään?

Vielä, kun pannaan uuni päälle sapuskaa varten, ollaan tapissa.

Kun sitä tekevät useat saman talon asujat, saattaa talon pääkaapeli alkaa hehkua ja sama käy omakotitalossakin.

Vaan siitä viis – sähköauto pelastaa maailman.

 

7 vastausta artikkeliin “Kuinkahan tällaiseen päädyttiinkään…”

  1. Tämän vuoksi sähköverkkoa säädetään koko ajan fiksummaksi. Eipä sitä kotipihalla tarvita täyttä lataustehoa autoon.

    Kaiken kaikkiaan tämä puskee mukavasti sähköverkon optimointia muutoinkin. Jos saamme tasattua sähkön käyttöä, siitä on lukuisia hyötyjä ja jokainen sähkön käyttäjä säästää lopulta.

    1. Jos saamme, vaan tuskin.
      Hukkamyllyjen katastrofaalinen vaihtelu on jo sellaisenaan ongelma ja sähköverkkojen ”älykkyys” ja optimointi tulee olemaan todella kallista.
      Myös pitää muistaa se, että useimmat kyttäjät eivät todellakaan ajattele sitä sähköverkkojen optimointia, kun omia laitteitaan kytkevät käyttöön.
      Myös tosiasia on, että ei sitä saunaa laiteta päälle aamuyöllä verkon kuormituksen välttämiseksi, vaan silloin, kun saunaan halutaan mennä.

  2. Vihamieline taho voi hakkeroida kovalla pakkasella koko paskan pimeäksi.

  3. Kyllä meitä uskovaisia on joka lähtöön nykyään, uskotaan sähköön, tuulivoimaan, Arevaan, Venäjään, maalämpöön, ilmalämpöön, tieteeseen, pilaantuneen ilmaan, lehmien pierujen vaarallisuuteen, omavaraisuuteen, yms, jotkut uskovat vielä Jumalaankin!
    Minä uskon, että Jumala on näistä ainoa, joka on uskottava ja kyber-iskujenkin ulottumattomissa.
    Talvella, huippupakkasilla ei yleensä käy kova tuuli, ei siis tule tuulivoimaakaan. Sähkön kulutus on suurimmillaan, mikäli sitä sähköä on saatavilla. Sanooko kantaverkko poks? Toimiiko ydinvoimalat? Myykö Venäjä sähköä?
    Varmasti sähkön kulutuksellakin on rajansa.
    Mitäs sitten, kun kaikki ”toimii” sähköllä, eikä sitä saada tarpeeksi?

  4. Fingridin pitäisi alkaa pitämään koulutuksia kansalaisille. Olen parinkin kantaverkkotekniikan asiantuntijan kanssa jutellut, toinen on Fingridillä suunnittelijana.

    Jos tiivistää pitää:
    – Pääosa hevosmiehen tietotoimiston huutamista ongelmista eivät ole ongelmia lainkaan.
    – Iso osa todellisista ongelmista eivät nouse keskusteluun lainkaan.

    1. OHO! Eihän siinä näin pitänyt käydä! 😮

      Hyvä on, jos ei käy, mutta jos kuitenkin!

      Sitten on myöhäistä pusertaa, kun paska on housuissa!

  5. Mikäli kaikki henkilöotot (pakettiautot) olisivat Suomessa täyssähköisiä, niin tarvittaisiin 500 ..1000 MW:n sähkövoimala.

    No tämä on tietenkin ratkaistavissa vaikkapa yhdellä ydinvoimalaitoksella.

    ,*********************************************************************************
    https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

    Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia.

    https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/kulutus-ja-tuotanto/

    Maksimi 9460 MW [ 10 % siitä ]

Kommentoi