39 vastausta artikkeliin “Maailmaa pelastetaan – suomalainen maksaa – kiitos vaan punavirheet ja demarit”

  1. Kyllä! Se on mahdollista että voimme pelastaa n 8 miljardia ihmistä tuosta vaan kun maksetaan veroja ja muita hinnankorotuksia Suomen valtiolle! Kolme eläköön huutoa Vihervassari hallitukselle! Eläköön! Eläköön! Eläköön! ,🤹

  2. Taitaapa kaikki puolueet olla myötämielisiä nykymenolle paitsi yksi ja sen kannatus on laskusuunnassa…

  3. Tavalliselle pulliaiselle bensan hinnalla ei ole mitään merkitystä muiden kulujen rinnalla.
    Sitä voi kaivaa aina yksi ongelma kerrallaan, niin näyttää kamalan pitkältä jonolta ongelmia.

      1. Punavirheen hallituksen vika ja siinä on yksi osasyyllinen Marin, kuten oikein totesit.

    1. Arvioin, että sitikkani ostohinta+korjauskulut+rengaskulut olisivat arviolta 5 senttiä / km. Ja bensa ja öljy 14 senttiä / km.

    2. ”Tavalliselle pulliaiselle bensan hinnalla ei ole mitään merkitystä muiden kulujen rinnalla.
      Sitä voi kaivaa aina yksi ongelma kerrallaan, niin näyttää kamalan pitkältä jonolta ongelmia.”

      Kommenttihan on kuin halituksen talouspolitiikka, tukevasti irti todellisuudesta.

      Vai ei ole autolla työssäkäyville ja lapsia harrastuksiin kuskaaville tavallisille heepoille bensan hinnalla mitään merkitystä muiden kulkujen rinnalla, että sillä tavalla.

      Tavallisilla heepoilla onkin varmasti ihan eri lompakko bensaa varten, kuin mistä muut kulut maksetaan.

      1. Lue oikein: Jos bensan hinta vaihtelee 1,60 – 1.75 / ltr = erotus 0,15 €. Niin ei se 100 ltr erotuskustannus ole kuin 15 €. Peruskulutus on varmaan budjetoitu jo jollekin tasolle.

        PS. noita ongelmia näyttää olevan poimittuna ip- lehdistöstä heti kun joku yksittäinen ei miellytä, niin saahan siitä melkoisen jonon, kun kielteinen mielikuvitus tekee parhaansa.

        1. Kyllä minä lukea osaan, mutta ei tuolla 100 litralla kovin kauaa pitkää työmatkaa ajeta ja päälle ne lasten harrastukset, eli kilometrejä vuodessa esim. 50 000 – 60 000 ja moni perhe tarvii autoja kaksi.

          Missä se huoli pienituloisista tässä yhteydesssä luuraa, kun puhutaan bensan hinnasta?

          1. Ei kukaan tuota kiistä, mutta puhutaan marginaalikustannuksista isommassa autoilun kuvassa.
            Voi sen auton vaihtaa halvempaan ja besapihimpäänkin, jos koville ottaa.

            1. Vaihda vaan ”halvempaan” ja maksa saatanallisesti korjauksista.
              Usein se ”halvempi” on myös sellainen ”riisikuppi”, missä neljä aikuista on jo kuin sillit suolassa.
              Pihimmissä ongelmana on se, että ei sovi alkuunkaan kaikille, koska nuhapumput eivät kunnolla vedä perävaunua ja pelkällä täydellä matkustajalastillakin se ”pihiys” alkaa kadota.
              Sinänsä ”yksittäisen ongelman” ottaminen esiin johtuu siitä, että se on se ongelma.
              Ei se ongelma mihinkään poistu kaikkea muuta hölöttämällä tai yleisesti poliittista taivaanrantaa maalaamalla.

              1. Kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy jokaisen tarpeeseen, bensapihejäkin. Ei kaikki vedä heinäpaaleja riisikupilla tai kakaroita kaakkivaunussa.

              2. Eivät kaikki, vaan riittävän moni.
                On myös pidemmän matkan teko pienessä ahtaassa kotterossa aika mukavaa.

            2. ”Ei kukaan tuota kiistä, mutta puhutaan marginaalikustannuksista isommassa autoilun kuvassa.
              Voi sen auton vaihtaa halvempaan ja besapihimpäänkin, jos koville ottaa.”

              Niin, kovin usein vaan tahtoo olla, että sillä tavallisella työssäkäyvällä perheellisellä heepolla ei ole mahdollista vaihtaa halvempaan, kun alla on jo menopeli sieltä halvemmasta päästä ja kun sen pitäisi vielä toimiakin.

              Vaihtaa toki voi vaikka sähköautoon, siitä kun pienituloistenkin iloksi poistetaan autovero kokonaan.

              1. On täällä sen verran ”autokansaa”, että tuon tietävät. 50 € / kk auton bensojen marginaalikuluna ei ketään kaada isoilla kilometreilläkään.
                Todelliset kulut syntyvät auton arvon muutoksista olipa kärry mikä tahansa sekä huolloista ym….
                Laskeeko kukaan sitä pääomahäviötä 24 000 €:n uudesta autosta, joka toimii takuuna ja, jonka hinta putoaa puoleen 4 vuodessa. Eli 3 000 e / v. Plus kaskot, plus pääoman velkakulut, plus + plus jne…Siinä bensan marginaali kulu ei paljoa paina.
                Auto on maailman huonoin sijoitus, jos sillä ei ole tulopuolella mitään miten sen tulon sitten lasketkin.

                … vai pappa betalar ?

  4. Kyllä Suomikinmaksaa tosin pienen osan siitä mitä Saksa maksaa euulle eikä tuo Ranskakaan pikku maksaja ole
    Italia ei ole maksaja vaan saaja euulta kenen syytä maksaminen on oikeasti eipä siihen syyllistä löydä muita kun korona joka vie monelta valtiolta melkoisia summia rahaa rokotteisiin terv tepivaari

    1. Tosiasiassa Italian ja muiden lusmumaiden taoudet olivat kuralla pahasti paljon ennen koronaa ja ”koronaelvytys” tosiasiassa oli pääoson noiden vanhojen lusmuilujen korjamista.
      Samalla tavallahan Suomessa hallitus jakoi kunnille miljardin enemmän kuin koronakustannukset olivat.

  5. Niin oli enkä sitä edes kiellä koskapa asia oli juuri noin mutta korona on kiristänyt muiiden maiden taloutta melkoisella summalla
    Ei ole halpa homma rokottaa n 50-60 miljoonaa ihmistä
    Ja Suomi jakoi kunnille rahaa on aivan selvä asia ja kun itse en saa yhtään mitään veroilani menkööt muiden hyödyksi terv tepivaari

  6. Kaikki on suhteellista – toiselle jokin on vähän mikä toiselle on paljon.

    Kyllä monella kuluu bensoihin parisataa euroa kuussa – joillakin enemmän tai vähemmän

    1. Niin , että jos bensoihin menee 50 euroa kuussa tai alle – kannattaisi silloin luopua autosta ja siirtyä taksin käyttäjäksi.

        1. Et ehkä ymmärtänyt, että jos bensoihin menee 50 euroa kuussa tai alle – kannattaisi silloin luopua autosta ja siirtyä taksin käyttäjäksi.

  7. Mikään maailman merkittävä talousmahti ei ole laatinut suunnitelmaa ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

    Niin ei siinä sitten Suomen hallituksen ylettömät toimet paljoa paina maailmanlaajuisesti.

    Suomen esimerkki ei näytä kiinnostavan mahtivaltioiden hallituksia.

    *
    No ei hätiä mitiä -kohta laaditaan uusia sopimuksia, joita ei noudata juuri mikään maa.

    *************************************************************************
    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008266617.html

    MIKÄÄN maailman merkittävä talousmahti ei ole laatinut suunnitelmaa, jolla ne pystyisivät pääsemään Pariisin vuoden 2015 ilmastosopimuksen tavoitteeseen pysäyttää ilmaston lämpeneminen mieluiten 1,5 celsiusasteeseen verrattuna esiteolliseen aikaan.

    Näin kovan tuomion antaa ilmastolupauksia ja tekoja tarkkaileva Climate Action Tracker -järjestö (CAT) 36 maan katsauksessaan, joka julkaistiin keskiviikkona.

  8. Tavallisella pienituloisella nyt ei ainakaan kahteen autoon ole varaa. Polttoainekulut eivät autoilussa todellakaan ole mikään valtava kuluerä ja niihin voi itsekin vaikuttaa. Palkansaajan verotus kuitenkin kevenee, mutta koska joillekin hallituksen politiikalla ei ole mitään väliä vaan ainoastaan sillä kuka siellä on niin eihän sellaista ihmistä voi tehdä tyytyväiseksi vaikka hallitus poistaisi verot kokonaan ja maksaisi palvelut omasta pussistaan.

    1. Norppa. mikäli oma auto on välttämätön esim,. työssäkäynnille, nin kerrohan miten sen kuluihin voi itse vaikuttaa ?

      Pitääkö vaikka rokulipäiviä ?

      Toisekseen, mikä on hallituksen ”oma pussi”, ei kai vaan verot?

  9. ”On täällä sen verran ”autokansaa”, että tuon tietävät. 50 € / kk auton bensojen marginaalikuluna ei ketään kaada isoilla kilometreilläkään.
    Todelliset kulut syntyvät auton arvon muutoksista olipa kärry mikä tahansa sekä huolloista ym….
    Laskeeko kukaan sitä pääomahäviötä 24 000 €:n uudesta autosta, joka toimii takuuna ja, jonka hinta putoaa puoleen 4 vuodessa. Eli 3 000 e / v. Plus kaskot, plus pääoman velkakulut, plus + plus jne…Siinä bensan marginaali kulu ei paljoa paina.
    Auto on maailman huonoin sijoitus, jos sillä ei ole tulopuolella mitään miten sen tulon sitten lasketkin.”

    Hmm…on aika paljon ihan tavallisia heepoja, jotka eivät edes kuvittele ostavansa 24 000 € autoa ja jos vaivautuu hieman tutkimaan tilastoja autokannan arvoista ja iästä, niin…

    Tämä on nyt vähän samalaista kuin väittelisi köyhyystutkija ja ministeri Ohisalon kanssa, joka esiintyy muutaman kymmenen tuhannen euron rannekellon kanssa puolustamassa pienituloisia…

    1. No, eihän nuo polttoainekulut kyllä kovin suuria ole, ainakaan minun ajoillani. Elokuun polttoainekulut olivat (sisältyy yksi Tallinnan reissukin), kilometrejä 570,9. Aika edullista paritonniselle autolle, Tallinnassa tuli noita taajamakilometrejä normaalia enemmän ja se hieman nosti noita €/100km.

      1. ”Elokuun polttoainekulut olivat (sisältyy yksi Tallinnan reissukin), kilometrejä 570,9”

        Olivat —

      2. Kun puhutaan asioista yleisemmäll tasolla niin omat polttoainekulut eivät taida olla kovin merkittävä asia.

        Tai jos on niin voin rehelisesti todeta, että tankkasin tankin täyteen viimeksi Elokuun alkupuolella ja mittari on edelleen puolenvälin tuntuman paremmalla puolella, mutta tämä ei kyllä kerro yhtään mitään muuta kuin sen,että autolla on ajettu kovin vähän.

        On kuitenkin perhekuntia, jotka joutuvat tankkaamaan viikottain tai jopa useamman kerran viikossa, joten polttoaineen hinnalla todellakin on merkitystä, eikä sitä henkilökohtaisen tilanten pohjalta jeesustelu miksikään muuta.

  10. Tällä hinnankorotusasialla todella jeesustellaan laskematta, mistä todella on oikeasti kysymys peruskustannusten joukossa.
    Esimerkki:
    Jos perhe ajaa yhteensä 100 000 km / v. Auto kuluttaa 8 ltr/ 100 km. Bensan / dieselin hinta nousee pysyvästi 0.15 € / ltr. Lisäkustannus on vuodessa 1200 € . Ja lisäkustannus / kk 100 €.

    Jos tämä ei mahdu kahden auton perheen budjettiin varana, om mahdotonta pitää laskennallisesti kahta autoa, joiden jo peruskustannukset ovat taivaissa kaikkineen.

    Nämä perheet eivät ilmeisesti elä taloudellisesti yhden kortin varassa kaksine autoineen kaksine töineen ja kaksine kustannuksineen jne..

    Jos kaikki muut säästökeinot ovat autojen käytössä otettu huomioon, ei sekään ketään vielä pane konkurssiin.

    Faktahan on se, että bensan/dieselin hinnat heiluvat vuoden sisällä ylös ja alas, joka heiluminen on tarkkojen markkojen perheiden otettava huomioon.

    Kaksi autoa: Bemari ja Nissan vai Audi ja Toyota Yaris
    Entä: Nissan & Nissan tai Toyota&Toyota, uusina/ käytettyinä kaikkine kuluineen
    Entä: niiden hybririt ?
    Entä ajotyyli ?
    Entä ajojen yhdistämiset ?
    Entä ???

    Puhutaan todella marginaaleista + 0,15 bensan/dieselin hinnankorotuksesta kokonaiskustannusten joukossa. Jos tätä nämä autoperheet eivät ole osanneet ennakoida, olisi parempi siirtyä pariin 10 v vanhaan Volkkariin tai Toyotaan.

  11. Minä käytän kustannusilmaisuna €/100 km ja siihen lasketaan kaikki kulut pl pääomakulut, jotka ovat ns kiinteä kuluerä.
    Aika monelta vuosikymmeneltä olen tätä kuluseurantaa tullut tehneeksi.

Kommentoi