Talvirenkaat, nastarenkaat.

Kitkarenkaat syrjäyttävät nastat | Yle Uutiset

Suomen ensimmäiset talvirenkaat nokia Hakkapeliitat, kehitteli Suomen Gummitehdas 30-luvun puolivälin jälkeen.

Suomen ensimmäiset nastarenkaat näkivät päivän valon vasta 50-luvun lopulla ja Samaisessa tehtaassa.

Kymmenisen vuotta myöhemmin syntyivät ensimmäiset kitkarenkaat.

Suomi ja nimenomaan Nokian renkaat on siis ollut tiennäyttäjä.

Paljon olen ajellut Hakkapeliitoilla vaan nykyisin kun ei ole mitään säännöksiä tuontirenkaille, Hankookit ovat vallanneet Hakkapeliitan paikan jo vuosikymmeniä sitten.

17 vastausta artikkeliin “Talvirenkaat, nastarenkaat.”

  1. No katos nyt Niilo; jos et tarkka ole ja sittenkin, eivät nuo Nokian renkaatkaan aina niin kotimaisia ole, valmistusmaasta huolimatta.

  2. .Minä olen ikäni lasketellut kotimaisilla talvirenkailla. Kyllä niistä aina muutama euro jää kotiinkin päin, eikä niiltä venäläisiä paljonkaan Suomeen tuoda.

  3. Kotimaisilla renkailla tähän asti ajanut nii mikäs siinä vaihtamaan. Pidän firmaa kotimaisena jos päämaja on Suomessa, valmistusta ja verovelvoitteita.

    Ainoa haaste on että kovin moni rengasfirma ei suostu nykyään myymään Nokian renkaita.

  4. Kyllä ne Nokialaiset joita Venäjällä tehdään menee heidän omaan käyttöönsä kokonaan eikä varmaan edes riitä
    Suomen teillä niitä ei näe jos onkin auto on venäläisin rekisterein varustettu terv tepivaari

  5. Tietääkseni Nokia- renkaiden myyntipolitiikka on hiukan kummallinen, jällenmyyjä joutuu ottamaan älyttömän suuren myyntivaraston saadakseen sen parhaan nettohinta alennuksen. Se on muistaksen monta sataa rengasta, tarkkaan en enään uskalla sanoa. Siitä syystä monikaan kauppias ei vaan uskalla ottaa varastoon niitä. Toki myyvät kyllä, mutta juuri siitä syystä joutuvat käyttämään kalliimpaa hinnastoa.

  6. Minä nyt vain oman kokemukseni perusteella ja noiden historiatietojen perusteella avaukseni kirjoitin.
    Totta kyllä; 60-luvulla vasta tulivat ensimmäiset nastarenkaat, kymmenkunta vuotta myöhemmin ensimmäiset kitkarenkaat.
    Tänä päivänä ei kukaan aukottomasti pysty todistamaan esim Nokian Renkaiden kotimaisuutta, edes osittainkaan.
    Aikanaan käytin Kumhoa, nyt Hankookkia, kunnes parempi löytyy. Rengastestejä kannattanee seurailla.

    1. Katselin TM talvirengastestejä, olihan Hankook siinä peräti seitsemäs, eli kaikki merkkirenkaat sen edellä. Nokian renkaat ehdottomana ykkösenä, taas.

  7. oli alla hangoogit nyt uudet micukat niillä olen ajanut aina meno on miellyttävää talvellakin eikä ole ulinaa alla sellasta se on joutu odottaan niitä kun ei ollut mutta kyllä kaksi pv ehtii odottamaan
    Nokian kumeja en ole käyttänyt ja syy on hinta ja ero on suuri muihin terv tepivaari

  8. Nuo Markon esittämät kuvat ovat kuvia kuinka lumiketjujen luistamista estettiin piikeillä; siis eivät nastarenkaita.
    Chevy vanissani olen lumiketjuja tullut käyttäneeksi, ne vaan lukittiin vanteeseen.
    Tosiasia on, että nastarenkaat tulivat käyttöön 60-luvun alussa ja silloinkin hitaasti.
    Muistan kun tulin Porista Turkuun Plymoutillani; Raumalla jouduin sen ainokaisen nastarenkaan vaihtamaan alle ja Turkuun miten kuten päästiin.

  9. Jeepissäni oli montoimirenkaat teille ja maastoon kestät talvet. Vastaavat lähinnä kitkoja. Vaaralliset kuin pirut talvisilla lukkaille ja erityisesti jarrutettaessa jäisissä risteyksissä.

  10. Noita rengasasioita jonkin aikaa seuraillen, hintoja, maksuaikoja yms.
    Varsin usea rengasfirma tarjoaa rahoitusta ”ilman lisäkuluja”!
    Uskoo ken tahtoo; ei edes rengasfirma mikään ”joulupukki” ole.
    Noista Nokian Hakkapeliitan 10:stä, en hintaa pidä mitenkään kalliina, Vianorilla alle 550€ koko paletti. Ei vaan ole ollut Hakkapeliittoja vuosikymmenin alla; Kumhoa ja Hankookia. Hankookkiin olen tottunut luottamaan.

  11. Kommentoisin vielä tuota nastarenkaan historiaa. Italialaiset keksivät ensimmäisenä tuolla 30-luvun puoliväliä ennen liukuesteiden asentamisen renkaisiin; 40-luvulla varkautelainen rengasliikkeen työnjohtaja kokeili erinäisten teräspuikkojen asentamista; ei tullut nastarengasta kuin ei italialaisiltakaan.
    Vasta 50-luvun loppupuolella syntyi kovametallinen nastan kärki, Komet-merkillä ja toimii vieläkin Tikkakoskella.
    Nastojen kehitys on ollut melkoista viime vuosikymmenin.

Kommentoi