Älä mene sähköauto miinaan, vetyautoilla ajetaan jatkossa, se on varmaa

Miltä kuulostaisi auto joka käyttää polttokennoa ja jonka valmistamiseen ei mene harvinaisia ja kalliita luonnon materiaaleja ja jonka tankkaus kestää n 2-3 minuuttia sekä ajomatka on 500 km jopa enemmän. Toyotalla on tälläinen auto jo olemassa. Suomessa ei ole vielä tankkausapaikkoja ja siksi niitä ei vielä Suomeen tuoda.

Lyhyt toteamus, sähköautot on välivaihe ja pelkkää bisnestä ennenkuin vetyautoja tulee kunnolla markkinoille. Eli älä mene miinaan, älä hanki kallista välimallin sähkäriä….

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0

”Moni voi ihmetellä, että jos polttokennoauto on näin etevä verrattuna akkusähköautoon, niin miksi niitä sitten ei ole jo tien päällä.

Tähän voisi vastata kuten Nissanin entinen pääjohtaja Carlos Ghohn sanoi jo yli kymmenen vuotta sitten: ”Katsokaa ympärillenne, sähköä on joka paikassa, mutta missä ovat vetytankkausasemat”.

Esimerkiksi Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään tankkauspistettä, Ruotsissa ja Virossa on joitakin.”

9 vastausta artikkeliin “Älä mene sähköauto miinaan, vetyautoilla ajetaan jatkossa, se on varmaa”

  1. Vety ja sen jakelu tuottaa niin paljon kustannuksia, että se ei kannata. Ei joka maassa, mutta esimerkiksi Euroopassa keskitetysti muutamasssa kylläkin. Tällä hetkellä Sveitsi on maa, jossa vety ja vetyautot ovat arkipäivää.

    1. Ei vedyn jakelu ole kokonaisuutena sen kalliimpaa kuin maa- tai biokaasun jakelu.
      Ongelma on siinä, että sen intran rakentamienen maksaa ja vie aikaa – ihan yhtä lailla kuin maa- tai biokaasun jakelun intra maksoi ja vei aikaa.
      Vasta, kun yhteiskunta alkaa sitä edistää, jakelupaikkoja alkaa tulla.

  2. Kohta ne loppuu hevosetkin, kun vihreyden nimissä ei saa viljellä kaurapeltoja.

  3. Täyssähköautossa on niin paljon ongelmia, joita ei ole ratkaistu:

    1. Kaikki pyörät ovat yhtälailla ärhäkkäästi vetäviä, jolloin renkaiden kulutus on suuri ongelma nopean kulutuksen vuoksi vrt. kardaanivetoiset autot.
    2. Akkujen varauskyky ja purkautumien Suomen olosuhteissa ei vain toimi, eikä vetysähköstä ole apua vielä vuosikymmeniin. Latausasemien vähäisyys ja latauksen hitaus.
    3. Onnettomuusturvallisuus kolareissa, palot, sammutus, veteen ajaminen jne.. Kauhea sähkötuoli kuolla.
    4. Saastejälki mittaamaton.
    5. Hinta
    6. Kuka ostaa vanhan käytetyn sähköauton
    7. Purkamiskustannukset ja paikat

  4. En myöskään kannata sähköautoja enkä hypesekoitettuja. No pikkuisen on järkeä jos autossa polttomoottori lataa akkuja?
    Mutta nythän saadaan paljon romua aikaiseksi vihreyden nimissä ja hukumme saasteisiin.
    – Mitä sanoisi Linkola aatteensa tuhoajista?

  5. Nämä on tulevaisuutta, kun hintaa hinataan alaspäin eikä vain luxusautona myydä niin tämä on jo tulevaisuuden auto. Sähkövehkeet häviää tälle mennen tullen.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/649a3ae3-a025-42b0-800e-5d938dcac38c

    ”Vetyauton etu verrattuna tavalliseen täyssähköautoon on pitkä toimintamatka ja nopea tankkaus. Mirain toimintamatka täydellä vetytankilla venyy 620 kilometristä 700 kilometriin sen mukaan, miten isot renkaat on alle laitettu.

    Vetytankkaus kestää vain pari kolme minuuttia.”

Vastaa käyttäjälle Heikki Karjalainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *