Veikeää että ihmisen piti ajaa ensin kuussa sähköautolla,,,ja nyt vasta maassa tämä on in ja pop!

Tässä kun tuli puhetta tuolla sosiaalisessa mediassa, niin törmäsin Von Braunin (Keksi mm V-2 raketin) ideoihin ja ajatuksiin ja mm kuuautolla ajettiin kuussa 30 km matkoja sähkövoimalla jo vuonna 1971. Mietityttää näin jelestä että kuinka tätä tekniikkaa ei hyväksikäytetty maassa aikoinaan…koska öljy-yhtiöt ja RAHA…

Tässä mielenkiintoinen linkki:

”Kolme metriä ja runsaat kaksi metriä leveä pitkä kuuauto oli sähkökäyttöinen ja pystyi kulkemaan noin 10–15 kilometrin tuntivauhtia. Astronautit ajoivat kuuautolla kaikkiaan lähes 30 kilometriä.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000969215.html

Kirjoitin tänään monta blogia, katsotaan puuttuuko joku ”kansankomissaari” tähän ja meikän lähtö Gulak leirille voi alkaa 😉

Mutta hei, pientä huumoria tähän päivään. Lukekaapa toi linkki, oikeasti mielenkiintoinen.

5 vastausta artikkeliin “Veikeää että ihmisen piti ajaa ensin kuussa sähköautolla,,,ja nyt vasta maassa tämä on in ja pop!”

  1. Miettikää,,,jos ihminen OIKEASTI olisi halunnut pelastaa maan…miksi sähköautot ei yleistyneet 70-luvulla….

    KOSKA RAHA. Bisnestä tämä on, ei mitään muuta.

  2. ” ..Von Braunin Keksi V-2 raketin ..”
    .
    V1 ja V2 raketteja oli kehittelemässä liuta ihmisiä. V2 raketin kehittely, niin kerrotaan, oli nykyrahassa (€) miljardiprojekti.
    Mikä osuus Von Braunilla oli lukusten kehityksen aikana esiintyneiden ongelmien ratkaisemissa on epäselvää.
    .
    ”The German V-weapons (V-1 and V-2) cost the equivalent of around US$40 billion (2015 dollars), which was 50 percent more than the Manhattan Project that produced the atomic bomb.”
    .
    ”At the time, Germany was highly interested in American physicist Robert H. Goddard’s research. Before 1939, German engineers and scientists occasionally contacted Goddard directly with technical questions. Von Braun used Goddard’s plans from various journals and incorporated them into the building of the Aggregat (A) series of rockets, named for the German word for mechanism or mechanical system.”
    [ Lähde : Wikipedia ]
    .
    ”V2-raketteja valmistettiin sodan lopulla Mittelwerkin tehtaalla orjatyövoimalla. Valmistus oli riskialtista, ja sen aikana kuoli enemmän ihmisiä (15 000–20 000) .”
    Sotasyyllinen vai ei? No, tuskin Von Brauni olisi pystynyt estämän näiden ihmisten kuolemaa.

    ************************************************************************************
    V2:n synty
    .
    Ohjuksen kehittely oli edelleen työlästä. Maaliskuussa 1941 laukaistu A4 lensi vain noin 1,6 kilometriä ja murskautui veteen. Seuraava raketti lensi noin 11 kilometrin korkeuteen. Menestynyt koelaukaisu toteutettiin 3. lokakuuta, jolloin A4 eli V2 nousi kymmenien kilometrien korkeuteen.
    .
    V2-raketteja valmistettiin sodan lopulla Mittelwerkin tehtaalla orjatyövoimalla. Valmistus oli riskialtista, ja sen aikana kuoli enemmän ihmisiä (15 000–20 000) kuin näillä aseilla pystyttiin tappamaan (noin 7 250).[7] V2 oli sotilaskäytössäkin melko epäluotettava ase.

    Eräs ohjus lensi vaakasuorassa kohti Saksaa sen ohjausjärjestelmän pettäessä. Epäonnistuneita laukaisuja oli runsaasti, ja ohjausjärjestelmä oli liian epätarkka osuakseen strategisesti tärkeisiin kohteisiin. Sodan jälkeen sekä yhdysvaltalaiset että venäläiset ottivat V2:n asevalikoimaansa ja suorittivat raketilla yläilmakehään suuntautuneita tieteellisiä lennätyksiä.

    Pian suurvallat alkoivat kumpikin omalla tahollaan kehittää yhä edistyneempiä raketteja. Molemmilla oli töissä sodan aikana ja ennen sotaa työskennelleitä saksalaisia rakettiasiantuntijoita.
    [ Lähde : Wikipedia ]

  3. Tässä kohtaa ehdotan katsomaan, jos mahdollista, Apple TV+:n sarjaa ”For All Mankind”, joka kertoo vuodesta 1969 alkaen vaihtoehtohistoriaa, jos avaruuskilpa olisikin jatkunut. Siinä tämä kuuauto/sähköauto asiakin tulee esille miten olisi asiat voineet käydä. Ja Von Braun on myös mukana, aika tyylikäästi esitettynä.

    Julmetun hyvä sarja muutoinkin jos konsepti yhtään iskee.

  4. Jos käytännön merkityksiä haetaan, niin ihmisen kuussa käynnillä ( tuleva käynti Marsissa) eivät ole tuottaneet mitään käyttökelpoista hyötyä.
    Apollo 11 matkaa kuuhun heinäkuussa 1969 oli hauskaa seurata TV:n välityksellä. Apollo-ohjelma antoi varmasti paljon tieteellistä tietoa kuusta.

    Avaruustutkimus on kyllä tuottanut ihmiskuntaa hyödyttäviä ratkaisuja:

    – Sääsatelliitit, parempia sääennustuksia

    – Mannerten väliset teleyhteydet ( satelliittiyhteydet ovat korvautuneen suuressa määrin kuitukaapeliyhteyksillä)

    – GPS

    – Maailman kattavat verkot , puhelin ja internet: Iridium , Thuraya , Inmarsat , Globalstar

    – TV – ohjelmien levitys laajoille alueille satelliittien välityksellä

    **************************************************************************************
    For All Mankind

    https://www.imdb.com/title/tt7772588/

    In an alternative version of 1969, the Soviet Union beats the United States to the Moon, and the space race continues on for decades with still grander challenges and goals.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *