Kristinuskosta

Tietääkseni Jeesuksesta ja hänen ihmeteoistaan on kirjoitettu Jeesuksen ollessa pitkälle yli 30-vuotias poislukien jeesuksen syntymä Beetlehemissä.

Mutta en ole mistään kuullut millainen oli Jeesuksen lapsuus ja varhaisnuoruus. Oliko hän niinkuin muutkin lapset ja teini-ikäiset.

Tämän asian otti viimeksi eräs kaverini, joka on agnostikko, esille kun juteltiin uskonnoista.

6 vastausta artikkeliin “Kristinuskosta”

  1. Aika monen pyhän henkilön jutuista on saatu kirjoitettua vasta reilusti jälkijunassa. Ei se niistä tarinoina pöhkömpiä toki tee.

  2. Jos lähdemme siitä, että Jussen perhe pakeni Herodesta Egyptiin, niin voimme olettaa heidän muuttaneen Alexandriaan, jossa oli tiemmä juutalainen yhteisö. Osa lienee ollut maanpaossa. Alexandria lienee ollut silloinen kulttuurikeskus. Sen kirjastot ovat kuitenkin palaneet ja kaupunki tuhoutunut.
    Juutalaiset ovat todennäköisesti saaneet kulttuurivaikutteita. Jessen
    perhe palasi Juudeaan, kun J. oli
    12 v. J herätti huomiota oppineisuudellaan rabbien keskuudessa.
    Talmudin myöhemmissä kirjoituksissa rabbit syyttelivät edesmennyttä Jesseä egyptiläisten harhaoppien levittämisestä. Näitä ”Jessen harhaoppisia” jahtasi myös muuan Saulus, myöh. Paulus.
    Jessen ”harhaoppina” oli mm usko kuolleista heräämiseen. Ehkei mikään juutalaisuuden haara ei taida kristinuskon oppia sielun heräämisestä hyväksyä??.
    Kristinusko levisi ehkä helpommin muualla Välimeren rannoilla kuin Juudeassa.
    Tämmöisiä vaikutelmia minulle on historiasta jäänyt.

  3. Kantsii tarkistella muistikuviaan. Juutalaiset kyllä uskovat Messiaan tulon jälkeiseen ylösnousemukseen.
    Vaikea sanoa kuka olisi tuo odotettu Messia. Juutalaiset kunnioittivat mm. Persian kuningasta, joka vapautti heidät Baabelin pakkosiirtolaisuudesta.

  4. Evankeliumeissa kerrotaan miten juutalaiset saddukeukset, jotka eivät uskoneet kuoleman jälkeiseen elämään, yrittivät saada Jeesuksen ansaan kysymällä kenen vaimo kuolemanjälkeisessä elämässä on nainen joka ehti olla naimisissa kahden miehen kanssa kun ensimmäinen kuoli. Jeesus vastasi ettei nainen ole kenenkään vaimo koska siellä ”taivaassa” ei enää eletä niin kuin ihmiset vaan ”kuin taivaan enkelit”. Juutalaisista fariseukset tietääkseni uskoivat kuolemanjälkeiseen elämään toisin kuin saddukeukset.

    Ensimmäinen evankeliumi on muistaakseni ajoitettu noin vuosiin 60-70 jKr (Markuksen evankeliumi). Kirjoitettuja pätkiä Jeesuksen opetuksista ja teoista on varmasti jo varhaisemmilta ajoilta, niitä on sitten käytetty lähteinä evankeliumeita kootessa. Esimerkiksi Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumien taustalla uskotaan olleen yhteisen, kirjoitetun lähteen jota kaikki kirjoittajat ovat käyttäneet omien tietojensa lisäksi. Tämä on päätelty siitä että nuo evankeliumit kuvaavat asioita niin samankaltaisesti. Niitä kutsutaan siksi synoptisiksi evankeliumeiksi, synoptinen tarkoittaa ”samoin katsova”.

    Evankeliumit kertovat pääosin Jeesuksen julkisen toiminnan ajasta ja lapsuudesta ja nuoruudesta on vain vähän tekstiä. Uuteen testamenttiin ei aikoinaan hyväksytty Tuomaan evankeliumia, koska sitä ei pidetty apostolisena. Tuomaan evankeliumissa on kertomus, jossa Jeesus tekee lapsena savesta lintuja ja puhaltaa ne sitten lentoon. Tämä kertomus on löytänyt tiensä Koraaniin. Muhammed on sen siis kuullut joltain.

    1. Joo, noista evankeliumista olen kuullut että jossain on olemassa jopa Juudaksen evankeliumi. En tiedä onko se totta.

      1. Voi ollakin, Juudashan oli yleinen nimi ja Uudesta testamentista löytyy Juudaan kirje jos oikein muistan. Juudas nimeä on alettu myöhemmin karttaa koska se yhdistyy mielikuvissa Juudas Iskariotiin joka petti Jeesuksen. Nuo Uuden testamentin ulkopuolelle jätetyt kirjat taitavat olla kuitenkin syystä ulkona.

Kommentoi