Hyvinvointialue ja kunta

Olen huolissani. Tammikuun aikana vaaleilla päätetään yhteiskuntarakenteen rajusta muutoksesta. Uudet Hyvinvointialueet ottavat haltuunsa ja järjestämisvastuulleen sosiaali – ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen. Nyt olet Hannu asian ytimessä, sanoisi TV:n – komediasarjan Pulkkinen. Siksi haluan ehdottomasti olla mukana Pirkanmaan aluevaltuustossa.

On luojan lykky, että jäin yhden äänen päähän viime kevään kuntavaaleissa valtuustopaikasta. Silloin sapetti, ei enää. Nyt voin täysillä panostaa ja antaa tietotaitoni aluevaltuustossa, jos/kun äänestäjät niin päättävät.

Avataan miksi olen huolissani tulevasta muutoksesta ja kova halu päästä mukaan muutoksen syövereihin. Kuntademokratia ja sen itsehallinto ovat olleet suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ehdoton, vankka kivijalka. Mureneeko kivijalka ja vie mennessään demokraattisen kunnallisen päätöksenteon ja sitä myötä itsehallinnon? Jääkö kuntiin tuosta kivijalasta vain muruisia ja pahimmassa tapauksessa pienten kuntien kohdalla murusetkin lakaistaan kuntaliitosten myötä historian kirjoihin.

No, kysytte, mitä tekemistä uudella aluevaltuustolla on kunnallisen demokratian ja itsehallinon kanssa, siellä kun tullaan päättämään alueemme sosiaaali- ja terveydenhuollosta ja pelastustoimesta? Hyvä kysymys, eikö vain?

Vastaan

Pirkanmaan ja koko maamme maaseutukunnat kärsivät väestökadosta ja huoltosuhteet huutavat punaisella. Toisin sanoen, vanhukset jäävät, nuorten ja keski-ikäisten hakeutuessa kasvukeskuksiin. Olin itse 4 vuotta kuntani elinvoimatoimikunnassa. Käänsimme ”kivet ja kannot”, jotta saisimme uusia asukkaita, yrityksiä ja sitä kautta elinvoimaa.

Olen lukuisissa kirjoituksissa, puheissa ja kannanotoissa kertonut kuinka oman kunnan houkuttelevuuden kannalta se arvokkain timantti saada ihmiset kiinnostumaan muuttamisesta kuntaamme, on laadukkaat, nopeat ja tasavertaiset sosiaali – ja terveyspalvelut.

Lapsiperheet, aikuiset sekä paluumuuttoa harkitsevat eläkeläiset taatusti pohtivat, jos muutamme, miten hyvät palvelut heillä tulisi olemaan.

Lapsiperheillä neuvolat, päivähoidot, koulut ja siellä kuraattori ja terveyspalvelut. Aikuisille työpaikat ja eläkeläisille/vanhuksille turvalliset ja hyvät hoivapalvelut.

Ajatellen maaseutukuntien tulevaisuuden näkymiä, on uusilla aluevaltuustoilla suuri merkitys. Kun tiedetään budjettien olevan alusta lähtien ”kiikunkaakun”, mitkä ovat aluevaltuuston keinot? Kustannustehokkuus ja keskittäminen?

Nuo kaksi sanaa: Kustannustehokkuus ja keskittäminen saavat kylmänväreet kulkemaan pitkin selkäpiitä. Miksi, koska olemme nähneet ja kokeneet mitä nuo toimet tarkoittavat asiakkaille, työntekijöille yhteiskunnan eri osa-alueilla.

Leikkaamisia, säästöjä, palveluiden karkaamisia ja ennen kaikkea niiden heikentämisiä. Esimerkkinä vaikka vanhukset joilla ei ole hienoja tietoteknisiä laitteita, he ovat valitettavasti yhteiskunnan ”heittopusseja”.

Entä kunnat? Jos aluevaltuustot lähtevät terveyskeskusten keskittämislinjalle, tarkoittaa se samalla maaseutukuntien tappolinjaa. Kasvukeskukset kasvavat, jonot palveluihin pitenevät, pahoinvoinnit, mielenterveysongelmineen lisääntyvät, ellei pienten ja keskisuurten kuntien asukkaiden keskittämiseen keskittyviä alennusmyyntejä hillitä.

Kelkka on käännettävä. Pirkanmaan maaseutu tulee pitää elinvoimaisena. Se tehdään parhaiten panostamalla ja turvaamalla pitkin poikin Pirkanmaata sosiaaali ja – terveyspalvelut lähellä, omissa kunnissa sekä liitoskuntiin päätyneet pienten kuntien palvelut.

On myös Tampereen ja kehyskuntien etu torjua liian nopeaa ruuhkautumista, jossa palvelut eivät ehdi mukaan. Haluan kynsin hampain mukaan aluevaltuustoon. Miksi? Siksi, että aluevaltuuston on ymmärrettävä yhteistyön merkitys kuntien kesken. Kuntien näivettämiset eivät tule kuuloonkaan.

Hyvinvointialueiden perustamisissa voi olla häviäjiä, mutta jos ja kun se tehdään taiten hyvällä yhteisymmärryksellä ja yhteistyöllä toisiamme kunnioittaen ja tukien, tulemme selviämään voittajina.

Sitä työtä olen valmis tekemään panostaen ja itseni likoon laittaen – se on varma asia.

Hannu Tiainen

Kihniö

Aluevaaliehdokas – Pirkanmaa

Vasemmistoliitto

 

10 vastausta artikkeliin “Hyvinvointialue ja kunta”

  1. Se on kuulkaas minunkäsitykseni mukaan valtio ( hallitus ) joka viimekädessä päättää pahoinvo…..anteeksi hyvinvointialueiden rahoitukset ja raamit, joten se toimii van kumileimasimena kulloisellekkin hallitukselle, väristä riippumatta.

  2. Eniten pelkään äänestys prosentin jäävän aika alhaalle voi olla jopa n 30 prosenttin luokkaa
    Mutta sittenpä sen näkee kun vaalit on käyty terv tepivaari

  3. Vähän samaa mitä arvi edellä. Aluevaltuustojen ykkösongelma on, että heidän päätösvaltansa pitkälti rajoittuu siihen onko terveyskeskuksen eteisessä sininen vai vihreä matto.

    He eivät käytännössä voi päättää rahoista, prioriteeteista, potilastietojärjestelmistä, työntekijöiden hyvinvoinnista, juuri mistään.

  4. Rahat hyvinvointialueille siirtyvät kuntien sote-verotuloista ja valtiolta. Eli kysymys on siinä mielessä juuri rahasta, miten ne eri alueiden sisällä käytetään ml. kiinteistöt, terveyskeskusten sijainti ja palvelujen laatu, työntekijöiden kohtelu.
    Eli tässä mielessä alueiden päätäntävalta on erittäin suuri.
    Potilastietojärjestelmät ovat sellainen sillisalaatti vuosikymmenten sirpalouiduista päätöksitä johtuen sekä hajallaan olleista yksityisistä/julkisita terveyspalveluista johtuen.

  5. Valitettavasti joudun olemaan pitkälti samaa mieltä Hannun kanssa.
    Tuo maakuntahimmelin tulee olemaan varsin ongelmallinen, mutta suurimman ongelman monella alueella muodostaa se, että suurimman kaupungin edustajat voivat yksin sanella, mitä alueella tapahtuu.
    Se tule tarkoittamaan samaa, mitä kuntaliitoksissa on huomattu eli sen, että sivummalta poistuvat palvelut, kun ne keskitetään ”kannattavuuden ja kustannusssästöjen” nimissä suurempiin keskuksiin.
    En myöskään usko maakuntahimmelin johtoon siirtyneiden kuntapoliitikkojen kykyyn päättää järkevästi noista potilastietojärjestelmistä ja muusta tietotekniikasta, koska he eivät sellaiseen ole tähänkään asti siihen kyenneet.
    Eräs loistava esimerkki on tuo jumalattoman kallis Apotti, mistä jopa sitä kehittäneiltä on tullut kovaa kritiikkiä.
    Valitettavasti valtiollakaan ei asiassa ole alkeellisintakaan kykyä johtaa ja suunnata noita hankintoja järkevästi, mikä sen kuitenkin pitäisi yhteiskunnan edun vuoksi tehdä.
    Eo todellakaan osa aodottaa ”kuuta nousevaa” tuosta maakuntahimmelistä, vaan pelkän sekasotkua ja jumalatonta kustannusten nousua palvelujen huonontuessa.

      1. Odotan, kun vielä olevat sotepalvelut viedään täältä Linnainmaalle maakuntahimmelin alkaessa toimia.

          1. Turhaa matkustelemista niille, jotka vielä palvelua jotenkin täällä saavat.

  6. Ikäväkseni sanon, että kaupungistuminen jatkuu ja vaikka yhteiskunta kohdistaisi kaikki palvelut mitä ihminen tarvitsee maaseudulla ja haja-asutusalueella elämiseen, niin sekään ei tule tulevia kehityksen pyörää muuttamaan ”agraarinpaan” suuntaan.
    Toki aina on ”elämäntapa-intiaaneja”, jotka cityläisille ja metropoleille elintarvikkeet ja lomailut järjestää, jossa ihmiset pääsevät lataamaan akkujaan, jatkaakseen taas sen jälkeen oravanpyöräänsä polkemista.

Vastaa käyttäjälle Heikki Karjalainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *