Rahakas ja haiseva halli

Nokia areena. Siinä se seisoo keskellä kyläämme, yhdistäen suuret ulkomitat ahtaisiin ja sekaviin sisätiloihin. Kaupungille areena saattaa osoittautua hyväksi diiliksi, vastoin aiempaa arviotani. Kaupungin asukkaille sen kuvaamiseen kävisi kuitenkin lähinnä sellaiset sanat, joita en kehtaa tähän kirjoittaa.

Liikenne ei toimi

On selvää, että autoliikenne ei toimi areenan lähistöllä, koska joku tunarien ylijumala päätti rakentaa pytingin kaupungin ahtaimpaan paikkaan. Mikään muu kaupunki ei tee tätä virhettä, mutta meidän ehdottomasti piti. Okei, autoilun ei pidäkään olla liian helppoa keskustassa ja sen rajoituksille on muitakin hyviä syitä. Pientä ymmärrystä irtoaa. Sen sijaan aika vähän voi kukaan ymmärtää, miksi liikenteenohjainlaitteet piti tilata Italiasta. Toivon mainiota yliopistoamme tutkimaan tarkkaan, kuinka ’tanan typerä ihmisen pitää olla tilatakseen mitään Suomen talvessa käytettävää Italiasta.

Vaan entäpä kun myös bussilla liikkuvat heitetään oman bussinsa alle? ”Työmatkani piteni tunnilla” kommentoi eräs. Koska bussipysäkit ovat levällään kuin jokisen eväät, ei vaihtoaikatauluja ole enää mietitty. Kolmen vartin odottelu pysäkillä piristää pitkän työpäivän jälkeen varmaan monia niitä, joiden maksamilla verorahoilla tätä farssia pyöritetään. Suunnitelmallisuuden täyttä puutetta esiintyy lopputulemassa. Nysse-verkosto on haasteineenkin aika hyvin mietitty kokonaisuus – kokonaisuus, joka on nyt heitetty romukoppaan. Tampereen kaupunki on yksinkertaisesti päättänyt, että kaupunkilaiset kärsiköön jotta Jean-Pierre ja Einar-Håkan pääsevät järjestämään nyrkkitappelun keskustassa.

Lukittaudu kotiisi!

Autolla et pääse, bussilla et pääse, mutta aina voit kävellä? No, ei sekään enää suositeltavaa ole kaupunkilaisille, ellet halua vierasta kättä persukseesi. Häirintätapausten määrä ja kirjo on sitä tasoa että kohta jäävät Oulun seksuaalirikokset kakkoseksi. Sanoisin että on aika moni asia pielessä, jos kaupunki järjestää sellaiset puitteet ettei iso osa asukkaista pysty enää liikkumaan siellä. Ongelman äärimmäinen vähättely ei helpota asiaa tipan tippaa.

Itse aiheutettu, itse laiminlyöty

Lopulta eniten minua ja aika montaa muutakin tässä ketuttaa se, että ongelmat ovat joko täysin itse tehtyjä tai niiden korjaamista, saati ennaltaehkäisyä ei sallita. Mikään laki ei kiellä kaupunkia suunnittelemasta julkisen liikenteen poikkeuskäytäntöjä niin, että matkustaminen ei tarpeettomasti sotkeennu. Bussit olisivat voineet toimia paljon paremmin, jos asenne ei olisi tämä. Linja taitaa olla ”jeejee saadaan jäänyrkkeily kylään, ihan sama, jyrätkää tiet ja bussit, jeejee kaljaa”. Edellinen on suora sitaatti Kalervo Kummolan johtaman komitean kokouksesta. Koska olen kiltti, en kerro mielipidettäni kyseisestä henkilöstä, tulisi pian paloturvatarkastajat ovelle.

Mitä tulee turvallisuusongelmiin, mikään ei olisi estänyt ylimääräisiä poliisipartiointeja alueella. Sitä ei tehdä, koska jääherrat vaativat niin. Kas, jos poliiseja näkyy, joku voisi kuvitella että urheilu ei olekaan se täydellinen, viaton ja ongelmaton laji miksi sitä myydään. Tässä kohtaa toimittaja Vesa Rantanen haluaisi lausua erimielisyytensä. Olemme yksinkertaisesti päättäneet, että naisten ahdistelu on hyväksyttävä hinta urheilun teflonpinnan ylläpitämisestä. Mielestäni tuota hintaa ei pidä ikinä, koskaan maksaa mistään, eikä etenkään väkivaltafantasian suorittamisen ilosta.

Potentiaaliakin olisi

Ei tuo areena mikään täysi junaturma ole, onhan se junien yläpuolella. Kun kuuntelin siellä Popedaa, nautin kovasti Popedasta vaikkei laitos muuten kovin hyvin toiminutkaan. Pääsykin oli itselle aika helppoa, koska kävelymatkaa tuli työpaikalta vain pari kilometriä. Myös parempi Nokian nimi areenan kyljessä on ihan fiksu juttu, sopivan kansallinen mutta riittävän mitäänsanomaton. Nimen uskaltaa mainita keskustelussa kuin keskustelussa. Näin suuressa kuvassa, ei se halli paljoa kilpailijoitaan huonompi ole, tekniseltä kyvykkyydeltään aika tasaisessa seurassa suomalaisten vastaavien laitosten parissa. Kaiken kaikkiaan tyydyttävä tilanne.

Vihaisen villakoiran ydin tiivistyy tähän: jos kaupunki ei toimi lainkaan tapahtumien aikana, on aivan sama miten hieno areena on. Bussiliikenteen sabotointi tunniksi-pariksi on ikävää, moneksi viikoksi se on anteeksiantamatonta. Seksuaalisen häirinnän hyväksyminen on väärin aina. Niin tamperelainen kuin kovasti haluankin olla, sallin aina tilaa terveelle kritiikille: Kaupunki, joka vähät välittää asukkaidensa asioista, on surkea kaupunki. Tällä hetkellä Tampere on todella surkea kaupunki. Nyt tsemppiä!

16 vastausta artikkeliin “Rahakas ja haiseva halli”

  1. ”Kaupunki kuhisee ja liikenteessä on paljon myös kokemattomampia Nyssen käyttäjiä.”

    Voiko kokenutkaan Nyssen käyttäjä selvitä?

    *
    https://www.nysse.fi/ajankohtaista/ratikkatiedotteet/mm-kisat-nakyvat-nysse-liikenteessa.html

    MM-kisat näkyvät Nysse-liikenteessä

    Keskiviikko 11. toukokuu 2022

    Jääkiekon MM-kisojen alkaessa perjantaina 13. toukokuuta Tampere täyttyy kisaturisteista. Kaupunki kuhisee ja liikenteessä on paljon myös kokemattomampia Nyssen käyttäjiä.
    Nokia Arenan alue suljetaan kisojen ajaksi liikenteeltä, jotta liikkuminen alueella on turvallista. Nyssen bussit 2, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 40, 80 ja 103 kiertävät aluesulut poikkeusreiteillä. Muut bussit ja ratikat palvelevat kisojen ajan normaalisti. Oman linjan tilanne on helpointa tarkistaa Reittioppaasta, lähtöpysäkin aikatauluista. Lisätietoja poikkeusjärjestelyistä löytyy Nyssen nettisivuilta.

    1. ”Nyssen bussit 2, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 40, 80 ja 103 kiertävät aluesulut poikkeusreiteillä. ” [ .. jotta juovuksissa olevat urheilufanit voisivat toikkaroida turvallisesti ajoradalla..]

      Nii että mitä reittiä – ota siitä selvää

  2. Itse en nysseä käytä, eikä totta puhuen kisa minun elämääni vaikuta muuta kuin että kuntavero varmaan nousee ensi vuonna kun tätä siivotaan. Sen verran moni tuttu jotka menee kahdella bussilla töihin ovat tätä kironneet. Aiemmin pääsi nopealla vaihdolla, nyt istutaan peukku ahterissa pitkän aikaa, paikassa joka kuhisee urheiluhuligaaneja.

  3. Jo paljon aiemmin toin julki tuon paikan olevan aivan sieltä eipä vaan kerrottiin kuinka Areenalle on helppo tulla junalla ja ratikalla
    Nyt ne alkaakin näkymään ne katujen kavennukset plus muut hidasteet
    Tämä ei ole mitään jälkiviisautta koska olen asiasta kirjoittanut jo kauan sitten ku Areenan paikka vahvistui
    Mennään junalla taikka ratikalla niinpä niin Kalekin vois mitä tulikaan saatua aikaan terv tepivaari

  4. ”Hirveä ongelma vesilasissa” ? Asun tuolla läntisessä yläkeskustassa. Ajelin eilen koko päivän pitkin ja poikin Hatanpäällä, Tammelantorilla, Santalahdessa, Viinikassa. Viinikasta Tammelantorille läpi areenan, toimi moitteettomasti.
    Tamperetalon jälkeen ennen areenaa, liikenne ohjattiin alas Viinikkan ympyrään, ei ruuhkaa. Toimi.
    Hyvät valo-ohjatut opastetaulut. Rautatiekatua aseman ohi pitää ajaa Otavalankadun lävitse, toimi, mutta en suosittele. Väkeä on Tuomiokirkonkatu täynnä.
    Mutta joka työpäivän päättyessä Tampereen valtatie on tukossa pitkälle Hämeenpuistoon. Nuoret kuumakallet puikkelehtivat, torvella ja keskisormella on töitä. Pahimpia ovat eri firmojen rahtarit logoautoillaan ja taksit, joita eivät likkenesäännöt koske. Punainen valo on punainen rätti areenalla härkätaistelussa ajaa päin.
    Ja ratikka kulkee ja on täynnä ja TOIMII !
    Ja kävellen keskustassa on mukana katsella iloista väkeä. Pyynikin alueella ja rantapuistossa kohtaa hymyileviä katseita ja tervedyksiä Hello ! Suomalaisen tuntee, kääntää päänsä ja katsoo varpaitaan ?

    1. Kuten aikanaan todettiin, ratikkareitin varrella asuville se toisten maksama ratikka on ”lottovoitto”.
      Pääosalle maksajista siitä ei ole hyötyä missään mielessä, vaan ratikan nimissä sitä vähäistäkin asiointia keskustassa on koitettu kaikin keinoin estää.

  5. Ratikka todella toimii, siinä Heikki on oikeassa. Yksi kaveri käy töissä ratikalla, hänellä työmatka on pidentynyt vain parikymmentä minuuttia, kun pitää odottaa vapaata ratikkaa hieman kauemmin. Mutta moni on bussien varassa ja heidän tilanne on surkea.

  6. Joo nyssen suhteen olemme muotialassa pussin perällä jos aikoo mennä vaikka kauppahalliin muttei pääse kun hervantaan taikka pirkkalaan
    Kestassa on kauppahalli ja esim kela jossa monen pitää lkäydä terv tepivaari

  7. Niin ja parkkipaikkoja ei sitten ole missään aina maksaa tuon 80 ekee terv tepivaari

      1. Kun olet huono jalkanen on aika pitkä matka esim kelaan jossa moni joutuu asioimaan
        Voi olla vaikka ilmainen mutta auttaakos sekään terv tepivaari

        1. Olen kuullut tuon muiltakin en ole asiaa tarkistanut pitänee käydä katsomassa asia terv tepivaari

Vastaa käyttäjälle Heikki Karjalainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *