Leikkaushallitus leikkaisi väärän jalan, itseltään

Hallituksen koko ohjelmakaavailu saa ulkoa tuomion jo ihan tästä syystä: OECD tyrmää nyt hyvinvointiin liittyvät leikkaukset.

EU tyrmää hiilinieluajattelun ja suomalaisten kierrätyksen.

EU vaatii lisää työvoimaa maahanmuuttajista.

Muuten Suomen ottaa ohraleipä !

…..

OECD:ltä tiukka varoitus Suomelle: koulutukseen ja terveyserojen kaventamiseen panostettava, muuten hyvinvoinnin taso voi laskea https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009645624.html

22 vastausta artikkeliin “Leikkaushallitus leikkaisi väärän jalan, itseltään”

  1. Parempi leikata se väärä, ennemmin, kuin suora ja toimiva!

    1. Huomionarvoinen näkökulma.

      ”Kokemukseni mukaan kaikki alkoi 2000-luvun alussa, kun opiskelijoita houkuteltiin päivystysrinkeihin. Uudet vuokralääkärifirmat kestitsivät illallisilla ja tarjosivat muhkeita autoetuja ylisuuren palkan lisäksi. Toiminta aloitettiin auttamaan päivystyksessä, jota oli raskasta tehdä virkalääkäreillä. Tämä oli kiertävän reppulääkäritoiminnan alku ja aivan järkevää, sillä kaikki eivät halua tai voi päivystää päivätyön lisäksi.

      Toiminta laajeni. Opiskelijat alkoivat nauttia täydestä palkan, työajan ja tehtävien valinnanvapaudesta, myös valmistumisen jälkeen. Firmat ymmärsivät matalalla roikkuvien hedelmien idean ja alkoivat myydä toimintaa helpoille alueille, kuten työterveyshuoltoon. Lääkäripooli alkoi siirtyä yksityiselle. Vaikka määrät olivat pieniä, julkinen työ alkoi nakertua pala palalta, koska työpaikkashoppailu pirstaloi palveluiden järjestämistä. Omalääkäri-idea menetettiin nopeasti. Repputyöntekijät vaihtavat firmojenkin välillä, eikä potilassuhteista voida pitää kiinni enää missään.

      Sittemmin tiedämme, miten on käynyt. Julkinen puoli ei kykene pitämään yllä tai kehittämään toimintaa, sillä työntekijät menevät sinne, missä työ on helpompaa. Kun niin sanottu kriittinen massa työntekijämäärässä alittuu, ei yksikkö enää voi toimia. Se ulkoistetaan, lopetetaan tai keskitetään kohtuuttomasti.

      NYT esimerkiksi Säätytalolla ajatellaan, ettei julkinen puoli toimi, koska siellä johdetaan huonosti ja palkat ovat pienet – palveluita pitäisi ulkoistaa yhä enemmän. Ajatus on väärä. Yksityinen ei hoida paremmin eikä kykene pitämään yllä hoidon jatkuvuutta. Julkinen itse asiassa pystyisi, ja potilassuhteiden jatkuvuus on ainoa tapa, jolla sote-kustannuksia on mahdollista laskea ja paljon.”

      (Heikin HS-linkin takaa)


      Näinhän tämä menee varmaan monellakin julkisen sektorin alueella, ja aivan asian ytimessä mielestäni on ”eettisesti erittäin rasittunut erikoislääkäri” tuossa sote-kustannusten pienentämisessä suhteessa potilassuhteiden jatkuvuuteen: sehän on päivänselvää, että kun potilas joutuu terveysasioidensa hoidon saannin asemesta toistuvasti selittämään alati vaihtuville lääkäreille tilannettaan, ei itse hoidon aloittamiseenkaan välttämättä päästä; puhumattakaan juuri erikoisempaa osaamista vaativissa tapauksissa, joissa pikainen diagnoosi yhden tapaamiskerran alussa ei ole mahdollinen, vaan lääkärin työ vaatii koko tiimin ja useiden erikoislääkäreiden kanssa asian arviointeja sekä potilaan tilanteeseen syventymistä, jotta ylipäätään on jotakin saumaa auttaa potilasta, joka ei ole perusflunnsainen Reino rokotuskäynnillä.

      Itse olen hieman protestoinut tätä ilmiötä vastaan, kun lääkärit vaihtuivat kuin sukat, totesin aika radikaalin suoraa aina uudelle lääkärille miksi juuri hän ei kykene hoitamaan asiaani; ja myöskin itse asennoiduin siten, että ilmoitin itse haluavani vaihtaa lääkäriä joiden koin olevan minua kohtaan asenteellisia tms. ja jopa jouduin uhkailemaan kevyesti ylempää tahoa vedoten juuri lääkärin ettiseen valaan, jonka jälkeen taistojen kautta sain itselleni järjestettyä pysyvämpää lääkäripalvelua, jossa minulla on tietyt ihmiset, joille lääkärikäyntini/ hoidontarpeeni ohjautuu. Mutta oli siinä pientä sotaa, kyyneliä sekä etäkonferensseissa istumista, että asia saatiin järjestymään.

      Tiukoille ajetaan julkinen terveydenhuolto järjenvastaisilla kikkailuilla.

      1. Aikanaanhan minut lähetettiin TAYSin erikoislääkäreiden toimesta erään heitä osaavamman kirurgin veitsen alle yksityselle puolelle Orton-sairaalaan Helsinkiin, jossa minua operoinut vanha pappa totesi minulle varoitellen, että tilanteeni saattaa tulevaisuudessa olla synkkä, koska Suomessa ei välttämättä ole tarvittavaa erikois-osaamista hänen ja hänen ikäisten erikoislääkäreiden eläköidyttyä.

        Ja kuinka tuota erikoisosaamista kertyisikään lääkäreille, joiden asenne on alittaa rimaa kaikessa missä voivat. Kyllähän asiantuntijuuden kartuttaminen vaatii vaikeiden ja haastavien potilaiden kanssa ongelmien ratkomista sen yli, mihin lääkiksen peruspaketit antavat tietoa. Työtä tekemällä oppii.

        1. Ehkäpä ylipäätään vähemmistöjen edustajia dissaamaan tai vaikkapa ”vaappuviksi ankoiksi” nimittelemään taipuvaisille voisi huomauttaa, että kaltaisemme erikoistapaukset voivat kuitenkin olla esimerkiksi suomalaisen lääketieteen huippu-osaamisen kartuttamisen kannalta arvokkaita ihmisiä, joita kun Suomesta löytyy, ei itseään haastamaan pyrkivien harvinaislaatuisempien erityisasiantuntijoiden tarvitse myöskään lähteä maailmalla kartuttamaan osaamistaan. 😉

          1. Veikkaanpa, että myskiltä sekä valkoisilta kukilta tuoksuvan erikoisemman keijukaisen kohtaaminen voi myös olla lääkärille monella tasolla inspiroiva, ajatuksia herättävä ja jopa ammatillista kunnianhimoa uudelleen-herättelevä kokemus, jollaista ei ehkä sillä lailla tavallisia tupakalta ja ihmisen (legginseissä) hautuneilta poimuilta tuoksahtavia standardipotilaita hoidellessa välttämättä myöskään synny.

  2. Itse en tiedä mistä kaikesta tullaan leikkaamaan, ehkä myös minun eläkkeen saajan asumistuesta(ko)??

    1. En usko, että asumistuen leikkaus onnistuu millään yksittäisellä toimella, kun se kuuluu perustoimeentulon piiriin.
      Vaikeasti työllistyviä se ei saa koskea millään tavalla, koska yrityksistä huolimatta löytää työtä ei sitä saa.

  3. Kukas se Heikin myyrä on tuolla säätytalolla, kun väität tietäväsi leillauksista, joista kukaan muu ei tiedä yhtään mitään.

    Minulla ainakin on se käsitys, että keskusteluja on käyty ja käydään, mutta mitään lukkoonlyötyä ei ole julkisuuteen päässyt.

  4. Hoiva-ala ja maahanmuutto on asia, josta ihan oikeasti sietäisi keskustella eikä huutaa. Kaksi asiaa on faktaa, per alan liitot ja lukuisat lausumat:
    1. Alalla on työvoimapula.
    2. Maahanmuuttajien tulo työpaikalle usein pahentaa tilannetta, ei paranna, koska aikaa menee yhä enemmän heidän opastamiseen ja kielimuurien haasteisiin.

    Tuota yhtälöä ei ole yksikään puolue osannut ratkaista vielä.

  5. Hoiva-ala sinänsä ei ole se kieliongelmallinen lähimainkaan, joka koskee sairaala-avustajia ns. apuhenkilöstöä, joista on huutava pula.
    Sen sijaan hoitohenkilöstö, puhelinpalvelut jne. ovat, koska kielen osaaminen on välttämätöntä.
    Kieleen taipuvat helpommin eurooppalaiset ja muut länsikulttuurin ihmiset vrt. Kauko-Itä.

  6. Onko hoitajapula todellinen alalta on vaan lähtenyt muille aloille kehnon palkan vuoksi saavat muualla aika paljon suuremman tilin

    Niin kun etsitään syyllistä se löytyy kunta päättäjistä jotka ei maksa kunnon palkkaa

    Ei kukaan ala alalle jossa maksetaan aivan sekamiehen palkkaa kokonaan eri asia sekin että työajat on hulluimmasta päästä terv tepivaari

  7. Suurin ongelma on tuo yksityisten vastuuton ”ryöstökampanja” henkilöstöstä, josta linkissä ollut lääkäri kertoi.
    Se on johtamassa sote- alan katastrofiin.

  8. Lääkärien osalta yksityiset napsivat todellakin rusinat pullasta osallistumatta yhteiskunnan kuluihin. Hoitajien osalta tilanne ei ole vastaava, nythän yksityiset hoitajat ovat barrikadeilla koska palkka on julkista huonompi.

    Lähipiirissä oleva hoitaja joka päätyi ulkoistusdiilin mukana kunnalta yksityiselle on ilmaissut asiaa melko väkevin sanoin. Työmäärä kasvaa, järki vähenee.

  9. Kansanedustajien palkkiot ja kulukorvaukset:

    ”Kansanedustajan palkkio on vaalikauden 2023–2026 alusta lukien 7 137 euroa kuukaudessa. Neljän eduskuntavuoden jälkeen palkkio kohoaa 7 494 euroon ja 12 vuoden jälkeen 7 993 euroon kuukaudessa. Puhemiehen palkkio on 14 448 euroa kuukaudessa ja varapuhemiesten 11 266 euroa kuukaudessa.

    Kansanedustajan palkkion lisäksi valiokuntien puheenjohtajille maksetaan 803 euron lisäpalkkio kuukaudessa. Suuren valiokunnan, perustuslaki-, ulkoasiain- , valtiovarain- ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan lisäpalkkio on 1 323 euroa kuukaudessa.

    Valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtajan lisäpalkkio on 803 euroa ja valiokunnan muiden jaostojen puheenjohtajien lisäpalkkio 530 euroa. Jaoston puheenjohtajan lisäpalkkiota ei makseta, jos jaoston puheenjohtaja on oikeutettu valiokunnan puheenjohtajan lisäpalkkioon.

    Eduskuntaryhmissä, joissa on 16 tai enemmän kansanedustajia, puheenjohtajalle maksetaan 1 323 euron lisäpalkkio ja eduskuntaryhmissä, joissa on 3​​–15 kansanedustajaa, 803 euron lisäpalkkio. Lisäpalkkiota ei makseta yhden tai kahden edustajan eduskuntaryhmän puheenjohtajalle.

    Palkkiot ovat veronalaista tuloa.
    Tiedot päivitetty 20.4.2023”

    (https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/palkkiot-ja-kulukorvaukset/Sivut/default.aspx)

    ”Ministerien palkkio on määritelty edustajanpalkkiota koskevassa laissa. Ministerien palkkio vastaa eduskunnan varapuhemiehen palkkiota ja pääministerin palkkio vastaa eduskunnan puhemiehelle maksettavaa palkkiota. Palkkio on veronalaista tuloa.

    Kansanedustajina toimiville ministereille maksetaan lisäksi kansanedustajan palkkiota ja kulukorvausta. Eduskunta pidättää ministeriksi valituilta kansanedustajilta puolet kansanedustajan palkkiosta ja kulukorvauksesta.”

    (valtioneuvosto.fi)

    Kulukorvaus:

    ”Kansanedustajan palkkion ohella edustajalle maksetaan joka kuukauden 15. päivä kulukorvaus, joka on tarkoitettu kansanedustajan tehtävästä aiheutuvien kustannusten maksamiseen. Kulukorvaus on verotonta. Valiokuntakokouksista ei makseta erillisiä kokouspalkkioita. Myöskään yö- ja viikonloppuistunnoista ei edustajalle makseta lisäpalkkiota.

    Edustajan kotipaikasta riippuen hän saa kulukorvausta 30 prosentin (986,81 euroa), 40 prosentin (1 315,75) tai 55 prosentin (1 809,15) mukaan. Edustajalle, joka on valittu muusta kuin Helsingin tai Uudenmaan vaalipiiristä, suoritetaan kulukorvaus 40 prosentin mukaan laskettuna.

    Jos edustajalla on muussa kuin Helsingin tai Uudenmaan vaalipiirissä olevan asunnon lisäksi edustajantoimen hoitamista varten omistus- tai vuokra-asunto Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa tai Vantaalla, suoritetaan kulukorvaus 55 prosentin mukaan laskettuna. Uudenmaan vaalipiiristä valitun kansanedustajankulukorvaus lasketaan 40 prosentin mukaan, jos hänen asuntonsa on yleistä kulkutietä käyttäen kauempana kuin 30 kilometrin päässä Eduskuntatalosta. Pääkaupunkiseudulla vakinaisesti asuvien kansanedustajien kulukorvaus lasketaan 30 prosentin mukaan.

    Vaalipiirissä sijaitsevaa vakinaista asuntoa tulee käyttää edustajan varsinaiseen asumiseen. Kesähuvila tai muu vapaa-ajan asunto ei oikeuta korotettuun kulukorvaukseen.

    Kunkin vaalikauden alussa on tehtävä uusi selvitys asunto-olosuhteista. Mikäli asunto-olosuhteet muuttuvat kesken vaalikauden, tulee muutoksesta ilmoittaa eduskunnan hallinto- ja palveluosastolle.”

    (sama lähde kuin yllä)

    Onko kukaan vastuullisesta liberalistihallituksestamme vahingossakaan aikonut leikkauksia tälle puolelle??

  10. ”Puhemiehen palkkio on 14 448 euroa kuukaudessa ja varapuhemiesten 11 266 euroa kuukaudessa.”

    — Tämähän varmasti on täysin nesessääri ja välttämätön palkkio, josta ei siivuakaan voisi ajatellakaan höylättävän pois 😀

    1. Ennemminkin olisi tarvetta leikata tuon tarpeettoman maakuntahimmelin palkkioita ja vähentää niissä sitä johtoporrasta puoleen.

      1. No eittämättä lähemmäs 20 tonnia on jo päätähuimaava palkkio siitä, että lihoo penkissään, mutta nämähän ilmeisesti itse ovat päättäneet palkoistaan…

  11. Niin kauhean tärkeitä ihmisiä, että kyllä he itse itseensä rahaa laittavat haisemaan, sehän on tähtikirkasta ja selkeää!

    Aivan uskomattoman arvokasta ja korvaamatonta porukkaa.

  12. Laki edustajanpalkkiosta:

    1 §
    Kansanedustajille maksetaan edustajantoimen asianmukaisen hoitamisen vaatima palkkio. Edustajanpalkkioiden määrät vahvistaa eduskunnan palkkiotoimikunta. Palkkiotoimikunnan puheenjohtajan ja kaksi muuta jäsentä, joista kukaan ei voi olla kansanedustaja tai eduskunnan virkamies, valitsee eduskunnan puhemiehistö neljäksi vuodeksi. Puheenjohtaja kutsuu toimikunnan koolle. Toimikunta on päätösvaltainen kaikkien jäsenten ollessa sen kokouksessa läsnä. Puhemiehistö voi antaa toimikunnan toimintaa koskevia täydentäviä määräyksiä. (18.7.2003/701)

    2 § (21.1.2000/39)
    Edustajanpalkkio suoritetaan eduskuntavaalien tuloksen vahvistamispäivästä lähtien. Vaalikauden aikana eduskunnan jäseneksi tulleelle edustajalle edustajanpalkkio suoritetaan siitä päivästä alkaen, jona hänen valtakirjansa on hyväksytty.

    Palkkio suoritetaan siihen päivään saakka, jona edustajantoimi uusien vaalien tuloksen vahvistamisen johdosta päättyy taikka edustajan kuoleman tai edustajantoimesta myönnetyn eron vuoksi tahi muusta syystä lakkaa.

    Jos edustaja toistuvasti jättää osallistumatta eduskuntatyöhön ilman hyväksyttävää estettä, voi eduskunta puhemiesneuvoston ehdotuksesta päättää, että hän menettää määrätyltä ajalta edustajanpalkkionsa tai osan siitä. (2.3.2007/216)

    Puhemiesneuvosto voi päättää, että kuukautta pidemmän poissaolon ajalta edustajalle ei hänen pyynnöstään suoriteta edustajanpalkkiota tai osaa siitä. (2.3.2007/216)

    Edustajalle ei suoriteta edustajanpalkkiota siltä ajalta, jolloin hän on estynyt osallistumasta eduskuntatyöhön ehdottoman vankeusrangaistuksen suorittamisen vuoksi.

    (finlex.fi)

    1. Eli ehdollinen vankeus ei estäne saamasta avokätisiä palkkioita! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *