”Autonvalmistaja hylkää sähköautot: ”Ne ovat väärä ratkaisu”
Lamborghini aikoo keskittyä ladattaviin hybrideihin.
Lamborghini Lanzador. Konseptista aikanaan tehtävä tuotantoauto tuskin on täyssähköinen, vaan luultavammin ladattava hybridi.
Lamborghini aikoo hylätä suunnitelmansa merkin ensimmäisen sähköauton lanseeraamisesta. Autonvalmistajan toimitusjohtajan Stephan Winkelmannin mukaan virallinen päätös tehdään vielä tämän vuoden puolella.
Winkelmann sanoo kuitenkin jo nyt Auto Expressille, että ”asiakkaamme eivät näe sähköautoa tällä hetkellä vaihtoehtona”.
– Voisimme tehdä sähköauton, mutta mielestäni se on tulevina vuosina väärä ratkaisu Lamborghinille, toimitusjohtaja jatkaa.
Niinpä Lanzador-nimellä esitellystä konseptista tulee todennäköisesti ladattava hybridi eikä täyssähköauto.
Winkelmannin kanta perustuu sähköautojen kysynnän odotettua heikompaan kasvuun. Hän epäilee myös, miten täyssähköinen auto sopisi Lamborghinin brändille.”
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/72c2a028-f6e1-4547-a844-b46345cb9529
————————————————————–Jokohan viimeinkin on saavutettu kulminaatiopiste ilmastososialismin kanssa?
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/72c2a028-f6e1-4547-a844-b46345cb9529
Lataushybridi on surkein tuote. Niistähän pääosa näistä sähköautopaloistakin tulee.
Polttomoottori on tuttu ja turvallinen. Alusta asti tehty sähköauto on myös pätevä tuote – toki näitä on aika vähän.
Koitat tunkea kaksi väkisin yhteen niin sinulla on tuplahinta, tuplaviat. Johan sen näkee vikatilastoistakin ja huoltohinnoista.
Hybridiauton ABC.
Kenelle hybridi sopii ja millaiseen ajotarpeeseen?
Kun kysytään, kannattaako ostaa hybridi, vastaus on selvä. Sekä Valtteri että Pyry vakuuttavat, että jokaiselle autoilijalle löytyy sopiva hybridi.
– Hybridiauto käy aivan kaikille, eikä ole tullut vastaan tilannetta, etteikö hybridi sopisi. Toki hybridimalli täytyy valita oikein omien ajotarpeiden mukaan, Pyry sanoo.
Mitä sitten kannattaa miettiä, kun on ostamassa hybridiautoa? Käytännössä samoja asioita, kun minkä vain auton oston tai vaihdon yhteydessä.
– Hybridiauto kannattaa valita ennen kaikkea sen perusteella, kuinka pitkiä matkoja ajat päivittäin. Moni pärjää kaupunkiajossa pelkästään ladattavan hybridin sähköllä, mutta pitkää matkaa ajavalle itselataava tai kevythybridi on hyvä valinta, Valtteri sanoo.
Seuraava asia on miettiä, onko sinulla mahdollisuus ja mielenkiintoa ladata hybridiä.
– Jos hybridille ei ole latausmahdollisuutta kotona tai töissä, itselataava hybridi on täydellinen vaihtoehto, Pyry sanoo.
Hybridiä ostaessa on hyvä myös varmistaa, että sen vetokyky riittää ajotarpeisiisi.
– Jos haluat vetää autolla peräkärryä, matkailuvaunua tai venetraileria, tarkista auton sallimat vetopainot. Suurin osa hybrideistä tarjoaa riittävästi vetokykyä raskaan kuorman vetämiseen, Valtteri sanoo.
https://www.rinta-jouppi.com/osta/vinkit-autoilijalle/hybridiauton-abc/
”Hybridiauto ei ole ylitsepääsemättömän paloherkkä, ja tutkimusten mukaan niiden paloalttius on jopa pienempi kuin perinteisten bensiiniautojen onnettomuuksiin suhteutettuna. Akkupalojen sammuttaminen voi kuitenkin olla haastavaa ja vaatii aikaa sekä erikoisosaamista. Suurin paloherkkyys liittyy usein huonosti asennettuihin tai epästandardeihin latausratkaisuihin kotona. ” – Wikipedia.
”Tulivuoren rikki löi teollisuuden päästöt roimasti.
Viime vuoden elokuussa Islannissa alkaneen
Holuhraun-tulivuorenpurkauksen rikkidioksidipäästöt olivat jopa kolme kertaa suuremmat kuin koko Euroopan teollisuuden yhteenlasketut päästöt.
Uuden tutkimuksen mukaan tulivuoriperäistä rikkidioksidia kantautui yli 2700 kilometrin päähän ja sillä oli vaikutusta myös Suomen ilmanlaatuun.
”Korkeita rikkidioksidipitoisuuksia havaittiin satelliiteilla sekä useilla Pohjois-Suomen mittausasemilla”, kertoo tutkija Iolanda Ialongo Ilmatieteen laitokselta.
Rikkidioksidi on kaasu, joka voi aiheuttaa happosateita ja hengitysongelmia.
Elokuussa 2014 alkanut Bárðarbunga-tulivuoren laavapurkaus vapautti ilmakehään suurimmillaan jopa 120 000 tonnia rikkidioksidia päivässä.
Purkauksen alkuvaiheessa rikkidioksidipäästöt olivat päivässä noin kahdeksan kertaa sen mitä kaikki Euroopan ihmisen aiheuttamat päästöt, kertoo tutkimuksen vetäjä, tohtori Anja Schmidt Leedsin yliopistosta.
Holuhraun-rakopurkaus tuotti laavaa tuhkan sijaan, eikä se vaikuttanut lainkaan lentoliikenteeseen, toisin kuin esimerkiksi vuoden 2010 Eyjafjallajökull-purkaus.” – Maaseudun Tulevisuus 29.9.2015.