”Vihreyden” pimeä seuraus

https://www.aamulehti.fi/uutiset/sahkoautojen-akuissa-tarvittavaa-litiumia-etsitaan-kiihtyvalla-tahdilla-suurin-osa-tuotannosta-hirvittavissa-olosuhteissa-200507512/

”Eilun mukaan yli puolet maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International paljasti viime vuonna lapsityövoiman laajamittaisen käytön Kongon kaivoksissa. Korruptio kukoistaa, ja voitot menevät kaivoksia hallitsevien rosvopäälliköiden taskuun.”

Tämähän ei näitä sähköautointoilijoita mitenkään häiritse, kunhan ”vihreys” kaikin keinoin lisääntyy.

10 vastausta artikkeliin “”Vihreyden” pimeä seuraus”

  1. Litiumakkuja käytetään myös puhelimissa ja tableteissa – pitäisikö niistäkin luopua?

    Litiumia löytyy esimerkiksi Afganistanista, ei kun kaivos ja jalostamo pystyyn.

  2. Kirjoitin aiheesta aikanaan Aamulehden verkkosivuille kun siellä oli vieraskirjoittajia. Tämä on ongelma jota ei oikein tahdota myöntää.

    Jos ongelma myönnettäisiin, olisi ehkäpä myös rahoitusta tutkimukselle, sillä ongelmallisimmat metallit ovat pitkälti korvattavissa.

    1. Litiumakut voidaan kierrättää lähes täydellisesti, eli sitten kun niiden kapasiteetti on pudonnut liian alhaiseksi, niin akut puretaan ja otetaan lähes kaikki raaka-aineet talteen.

      Kadmiumia käytetään lähinnä nikkelikadmium akuissa ja väreissä – ei suinkaan sähköautojen litiumpohjaisissa akuissa.

  3. Tiedän,että kohta tullaan ”silmille”, sanon silti. Aurinko valtaa aina enemmän tilaa ja aina enemmän ja tehokkaampia paneeleita levitellään katoille. Todella suuria ja tehokkaita alkaa olla yritysten ja tuotantolaitosten ja monen muun ison pinta-alan omaavan rakennuksen katolle niitä alkaa ilmestyä. Varmasti niistä joku hyöty on, tuskin kaikki sentään ovat pelkkiä typeryksiä.

    1. Eihän ne paneelien asennuttajat typeryksiä ole – ottavat mielellään vastaan valtavat tukiaiset veronmaksajien pussista – Sinunkin pussistasi Pentti.

  4. Sähkömiehen opintoja harrastaneen näkökulmasta katsottuna on tavoite autokantamme sähköistämisestä älykkyydessä ja järkevyydessä hehkulamppudirektiivin ja paskalain luokkaa.

    Joillakin maailman alueilla voi sähköistäminen olla järkevää, meillä se se ei ole vaan edustaa pikemminkin typeryyden huippua noiden kahden mainitsemani esimerkin tapaan.

    Oikeastaan voi olla hyvä, että muualla sähköistetään, jotta voimme saada bensamme halvemmalla. Bensamoottorin hyötysuhde on melko hyvä, kun otetaan lämmitystarve huomioon.
    Energiansaannin luotettavuuskin on parempi kuin sähköllä. Tykkylumien vaivatessa olivat sähköt poikki parikin viikkoa. Samoin voi käydä myrskyn seurauksena. Lisäksi älyä omaava voi pitää mahdollisena sähköverkkoon kohdistuvia terroritekoja ja myös auringon sähköverkon lamauttavaa sähkömagneettista purkausta. Tyhmät eivät tietenkään ota mitään huomioon, vaan toimivat ideologiapohjalla.
    ————————
    Sähköautoilu edellyttäisi merkittäviä mullistuksia sähkön tuotannossa, sähkön siirrossa ja sähkön jakelussa. Se joka kaipaa tuotannollisia mullistuksia, on jääräpäinen ja jästipäinen luonnon vihollinen.
    ————-
    Yhtä merkittävää seikkaa en ole huomannut käsiteltävän autojen sähköistämisen yhteydessä:
    Kaukolämmitystä on alettu korvata maalämmöllä. Se merkitsee sitä, että rakennusten lämmityksestä kolmasosa tulee perustumaan sähköenergiaan. Kehitys saattaa olla kannatettavaa, vaikka sekin tulee tulee vaatimaan sähkön tuotannon huipputehon rakentamista ja siirto- ja jakeluverkkojen vahvistamista.
    Maalämpölaitosten huipputeho ja samalla sähköteho ajoittuu kovien pakkasten aikaan, joka alentaa merkittävästi tuotannon, siirron ja jakelun vuosittaista käyttöaikaa.
    Atomivoimalaitosten rakentaminen on niin kallista, ettei huippuenergiaa kannata niillä tuottaa, vaan se on tuotettava toisin.
    Voimalaitosten lisärakentaminen tulee nostamaan huomattavasti sähköenergian hintaa. Myös sähkön siirtohinnat nousevat niin merkittävästi, että öljylämmityksen kilpailukyky pientaloissa tulee kilpailukykyisemmäksi. Vaikka parempi olisi tuolloin kokonaisuuden kannalta, että lämpiminä vuodenaikoina käytettäisiin sähköä.

    Mutta vielä tässäkin tilanteessa nuo mitään ymmärtämättömät tahvot niin vihreissä kuin kuin ympäristöministeriössä olisivat valmiit lisäämään sähköautoilua Suomessa.

  5. ”Maalämpölaitosten huipputeho ja samalla sähköteho ajoittuu kovien pakkasten aikaan, joka alentaa merkittävästi tuotannon, siirron ja jakelun vuosittaista käyttöaikaa.”

    siis vuosittaista käyttöastetta

  6. Koboltin tuotannossa on monopoliluonnetta:

    https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/1840645-kobolttia-kannykan-akkuun

    ”Suomalaiset kytkennät Kongon kobolttiin eivät jää pelkästään Nokian akkujen ainesosiin. Yhdysvaltalaiseen metalliyhtiö OM Groupiin kuuluva OMG Kokkola Chemicals tuo Suomeen Katangan vanhojen kuparikaivosten kaivoskuonasta rikastettua kobolttia jalostettavaksi edelleen Kokkolassa. OMG hankkii kobolttia myös George Forrestin kaivoksesta.

    OMG Kokkolan ansiosta Suomi on Kiinan jälkeen maailman toiseksi suurin jalostetun koboltin tuottaja. ”Tänä päivänä maailmanlaajuisesti jo lähes joka toinen kännykän akku sisältää Kokkolassa jalostettua kobolttia”, tehtaan nettisivuilla todetaan.

    YK:n asiantuntijapaneeli kuitenkin syytti OMG:tä vuonna 2002 epäeettisen liiketoiminnan harjoittamisesta Kongossa sisällissodan aikana.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *