Lue näköislehti ilmaiseksi HS

Jakajien lakko ja osa jäi paperilehteä paitsi.

Jakajien palkkoja alennetaan?

Olenko rikkuri, kun avasin näköislehden?

Kokemus ei mairitellut – miksi näköislehti? Ekö olisi parempi tehdä hyvä nettilehti ja nykyinenkin päihittää näköislehden – mielestäni.

Mitä tulee jakajien palkkoihin, niin kaikkien ansiot ovat laskeneet lukuunottamatta pientä ryhmää joka riistää enemmistöä tosin heitä sanotaan menestyjiksi.

Ihmettelen edelleen miksi postia jaetaan monella organisaatiolla kuten sanomalehdet/posti/ilmaisjakelu?

6 vastausta artikkeliin “Lue näköislehti ilmaiseksi HS”

  1. Wanhanaikainen postijakelu on kuollut vuosikymmen sitten, se on vaan niin tyhmä ettei vielä tajua olevansa kuollut.

    Logistiikka on sen sijaan voimissaan, pakettia ja tavaraa kulkee enemmän kun koskaan – ja se on aivan päin helvettiä.

    Viimeiset noin 10 pakettia postin kautta mitä firmalle olen tilannut, niistä YKSI (1) on tullut ajallaan, kaikki muut viivästyneet 1-3 päivää.

    1. Tähän on vastattava, vaikka Kiitos ja Hyvästi sanoin, luen kuitenkin.

      ”Ihmettelen edelleen miksi postia jaetaan monella organisaatiolla kuten sanomalehdet/posti/ilmaisjakelu?”

      Sanomalehtiä jakavat useat varhaisjakelyhtiöt Suomessa, joista Posti jakaa noin puolet.

      Varhaisjakelussa suurin ongelma on luotettavan henkiöstön saanti yötoimintaan klo 24-07 väliselle ajalle. Se on raskasta, tarkuutta ja nopeutta vaativaa hommaaa. Hyvä jakaja ansaitsi tuuratessaan useita piirejä hyvin.

      Postin kaltoin kohtelemat jakajat vaativat oikeutetusti kunnon palkkaa. Lehti ja jakelutuote on lopputuote, jonka pitää olla asiakkaalla oikea-aikaisesti- muuten sitä tuotetta ei ole sen ominaisuudessa, mikä sen pitäisi olla.

      Jakajilla on myös paljon turvallisuusriskejä yötyössän; monet roistot on saatu kiinni jakajien tarkkaavaisuuden vuoksi.

      Monella yhtiöllä niinkuin meidänkin alueellamme jakajat ovat kaikki mamu-taustaisia.

      Saadaanko tästäkin taas kipinää…

      Olen tämän(kin) lehdistön asiantuntija ja, voisin kirjoittaa kirjan kokemuksistani, joka varmaan huimaisi monia jo siitä syystä, että kritisoijat astuisivat varhaisjakeluauton kyytiin talviliukkaalla klo 24 alkaen. Jättöpisteet ovat tarkasti aikataulutettuja läpi Suomen yhteisjakelun onnistumiseksi jakelualueilta toisille. Ja jättöpisteissä seuraava jakeluyhtiö odottaa ja jakajat odottavat kylmissään omissa jakelupisteissään.

      Kokonaispostin jakelua ei ole onnistuttu yhdistämään eriaikaisen jakelutarpeen vuoksi.

      https://www.sanomalehdet.fi/ajankohtaista/jakelu-kysymyksi%C3%A4-ja-vastauksia

  2. ””Ihmettelen edelleen miksi postia jaetaan monella organisaatiolla kuten sanomalehdet/posti/ilmaisjakelu?””

    Soon sitä sotea, ilman mitään valinnanvapautta, tai valinnan tekevät palveluntarjoajat.

    Näköislehdistä olen ihan samaa mieltä, ne ovat niin syvältä. Eikä näillä meidän nopeuksilla saa niitä edes auki, muuta kuin ajan kanssa ja pala kerrallaan. Siksi tulee luettua näitä iltapäivälehtiä aamuisin, jopa kännykällä.

  3. Pentti

    Jos asuu harvaan asutuilla alueilla, lehden jakeluhinta nousee jopa 10-keraiseksi itse lehden hinnasta. Sen kovan hinnan kompensoivat kaupunkien erittäin edulliset jakeluhinnat.

    Jos jakeluhinta perittäisiin sen kustannusten mukaisesti, kenelläkäkään harvaan asutuilla maaseuduilla ei olisi ”varaa” maksaa lehdestä tuhansia euroja / vuosikerta.

  4. Kiitos Heikki – tunnet asian.
    – Mielestäni yksi jakokierros voisi tuoda kerralla sanomalehdet kirjeet ilmaisjakelut ja paketit. Jakelu voitaisiin suorittaa klo 9-10 välillä. Sanomalehden vanhat tiedot ovat vanhoja sillä ne ovat saatavissa netistä jo edellisenä iltana.

    1. Niilo

      Väittäiskauppa luottaa edelleen pääasiassa perinteiseen printtimainontaan varhaisjakelulehdissä. Sanomalehdistön valtaväestö on yli 50-vuotiata, jotka lukevat lehtensä aikaisin aamulla ja päivittäistavaramainonta ohjaa valtaosan ostoskäyttäytymistä.
      Pääosa jakajista työskentellee varhaisjakelukierroksensa jälkeen muissa hommissa, jolloin he eivät voi tuohon aikaan enää olla saatavilla.

      Päivittäistavarakaupan mainonnalla on suuri taloudellinen merkitys lehdille ja sehän tukee myös lukijoita. Päivittäistaravamainonnassa vain Lidl toimii omalla suoramainonnallaan joka luukkuun, jossa ei ole mainoskieltoa.

      Nuo mainitsemasi jakelutavat ovat olleet ikuisuuskysymyksiä jakeluyhtiöissä.
      Joitakin laskuja ovat eri yhtiöt onnistuneet sopimaan varhaisjakelun yhteyteen.
      Pitää myös muistaa se, että jakaja ei yöllä voi sählätä erilaisten ositteellisten lähetysten kanssa, vaan ”jakeluvihko” on mahdollisimman yksinkertainen, koska lehtiin ei ole pääasiassa printattu osoitetta. Se informaatio on tilausten alkamisineen ja päättymisineen ”jakeluvihkossa”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *