Autotekniikkaa, voihan hittolainen…

Ovat nämä nykyautot härveleitä, joita ei edes elämän aikana niitä harrastanut  ymmärrä.

Annoin täysin huolletun merkkiauton vm. 2010 tyttärelleni käyttöön. Soitti ajettuaan pitkään n. 500 km, että tyssäsi, kun kaasupoljin ei toimi ? Jaaha ? Oli  lähellä veljeään- poikaani, joka hinasi sen muutama sata metriä korjaamolle  maalla.

Syy: elektroninen kaasuläppäkotelo ei ota signaalia vastaa kaasupolkimesta, jolloin kaasu toimii vain tyhjäkäynnillä ???

Korjaamolla anturi ratin alle ja vika paljastui, kaasuläppäkotelo on epäkunnossa- vaihdettiin. Toimi sen jälkeen noin 300 km. Sitten, onneksi kun vaihdoin kesärenkaita huollossa. Siellä kaasupoljin lakkasi taas toimimasta. S… na.

Kävi niin, että ainoastaan merkkihuollossa oli kunnon testerit, ja huomasivat, että elektroninen kaasuläppätoiminto oli ok, mutta päivitykset perseellään ja kaasupoljin antoi väärä infoa kaasuttimelle. Korjaus oli nopea, kun ei tarvinnut mitään muuta kuin tarkistaa johdot ja liittimet ja päivittää auton tietokoneelle asiat.

Ei ole enää kaasuvaijeria polkimesta kaasuttimeen. Oon mää vanhanaikainen, vaikka ymmärrän tuonkin toiminon.

Naapurilla on uusi 7- vuoden takuulla oleva pirssi, joka on jatkuvasti korjaamolla. Täytyy varmaan ostaa Nissanin joku versio, jotka pelaavat miljoona kilometriä.

5 vastausta artikkeliin “Autotekniikkaa, voihan hittolainen…”

  1. Auton tietotekniikka ei välttämättä siedä syksyn kosteutta. Minulla on ongelmia auton bluutubin kanssa. Toimii moitteetta ja sitten yks kaks ei toimi. Puhelimen ohjelmointi ei toimi ja hetken päästä toimii ja taas voin ottaa puheluja kädet vapaana. Sanovat että päivitys voisi auttaa?

    1. Päivitys auttaa – tai sitten ei.
      Lasku kirpaisee kuitenkin pahasti.
      Itsellä on yhtä lukuunottamatta omiin autoihin kaapeli ja ohjelma vikojen etsimiseen ja vikakoodien poistamiseen.
      Kaapeli maksoi lähes 500€, mutta on jo moneen kertaan säästänyt hintansa.

  2. Minulla oli tuossa Fiatissa kaasupuolen ongelma. Aina tankkauksen jälkeen syttyi moottorin vikavalo. Ei tullut Suomessa kuntoon mutta Tallinnan Autospiritissä homma hoitui.

  3. Autoista halutaan tehdä kulutushyödykkeitä. Vähänkään kun piiputtaa halutaan se viedä paalaamoon. Uuden auton käyttöohjekijan mukanahan tulee ohje auton kierrätyksestä… Sinäänsä hassua, et ole vielä metriäkään uudella kotterolla ajannut ja ensimmäinen paperi käteen on kuinka kierrätät sen…

Vastaa käyttäjälle Marko Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *