Helpoin ja nopein tapa rahoittaa tieverkoston ylläpito

Pääministeri Juha Sipilä ehdotti vapaaehtoista rahoitusta bensan oston yhtydessä teemana ”ilmaston muutoksesta Suomi suurvallaksi”.

Toisenlainen lähestymiskulma, mutta ei teemana ilmastonmuutos, vaan teiden kuntoon saattaminen ilman valtion verovarojen sisäistä taistoa budjettivaroista.

Jokaisen tankkauksen yhteydessä bensan hintaan lisätään x-centin korvamerkitty lisä teiden peruskunnon parantamiseen. Ne tilitetään korvamerkittynä valtion bensaveron yhteydessä. Näin jokainen tienkäyttäjä, yksityinen, julkinen, raskas tai kevyt osallistuisivat lähes oikeudenmukaisesti tienpitoon.

Tietenkin joudutaan arvioimaan suurien kaupunkien ”tankkauksia” ja niistä saatuja korvamerkittyjä varoja.
Kuitenkaan ei tarvitsisi miettiä tietulleja, paikannusta tienkäytössä eikä Liikenneministeriön ”tappelemaa” budjettia teittemme ylläpidoksi.
Samaa voitaisiin soveltaa myös raideliikenteeseen.

http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

13 vastausta artikkeliin “Helpoin ja nopein tapa rahoittaa tieverkoston ylläpito”

  1. Eikös autoa ja liikennettä veroteta ihan riittävästi. Käytettäisi niistä tuloista edes osa maanteiden ym korjaamiseen. Ei siihen mitään uusia keksintöjä tarvita.

  2. En minä nyt aivan helpolla tuota lisäkulua niele; 2-tien remonttia olen seuraillut kun sitä pitkin Helsinkiin ajelen. Vihdin pää on jo korjaustarpeellinen, eikä olla kuin Forssassa.

  3. Vanha malli ei vaan toimi. Jo 1-2 centin lisäämien auton käyttökustannuksiin polttoaineessa ei aiheuta näppylöitä. Kahden sentin lisäämien / 50 litraa on 1 €. Sillä minä ajelen jo 700 km.
    Jos se otettaisiin nykyisitä veroista, se aiheuttaa taas ison porun, koska se on jostain muusta tärkeästä pois.

  4. Ei toimi, koska ei ole ollut halua eikä tahtoa pitää liikenneinfraa kunnossa. Suomen infrahankkeet ovat olleet lähinnä siltarumpupolitiikkaa. Kukin politiikko/ministeri vuorollaan yrittää pitää oman alueensa äänestäjät tyytyväisinä. Siltaa sinne ja moottoritienpätkää tänne.

    Sipilän ja Karjalaisen ajatus korvamerkityistä veroista on kuolleena syntynyt ajatus. Veroa veron päälle.

  5. Korjaan; Sipilä ei ole ehdottanut mitään korvamerkittyä mihinkään, vaan vapaaehtoisuutta ilmastonmuutos talkoisiin.. Minä esitän sen sijaan ihan muuta.

    Tämä ei liity mitenkään mihinkään siltarumpupolitiikkaan, joka on leimannut keskustaa. En ole keskustalainen eli se siitä.

  6. En viitannut Karjalainen sinuun tuolla siltarumpuvertauksellani. Tarkoitin sillä sitä, että Suomen liikenneinfran rakentaminen ja kunnossapito on vuosikymmeniä ollut hyvin lyhytjännitteistä ja poukkoilevaa. Kokonaisnäkemys on puuttunut.

  7. Haistan taas uutta väliaikaista autoveroa… ei sillä etteikö ideassa olisi pointtia mutta eihän tämä yhtälö ole toiminut. Valtion talous rakennettiin sen varaan että liikenteeltä verotetaan jotta voidaan rakentaa lisää ruotsinkielisiä teattereita ja palkata lisää pyöriäistarkkailijoita.

  8. Väliaikaseksi tullut ajoneuvon käyttömaksu on edelleen vaikka sen piti olla vain muutaman vuoden ollut vuosikymmeniä eikä niitä ole tien pitoon laitettu .
    Monelle se oma auto on aino millä pääsee vaikkapa kauppaan hekeen ruokaa terv tepivaari

  9. En kannata mitään lisämaksuja ja vaadin nykyisistä maksúista vähintään kolminkertaista rahamäärää teiden kunnossapitoon.

  10. Jos lisärahaa ei osata löytää tai merkitä entisistä autoon liittyvistä veroista korvamerkittyä osuutta yhtälö on mahdoton. Nyt autoilijat rahoittavat veroluonteisilla kuluillaan kaikkea muuta kuin väyläpitoa.

  11. No, ne nastarenkaat ovat varsin monipiippuinen juttu. Täällä haja-asutusalueella kun ajellaan kevätaikaan niin sulilla teillä kuin jäisillä sivuteillä, liukkaalla yöllä jäätyneellä asvaltilla…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *