Rantatunnelin toteutus sai maailmanlaajuisen tunnustuksen huippuosaamisetaan – hyvä !

Kannattaa  muistaa takavuosien kiistelyä edes tunnelin tarpeellisuudesta, työllistämisestä, päätöksenteosta ja karmeista ennustuksista kustannuksien ylityksistä ja aikatauluviiveistä ja pisteenä i:n päälle poliittista päätöstä, jossa 4  naisdemaria pani koko demarikaartin järjestyksen painama ”yes-napia” Tampereen hyväksi. Ja taustalla oli vielä demarien valtakunnallinen kokous työväentalolla, jota Jutta Urpilainen isännöi ja vaikutti päätökseen demarien sisällä.

Kaikki onnistuikin päinvastoin  kuin piruja seinille maalanneet uskoivat, siis tavoitteita paremmin.

Siitä allianssimalli sai kiitosta, koska jokainen osapuoli vastaa nahallaan, että homma toimii.

Nyt ratikkaprojekti etenee samalla tavalla.

Toisaalla Helsinki -Espoo ovat täysin sekaisin metron rakentamisen osalta, jossa kaikki menee päin persettä aina poliittisista päätöksistä lähtien toteutukseen, joissa kukaan muka ei ole vastuussa mistään.

Hyvä Tampere !

https://www.aamulehti.fi/a/201280425?c=1522737894164

 

 

20 vastausta artikkeliin “Rantatunnelin toteutus sai maailmanlaajuisen tunnustuksen huippuosaamisetaan – hyvä !”

  1. Tampereella on maailman laatu luokan tunnelin teko koneita niin on meillä myös tunnelin tekijät valio luokkaa .
    Tunnelin tekoa en epäillyt hetkeäkään päätökset on tehty ja tunneli on ettei noissa enää mitään sanomsta ole .
    No enpä ole vielä sitä tarvinnut terv tepivaari

  2. Se että hukkaputki onnistui teknisesti ja projektinjohdollisesti ei toki muuta sitä, että takinkääntäjädemarittarien ansiosta kyseinen projekti olisi ansainnut palkinnon myös kuinka kunnan suojavirkamiehiä ja luottamuspölvästejä vedätetään rakennusyhtiöiden ja valtion toimesta -kategoriassa.

    Seuraavan kerran pölvästien pyörittämä kylä voisi varmaan lähteä kisaamaan hieman pienemmällä, mutta hyvin innovatiivisella hankkeella, jossa paikallisten henkilöiden ajoneuvonhallintahaasteisiin vastataan rahaamalla yli satavuotias kivirakennus suoran ajolinjan tieltä muutama kymmenen metriä paikaltaan edulliseen 10 millin hintaan.

  3. Montakohan kertaa se entinen tie oli kokonaan kiinni jonkun kolarin takia…

  4. Jep. Kuuluukohan projektin johtamisen huippuosaamiseen myös se, että vinkataan päättäjille, että tiputetaan alkuperäisistä suunnitelmista pois yksi 60 miljoonaa nielevä osuus, jotta saadaan ylipäätään koko hanke ”myytyä” kaupunkilaisille.

    Nyt sitten kun tunneli on tehty, niin on ”pakko” rakentaa myös tuo pois tiputettu osuus. Näsikallion eritasoliittymä + Amuritunneli = min. 60 miljoonaa euroa.

      1. Sen n 60 miljoonaa tunneli tulee maksaan vähintään Tampereen kaupunkille nyt on vaan kysymys millasella hinnalla nuot tontit saadaan myytyä .
        Se n 60 miljoonan maksu voi olla alle taikkka päälle .
        Eikä ole todistettavasti valtio maksanut osuuttaan tunnelista terv tepivaari

  5. Tuo Juhan mainitsema poliittinen kikkailu oli kyllä typerää. Ja tunnelihan sinänsä teki just mitä piti, ongelma vaan on että kaikki sen ympärillä oli ryssitty urakalla. Siitä sitten on saatu ruuhkat ja hädät.

    Niinä päivinä kun Ratapihankatu on auki, minun matkani Nekalasta Onkiniemeen on tunnelin kautta sujuva, mieluisa ja tehokas. Paluumatka on vielä sujuvampi. Ennen tunnelia ne matkat olivat aivan yhtä helvettiä, nykivää ja hidasta.

  6. ”Ennen tunnelia ne matkat olivat aivan yhtä helvettiä, nykivää ja hidasta.”

    Aivan yhtä nopeasti matka rantatiellä olisi sujunut ilman tunneliakin jos risteykset olisi otettu pois kuten tunnelissa tehtiin ja kaupunkilaiset olisi säästäneet kymmeniä miljoonia.

    1. Kyse oli käsittäkseni projektin johtamisesta – ei tunnelista ja sen seurauksista sinänsä.
      Makkonen on sinänsä oikeassa.
      Jos liittymät olisi poistettu, kaivettu Onkiniemen kohdalle kolo ja rakennettu silta sen yli aekä tejty tunnelin ulkopuoliset liittymät samalla tavalla, olisi liikenteellinen tulos ollut sama ilman jatkuvia tunnelin ajokatkoja, rakennuskustannukset murto-osa ja ylläpitokustannukset n. kymmenesosa tunnelin kustannuksista.
      Toki tonntimaata olisi ollut vähemmän, mutta kustannukset Tampereelle kokonaisuudessaan vähintään kuutisen kymmenen miljoonaa pienemmät.

  7. Juhak

    … olisi, olisi, olisi…

    Se on rakennettu ja toimii hyvin lukuun ottamatta vastuuttomia autoilijoita, jotka eivät osaa pitää etäisyyttä edes maan pinnalla, vaan ajavat puskurissa kiinni kesät talvet.

    Vaitinaro on alimitoitettu.

    1. Olisi, jos metropoliuskovaisilla olisi ollut edes hiukan suhteellisuudentajua.
      Valitettavasti se puuttui ja näyttää edelleenkin puuttuvan kansipelleilyn suhteen.

  8. Asian sivusta, mutta uteliaisuudesta kysyn, että miten se areena hanke on edennyt, kun ei ole yhtään tullut pitkään aikaan seurattua?

  9. Mika

    Valtavat perustustyöt ovat menneillään Kalevankankaan valtatien itä-eteläpuolella rautatiestä, sivuissa yllä ja alla sekä peruskannen valaminen alkaa varmaan piakkoin.

  10. Vaitinaron ”alimitoitus” johtuu ainoastaan siitä, että hukkaputkeen ei voi päästää yht’aikaa niin paljon bensalenkkareita kuin avoimelle baanalle.

  11. Vaitinaroon olisi voitu rakentaa eritasoliittymä ilman valoja, mutta ei se raha riitä, kun hukkaputki tarvitsee vielä sen kymmenien miljoonien maanalaisen kiertoliittymän ihan tamperelaisten itse maksettavaksi.
    Hukkaputki saatiin juuri ja juuri budjettiin, kun jätettiin pois se kiertoliittymä ja pakokaasupesurit.

    1. P.S. Vielä ei kukaan ole osannut kertoa, mille tilille se laskennallisen ajansäästön 300 miljoonaa ekeä tulee…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *