Melkoinen maastoauto.

Laittakaahan ”juutuupiin” haku; Makar ural 2011, löytyy useitakin videonpätkiä. Venäläisvalmisteinen ATV, suunnittelija Aleksej Makarov, ainoastaan moottori on Toyotan 145 hv diesel 1KZ-TE. Yksittäisen renkaankin nostokyky 1300kg. Ajoneuvo on suunniteltu Siperian tiettömille alueille ja sen kyllä videolla huomaa. Koeajokin oli ihan kohtuullinen, 4700km.

Eipä taida valmistua tällä hetkellä missään muualla maailmassa tämmöistä maastoajoneuvoa, ainakaan tietääkseni.

Meillähän kuten vähän muuallakin venäläiseen tekniikkaan suhtaudutaan vähätellen. Ei aivan täysin pitäisi, mm aseteollisuus tuottaa edelleenkin aivan kilpailukykyisiä tuotteita. Tuossa Makarissa olisi kyllä haastetta kenellä hyvänsä, panna paremmaksi.

15 vastausta artikkeliin “Melkoinen maastoauto.”

  1. Minä tuon auton ja sen edeltäjän muutama vuosi sitten löysin; oikeastaan se oli Kallasten talvikarnevaalista. Siellä Peipsin rantamilla näitä näkee.
    Ilmarin jutun kun luin muistin sitten tuon Kallasten Karakat-karnevaalin.
    Mahtavia laitteita vaan ovat.

  2. Melkoinen meno peli on kyllä sillä tunralla menee minne haluaa . terv tepivaari

  3. Tuo Makar muuten ei ole painoltaan mikään mammutti, paljon alumiinia rakenteissa ja voimanlähde yksi maailman luotetuimmista.
    Kannattaa, ketä kiinnostaa, katsella muitakin Makar-videoita, siellä ne ovat melkein peräperää.
    Ensiversion näin tuolla Eestin puolella Kallastessa v 2012, se oli vm 2010.

  4. Kannattaa aina olla mediakriitinen, ja varsinkin erittäin kriittinen kun kyseessä on venäläinen taho. Kaikki mainostajat tuovat esiin tuotteen hyviä ominaisuuksia ja välttelevät tuomasta esiin heikkouksia.
    Venäläisten tapauksessa on edellä mainitun lisäksi huomioitava, että venäläisessä kulttuurissa valehtelu on sallittua, jos sillä vain voidaan hankkia itselle etuja. Jos tuo auto olisi jotakin niin todella hyvää, se olisi jo ollut mieletön menestys.

    Sama koskee venäläistä sotilastekniikkaa, neuvostoromua on Lähi-Itä vielä pullollaan mutta aikanaan tuokin jää parempien aseiden jalkoihin. Venäjä ei pärjää länsimaille oikeastaan millään osa-alueella tuotteiden laadun suhteen, halpoja ja epätarkkoja aseita vielä joku ostaakin.

    Kuka osaa nimetä venäläisen brändin, joka laajojen kansanjoukkojen tietoisuudessa?

    1. Oikeastaan tämä avaus koski moottoriajoneuvoja. Toisaalta, luulisin minullakin olevan käytännön kokemusta niin venäläisistä ajoneuvoista kuin aseistakin.
      Jos olisit vaivautunut, asenteellisuudestasi huolimatta, katselemaan tuon videon kokonaan, sekä linkin takaa löytyviä muita vastaavia,ehkä et niin ylikriittinen olisi. Saattaa tosin olla turha toivo.
      Osaanhan minä nimetä hyvinkin venäläisen brändin, AK-47, on todella laajojen kansanjoukkojen tietoisuudessa.
      Aseista vielä sen verran, vaikkakin venäläisistä, lännessä ei ole koskaan onnistuttu kovakromauksessa venäläiselle tasolle, vaikka yritetty on, Suomessakin. Mielenkiintoista, esim että kurdit, joita USA aseistaa, näyttävät kuten monet muutkin, ampuvan AK-47:llä, mistähän se kertonee?
      Kilpaa olen ampunut venäläisellä Margolin pistoolilla ja kyllä se vaan hyvä on. Sillä muuten ammutaan olympia-ammuntaa aivan maailman huipputasolla.
      Asioiden näin ollessa, jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi, Suomessahan on uskonnon vapaus ja esim suomalainenhan ei koskaan valehtele, kuten viime uutisoinnissa on ilmennyt. Valehteluahan harrastavat vain venäläiset.

      1. Vielä noista venäläisistä aseista; PPS-43, tituleerattiin II maailmansodassa maailman parhaaksi konepistooliksi. Se oli jopa niin hyvä, että suomalaisetkin kopioivat siitä KP-44:n.
        PPS:n edeltäjä Kp-Shpagin taas oli kopio Suomi-kp:stä mutta kenttäkelpoisempi ja halvempi valmistaa massa-aseeksi.

  5. Venäjälle muuttamisessa olisi tosiaan se hyvä puoli että hipit ei hyppisi silmille ja siellä on alhainen verotus rikkaille.

  6. Kyllä venäläiset aseita ja avaruustekniikkaa osaavat tehdä mutta menevätkö sitten kaikki resurssit näihin kärkihankkeisiin kun esimerkiksi tavalliselle kuluttajalle on tarjolla perin vähän sellaisia venäläisiä tuotteita jotka kelpaisivat tai ylipäänsä on esillä kauppojen hyllyillä.
    Aikanaan oli mosset ja ladat joita ostimme mutta mitä nyt?

  7. Minulla on ollut ilo istua yhtenä isännistä päivällisellä näiden avaruusherrojen kanssa Yhtyneiden Kuvalehtien tarjoamana.
    Oli pisimpään avaruudessa lentänyt kosmonautti, ensimmäisen avaruuspurjeen keksijä-insinööri ml. delegaatio.
    Ainoa , mitä he eivät osanneet oli syöminen päivällispöydässä. Se oli kuin rutiköyhä olisi saanut ensimmäisen kerran ruokaa elämässään. Alku-pää-jälkiruoat sekaisin samalla vuoren kokoisella lautasella jopa toiset käsin syövinä, vaikka välineet olivat käsillä. Mikään muu ei kulunut juomista kuin alkupaukuiksi tarjottu vodka isossa lasissa. Tämä tapahtui noin v. 1990.

Vastaa käyttäjälle Markku Savikivi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *