Yhteiskuntapolitiikkaa naapurimaissa 20-luvun alussa.

 

Löysinpä kirjahyllystäni mielenkiintoisen pikku kirjasen vuodelta 1919. Kirjan nimi; Viro ja Suomi, poliittis-yhteiskunnallinen katsaus, Harri Holma, Helsinki 1919, Juusela & Levänen oy kirjapaino. 39s.

Olen kirjasen aiemminkin lukenut mutta osin unohtanut. Kirjassa käsitellään syvällisestikkin naapurimaiden yhteiskunnallisia samanlaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Niitä eroavaisuuksia löytyy aika yllättävistäkin asioista.

Tuolta  ajanjaksolta ei löytyne paljonkaan ns puolueetonta kirjallisuutta Suomen ja Viron rinnakkain tarkastelusta. Lähes kaikki muu on sotahistoriaa; voittajan kirjoittamaa.

On erittäin mielenkiintoista tutustua tämmöiseen aikalaiskuvaukseen, ilman sotakertomuksia.

Harri Holma oli historioitsija ja yliopistomies, myöhemmin diplomaatti, kuoli Caprilla 14.4.1954. Lisäksi Holma oli varsin ansioitunut assyrologi, eli mesopotaamisen historian tutkija, ei siis alkuunkaan sotahistorioitsija.

Lainaus esipuheesta: Tätä merkitsee kansallinen ja valtiollinen uudestisyntyminen. Ei vain sitä, että meillä on kotimainen hallitus ja kotimaiset maaherrat ja kotimainen sotaväki entisten muukalaisten sijaan.

Tämä vaatimus kohtaa meitä niin hyvin valtiollisella, kuin yhteiskunnallisella ja taloudellisella alalla. Meidän tulee pitää mielessä, että se kanta, jonka me näissä kysymyksissä nyt juuri, tällä hetkellä omaksumme, se jää määrääväksi vuosikymmeniksi ehkä -sadoiksi eteenpäin. Siitä johtuu se suuri edesvastuu, mikä meillä on tuleviin sukupolviin nähden.

 

13 vastausta artikkeliin “Yhteiskuntapolitiikkaa naapurimaissa 20-luvun alussa.”

  1. Ruotsissa ja Suomessa oli tuohon aikaan leimallista 1800 -luvulla leimahtanut rotukiihkoilu suomea puhuvia ”alempirotuisia keltaihoisia turaaneja” kohtaan.
    Oli onni ja jumalan siunausta, että suomalaiset eli finnet saivat olla 1800 -luvun alusta asti yhteydessä Venäjään.

  2. https://murobbs.muropaketti.com/threads/missae-vaiheessa-tajusit-olevasi-suomalainen-kummajainen.1259489/

    ”Olemme totaalisesti outoja lapsia koko Euroopassa ja ehkä koko maailmassa myös. Kummallisinta on se, että normaalit suomalaiset eivät edes tunnu tajuavan sitä, että heidän jalanjälkensä voisivat olla yhtä hyvin toiselta planeetalta.

    Olemme pohjoismaalaisia, mutta emme kuulu viikinkien heimoon. Yritämme epätoivoisesti näytellä kuitenkin tällaisia.

    Suomalaiset ovat kadonneen erämaan kansan viimeinen henkäys. Kieli tai geenit eivät yhdistä meitä juuri mihinkään.”
    ——————-
    Itäsuomalaiset ovat varsinaisia perussuomalaisia. Savolaiset ovat synnynnäisiä piällysmiehiä eli riskinottokykyistä väkeä. Autourheilijoiden ja menlaskijoidenkin taustat viittaavat itäiseen Suomeen. Ilman itäsuomalaisia suomalaisuus olisi nujerrettu.

  3. Harri Holma kävi myös Saksassa kouluttamassa Suomen tulevaa kuningasta Väiski Ykköstä suomen kielessä ja kulttuurissa.
    Mutta kun ajattelee Holman syntyperää, niin tule mieleen, että Holman opettamisessa saattoi, siis saattoi, olla mukana epäsuotuisaa astian makua, ei kuitenkaan välttämättä. Tietääkseni Väiski olisi halunnut vaikuttaa Suomessa siten, että punaiset vangit olisi vapautettu (huolimatta heidän ”alhaisesta turaanilaisesta rodustaan”). Ehkä Väiski olisi edustanut aitoa sivistyneistöä vastakohtana svekomaanien pölhökustaille.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Harri_Holma

    ”Holman vanhemmat olivat kollega Anders Victor Hellman ja Anna Ida Charlotta af Enehjelm.”

  4. ”Lainaus esipuheesta: Tätä merkitsee kansallinen ja valtiollinen uudestisyntyminen. Ei vain sitä, että meillä on kotimainen hallitus ja kotimaiset maaherrat ja kotimainen sotaväki entisten muukalaisten sijaan.

    Tämä vaatimus kohtaa meitä niin hyvin valtiollisella, kuin yhteiskunnallisella ja taloudellisella alalla. Meidän tulee pitää mielessä, että se kanta, jonka me näissä kysymyksissä nyt juuri, tällä hetkellä omaksumme, se jää määrääväksi vuosikymmeniksi ehkä -sadoiksi eteenpäin. Siitä johtuu se suuri edesvastuu, mikä meillä on tuleviin sukupolviin nähden.”
    ——————–
    Suomea jäi vaivaamaan isoruotsalaisen äärinationalismin vuosisatojen perinne, jota svekomaanit suolasivat rotuopeillaan.
    Suomen laissa eivät finne ja finlädare ole vieläkään tasa-arvoisia keskenään, vaan laki suosii vieläkin vauraampaa finländarea finnen kustannuksella. Ei kai Suomesta ole tarkoitus tehdä rotusorron museota?

    RKP on äärinationalismin museo. Se on houkutellut jäsenikseen myös saamelaisten ärjyimpiä nationalisteja mukaan kamppailuunsa finnejä vastaan.

    Lipposen lausumia:
    ”Nationalisteille ei saa antaa tuumaakaan periksi!”
    ”Nationalistit on eristettävä!”
    ”Jokainen tietää, missä puolueessa nationalistit vaikuttavat.”

    Lipponen ei ole ilmoittanut keinoja, miten nationalistit pitäisi eristää. Voi olla, että hän epäilee keinovalikoimansa laillisuutta. Jos nyt vaikka alkaisimme saatella finnien etnisen syrjinnän jatkamista vaativia äärinationalistisia poliitikkoja Ruotsin vastaiselle rajalle, niin se tuntuisi jotenkin tiukalta. Lipponen voisi ehkä hiukan vihjaista miedommista eristämisen menetelmistä. Vai puhuiko Lipponen vain lämpimikseen, eikä tosissaan kannata
    äärinationalistienkaan eristämistä?

  5. Kyllähän noita asioita voi noinkin tulkita, jos oikein kova halu on. Tuon kirjasen ynnä Holman taustat lukeneena en nyt oikein osaa tuommoisiin johtopäätöksiin tulla mutta, tulkintansa kullakin.

    1. Siis kummoisiin johtopäätöksiin? Jätkähän vain ilmoitti toiveensa, että kannattaisi hiukan miettiä tulevaisuuden suuntaviivoja. Ei jätkälla tainnut olla sellaista uskoa, että vielä vuonna 2018 maamme lainsäädännössä olisi finnejä etnisesti syrjiviä lakeja, toki hän saattoi sellaista pelätä.

      Emme tiedä liittyisikö Holma nykyiseen äärinationalistiseen isoruotsalaiseen sekakööriin tai heille aplodeeraaviin vaiko ei. Koska hän oli Väiski Ykkösen kotouttaja suomalaisiin oloihin ja koska Väiski hyväksyi kuningasnimekseen Väinö ja koska hän tuntui hyväksyvän ”keltaihoiset turaanirotuiset finnet” tasavertaisiksi kansalaisiksi, niin voin ottaa vapauden kuvitella, että Väiski ja kotouttajansa Holma olivat vähintään fennofiilejä, kun taas nykyinen eduskunnan enemmistö näyttäisi olevan, ei ainoastaan svekofiilejä, vaan jopa svekomaaneja muuten suhteellisen täysipäiseltä vaikuttavaa Tuomiojaa myöten, koska eivät vastusta varakasta kansanryhmää edustavan RKP:n harjoittamaa finne-virtasten etnistä syrjintää.

      Ehkä Väiski ja Holma kääntävät kylkeä haudoissaan levottomina pieleen menneestä Suomen kehityksestä. Eivät he varmaan mitään buuri -systeemiä maahan halunneet, vaikka germaaneja olivatkin.

  6. Viron kanssa paljonkin yhteistä, mutta venäjän vallan aika vieraannutti.
    Samoin suomi-venäjä aikanaan välissä oli karjala ja aita matala.
    Mitä oliskaan jos edelleen olisi vielä Karjala vaikkapa omana valtiona.?

    1. Venäläiset eivät vainonneet runonlaulantaa harjoittavia karjalaisia, siellä kalevalamittainen perinne säilyi. Huhu kertoo, että lännestä kalevalamittaiset runot hävisivät, koska ruotsit toimittivat laulajat tuonpuoleiseen. Eivät kai suvainneet sitä, mitä eivät voineet ymmärtää. Saattoivat pelätä, että suomalaiset noituisivat heidät päättömiksi kanoiksi lauluillaan.

  7. Markku Savikivi; kohdennat nyt kommenttisi varsin kovin sanoin Holman persoonaan, jota ilmeisestikkään et kovinkaan hyvin tunne, ei silti, en minäkään, vain tämän yhden kirjasen verran.
    Mielipiteeni on ja on aina oleva; kenestäkään ihmisestä ei saisi luoda henkilökuvaa, hänen syntyperänsä, ihonvärinsä, sukulaisuutensa, kansallisuutensa, poliittisen suuntautuneisuutensa…jne, perusteella. Käsitykseni mukaan henkilö itse luo oman profiilinsa, sanoillaan, teoillaan ja toimillaan. Näin näkisin asian olevan.
    Ei esim suomen ruotsalaisuus nosta kenenkään tekojen painoarvoa, jos ei laskekkaan sitä, arvot syntyvät aivan muista seikoista.
    Olen joskus miettinyt, miten tämmöisillä sivuilla kirjoittelevien henkilökuva muuttuisikaan jos esim googlea ei olisikaan, vain internet tämmöisine palstoineen.
    Näilläkin sivustoilla kirjoittelee henkilöitä, jotka avoimesti merkitsevät kommenttiin tietolähteensä, eivätkä ole tietävinään. Arvostan tämmöistä toimintaa.
    Google kainalossa on helppoa vetää viisauden kaapu päälleen ja ottaa tärkeä ilme.

  8. Käyttämällä googlen sopivia – itselle sopivia – lähteitä voi väittää mitä vaan. Löytyy sieltä mm. todisteita, että tupakanpoltto on täysin vaaratonta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *