Pikkuturbot: tietoa ja/tai mielipiteitä?

On nuo kuljetustarpeet kummasti vähentyneet. Samalla alkaa autolle kertyä ikää ja kilometrejä. Vielähän tuo Suomessa aika harvinainen dieselpannuinen Mitsu Carisma on pelannut ja tarjonnut varsin edullista kyytiä ja suorastaan erinomaisen ajettavuuden, mutta silti olen alkanut vilkuilla sivuille. Samalla on noussut mieleen otsikon vihjaama kysymys.

Nykytarpeisiin riittäisi vallan mainiosti jokin ns. B-segmentin kulkupeleistä (tyyliin Rio, i20, Micra, Clio, Ibiza, Yaris jne). Näissä on nykyisen trendin mukaisesti lähes järjestään ruvettu tarjoamaan perinteisen 1,2 litran tai 1,4 litran vapaasti hengittävän bensamoottorin tilalle pientä bensaturboa, tyypillisesti litraista kolmepyttyistä.

One arvon blogisteilla tietoa, kokemuksia tahi valistuneita arvauksia? Kestääkö tuollainen pikkuturbo kilometrejä samaan malliin kuin ”perinteinen” turboton kone? Jotenkin voi epäillä sen joutuvan aika koville.

Edit: täsmennetty kysymyksen tarkoittavan bensaturboa, ei dieseliä.

22 vastausta artikkeliin “Pikkuturbot: tietoa ja/tai mielipiteitä?”

  1. Saahan noista ”perinteisistäkin” toki esittää vastaavia kommentteja, jos siltä tuntuu…

  2. En ole asiantuntija, mutta aika paljon autojen kanssa on tullut puuhattua ja kyllä oma mielipiteeni on se, että tekniikka, myös moottoritekniikka on parantunut jatkuvasti ja noilla pikkuturboilla mennään ihan siinä kuin muillakin.

  3. Nykyiset pienturbot ovat pienhiukkasruiskuja, jotka tuottavat moninkertaisesti sen määrän, mitä dieselit. Siksipä niiden kehitys näyttää pienenneen ja joku automerkki toi jo markkinoille aiempia koneitaan hieman suurempitilavuuksisen ja vähemmän puristetun koneen.
    Jokin merkki on myös sellainen, että se kestää n. 100 000km ja poksahtaa sen jälkeen kunnolla.
    Moottoreiden ns. long-life-voitelu myös aiheuttaa materiaalin kerääntymistä kanaviin ja heikentää voitelua ajanoloon, mikä on myös aiheuttanut konerikkoja.
    Itse kannatan vapaasti hengittäviä ja vaihtelen öljyt 10 000 km välein.

  4. Valitettavasti nuo uudet tiukasti ahdetut pienet bensaturbot eivät uutuudestaan huolimatta ole pienipäästöisiä.
    Toki sin’nsä vähämerkityksiset CO2-päästöt ovat pieniä, mutta pienhiukkaspäästöt ovat lisääntyneet jyrkästi koon pienetessä.
    Tätä seikkaa ei aiemmin otettu huomioon, ennenkuin se tuli esille julkisessa tutkimuksessa.

  5. Otetaas Karin listan ulkopuolelta Euroopan eniten myyty B- segmentin auto Ford Fiesta. Kolmesylinterinen pikkuturbo. Suositus- pidä, tai osta, markkina vakaa.

  6. Isämme kanssa ostimme molemmat 5 vuotta sitten VW Golfit. Itse ostin pikkudieselin kun ajan sen 30 000 vuodessa, isällä ajo oli pientä niin 1.4 pikkuturbo automaatilla. Hän on todella tyytyväinen ollut ainakin, vähän murheita ja helppoa ajoa vaikka ikäkin on jo 80 ylittänyt.

    En minä autotekniikasta tiedä mitään mutta tiedän että siinä on tyytyväinen omistaja.

  7. Muistaakseni nimenomaan Fordin pikkuturbolla oli jonkinlainen kestävyysongelma…

  8. Minulla on Kia Ceed litran koneella. 120hv turbolla. Hyvin kulkee, kunhan saa vauhtiin. Ajettu 18000km. Olen tottunut isompikoneisiin dieseleihin, joissa vääntöä riittää.
    Kia on ihan ok, mutta käyntiäänestä en pidä, enkä ple oppinut lähtemään liikkeelle ilman nykimistä, koska se vaatii kierroksia lähtöön. Usein lähdöistä tulee turhan ”rivakoita”.

  9. Fiesta on paperilla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Tietysti olettaen, että mallia vuoden 2008 uuden sukupolven myötä vaivanneet tekniset ongelmat (suomalaisten katsastustilastojen ja Saksan ADAC-tilastojen mukaan) on nyttemmin saatu jo kuriin.

  10. Markku, Nissanilla on ollut Qashqain kanssa ilmeisiä laatuongelmia tai ainakin huomattavaa epätasaisuutta laadussa. Tästä kertovat sekä Trafin katsastustilastot että ADACin tiepalvelutilastot.

  11. Ehkä houkuttelevimmasta päästä pikkuautoja on muuten Suzukin uusi Swift. Suzukin tekniikka on ollut pitkään vähävikaisen maineessa, mitä puoltavat myös Trafin ja ADACin tilastot. Nelivetoisuus antaisi aika paljon talveen. Varustelussa on myös kaikki olennainen. Testien perusteella, mitä olen nähnyt, Suzukin kulutuslukemat ovat myös harvinaisen lähellä luvattua, eli vähällä kulkee oikeastikin, varsinkin nelivedoksi.

  12. Jos tarvitsisin isoa farkkua, ostaisin ehkä kohtuukilometrit ajetun Subaru Legacyn noin vuosimallia 2006-2009, mielellään vielä korotettuna Outback-versiona, jolloin ei olisi mitään huolta pahimmastakaan lumimyräkästä tai huonoista teistä, joita täällä riittää. Subarun neliveto ja 2,5 litran bensabokseri ovat olleet käsittääkseni erittäin luotettava yhdistelmä. Aika harvalla automallilla on tyyppivikalista yhtä lyhyt kuin tuon aikaisilla Subaruilla.

  13. Aika vähällä vialla olen Golffin kanssa päässyt. Se on minulla vähän tuo kun en autoista tajua kettuakaan niin pitäisi olla semmoinen jonka voi vain ajaa huoltoon hädän tullen. Käytetyt autot eivät sitä oikein tarjoa.

    Pahin painajainen elämässäni oli aikanaan käytetty Volvo V50. Yksi omistaja tosi hyvin pidetty mutta suunnilleen kerran kuukaudessa joku sähkövika. Sittemmin tosin oppinut että Volvot ovat katastrofeja renkailla.

  14. Golfit ja Passatit ovat vikatilastoissa aika hyvillä sijoilla, siis varsin vähävikaisia. Näin sekä kotimaan katsastustilastoissa että Saksan tiepalvelutilastoissa. Jossain vaiheessa ainakin oli vissiin hieman ongelmia kaksoiskytkinautomaatin (DSG) kanssa. Ainakin autovahinkokeskuksen mukaan käytetyille mutta ehjille DSG-laatikoille on runsaasti kysyntää. Toki maassa on myös aivan julmettu määrä VAG-konsernin automaattilaatikoita.

Vastaa käyttäjälle Markku Savikivi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *