Autojen sähköistyminen tietää Suomen verottajalle päänvaivaa

Teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon valtio tarvitsee rahaa. Tällä hetkellä autoilijat maksavat moninkertaisesti sen mitä teihin menee.

Merkittäviin veronalennuksiin tuskin on varaa, mikäli valtion velkaa ei haluta lisätä.

Pari asiaa on kuitenkin vaikuttamassa:

Henkilöautokannan muuttuminen kokonaan ei ole aivan lähiaikojen asia. [Muuten – jos puolet Suomessa käytössä olevista autoista muuttuvat täyssähköisiksi, niin Suomen hiilidioksidipäästöt vähenevät pari prosenttia.]

Toiseksi – Toistaiseksi nykyinen valtiovarainministeri Mika Lintilä on kommentoinut, että autoveroon ei ole luvassa muutoksia – ainakaan ihan heti. [ .. mutta tarvittaessa, tienkin.]

***

https://www.is.fi/autot/art-2000006184461.html

25.7.2019

LVM:n ehdotuksen seuraus: autoilun verot voivat poistua osalta autoja, menetykset valtiolle 3,5 miljardia

Autojen sähköistyminen tietää Suomen verottajalle päänvaivaa.

Pienille niché-markkinoille, jollainen Suomikin autoteollisuuden näkökulmasta on, ei valmisteta erikseen omia automallistoja. Suomen valtiotalouden kannalta liikenteen sähköistyminen on kuitenkin ongelmallinen ilmiö, sillä autoilusta on totuttu saamaan merkittävästi verotuloja.

Suurin tieliikenteen veropotti kerätään tällä hetkellä polttoaineveroilla, joiden kertymä oli viime vuonna lähes kolme miljardia euroa. Jos sähkö- ja pistokehybridiautojen yleistyminen alkaa saada yhä enemmän Suomessa tuulta alleen, jäävät nämä verotulot hiljalleen ainakin henkilöautoliikenteen osalta saamatta.

Kolme miljardia on paljon rahaa Suomen kokoisen valtion taloudessa, ja varovaisesti arvioiden tulonmenetys olisi valtiolle suuruusluokkaa kaksi miljardia euroa, mikäli henkilöautokanta olisi joskus likipitäen täyssähköinen.

*

Autoverokin ongelmissa?

Suomessa kannetaan tietenkin myös autoveroa, joka tuotti viime vuonna valtion kassaan noin yhden miljardin. Koska autovero perustuu CO2-päästötasoon, joka on sähköautoilla 0 grammaa kilometrille, on niiden autoveroprosentti huomattavasti polttomoottoriautojen vastaavia pienempi, lähes marginaalinen.

Näin ollen on vaarana, että autoveropotti valtiolle jäisi huomattavasti pienemmäksi. Liikenne- ja viestintäministeriö on jo esittänyt päästöttömiksi laskettujen autojen eli mitä ilmeisimmin ainakin täyssähköautojen täyttä vapauttamista autoverosta. Käytännössä tämä tarkoittaisi autoverosta luopumista, jos sähköistymisskenaario toteutuu.

Suostuuko valtiovarainministeriö tähän? Toistaiseksi nykyinen valtiovarainministeri Mika Lintilä on kommentoinut, että autoveroon ei ole luvassa muutoksia – ainakaan ihan heti.

7 vastausta artikkeliin “Autojen sähköistyminen tietää Suomen verottajalle päänvaivaa”

  1. Polttoaineen verotushan on se vanha keino.

    Jos polttoaine on sähköä, verottavat vissiin sitten sähköä lisää. Onneksi sähköä ei tarvita muuhun kuin autojen lataukseen, muuten voisi olla ikävää.

  2. Saattaapa olla että sähkövero nousee ja kaikki saamme maksaa vaikka emme ajaisi sähköautolla? Auton omistamiseen tulee tietty kuukausivero ajat tai et.

  3. Nytkin on olemassa auton käyttömaksu, olipa sen nimi mikä hyvänsä. Joka vuosi kolahtaa lasku postilaatikkoon. Suunta on joka tapauksessa auton ostamisen verottamisesta auton käyttämisen verottamiseen.

    Kaitpa sitä sähköautonkin käyttämistä voidaan verottaa ainakin sitten kun lähes kaikilla on sähköautot. Kovasti tuloillaan on myös kilometrimaksuja, siltamaksuja ja ruuhkamaksuja.

    On ihan turha pelätä, että autoilun verottaminen vähenisi nykyiseltä tasoltaan olipa niiden käyttövoima mikä hyvänsä.

    Norjassa muuten myydään sähkökäyttöisiä henkilöautoja jo muistaakseni suunnilleen puolet uusien myynnistä.

      1. Norjassa on varsin kovat palkat, mutta niin on sitten hinnatkin ja tietysti verot.

        Äkkinäinen voisi luulla, että tärkeässä öljyvaltiossa kannustettaisiin ajamaan fossiilisilla polttoaineilla – vaikkapa myymällä bensaa ja dieseliä edullisesti – vaan ei.

        Jostakin syystä Norja ei rellestä öljyrahoilla, vaan on kerännyt niistä varsin mukavan pesämunan tulevaisuuden varalle. Norja ei rellestä puolustusmenoissakaan, vaikka olisi syytä (ryssälä).

  4. Osaisikohan Albania kiteyttää viestinsä ilman linkkiviidakkoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *