Sitrasta on tullut virheiden pesäpaikka

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006107067.html

”Tuoreen raportin mukaan kansainvälisten ilmastotavoitteiden ja suomalaisten elintapojen välinen kuilu on valtava. Sitran mukaan raportista ilmenee, että Suomessa yhtä ihmistä kohden lasketun hiilijalanjäljen pitää vähentyä jopa 93 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.”

Sitran mukaan hiilijalanjälkeä voi merkittävästi pienentää muun muassa korvaamalla yksityisautoilun joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä, vaihtamalla asunnon pienempään, suosimalla kasvis- ja vegaaniruokavaliota sekä korvaamalla maidon kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla.”

Millä vaihdat oman auton julkiseen, kun sitä ei kulje lähimaillakaan ja kilomertrien päässäkin muutaman kerran päivässä?

Entä, kun töihin päästäkseen pitää mennä aivan eri suuntaan kuin bussit ja lasten vienti päivähoitoon edellyttää pariin eri suuntaan ajamista?

Edelleen – suomalaisten hiilijalanjälki on n. puolet Suomen maa-alan kantokyvystä.

Miksi meidän pitää vastata muiden ja erityisesti holtittomasti lisääntyvien kansojen tekosista?

Tosin noita suunnitelmia voisi toteuttaa suurissa kaupungeissa ja laittaa niissä koosta riippuen keskustasta3-1 km säteellä kaikki autoliikenne kieltoon ja asukkaille parkkialueet reunoille.

Samoin kaikki tavarat voisi kuljettaa vaikka hevoskärryillä ja sisäiset kuljetukset vossikoilla – olisihan se niin luonnonmukaista.

8 vastausta artikkeliin “Sitrasta on tullut virheiden pesäpaikka”

  1. Vuosikymmeniä on levitetty mantraa länsimaisissa medioissa hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Suuria kansainvälisiä kokouksia on järjestetty asian tiimoilta. Mikään ei ole muuttunut. Suomalaiset, viisi miljoonaa ihmistä. ei voi ratkaista asiaa, jos suurin osa 7000 miljoonasta ihmisestä ei ole välitä asiasta.

    ***
    Yksityisautoilusta v.s. muut päästöt:

    https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387
    29.10.2018
    Rahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonaa autoa [ .. siis yhden rahtilaivan]
    *

    AL 16.5.2019 sivu A16
    jorma.huovinen@aamulehti.fi

    Suomalaisten elämäntapojen on muututtava

    Sitran selvityksen mukaan ilmastonmuutoksen torjunta vaatii yli 90 prosentin päästövähennyksen

    • Suomalaisen hiilijalanjäljen pitää vähentyä jopa 93 prosenttia vuoteen 2050 mennessä, jotta suomalaisten elämäntavat vastaisivat Pariisin ilmastosopimuksen asettamaa 1,5 asteen tavoitetta. Tavoite perustuu Sitran tekemään kansainväliseen selvitykseen.
    – Meillä on valtava kuilu nykyisten ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukainen elämän-tapojen välillä, sanoo Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho tiedotteessa.

    TÄLLÄ HETKELLÄ 75 prosenttia suomalaisen hiilijalanjäljestä muodostuu ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta. Hyviä tapoja vähentää omaa hiilijalanjälkeä on selvityksen mukaan muun muassa yksityisautoilun korvaaminen joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä, siirtyminen kasvis- tai vegaaniruokavalioon, sähköautoon vaihtaminen ja sähkön sekä lämmitysenergian tuottaminen uusiutuvalla energialla.

    – Keskitasoa helpommin voimme muuttaa ruokailutottumuksiamme, kun taas asuntoa vaihdamme harvoin, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty. Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei ole tarkoitus siirtää yksin kansalaisten harteille, vaan päättäjiltä ja yritykseltä vaaditaan myös toimia.

    Hallinto ja päättäjät voivat parantaa julkista liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä sekä helpottaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin. Verojen, tukien ja muiden poliittisten ohjauskeinojen avulla kulutusta voidaan ohjata vähähiilisempään suuntaan.
    – Päättäjät voisivat nostaa sellaisten tuotteiden verotusta, joilla on korkea hiili-intensiteetti, ja vastavati laskea vähähiilisten tuotteiden verotusta.

    HIILENSIDONTA- ja -varastointi-menetelmien käyttöönottoa on esitetty yhtenä ratkaisuna ilmastonmuutoksen torjunnassa.
    Hiilensidontatekniikoita käyttämällä henkeä kohti lasketut hiilijalanjälkitavoitteiden ylärajat nousevat, mutta tällaisten teknologioiden toimivuus ja kustannukset ovat epävarmoja. Selvityksen mukaan yksin negatiivisia päästöjä koskeviin teknologioihin luottaminen on riskialtista ja jopa harhaanjohtavaa.

    Mänty kertoo, että tähän asti ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa on luotettu liikaa tekniikan kykyyn ratkaista ongelman. Se on yksi osa ratkaisua, mutta myös ihmisten elämäntapojen pitää muuttua.
    – Pahimmassa tapauksessa tekniikkaan turvautumalla ongelmaa siirretään tuonnemmaksi uskomaila siihen, että jossain vaiheessa joku muu hoitaa ongelman.

    Päästöjen vähentämisellä voi olla myönteisiä vaikutuksia elämänlaatuun. Pyöräilyn lisääminen parantaa terveyttä ja säästää rahaa, oikein toteutettu kasvisruokavalio edistää terveyttä ja jakamistalous lisää sosiaalisia kontakteja.
    Siirtymisellä yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää Männyn mukaan jopa neljätuhatta euroa vuodessa.
    – On tärkeä, että ihmiset saadaan kiinnostumaan uudesta paremmasta arjesta, ettei tarvitse ajatella, että jostain saavutetusta edusta pitää luopua.
    *
    SELVITYS
    Hiilidioksidi-päästöt alas
    • Sitran selvityksen mukaan Suomen henkeä kohti lasket-tujen hiilidioksidipäästöjen pi-täisi vähentyä jopa 93 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
    • Vuoteen 2030 mennessä hiilidioksidipäästöjen pitäisi vähentyä 70 prosenttia ja 2040 mennessä 87 prosenttia, jotta suomalaisten elämäntavat vastaisivat 1,5 asteen tavoitetta.
    • Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki on 10,4 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Japanissa luku on 7,6 tonnia, Kiinassa 4,2 tonnia, Brasiliassa 2,8 tonnia ja Intiassa 2.0 tonnia. Vuonna 2050 päästöjen henkilöä koh-den pitäisi olla alle tonnin.
    *
    Kuvateksti:
    SITRAN Johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan, jos ihminen siirtyy yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn. hän voi säästää vuodessa noin neljätuhatta euroa.

  2. No, ei aivan, eikä ehkä tuore oivallus liene, että koko SITRA on eräänlainen suojatyöpaikka poliitikoille ja näitä nyt on suomalaisessa hallinnossa ja paljon.

  3. Sitran viheriköt varmaan uskovat, että jos Suomessa lopetettaisiin yksityisautoilu, niin Mexicossa ei olisi tällaisia päiviä.

    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006107016.html
    16.5.2019

    Kuvat: Älytön savusumu laskeutui 20 miljoonan asukkaan ylle Mexicossa – saastevaroitus annettu

    Meksikon pääkaupungissa viranomaiset kehottavat ihmisiä pysymään sisätiloissa jo toista päivää ilmansaasteiden vuoksi.

  4. Vihreistön politiikan seurauksena tuotantoa siirtyy Kiinaan. Sieltä tuodaan sekundaa, jota päätyy nopeasti kaatopaikoillemme.

    Tältä näyttää sekundan syntysijoilla:

  5. Parempi monelle kiinalaiselle olisi ollut jäädä maalle viljelemään omaa peltotilkkuaan ja tyytyä vähäisempään kuluttamiseen. Saastuneessa kaupungissa saattaa jäädä elämä lyhyeksi. Eikä elämä kaupungissa ja työ tehtaassa ole arvokasta, jos tuotteet ovat niin arvottomia, että kelpaavat vain katopaikoille.

  6. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006108275.html

    Uusiutuviin perustuva lämmitys – Suomessa vissiin merkitsisi pulömmtystä

    Sähköauto – sähköhän tulee töpselistä puhtaana – Kobolttia kaivavat lapset Afrikassa, ei haittaa, vai?

    Asuminen lähellä työpaikkaa – Perheen puolisoilla pitäisi varmaan olla sama työpaikka. Tamperelaiset tehköön töitä Tampereella, ei Hesassa, Vai?

    j.n.e

    *
    Kaiken kaikkiaan Sitra on todellisuudesta irrallaan olevien ihmisten paikka haihatella.

Vastaa käyttäjälle Niilo Mäkelä Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *