Tunnin rata Tampereelle arveluttaa mm. välillä asuvia ja asiantuntijoita

Olen jossakin märin samaa mieltä, että Tampereen on ensin opeteltava uudestaan käyttämään rahaa, ennen kuin sitä kannattaa tänne muualta pumpata lisää…
 
https://www.pirkanblogit.fi/2017/risto_koivula/kansan_aani-onko-tampereen-uudesta-yliopistosta-tulossa-roskapankkiyliopisto/
 
http://aarneraevaara.puheenvuoro.uusisuomi.fi/275730-satojen-miljoonien-salailu
 
https://www.pirkanblogit.fi/2019/risto-koivula/tamperelaisen-sote-euro-tiateen-lippulaiva-konkkaan/
.
http://ollisaarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/275751-tunnin-junaa-tampereelle-ei-ole-syyta-toteuttaa-kuka-perustaisi-vastayhtion
.

” Tunnin junaa Tampereelle ei ole syytä toteuttaa – kuka perustaisi vastayhtiön?

.

Koska sekä Lauri Lyly että Sanna Marin ovat johtavia demareita, joilla on luonnollinen, jopa pakottava tarve ehtiä stadista äkkiä takaisin Tampereelle, on vaarana, että hallitusneuvotteluissa syntyy sopimus tunnin junasta pohjoiseen. Palveleehan tämä suunta myös takamaiden keskustalaisia.

Aiemmassa blogissani 3.2. lainaamani rakennusalan asiantuntijoiden arvovaltainen mielipide kuitenkin kyseenalaistaa junahankkeita puoltavien selvitysten laadun: asiantuntijat epäilevät konsulttien moraalia: lasketaan sellaiset luvut, jotka ovat tilaajalle, tässä tapauksessa Liikenneministeriölle, mieleen.

On syytä lainata riippumattoman raideasiantuntijan, DI Antero Alkun, kannanottoja Ylen Ykkösaamussa 12.3.2019:

– tunnin junat hyödyttävät vain päätepisteiden välisiä kulkijoita, koska ne eivät ehdi pysähtyä välillä. Päätepisteestä eteenpäin jatkavat hyötyvät myös.

– väliasemia käyttävien palvelu heikkenee, kun tunnin juna hurahtaa ohi ja vaatii muita junia nopeampana laajan aikataulukaistan

– tunnin juna vaatii 230 – 240 km/t vauhdin ja vaatii uuden kaluston ja nykyistä tukevamman radan sekä loivemmat kaarteet

– Tampereelta lähtee etelään kolme junaa tunnissa, radalle mahtuisi 12 junaa tunnissa, jos ne noudattavat samaa aikataulurytmiä

– nykyisetkään Tampereelta lähtevät junat eivät ole täydessä käytös- sä, sillä niihin voitaisiin lisätä vaunuja tai ne voitaisiin korvata yhdellä pitkällä junalla

– Tampereelta etelään lähtevissä junissa on yli 90 % vapaata kapasi- teettia verrattuna radan maksimikapasiteettiin mutta Keravalta etelään on tukkoisempaa mm. Lahden radan vuoksi. Kuitenkin, jos käytetään täyspitkiä junia on matkustajapaikkoina varakapasiteettia runsaasti

– täyspitkien junien käyttöä rajoittaa VR:n vaunupula, vanhat on romutettu eikä uusia ole hankittu tarpeeksi

– radoilla on noin miljardin korjausvelka.

… ”

http://ollisaarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/268973-raideliikenteen-hyoty-on-harhaa-mediakritiikkia

Huom1 ! EN ole näiden asioiden ammatillinen ENKÄ EDES ”harrastus- asiantuntija” (koska en harrasta tällaisia) rakennuspuolen DI:n tutkinnos- tani huolimatta! DI:t eivät tiedä välttämättä toistensa hommista mitään, ja rakeenuspuolella tämä on yleistettävissä ”alan” sisällekin.

Huom2 ! Tämä ei ole epäluottamuslause Rinteelle eikä Marinille: he EIVÄT olleet päällimmäisinä ajamassa tunneliakaan…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *