Autoiluni ympäristöhaitat pienenevät

Mielestäni on väärin laittaa lapsia ja nuoria voimaan huonosti ympäristöpaineiden vuoksi. Niin vastuusta kuin usein myös syyllisyydestä suurin osa kuuluu keski-iän ylittäneille päättäjille. Sen jälkeen vastuun valokeilaan tulevat ne ihmiset joilla on mahdollisuus tehdä valintoja. Lasken itseni jälkimmäiseen kastiin.

Ei Muskin keksintöjä

En ole käynyt autokaupassa, ei ole Teslaa alla. Totta puhuen sähköauton omistaminen kyllä kiinnostaisi, mutta en halua sen paremmin katumaasturia kuin myöskään sardiinipurkin kokoista kauppakassia. Minä haluan että autoon mahtuu ihmiset ja tavarat ilman hienostelua ja se sujuu farmarilla. Sellaista on turha sähköautona etsiä ja tietenkin hinnallakin on väliä. Siten jatkan edelleen punaisella diesel-volkkarillani maailman tutkimista. Vain yksi muuttui: tankkiin olen ladannut jo jonkin aikaa Nesteen uusiutuvaa MY-dieseliä. Mikäli kotimaan mediaan on uskominen, tiputan täten hiilidioksidipäästöjäni 90%, eli jopa alle sähköauton lukemien. Maksan toki vajaa parikymmentä senttiä lisää litralta, mutta reilusti vähemmän mitä sähköautoon vaihto maksaisi. Kymppi-pari kuukaudessa hyvään mieleen ja päästöjen vähentämiseen on jotain mihin minulla on varaa ja halua. Kun muistan että samalla vähennän vaihtotaseen alijäämää enkä anna öljyrahoja sen paremmin venäläisille kuin saudeillekaan, hymyni levenee entisestään.

Tietenkään uusiutuva diesel yksin ei pelasta maailmaa. Lisäksi on saatavilla ST1-ketjun tuottama uusiutuva etanoli, joka ei kuitenkaan ole Suomen talvikeleillä kovin hyvä vaihtoehto. Kolmantena pakassa on kotimainen biokaasu, jonka käyttäjiä näistäkin blogeista löytyy. Tietenkin sähköautoillekin on paikkansa, jo nyt etenkin kaupunkiliikenteessä. Kokonaisuus on fiksu paketti, ei yksi näkökulma. Kun puhutaan polttomoottoriautojen kieltämisestä, kielletään väärä asia. Tällä hetkellä moderni dieselmoottori uusiutuvalla polttoaineella on monissa oloissa puhtain tapa ajaa. Ongelma ei ole moderni polttomoottori vaan hyvin vanhanaikainen polttoaine. Ympäristölle haitallinen päästö on tasan yhtä haitallinen, tuli se suomalaisen auton pakoputkesta tai saksalaisen hiilivoimalan piipusta.

Kannatan päästöjen vähentämistä, mitä nopeammin sen parempi ja olen valmis siitä maksamaan. Mitäpä jos muutettaisiin asiaa verotuksen keinoin? Jatkaen hallituksen pohdiskeluista, ehdotan että nostetaan kymmenen vuoden ajan öljypohjaisten polttoaineiden veroa hiljalleen ja ennustettavasti niin, että vähitellen niiden hinta nousee uusiutuvia korkeammaksi. Mielestäni uusiutuvien hintaa ei tarvitse laskea, kunhan eivät tästä hurjasti nouse. Valtiovalta voi porkkanoin laittaa ensin polttomoottoribussit, sitten muunkin raskaan maantieliikenteen myös biopolttoaineiden käyttäjiksi. Toki sähköautoja tulee koko ajan uusia ja esimerkiksi Volkkarin ensi vuoden mallit voivat saada ihan huomattavankin paikan markkinoilta. Kyllä autoilu sähköistyy ilman ukaasejakin ja niin pitääkin. Tämän rinnalla voidaan huolehtia että muukin autoilu vihertyy. Ennen kaikkea, voidaan lopettaa tuo naurettava riitely ja vastakkainasettelu sekä kieltojen huutelu.

Pelastetaan maailma, ei kasvoja

En pidä ilmastohysteriasta terminä, se kun usein implikoi että huoli ilmastonmuutoksesta on turha. Huoli ei ole turha. Vähän on kuitenkin sellainen tuntuma että ajoin iskulauseet ja villit poliittiset lupaukset ovat ilmastoa tärkeämpiä. Ei maailmaa pelasteta panikoimalla eikä jokaisella tieteellisellä mittapuulla katsoen typeriä päätöksiä tekemällä. Ydinvoiman alasajoakin on ajettu monessa paikkaa läpi kuin käärmettä pyssyyn vain jotta poliitikot saavat pelastettua kasvonsa. Jos poliitikko huutaa typeryyksiä, kärsiköön hän niistä seuraavissa vaaleissa. Älköön siitä kärsikö koko maailma.

Minulla on varaa tehdä polttoaineen vaihdos ja monia muita pieniä parannuksia elämäntapoihini. Leijonaosalla keskituloisista on varaa tähän. Valtion ja EU:n on tehtävä osansa jotta tämä optio tulee myös vähävaraisimmille. Meillä on potentiaalia hyvään suuntaan, niin nykytiedolla kuin vielä tulevilla innovaatioillakin. Vauhtia tarvitaan lisää mutta hutilointia vähemmän.

8 Replies to “Autoiluni ympäristöhaitat pienenevät”

  1. Kyuu, saat tietysti käyttää MY-dieseliä ja olla tyytyväinen tekoosi.

    Minua kuitenkin epäilyttää väheneekö oikea saastuttaminen ollenkaan – puhumattakaan 90%. Siis tappavien pienhiukkasten päästöt, rikkidioksidipäästöt ja typen oksidien päästöt. Hiilidioksidi ei ole myrkky, eikä saaste, vaan kuuluu olennaisena osana luonnon normaaliin kiertokulkuun.

    Sen My-dieselin raaka-aineet rahdataan Suomeen ”toiselta puolen Maapalloa”, eikä suinkaan saastuttamatta. Valmistusprosessistakin tulee päästöjä, sitten sitä My-dieseliä taas rahdataan ympäriinsä. Sen polttamisesta auton moottorissa tulee päästöjä.

  2. Ihan turha uhota fossiilisen energiankäytön lopettamisesta, koska maailman päättäjät omistavat käytännössä kaikki hiilen- ja öljyn tuotantolaitokset!

  3. Kulutuksen lisääntyessä joudutaan jäterasvoja ostamaan ulkomailta.

    https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

    ”Sataprosenttisesti uusiutuva Neste MY perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, joka mahdollistaa lähes minkä tahansa kasviöljyn tai jäterasvan käytön dieselin valmistuksessa. Suomessa myytävä Neste MY valmistetaan yksinomaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. Osana kotimaista tuotantoa Neste käyttää kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen.”

    1. Suomesta ei juurikaan löydy rasvajätettä. ST1 kerää jo omaan tuotantoonsa merkittävän osan.

      Se ”jäte” tuodaan lähinnä Etelä-Amerikasta. Esimerkiksi palmuöljyä. Palmuöljyn tuottamiseksi taas tuhotaan valtavia aloja sademetsää.

      On se niin vihreää, niin vihreää.

      Neste on liikeyritys, jonka tarkoituksena on tehdä rahaa, eikä suinkaan pelastaa Maapalloa ilmastonmuutokselta.

  4. Koko Suomen ympäristö politiikka on vitsi ja keino mennä kuluttajan kukkarolle hakemaan RAHAA, kas kun RAHALLA maailma pelastuu.

    Mitkään verot ei Suomessa pelasta mitään. Edelleen.. Jos teemme joukkoitsemurhan tänään klo 22:00 niin promille maailman paska päästöistä poistuu.

    Koko viherpaska änkyttäminen on kuin Aku Ankasta. Niin pitkään kun Trumpin Yhdysvallat, Kommari Kiina ja esim Intia ei ole mukana näissä ”talkoissa” niin kaikki tekeminen on turhaa.

    Kohta tapan taas maailmaa kun laitan saunan tulille, prrrkle. What so ever.

    1. Marko – todelliset uraa uurtavat talkoot sinne minne ne kuuluukin mutta tiettävästi 🤮 vihreitä ei ole siellä.!
      Promille ei tätä maapalloa pelasta !

  5. Minun autoiluni ympäristöhaitat eivät vähene, koska tuota kierrätysdieseliä ei ole lähimaillakaan saatavissa enkä aio saastuttaa kiertelemällä sitä tankkailemassa kauempaa.
    En aio maksaa kiskurihintaa polttoaineesta, kun autoilun verotus jo nyt on reippaasti yli kipurajan.
    En myöskään aio lisätä päästöjä hankkimalla uuden auton nykyisten toimivien ja kunnossapidettyjen tilalle, koska niiden valmistuspäästöt on jo päästetty, mutta uuden auton valkmistuksen päästött olisivat lisäys.
    En aio lisätä sähköongelmia sähköautolla, millä ei edes peräkärryä voi vetää.
    Tuo ilmastohysteria tarkoittaa nimenomaan sitä, että ilmastonmuutokseen suhtaudutaan hysteerisesti tuhosaarnaajien valheiden perusteella tosiasioita tietämättä tai niistä mitään piittaamatta.
    Ilmastonmuutosta ei sinänsä kiistetä, mutta ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on jukisesti osoitettu valheeksi.
    Valitettavasti näiden tuhosaarnaajien – mukaan lukien kansainvälinen huijauspaneeli IPCC – sallitaan sitäkin valhetta edelleen levittää.

  6. Sen verran pitää tarkentaa että tämä ei ole palmuöljydieseliä ollut sitten 2016 vaan jätedieseliä ja sen hankintalähteitä on lähempänäkin ja näistä on pirusti pikkupränttiä saatavilla. Toki senhän me tiedämme että logistiikka ei juuri päästöjä lisää. Palmuöljyä en itsekään haluaisi tankata.

    Mutta lopulta paras fiilis minulle tulee siitä, että Putin ei tienaa tällä, kuten se tienaa meidän perusbensalla ja dieselillä. Kymppi-pari kuussa moisesta ilosta on halpaa.

    Ja kyllä, Neste on liikeyritys. Ja siksi tätä haluan tukea, haluan osoittaa että viherleijailua ei pidä tehdä aina vain veronmaksajien rahoilla, etenkin kun veronmaksajien joukko kutistuu.

Kommentoi