EU:n rahanjakopaketti menee läpi, että kolisee EU:n perussopimuksesta ja Suomen perustuslaista piittaamatta

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006543543.html

”Ministeri Tuppurainen: Suomi ei aseta tiukkoja kynnys­kysymyksiä EU:n elpymisrahoitukseen

Eurooppa-ministerit kokoontuivat tiistaina etsimään kompromissia EU:n budjetista.”

Eli vasurit, demut ja virheet ovat vastoin perustuslakivaliokunnan kantaa sopineet nielevänsä suurten maiden päätöksen nahkoineen karvoineen ja kepulit nielevät sen pysyäkseen hallituksessa.

31 Replies to “EU:n rahanjakopaketti menee läpi, että kolisee EU:n perussopimuksesta ja Suomen perustuslaista piittaamatta”

  1. Kieltämättä on hieman outoa se, että nykyhallitus kävelee yli perustuslakivaliokunnan, mutta eiköhän sillekin toimenpiteelle löydy kannattajansa myös tällä foorumilla.

    Toisaalta jos nyt halutaan olla ihan umpirehellisiä, niin jokaisen hallituspuolueita edustavan mepin mielestä yhteisvastuu lisääminen on vain ja ainoastaan positiivista.

  2. ”Ministeri Tuppurainen: Suomi ei aseta tiukkoja kynnys¬kysymyksiä EU:n elpymisrahoitukseen”

    Säälittävä tumppurainen

    Hän opiskeli pääaineensa germaaninen filologia ja sivuaineita oli valtio-oppi ja sosiologia. Luulenpa, että Tytin opinnot menivät kutakuinkin hukkaan. Ei edes Oulun Kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimiminen antanut tarvittavaa ymmärrystä, ettei suomalaisia taas pidä pistää pieniä veroja maksavien etelän kansalaisten velkojen vastaajiksi – tällä kertaa italialaisten ja espanjalaisten.

    **************************************************************************************
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tytti_Tuppurainen

    Tytti Johanna Tuppurainen toimi Antti Rinteen hallituksen eurooppaministerinä, ja Sanna Marinin hallitukseen hänet nimitettiin eurooppaministerin lisäksi omistajaohjausministeriksi.

    Valmistui filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2003.[2] Hänen pääaineensa oli germaaninen filologia ja sivuaineita valtio-oppi ja sosiologia.

    [ Toimi ] Oulun Kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtajana

  3. Jos järkeä ei löydy Suomen hallituksesta, niin toivokaamme, että Ruotsin, Tanskan, Itävallan ja Hollannin hallituksista löytyy sitä.
    *
    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006543543.html

    TIUKINTA linjaa vetävä niukka nelikko julkaisi yhteisen lausunnon tiistaina Financial Times -lehdessä. Lausunnossa Ruotsin, Tanskan, Itävallan ja Hollannin johtajat painottivat, että rahaa ei tule jakaa ilman ehtoja.
    ……………………………………………………………………………………………………

    ’lausunnon’

    https://www.ft.com/content/7c47fa9d-6d54-4bde-a1da-2c407a52e471

    ‘Frugal four’ warn pandemic spending must be responsible

    ’Niukkat neljä [maata]’ varoittavat, että pandemian menoissa on oltava vastuullisia

    Ote:

    The outlook now is bad — the OECD forecasts gross domestic product losses this year of 7, 8, 10 per cent and more for individual EU countries, instead of expected growth. This situation is shared by all in the EU. Therefore, all four of us give our full support to building a joint road to recovery. But in doing that, important principles ought not to be thrown overboard. How could it suddenly be responsible to spend €500bn of borrowed money and send the bill into the future? Part of the EU Commission’s recent proposal is based on finding new ways for the bloc to finance itself. But there is no such thing as new or fresh money. Money spent will also have to be earned and paid back — by taxpayers. We fully support the creation of a time-limited emergency recovery fund.
    *
    We want it to target those that have been hit hardest by the Covid-19 crisis. We believe that when we borrow money together in the EU, the fundamentally sound way to use that money is to convert it into loans for those who really need them, on the best possible terms. When such investments are directed towards the real needs and harnessed by reforms, they can help kick-start the economy and make it stronger and more resilient for the future.
    .
    Embracing the green and digital transformation will also be essential for moving ahead after coronavirus, to foster growth and job creation and to allow loans to be repaid, in line with sound economic principles. This possibility ought to be open for those sectors and regions hardest hit by the pandemic. There should be specific and crisis-related criteria to base decisions on.
    .
    Conditions on the ground should decide where the money goes. Taking decisions now based on pre-crisis statistics simply makes no sense. The emergency recovery fund should be open until the end of 2022. It needs to be of a significant size, but not bigger than could usefully be absorbed by member states during the present emergency. This crisis measure must not be mixed up with other challenges and priorities of the EU. These are addressed in our long-term budget from 2021 to 2027. Agreeing on that is also a matter of urgency, if things are to be up and running in time. Lessons learnt from the pandemic should be reflected in the new budget. But in setting new priorities, one must also reprioritise. Everything cannot be equally important. That is the method we will also have to apply now.

    .
    We are all affected by this crisis, and it puts all national budgets under severe strain. So we must all have a realistic level of spending. Most importantly, money should be used carefully and only where we know it will make a real difference. The four of us are ready to agree on an emergency recovery fund and on the 2021-27 budget. Working with the European Council president, Charles Michel, and other EU leaders, we are convinced that a compromise will be found that makes Europe greener, stronger and more resilient, while strengthening member states’ economies and making the union fit for the future.

  4. Koko avaus on PUUTA-HEINÄÅ lukuun ottamatta otsikkoa:

    Lukekaa tarkkaan nyt, mitä Tuppurainen on lausunut Suomen perustuslaista, joka on este ns. ”rahanjaolle”. Samoin, jos tiukimmat maat vastustavat koko homma kaatuu. Nyt kaikki, tiukimmatkin ml. Suomi hakevat kompromissia.

    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006543543.html

    PS. puhdasta perussuomalaista potaskaa ! Mitään ei ole päätetty, vaan oikeat neuvottelut vasta alkavat.

    1. Jos nyt oikeasti on lukenut linkin takana olevan artikkelin niin huomaa, ettei Tuppurainen ole varsinaisesti lausunut perustuslaista yhtään mitään, mutta on vastannut toimittajan esittämään kysymykseen perustuslaista.

      Eikä siitäkään pääse mihinkään, että hallituspuolueilla on kovin erikoinen tulkinta perustuslaista tässäkin asiassa:

      https://www.talouselama.fi/uutiset/valiokuntaneuvos-valtioneuvosto-ei-voi-kavella-eu-lainsaadannon-valmistelussa-perustuslakivaliokunnan-yli/df6a9934-8d7d-4c90-971c-7a00aea0bb85

      Että sellasta potaskaa tällä kertaa.

  5. Täyttä potaskaa.
    Mitään ei ole sovittu. Neuvottelu alkavat eivätkä tule olemaan olemaan helpot myöskään Suomen osalta. Nythän tunnustellaan vasta asemia.

    1. Luitko yleensä Mikan kommentin? – tuskin luit

      ”Mitään ei ole sovittu” – jauhaa karjalainen.

      Se kyllä on kaikkien tiedossa, ettei esillä oleva esitys ole saanut kannatusta kaikilta mailta.

      [ Muuten – Mikan kommentista ei ollut edes sanaa ’sovittu’.]

      **************************************************************************************
      https://www.talouselama.fi/uutiset/valiokuntaneuvos-valtioneuvosto-ei-voi-kavella-eu-lainsaadannon-valmistelussa-perustuslakivaliokunnan-yli/df6a9934-8d7d-4c90-971c-7a00aea0bb85

      Valiokuntaneuvos: Valtioneuvosto ei voi kävellä EU-lainsäädännön valmistelussa perustuslakivaliokunnan yli

      ***************************************************************************************
      Tyhjät tynnyrit kumisevat ..
      ”Täyttä potaskaa.”
      ”Koko avaus on PUUTA-HEINÄÅ lukuun ottamatta otsikkoa:”

  6. Blogin avaus on asiallinen.
    .
    Prosessin kulku tuo mieleen Kreikan (Saksan pankkien) tukipakettien käsittelyä.

    Ensin todetaan, että EU:ssa esitetty tukipaketti on Suomen peruslain vastainen. Suomessa ministerit kertovat olevansa annettua esitystä vastaan. Todenpaikan tullen Suomen edustajat ovat Brysselissä kiltisti esitysten takana.

    Toivokaamme, että Ruotsin, Tanskan, Itävallan ja Hollannin linjaukset pitävät loppuun asti.
    .
    ”Mitään ei ole vielä päätetty” – niin kauan kannattaa tukipaketista puhua , kun lopullista päätöstä ei ole tehty.
    .
    Uskon kyllä esityksen vielä muuttuvan. Muuttuko se pienemmäksi ja enemmän lainapainoteiseksi jää nähtäväksi.

    *******************************************************************************
    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006543543.html

    Ministeri Tuppurainen: Suomi ei aseta tiukkoja kynnys¬kysymyksiä EU:n elpymisrahoitukseen

    TIUKINTA linjaa vetävä niukka nelikko julkaisi yhteisen lausunnon tiistaina Financial Times -lehdessä. Lausunnossa Ruotsin, Tanskan, Itävallan ja Hollannin johtajat painottivat, että rahaa ei tule jakaa ilman ehtoja.
    .
    Maat vaativat, että hätärahasto tulee olla tarkkaan rajattu, ja rahat pitää kohdentaa koronapandemian pahiten lyömille. Maaryhmä korostaa vihreän kasvun ja investointien painottamista.
    .
    [ Miksei Ruotsin, Tanskan, Itävallan ja Hollannin linjaukset eivät kelpaa Tumppuraiselle?]
    .
    SUOMI on linjannut, ettei se voi hyväksyä komission ehdotusta sellaisenaan. Suomi ei ole halunnut liittyä niukan nelikon ryhmään, vaan etsii Tuppuraisen mukaan tukea näkemyksille eri puolilta unionia.
    .
    Suomen neuvottelukantaan vaikuttaa myös perustuslaillinen tulkinta. Sen mukaan Suomi ei voi vaarantaa budjettivastuuta omia kansalaisiaan kohtaan, ja sen on selvittävä omista kansallisista talousvelvoitteistaan.

    ************************************************************************************

    https://www.aamulehti.fi/a/3ec0da5a-6d93-43d3-b300-d2fe82ddf8eb

    Pääministeri Marin kertoi Ranskan presidentti Macronille Suomen kannasta Euroopan komission elpymisrahoitukseen – ”Ei sellaisenaan hyväksyttävissä”

  7. Jos ymmärrystaito persuilla ei yllä kirjoitettuun ja lausuttuun sille ei voi mitään.

    Tilanne on juuri niin kuin sanoin. Mitään ei ole maksamisesta tai sopimuksista sovittu.
    Perustuslakia ei voi ohittaa ja sitä hallitus ei varmaan tee.
    Macron tietää niin kuin muutkin Suomen kannan eli ei mene tuon kaltaisena lävitse.
    Neuvotteluteitse haetaan mallia, mikä voisi olla mahdollista ja kaikkien EU- maiden hyväksyttävissä.

    Ei kai Suomi niin pöljä ole, että lähtee avustamaan Italian muita velkoja.

    Tämä avaus on taas sitä tyypillistä persukamaa eli melutaan tyhjästä.

    1. Suomi oli niin pöljä, että meni tukemaan Kreikkaa ja ns. vakuudet sulavat silmissä.
      Tuppurainen ilmoitti, ettei Suomella ole tiukkoja ennakkoehtoja komission tukipaketille, eli hallitus on valmis neuvottelemaan EU:n perustuskirjaa rikkovasta toiminnasta ja sen sallimisesta jossain muodossa.
      Kulmuni meni lain vastaisesti ilman eduskunnan antamaa valtuutusta hyväksymään ns. hätäpaketin vastoin perustuslakivaliokinnan kantaa.
      Mitä tämä huulipunahallitus vielä tekee laittomasti ennenkuin raja tulee vastaan.?
      Sinänsä hysteerisestä persukammosta kärsivä voisi opetella erottamaan asiat persukammostaan.

  8. ”Tilanne on juuri niin kuin sanoin. Mitään ei ole maksamisesta tai sopimuksista sovittu.”

    Jos et ole asiasta muuta tajunnut, niin anna olla. Tuo ainoa asia, jonka olet tajunnut tukipakettiasiassa, on varmasti kutakuinkin kaikkien tiedossa.

    *********************************************************************************
    ”Ei kai Suomi niin pöljä ole, että lähtee avustamaan Italian muita velkoja.”

    Huono arvaus, kun tarkastelee lähihistoriaa.

    P.S.
    Muuten, toisten kommentoijien kirjoitusten lukeminen voisi olla hyödyllistä.

  9. http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/01/25/suomen-piikissa-kymmenen-kertaa-sotakorvaukset/201221653/170

    Suomen piikissä kymmenen kertaa sotakorvaukset
    25.1.2012

    Euromaiden kriisitoimet eivät tepsi kriisiin mutta kasvattavat Suomenkin takaus- ja rahoitusvastuita kiihtyvällä vauhdilla. Tätä menoa Suomen piikissä on pian muiden euromaiden velkoja kymmenen kertaa sotakorvausten verran. Tämäkään tuskin riittää, sillä kriisimaiden ongelmavelkoihin tarvitaan vielä moninkertainen rahamäärä.

    Suomi taivutteli muut euromaat hyväksymään pysyvän ”vakausmekanismin” EVM:n pääoman korotukset yksimielisin päätöksin eikä määräenemmistöpäätöksin niin kuin suuret euromaat Saksa ja Ranska olivat esittäneet.

    Tämä saattoi olla Suomelle kyseenalainen neuvotteluvoitto, sillä samalla Suomi menetti oivan tilaisuuden sanoa yhä uusille miljardivastuille ”valitettavasti emme voi osallistua”. Nyt on maksettava – tai sanottava suoremmin ”kiitos riittää”.

  10. Lisää hitoriaa:
    *
    http://ts.fi/uutiset/talous/321481/Oikeuskanslerille+tulvii+kanteluja+salaisesta+vakuussopimuksesta

    Oikeuskanslerille tulvii kanteluja salaisesta vakuussopimuksesta

    Oikeuskanslerinvirastoon on tullut jo yhdeksän kantelua Suomen ja Kreikan välisestä vakuussopimuksesta. Kanteluissa vaaditaan salaiseksi julistetun sopimuksen julkistamista. Ensimmäinen kantelu on lähetetty helmikuun lopulla. Tuorein kirjattiin viime perjantaina. – Niitä on viime aikoina tullut lisää ja lisää, kertoo valituksia käsittelevä neuvotteleva virkamies Johanna Koivisto oikeuskanslerinvirastosta.
    Hän kertoo, ettei ole ehtinyt vielä perehtyä valituksiin, vaan ottaa ne käsittelyynsä lähiviikkoina. Koivisto ei osaa arvella, koska kantelut päätyvät oikeuskanslerin ruodittavaksi.
    Vakuussopimus koskee Suomen ja Kreikan välisiä lainajärjestelyjä. Sen ovat allekirjoittaneet Kreikan valtiovarainministeri Evangelos Venizelos ja Suomen valtiovarainministeri Jutta Urpilainen. Asiakirjan salaisuutta on perusteltu sen sisältämillä liikesalaisuuksilla. Useat oikeusoppineet ovat kuitenkin kritisoineet salaamispäätöstä.
    Suomen julkisuuslain mukaan viranomaisten asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia.
    TS

    1. Mitäpä Karjalainen, jos pysyisit avauksen asiassa ääliömäisten möläytysten sijaan?

  11. Minähän tässä olen itse ko. asiassa pysynyt. Suomella ei ole vielä mitään velvoitetta taloudellisesti mihinkään tässä EU-korona rahoituspaketissa. Onko sellainen vaikeaa ymmärtää ?
    Kysymys: mihin Suomi on sitoutunut muuhun kuin neuvottelujen aloittamiseen ja ko. asiassa muiden kuulemiseen ?

    1. Ei kyse ole edelleenkään mistään nyt olemassa olevasta velvoitteesta.
      Sellaista en ole edelleenkään millään tavalla väittänyt, kun et näytä lukemaasi ymmärtävän.
      Kyse on siitä, että Tuppuraisen kertoman mukaan Suomi ei ole noudattamassa EU:n perussopimusta, mitä komission esittämä EU-velan otto jäsenvaltioiden vastuulla selkeästi rikkoo.
      Tuppurainen sanoo, että
      ””Selvää on, että Suomen kaltaisen maan pitää olla hakemassa ratkaisua, olla rakentava osapuoli ja keskikentän pelaaja. Emme aseta tiukkoja kynnyskysymyksiä, vaan olemme valmiita tarkastelemaan kompromissia.””
      Kompromissi tarkoittaa, että hallitus on ”kompromissina” hyväksymässä myös EU:n perussopimuksen vastaisia asioita, mitä perustuslakivaliokunta ei hyväksy Suomen perustuslain vastaisena.

      1. Sinänsä voi todeta, että hallitus on jo sopinut asioita, mihin sillä ei ollut valtuuksia.
        https://www.is.fi/politiikka/art-2000006544719.html
        ”Julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen arvioi aiemmin Perustuslakiblogissa, että vaikuttaa siltä, ettei silloinen valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk) vaatinut euroryhmässä huhtikuussa perustuslakivaliokunnan edellyttämää ehdollisuutta.

        – Valtiovarainministeri käveli perustuslakivaliokunnan kantojen yli, Rautiainen kirjoitti.”

    1. Liittovaltio ei ole pienten maiden etu, mutta sitä silti ajetaan kuin käärmettä pulloon.

  12. ”Ei mitään ole vielä sovittu ” – jankkaaja toistaa ’ei mitään ole vielä sovittu’ – sen tietää jokainen vähänkään mediaa seuraava. Ei kukaan näissä blogeissa ole väittänyt, että tukipaketti olisi lukkoon lyöty – pöljä vissiin kinaa itsensä kanssa.
    .
    Jos vähänkään viitsii keskittyä esimerkiksi blogin avaukseen, niin käsittää miksi Suomessa ollaan huolestuneita. Käykö taas niin, että ministerit kertoilevat tiukkoja kantoja Suomessa, mutta Brysselissä mennään Saksan ja Ranskan tahdon mukaisesti.
    .
    On tosin ainakin yksi suomalainen poliitikko, jolle ei niin väliä vaikka suomalisille tulisi yli 5 miljardin mätky omien velanottojen lisäksi.
    .
    ”Ministeri Tuppurainen: Suomi ei aseta tiukkoja kynnys¬kysymyksiä EU:n elpymisrahoitukseen”

  13. Italian valtion velka on luokkaa 2500 miljardia euroa (asukasluku 60 miljoonaa)

    Suomen valtionvelka on luokka 107 miljardia euroa (ennen korona-kriisiä)

    Italian valtionvelka asukasta kohden on Suomeen verrattuna noin kaksinkertainen

    Miksi valtion on joutunut ottamaan velkaa? – eiköhän syy ole tässä: valtio on vuosien saatossa kuluttanut enemmän kuin on kerännyt veroja

    *
    Varallisuus

    https://www.stat.fi/artikkelit/2013/art_2013-06-03_009.html?s=0

    Kun Espanjassa tiedonkeruu aloitettiin jo vuoden 2008 lopussa, jatkui tiedonkeruu Italiassa ja Saksassa vuoden 2011 toiselle puoliskolle saakka. (European Central Bank 2013b.)

    Keskivarallisuus Italiassa: 275000 euroa
    Keskivarallisuus Suomessa: 162000 euroa

    *’*’*
    *
    On varmaan melko mahdotonta selvittää netistä käsin, mikä on verotuksen taso Italiassa. Suomalaiset kyllä tietävät miten verotus kohtelee jo keskituloisia kansalaisia. [ 40000€ vuodessa : valtionvero + kunnallisvero , yhteensä noin 27%] . Lisäksi tule arvonlisävero, polttoainevero, kiinteistövero j.ne.

    Loppujen lopuksi suomalainen keskituloinen joutuu luovuttamaan noin puolet tuloistaan yhteiskunnalle.

  14. https://yle.fi/uutiset/3-11315876

    22.4.2020
    Italiassa veronkierto on Euroopan yleisintä, mutta muuallakin Euroopassa harrastetaan verokeplottelua – ja siitä hyötyy muilta tiukkaa taloudenpitoa vaativa Hollanti

    **********************************************************************************
    ”23% for amounts up to $36,000” [valtion vero ]

    – ihan OK , mutta mitkä ovat muut verot [Additional taxes are due at the regional (0.9% to 1.4%) and local (0.1% to 0.8%) levels.]
    .
    Edellisestä: ”On varmaan melko mahdotonta selvittää netistä käin mikä verotuksen taso Italiassa.”

    Jotain on kuitenkin mahdollista saada selville.

    ……………………………………………………………………………………………..

    Verotus italiassa – taxation in italy

    Italian individual income tax is called impostasulredditodellepersonefisiche, or IRPEF. Tax rates are progressive and range from 23% to 43%. Additional taxes are due at the regional (0.9% to 1.4%) and local (0.1% to 0.8%) levels.

    https://internationalliving.com/countries/italy/taxes/

    After allowances have been taken into account, rates are on a sliding scale. They are currently as follows:
    • 23% for amounts up to $36,000
    • 33% for the next band from $36,001 to $39,300
    • 39% for amounts between $39,301 and $119,200
    • 45% for amounts $119,201 and over.

      1. Yllä on tyypillisen pölhökustaan kommentti.

        *
        Alla kyseisen tyypin aikaisempi aivopieru:

        Heikki Karjalainen
        11.6.2020 17:36
        Siinä oli suoraselkäinen persu, joka pyyhki persettään persuilulla.

        1. Juu, ei pitäisi linkata, vaan kaikin keinoin kehua itseään, tuttavuuksiaan ja kaikenlaisia ehdotuksiaan eri tahoille…

Kommentoi