”Väärin sammutettu”.

Kun nyt tätäkin sivustoa kaiken koronan keskellä olen lueskellut, jää päällimmäisenä ajatuksena mieleen se, että teki hallitus mitä hyvänsä, tai oli tekemättä (viime hallitus esimerkkinä) useimpien näiden sivustojen kirjoittajien mielestä kaikki menee väärin.

Minulla on aina ollut se käsitys, että johtajan (poliittisenkin) tärkein tehtävä lienee se, että päätös tehdään ja nopeasti kunhan asiatiedot ovat selvitetyt.

Viime hallitukselta kyllä saimme tuta, mitä vatulointi, venkulointi ja viivyttely saakaan aikaan.

Suorastaan huvittavalta tuntuu tämä maskiasia,  maskeja tehdään ja on tehty Balttiassa, pohjoismaissa ja itseasiassa ympäri Eurooppaa. Silti jossain Jögevamaalla muka avattu maskilinjasto olisi avauksen aiheena merkittävä. Eestissä kun tuo maski on vakiovaruste mm hammaslääkärissä niin lääkärillä kuin hoitajallakin. Nykyhallituksen kaikista tekemisistä tunnutaan kaivelevan vaikka tikulla ”asiaa”; tuntuu aivan käsittämättömältä.

Hallituksemme on toiminut ja viivyttelemättä, tulevaisuus sitten näyttää, toimittiinko ehkä parhaalla mahdollisella tavalla?

Kuten mainitsinkin aiemmassa avauksessani, tämä maskisekoilu lankeaa hallituksen piikkiin, vaikka hallituksen osuus siinä oikeastaan rajoittuu vain määrärahan myöntämiseen.

Tehdyn arvosteleminen aiheen ilmaantuessa on paikallaan mutta niin on myöskin arvostaminen.

 

39 vastausta artikkeliin “”Väärin sammutettu”.”

  1. Ja se maskisekoilu Kiurulle ja Pekoselle, joista kumpikaan ei ole ollut sen suhteen kartalla. Taasko sekin painetaan silti villaisella.

    1. Sikäli kuin minä (politiikasta mitään ymmärtämätön) olen ymmärtänyt; maskihankinnat suoritti HVK myönnetyn määrärahan puitteissa. Yksittäisten ministerien on mielestäni mahdotonta etukäteen puuttua valtion viraston hankintoihin, jälkikäteen kylläkin aina pääministeriä myöden se mielestäni tehtiin.
      Mika ehkä saattaa tietää mitä teknisiä vaatimuksia maskeille on asetettu lääkintäkäyttöä silmälläpitäen. Pentti, aivan kuin minäkin ja monet muut; monikohan meistä osaa kertoa, mitä ominaisuuksia (teknisiäkin), lääkintäkäyttöön tulevilta maskeilta vaaditaan?
      Ne hallituksen muut virheet? Niin asiantuntija en ole, että niitä edes pystyisin luettelemaan.
      Eiköhän tuo päätösten teko suurin piirtein sitä linjaa noudattele, että ensin kuullaan asiantuntijoita, sitten koostetaan asia ja luonnostellaan ja kirjataan päätös.
      Minua viisaammat vastatkaahan.

  2. Niin no, Sanna Marin tokaisi, ettei päättäjiä tule arvostella keskellä kriisiä.

    Mikäli asiaa pohtii etukäteen, se on pirujen maalailua seinille ja jos taasen jälkeen niin se on jälkiviisautta.

    Yhdistäkäähän nuot keskenään ja kertokaa milloin päättäjiä voi ja saa arvostella?

    Haluamatta loukata ketään, mutta jos todellakin maski asia on ainoa hallituksen virhe niin aika paljon on sitten kyllä mennyt ohi.

    No nyt hallitus teki käytännössä lähes täyskäännöksen ja viimeiset linjaukset ovat ennen kaikkea poliittisia päätöksiä, hallituksen itsensä koolle kutsuman / hyväksymän ryhmän tekemän raportin pohjalta.

    On myös hyvä huomata se, että lääketieteellinen tutkimustieto loistaa raportissa poissaolollaan tai on käytännössä tasoa 0, oikea termi on muistaakseni tasoa D, eli sitä ei juurikan ole tai se puuttuu kokonaan.

    Edellisen seurauksena voidaan kai olettaa, että hallitus on myös vastuussa tekemistään poliittisista päätöksistä, vaikka muiden ”koronapäätösten” osalta hallitus on irtisanoutunut vastuusta samaan aikaan kun ovat päätöksen tuoneet julki.

  3. Eilen, kun kuuntelin Petteri Orvon vuodatusta tv:ssä, vajosin häpeään hänenkin puolestaan, joka toisti oppositiojohtajana niitä asioita, mitä hallitus on juuri päättänyt tehdä. Mutta, että pitää painaa nyt kaasua ja riivatusti eikä jahkailla jonkun avaamisen kanssa. Ja, että rahaa pitää hellitä yrittäjille valtion kassasta sassiin. Ja, että maskeja pitää heti löytää ja, että testaaminen pitää ottaa laajasti käyttöön.
    Hänen älynsä ei pidemmälle riittänyt huomamaan, että kirjastoihin, kouluihin, ravintoloihin, jne.. pitää saada joku tekemään lomautuksista ja poispotkituista ihan töitäkin tekemään. Ja, että testaamiseen pitää saada lisää työkaluja ja asiakkaita ja, että ammattitaitoa vaativaan jäljittämiseen pitää jo nyt satojen osaajien ollessa töissä, saada lauma osaamattomia, kunhan vaan saadaan mattimöllejä sekoittamaan pakkaa.
    Kokoomus ajaa nyt niin sivuraiteilla, että on pakko kehuajo kyläraitin Uunoakin paremmasta järjen käytöstä.

  4. Ja, Lasse Lehtonen taas, joka kärsii post traumaattisesta masennuksesta D-tasolla, koska kukaan häntä päättäjistä ja poliitikoista ei ota vakavasti post-viisastelustaan.

    1. Henkilökohtaisesti pidän kyllä Lasse Lehtosen tieto ja ymmärryspohjaa lääketieteestä erittäin korkeana.

  5. … ja, että nuo maskiviisasteljoille pitää pukea ääri-islamilaiset burkhat jokaisen naamalle ettei muiden tarvitsisi hävetä edes niiden ikävää mustamielisyyttään.

    1. Hyvä asenne maskiviisastelijoita, kuten sairaanhoitajia, kodinhoitajia, vanhustyöntekijöitä, lääkäreitä, ensihoitajia jne. kohtaan.

  6. Olisipa meillä kokoomuksen, persussuomalaisten ja keskustan hallitus, niin sehän olisi aikaa sitten ennakoinut koronan, me täällä katselisimme onnellisena kansana muiden maiden kärvistelyjä. Meillä oli pullollaan suojavarusteita, jos vaikka jostain syystä sattumalta korona pääsisi livahtamaan. Sekin olisi lähes mahdotonta, koska perskeko hallitus olisi jo hyvissä ajoin tammikuussa sulkenut kaikki rajansa. Vienti vetäisi kun Sipilän tehdas suoltaisi maskeja yötä päivää maailman kansoille. Voi että, kun pitikin tulla tuo Marinin hallitus sotkemaan kaikki asiat. Eihän nuo punahuuliministerit osaa muuta keikistellä median edessä.

    1. Lausuilithan Hannu osuvasti.
      Tänään näyttäisi muodostuvan vilkas keskusteluaamu ja ilman riitelyä; erilaisia näkemyksiä kylläkin.

  7. Maskiviisastelijoista; Katri Saarikiven päivän kolumni päättyi vallan osuvasti; … tulisi ymmärtää toisia sen asemasta, että yrittäisi olla aina oikeassa.

  8. Vihollinen, näkymätön, hyökännyt on maahamme, pystykorvat ei nyt auta, yhtenäisyys aseemme.
    Etujoukkoon heitetty on, sisar, hento, valkoinen, itseänsä säästämättä, ”lottain” muistoo vaalien.
    Hallituksen päätöksillä, sota kyllä voitetaan, mutta virheet hallituksen, pitää myöskin tunnustaa.
    Talvisodas usealla, oli pelkkä kokardi, nyt ei auta maamme laulu, rokotusta rukoillen.
    Saartamalla vihollinen, tullaan kyllä voittamaan, mutta aukot puolustuksen, kalliisti me maksetaan.
    Nyt on Sanna uhkapelin, aloittanut aikaisin, miksi piti koronalle, antaa aseet voittoihin.
    Suomen kansa viisi vuotta, kesti sodan melskettä, nyt jo kaikki hokee että, miksei saada ”lempiä”.
    Vanhuksia suojeltavan, hallituskin vakuuttaa, mutta lienee höitopaikat, nuoremmilla valjastaa.
    Juoksuhaudois ennen kuoli, nuori uljas soturi, sankarhautaan tänään viedään, iäkkäämät sankarit.
    Toivotaan et hallitus ei, mopon anna keulia, kesän lämmön ei saa tuoda, hyvän olon tunnetta.

    1. Mikäs sota siitä syntyy, maksajaa kun haetaan, nyt jo kansalaiset värkää, vihapuheen leiskuntaa.
      Koronasta ei voi syyttää, ketään meistä tietenkään, mutta ei se laastarikaan, auta ketään petiltään.
      Persut ovat hallitusta, koronassa tukeneet, mutta jos ei virheistänsä, opi, loppuu tuki tää.
      Gallupit ne Sannaan luottaa, sädekehä kimmeltää, kunhan ei vaan koronasta, tule hälle polun pää.

      1. Ei hallitus tarvitse persujen tukea, vaan persut tarvitsevat hallitusta. Auta armias, jos persut nyt hölmöilisivät hallitusta vastaan oli se naula persujen arkkuun.
        Orpo näyttää mallia hölmöilystä.
        Mutta rivipersut kyllä aikovat päätään, niin että suuaukosta näkyy pers…aukko.

      1. Annan kyllä runoratsun, vapaasti ma laukata, persulaisen mielenlaaduin, ”totuuden” ma paljastan.
        Vihaa en mä runoillani, tahdo suinkaan kylvöä, mutta saattaa jotkut niistä, herneen nenään vetäistä.

  9. … Yhdistäkäähän nuot keskenään ja kertokaa milloin päättäjiä voi ja saa arvostella? …
    Mikan kommentti
    Mielestäni päätöksiä voi arvostella vasta päätösten tekemisten ja seuraamusten perusteella.
    Seuraamuksia kun ei etukäteen voida arvostella ennen niiden esiintuloa.

    1. ”Mielestäni päätöksiä voi arvostella vasta päätösten tekemisten ja seuraamusten perusteella.
      Seuraamuksia kun ei etukäteen voida arvostella ennen niiden esiintuloa.”

      Miksiköhän sitten on syntynyt suuri räksytys siitä, että hallituksen tekemiä munauksia nyt arvostellaan päätösten tekemisen ja seurausten ilmenemisen tultua tietoon?

  10. Maanantaina samassa A-studion lähetyksessä pääministeri Marin totesi, että sairaaloissa ja hoitolaitoksissa ei ole akuuttia pulaa ammattitason maskeista ja HUS:in toimitusjohtaja Juha Tuominen totesi, että maskeja ei ole riittävästi.

    Ketä siis uskoa? Poliittista päättäjää, joka on vastuussa asioista vai kentällä työskentelevää asiantuntijaa? Jokainen pohtikoo kohdallaan, mutta minun kantani on selvä. Kentällä työskentelevällä on ensikäden tieto asiasta.

    Toisekseen on esitetty kyvinkin relevantti kysymys siitä, miksi hallitus teettää vasta nyt selvityksen yleisestä maskien käytöstä. Pääministeri/hallitus vetoaa tutkimustiedon puutteeseen, jolloin ei olisi vertailukohtia saatavilla. Tämähän ei pidä paikkaansa. Maailmalta löytyy paljon tietoa maskien käytön hyödyistä osana rajoitusten poistoa.

    Sitten 70+ ihmisryhmä, josta täälläkin on paljon keskusteltu. Aamulla kansliapäällikkö Varhila totesi, että nyt on siirrytty velvoittavasta suosituksesta pelkkään suositukseen. Mitähän tuokin selkosuomeksi tarkoittaa?

    Pääministeri Marin totesi maanantaina, että hän ei voi kieltää esim. isovanhempia halaamasta lapsenlapsiaan. Aiemmin päämisterin kanta oli ehdottoman kielteinen tapaamisten suhteen. Kuitenkin on niin, että 70+ ikäryhmän osalta tautitilanne ei ole mihinkään muuttunut, joten miksi pääministeri muutti kantaansa?

    1. Juha U, huvittavaa on myöskin se, että valmiina olevan tiedon hämmästelyyn tarvitaan kokonainen työryhmä ja pari kuukautta aikaa.

      No hallituksen suunnalta luvatiiin ravintoloillekin suoraa tukea jo kolme viikkoa sitten ja nyt viimeinen tieto on, että maksatukset menisivät heinäkuulle.

      Arvostelua näistä liene soveliasta esittää siellä tammi-helmikuun vaihteilla.

  11. ”Hallituksemme on toiminut ja viivyttelemättä, tulevaisuus sitten näyttää, toimittiinko ehkä parhaalla mahdollisella tavalla?”
    ********************

    Suomi jäi EU-yhteishankinnan ulkopuolelle kutakuinkin ainoana maana – syynä oli kuulemma informaatio katkos.

    *******************
    ”Kuten mainitsinkin aiemmassa avauksessani, tämä maskisekoilu lankeaa hallituksen piikkiin, vaikka hallituksen osuus siinä oikeastaan rajoittuu vain määrärahan myöntämiseen.”
    ******************************

    Pitääkö ajatella, että jos ministeriö ei hoida velvollisuuttaan valvoa, niin se ei ole voinut tehdä mitään virhettä.

    *********************************************************
    https://www.aamulehti.fi/a/d575eb20-27df-4d8f-b483-d7dedf512f79
    Oikeuskansleri Pöysti toteaa, että valtioneuvoston ja ministereiden sekä ministeriöiden osalta asia tutkintaan perustuslain mukaisesti.
    .*********************************************************
    Pikku häslinkiä, vai?
    .
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a1933c58-8f59-4855-aba2-80a3dfab35c2
    Keskusrikospoliisi aloittanut HVK:n maskikaupoista esiselvityksen
    14.04.2020 klo 20:02
    KRP aloittanut esiselvityksen suojainkaupoista Huoltovarmuuskeskuksen ja eri toimijoiden välillä.
    *
    https://www.verkkouutiset.fi/yle-krp-on-ottanut-kiinni-maskikaupat-tehneen-onni-sarmasteen/#1813b8fa
    Yle: KRP on ottanut kiinni maskikaupat tehneen Onni Sarmasteen

  12. ”maskihankinnat suoritti HVK myönnetyn määrärahan puitteissa. Yksittäisten ministerien on mielestäni mahdotonta etukäteen puuttua valtion viraston hankintoihin, jälkikäteen kylläkin aina pääministeriä myöden se mielestäni tehtiin.”

    Ihan tiedoksesi sen maskitilauksen HVK:lle teki STM ja käsittääkseni ministerin on oltava tietoinen ministeriönsä virkamiesten tekosista.
    Edelleenkään ei julkisesti ole kerrottu, mitä STM todellisuudessa tilasi – jostain syystä.
    Se on osa maskisekoilua ja siihen tuo oman mielenkiintoisen lisänsä se, että STM:n kanslliapäällikkö Varhila väittää olevansa tilauksesta täysin tietämätön.

  13. STM ei tietääkseni tehnyt mitään kauppoja, vaan HVK sille myönnetyn määrärahan puitteissa.
    Näin tuo yleensä valtionhallinnossa menee ja etenee.
    Muuten, olen tyytyväinen kun kolmattakymmentä kommenttia on esitetty, eikä ketään ole solvattu eikä nimitelty ja keskustelu periaatteessa asiallista. Hyvä.

    1. HVK teki kaupat – se on totta.
      MUTTA – HVK tilasi jotain sen perusteella, minkä STM sille määritteli tilattavaksi.
      STM siis määräsi, mitä tilataan.
      Tämä on selvästi kerrottu julkisesti.
      STM:n HVK:lle lähettämän tilauksen sisältöä ei ole julkistettu – jostain syystä…

        1. Sitä oikeuskansleri Pöystillä on selvittämässä. Toivottavasti ’piileskelevä’ vastuu löytyy

        2. ”Niin, siis; missäs se hallituksen vastuiu; HVK, STM, sitten piileekään?”
          Hallituksen vastuu ”piilee” siinä, että vastaava STM-ministeri vastaa HVK:lle annetusta tilauksesta ja sen oikeellisuudesta eli siitä, että HVK:ta pyydettiin tilaamaan tietynlaista tavaraa.
          HVK vastaa puolestaan siitä, että tilasi STM:n pyytämää tavaraa.
          Jos osoittautuu, että HVK tilasi juuri sellaista, mitä STM halusi, ja sai myös tilattua tavaraa, vastuu siltä osin on ministerillä ja sitä kautta hallituksella.
          Tilauksesta poikkeavanlaatuista tavaraa toimittanut on puolestaan siitä vastuussa.
          Tämä vastuujärjestys on tasan tarkkaan pykälien mukainen ja perustuu nimenomaan tiettyyn valta- ja vastuuhierarkiaan, mitä myös sotaväessäkin käytetään.

  14. ”STM ei tietääkseni tehnyt mitään kauppoja, vaan HVK sille myönnetyn määrärahan puitteissa.
    Näin tuo yleensä valtionhallinnossa menee ja etenee.”

    *
    Meneekö valtionhallinnassa tosiaan niin, että kun ministeriö on valinnut johonkin yksikköön johtajan ja on myöntänyt määrärahat, niin miniteriö on täysin vastuusta vapaa. Ei raportointi ei valvontaa, niinkö?

    En ole koskaan toiminut valtionhallinnassa, mutta luulenpa, ettei vastuuta voida delegoida, tai ei ainakaan pitäisi voida.

    Oikeuskansleri Pöystillä on varmasti asiasta oma kantansa.

    *********************************************************
    https://www.aamulehti.fi/a/d575eb20-27df-4d8f-b483-d7dedf512f79
    Oikeuskansleri Pöysti toteaa, että valtioneuvoston ja ministereiden sekä ministeriöiden osalta asia tutkintaan perustuslain mukaisesti.
    *********************************************************

  15. Huoltovarmuuskeskuksen valvonta- ja ohjausvastuu kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle sekä sosiaali- ja terveysministeriölle.

    TEMin vastuulla on HVK:n toiminnanohjaus ja STM vastaa oman alansa huoltovarmuuden hankintatarpeista…..
    Siis jälkikäteen hoidettavat toimenpiteet. Jälkikäteen tutkitaan, mitä tulikaan tehdyksi.

    1. ”Siis jälkikäteen hoidettavat toimenpiteet.”????????
      Mikä jälkikäteen hoidettava asia oli se, että STM tilasi HVK:lta ne maskit tavalla, että STM:n kansliapäällikkö ei tiedä tilauksesta mitään?
      Julkisesti on kerrottu, että HVK tilasi niitä maskeja STM:n lähettämän tilauksen mukaan.

      1. Mikä jälkikäteen hoidettava asia oli se, että STM tilasi HVK:lta ne maskit tavalla, että STM:n kansliapäällikkö ei tiedä tilauksesta mitään?……..

        Onhan tuo hirmuisen vaikeata käsittää, tai haluta edes ymmärtää.
        STM saa määrärahan ja laatii HVK:lle toimeksiannon. HVK käytännössä toteuttaa kaupan; mitä ostetaan, mitä laatua ja keneltä. Ei STM mitään kauppoja tee.

  16. Aloitus oli –

    ”Kun nyt tätäkin sivustoa kaiken koronan keskellä olen lueskellut, jää päällimmäisenä ajatuksena mieleen se, että teki hallitus mitä hyvänsä, tai oli tekemättä (viime hallitus esimerkkinä) useimpien näiden sivustojen kirjoittajien mielestä kaikki menee väärin.”

    ***********************************************************************************
    No niin, ehkäpä vastuunkantajia alkaa löytöä. Se, että hallitus tekee pääosin oikeita asioita ja aika usein ajallaan, ei voi tarkoittaa, ettei väärinkäytöksiä eikä virheitä pitäisi tutkia.

  17. Täällä ainakin persuoppositio kiljuu hätäänsä, kun kukaan muu ei ota vakavasti heidän joka päiväistä huutoaan.
    Some ei näitä asioita päätä eikä tuomitse eikä persut. Arviot sitten aikanaan, kun se aika tulee.

    1. Vai persuppositio kiljuu hätäänsä?
      Enemmän näyttää siltä, että persukammoinen hysteerikko nostaa taas päätään asioista piittaamatta.

  18. ”Arviot sitten aikanaan, kun se aika tulee.”

    Päätösten ja toimien oikeellisuutta on syytä arvioida myös pitkin matkaa. Jos väliarvioita ei tehdä, niin ei pystytä tekemään myöskään tarvittavia korjausliikkeitä.

    1. Vanha ja moneen kertaan käsitelty juttu tuo tukahduttaminen.
      Toinen Ruotsin malli, ”vapaasti tarttuva”, joka nyt uuden tutkimuksen mukaisesti ei annakaan kuin vaivaisen määrän ja vielä teholtaan kyseenalaisen immuniteettisuojan.
      Suomen malli on taas lähellä Saksan mallia. Niistäkään ei ole lopullista tietoa.
      Kestänee vuosia ennen kuin asiasta on parempaa tietoa.
      Onneksi persuja ei ole muualla sekoittamassa pakkaa kuin Suomessa ja nekin huonoilla korteilla.

      1. Kyllä se on hallitus joka sekoittaa pakkaa aika ajoin tekemillään täyskäännöksillä joiden perustelut ovat ihan mitä sattuu, joten ei ihme, että joukko tutkijoita ottaa kantaa.

        Toisaalta ymmärrän hallituksen paineet, eikä sisäiset paineet ole niistä suinkaan vähäisimpiä ja jotenkin olisi pelastettava se alunalkaenkin savijaloille valettu kymmenen hyvää ja yhtä monta kaunista kaikille lupaama hallitusohjelma, muutoin alkaa kakomaan muutkin kuin Marinin puheet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *