Ohjukset lentää, kone tippuu, ihan sattumalta?

Aika mystinen on tuo Teheranissa pudonneen ukrainalaiskoneen tapaus. Kone oli jo saavuttanut yli kahden kilometrin lentokorkeuden eli siinä vaiheessa pitäisi olla jo aika turvallista. Syyksi tarjottiin jopa ”moottorivikaa”. Ikäänkuin useampimoottoorinen kone putoaisi palaen ja mitään viestiä lähettämättä, jos yhteen moottoreista tulee vika!

Kun kone putosi vain hetkeä myöhemmin  kuin Iran oli ammuskelut ohjuksilla Irakissa amerikkalaisia, irakilaisia ja suomalaisiakin, niin pistää miettimään, voisiko asioilla olla jotain yhteyttä? Ohjus koneeseen tuskin on osunut, se varmaan näkyisi jossain kuvassa tai filmissä. Kun koneesta ei annettu minkäänlaista hätäviestiä, se asiantuntijan mukaan voi tarkoittaa myös sitä, että koneessa oli pommi. Eräs lukijan kommentti aiheesta kertovaan juttuun oli mielestäni kiinnostava. Kone oli melkein tunnin myöhässä lähdöstään, joten olisiko mahdollista, että koneeseen ehkä laitetun pommin oli tarkoitus räjähtää vasta paljon myöhemmin? Ja millaisia seurauksia sillä ajateltiin olevan, missä kone olisi ollut silloin, millaisia spekulaatioita sen putoamisesta olisi esitetty? Olisiko olliut mahdollista esimerkiksi asettaa USA jotenkin epäilyksenalaiseksi?

Nyt koneen mustia laatikoita ei anneta koneen valmistajalle eli Boeingille. Saa nähdä, saadaanko asiasta totuutta selvitettyä.

18 Replies to “Ohjukset lentää, kone tippuu, ihan sattumalta?”

  1. Asiantuntijat pitävät pommia madollisen syynä koneen äkilliseen putoamiseen – laukaisu esim. paineanturilla.

    Osuiko koneeseen ohjus?

    Kuinkahan avointa turman tutkiminen tulee olemaan?

    Normaalitilanteessa koneen valmistaja ottaa osaa tutkimukseen.

    ***
    https://www.ilkka.fi/uutiset/ulkomaat/mediat-ukrainalaisyhtion-lentokone-on-pudonnut-iranissa-1.3211223

    Iranin siviili-ilmailun viranomaiset eivät luovuta maahan pudonneen ukrainalaisen matkustajakoneen kahta mustaa laatikkoa yhdysvaltalaiselle Boeing-yhtiölle tai Yhdysvaltain viranomaisille.
    [ Onkohan iranilaisilla välineitä datan purkamiseen ja esittämiseen?]

    *
    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3d98f27f-396d-4a2a-b68f-8c54489f14d6

    Merkillisyys 1:
    Lennon tietoja, kuten nopeus- ja korkeuslukuja, on internetissä julkisesti saatavilla. Niiden perusteella koneen nousu näyttää sujuneen ongelmitta, Wright sanoo. Kone ehti saavuttaa 2 415 metrin korkeuden.
    Sitten tapahtui jotain.
    – Data loppuu kuin seinään. Tämä on merkillistä: muistan vastaavan käyneen vain MH370:n kaltaisissa tapauksissa [vuonna 2014 Intian valtameren yllä kadonnut malesialaiskone, toim. huom.]. Silloin joku tai jokin katkaisi datan lähetyksen, Wright kertoo.
    *
    Merkillisyys 2:
    Tapauksen poikkeuksellisuudesta viestii myös se, ettei koneen miehistö ehtinyt lähettää minkäänlaista hätäviestiä.

  2. Rötösilmailukin voi olla vaarallista. Jos sakki olisi kuullut ilmastonmuutoksesta, niin olisi pysynyt kotona. Vaikut kannattaa aika-ajoin putsata korvista vaikka huuhtelemalla.

  3. Tunnustiko Iranin presidentti Hassan Rouhani maansa tehneen ohjusiskun koneeseen?

    ***
    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006366910.html
    Hassan Rouhani : ”Those who refer to the number 52 should also remember the number 290.

    Never threaten the Iranian nation.”
    .
    Mikä merkitys sitten on Rouhanin esille nostamalla luvulla 290?

    Iranin presidentti Hassan Rouhani onnistui viittaamaan molempiin etukäteen viestissä, jonka hän julkaisi tiistaina Twitterissä. [ Todellako, etukäteen ennen koneen maahansyöksyä?]

    3. heinäkuuta 1988 Iran Airin lento 655 Teheranista Dubaihin teki välilaskun iranilaisessa Bandar Abbasin kaupungissa Persianlahden rannalla. Pian sen jälkeen, kun Airbus A300 -kone oli noussut Bandar Abbasista Persianlahden ylle, siihen osui ohjus.
    .
    Kone tuhoutui, ja kaikki sen kyydissä olleet 290 ihmistä saivat surmansa.

  4. Iranilaisten oma ohjus ilmesesti siis sittenkin! 176 kuollutta, Suleimanin hautajaisissa 52 kuollutta. Melkoista sähläystä.

  5. Yleisölleen puhetta pitänyt iranilainen johtaja vaikutti jotenkin hämmentyneeltä. Yksi selitys voisi olla, että hän oli juuri saanut kuulla uutisen, että oma ohjus oli pudottanut vahingossa lentsikan.

  6. Näyttää siltä, että esittämäni oletusarvo (koneessa pommi) ei pitänyt paikkaansa.

    Parhaillaan näyttää siltä, että matkustajakoneeseen olisi taas osunut venäläinen ilmatorjuntaohjus.

    Ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa saamme tietää totuuden.

  7. Poomia minäkin veikkasin kun jotkut asiantuntijat olivat olevinaan varmoja, ettei se voi ohjus olla. Tekninen vika nyt ainakin vaikutti valheelta koska mitään hätäviestiä ei tullut eikä tuollainen kone tipahda vaikka yksi moottoreista ei toimisi. Tietenkin jos se moottori räjähtäisi, mutta sitä ennen luulisi sieltä tulevan viestiä.

    Iranin johto valehtelee kansalleen surmanneensa kostoiskullaan yli 80 amerikkalaissotilasta. Todellisuudessa ovat surmanneet vain omiaan ja muiden maiden siviileitä ja aiheuttaneet yli 50 ihmisen tallautumisen hengiltä Suleimanin hautajaisissa. Nykyaikana kansallekin tästä tietoa varmaan menee eikä se vahvista pappiporukan suosiota.

    1. Jos se olisi amerikkalaisten ohjus niin miksi iranilaiset kiiruhtaisivat heti julistamaan, että se oli ”tekninen vika”? Suojellakseen Trumpia? Kaikkia kuolleita Irakilaisia kuljetettaisiin arkuissa pitkin katuja ja USA:n ja Israelin liput olisivat loppuunmyytyjä, sytytttimellä tai ilman.

  8. Venäläiset tekevät nopeasti omat tutkimuksensa. Jos todetaan, että koneen pudotti ilmatorjuntaohjus, niin syyllistä tuskin pidä etsiä kaukaa.
    *
    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006368732.html
    VENÄJÄN ulkoministeri Sergei Lavrov sanoo, että Iranin syyttämiseksi ukrainalaiskoneen tippumisesta ei ole perusteita, uutistoimisto Reuters kertoo.

  9. ”Ohjus koneeseen tuskin on osunut, se varmaan näkyisi jossain kuvassa tai filmissä.”

    Ja näkyikin kunhan vaan ehtivät kertomaan. Kumma, että ukrainalaisetkin riensivät väittämään ”teknistä vikaa”. Vaikka tuleehan koneeseen kieltämättä paljon vikaa kun ohjus osuu.

  10. https://www.flightradar24.com/blog/ukrainian-flight-ps752-crashes-shortly-after-take-off-from-tehran/

    Ukrainian flight PS752 shot down shortly after take off from Tehran

    Ukrainian International Airlines flight PS752 was shot down shortly after departure from Tehran early morning 8 January 2020. The flight departed Tehran Imam Khomeini International Airport at 02:42 UTC (06:12 local time) and the last ADS-B signal was received by the Flightradar24 network at 02:44 UTC.
    *
    Update 9 January — The Iranian Civil Aviation Organization has released an initial report on the crash. According to the report the aircraft climbed to 8000 feet and turned right back toward the airport and crashed at 06:18 local time (02:48 UTC)—four minutes after the last ADS-B signal was received by the Flightradar24 network.

    *****
    Uutta selitystä pukkaa.

    Ukrainalainen kone PS752 lähti Teheranin Imam Khomeini International Airport’sta klo 02:42 UTC

    Kone syöksyi maahan klo 02:48 UTC – siis kuusi minuuttia lähdöstä.

    *

    Onko uskottavaa?

    Iranian vallankumouskaartin porukka luuli, että muutama minuutti aikaisemmin Theranin lentokentältä lähtenyt matkustajakone oli risteilyohjus.

    *****
    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c9e6557e-8c9c-4217-9f66-70e1f61cb70b
    11.01.2020 klo 11.50

    Uusi selitys Iranin matkustajakoneen tuhonneesta ”inhimillisestä virheestä”: vallankumouskaartin mukaan luultiin risteilyohjukseksi

    Iran kertoi koneen alas ampumisesta tiedotteessa lauantaina.

Kommentoi