Kerrankin olen Suomen ilmastopaneelin kanssa samaa mieltä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008303556.html

”Suomen ilmasto­paneeli: Sähköistymisen tuotanto­haittojen ulkoistaminen Euroopan ulko­puolelle ei voi olla vaihto­ehto”

Tosiasia on, että sähköistyminen ainakin toistaiseksi aiheuttaa haitat muualla eikä suinkaan poista niitä.

Sähköautojen materiaalien kaivaminen ja niiden valmistaminen aiheuttaa merkittävää saastumista erityisesti kehitysmaissa, mistä sähköautojen kiihkomieliset kannattajat eivät piittaa pätkääkään.

Sen sijaan nämä kiihkoiijat vastustavat suurella metelillä esim. akkumateriaalikaivosten avaamista Suomessa.

Ei voi kuin todeta, että tekopyhyys loistaa jälleen.

7 vastausta artikkeliin “Kerrankin olen Suomen ilmastopaneelin kanssa samaa mieltä”

  1. Näin Norjassa:
    .
    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001848129.html
    .
    Norja voiteli sähköautojen kauppaa liikaa – nyt ne ovat ongelma
    .
    Rikkaalla Norjalla on erikoinen ongelma. Maan sähköautoilla on liian hyvät edut.
    .
    Norja on asettanut sähköautoille niin hyvät edut, että maassa on nyt eniten sähköautoja väkilukuun suhteutettuna koko maailmassa.
    .
    Norjan ongelmasta uutisoivan BusinessInsiderin mukaan maan hallituksella on suuri paine laskea sähköautojen etuja. Sähköautot saavat Norjassa ajaa bussikaistoilla, niiden ei tarvitse maksaa tietulleja tai parkkimaksuja, ja autot saavat ladata akkunsa ilmaiseksi.
    .
    [ Kelpaa Norjassa ajella sähkön voimalla, kun suurin osa maan sähköstä tulee vesivoimesta halvalla.]

    ***************************************************************************
    Näin Aamulehdessä 4.10.2021

    Muuallakin mediassa on sama uutinen, muta erilaisella otsikolla. Manipuloiva otsikko on ilmeisesti AL:n toimituksen luomus.
    .
    Suomi häntäpäässä autojen sähköistymisessä
    .
    • Norjassa alle viisi prosenttia viime kuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Yhteensä lähes i8 000 autosta 77,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja reilut 17 prosenttia hybridejä,
    norjalainen tieliikenteen etujärjestö OFV kertoo. Ruotsissa kolmas-osa uusista autoista oli sähkö-autoja ja 21 prosenttia hybridejä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan syyskuussa Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista reilut 11 prosenttia oli täyssähköautoja ja vajaat 19 prosenttia hybridejä. srr

  2. Omat ilmastovihreät eivät näe oman rajamme taakse, mutta ilmasto ei tunne rajaa.

  3. Ilmastopaneeli ei sanonut sanaakaan sähköautoista, eli se ei liity kirjoittajan avaukseen.

    Mutta tottahan tämä on, klassinen temppu on ulkoistaa vastuu. Edelleen, oman Yleisradiomme verkkopalvelut pyörivät 100% hiilivoimalla. Sillä ei ole väliä koska sen tekee kumppani, veronmaksajat vain maksavat laskun.

    Myös ympäristöfirma Fortumin sähköiset palvelut pyörivät hiilellä.

    1. Ilmastopaneeli ei sanonut sähköautoista suoraan, mutta sanoi useaan kertaan kriittisistä materiaaleista ja metalleista sekä muös autoilusta ja sen tarpeesta.
      Kriittiset materiaalitja metallit liittyvät suoraan sähköautojen akkuihin.

  4. Norja ei pystyne myymään jatkossa sähköä Suomen talveen. Täytynee kerjätä sähköä Venäjältä ja virosta, missä palavan kiven voimalat pöllähtelevät.

    Vain me älyä omaavat oivallamme, ettei sähköauto näillä näkymin sovi Suomen talveen.
    Pielaveden mummoja vituttaa takapuolen vetäessä hileeseen, kun ei ole varaa ostaa sähköä. Ja saattaa sähkön saantikin pätkiä sähköverkossa loisivien sähköautoilijoiden takia.

  5. Onhan se hieman hassua miten samaan aikaan halutaan sähköistää ihan kaikki mahdollinen liikenteestä alkaen ja toisaalta ollaan huolissaan sähkön hinnanoususta, no minkä kulutustuotten hinta ei nouse, kun kysyntä ylittää tarjonnan?

Kommentoi