Sähköautossa on tunnelmaa, sähköautossa matka katkeaa…

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/oletko-huomannut-5-hengen-sahkoautoilla-ei-saakaan-aina-ajaa-5-ihmista-autossa-akut-painavat-niin-paljon-etta-kantavuuden-raja-tulee-akkia-vastaan-tesla-3ssa-alle-300-kg/2ec479c1-4519-4717-b4e8-51809b098968?ref=iltalehti:a418&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_tekniikkatalous_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

”Tämä tarkoittaa käytännössä jo sitä, että matkatavaroiden kera Tesla 3 LR ei kuljeta kuin kolme aikuista matkustajaa kerrallaan. Ja jos kuljettajalla on mukanaan samaiset 20 kiloa tavaroita kuin matkustajilla, matkustajien sallittu keskipaino tippuu 49 kiloon. ”

Kyllä tämä on sitten hienoa, kun kotteroon ei saa edes täyttä matkustajamäärää…

Lisää sähköautoja ja reippaasti enemmän kuin polttomoottoriautoja.

12 vastausta artikkeliin “Sähköautossa on tunnelmaa, sähköautossa matka katkeaa…”

  1. Pitää lisätä vielä painetta sähköauton epäeduksi.
    Elinkaarikustannukset menevät jutun mukaan tasan 3 vuoden jälkeen polttomoottorin kanssa.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005980405.html

    Mutta onko kukaan laskenut jakeluverkoston, korjaamoiden, osaavien huoltotyöntekijöiden, taloyhtiöiden, energiatuotannon uudelleenrakentamisen elinkaarikustannuksia jyvitettyinä autokannalle ?

  2. IS:n artikkeli kyllä puolta sähköautoja – no. siinäpä puoltaa..

    *
    ”Kun autoilla aletaan ajaa, alkaa tilanne muuttua nopeassa tahdissa. Jo kolmen vuoden tyypillisen suomalaisen ajosuoritteen jälkeen autot ovat CO2-kuorman suhteen tasoissa, ja kaikki sen jälkeen on sähkö-Konan eduksi.”

    *
    https://www.is.fi/autot/art-2000005980405.html
    .
    Sähkö vai bensiini? Näin kauan kestää ennen kuin saman automallin elinkaaripäästöt ovat tasoissa

    Samanlaisella, tyypillisellä polttomoottori-Konalla vastaava valmistukseen liittyvä lukema on vain 5,6 tonnia, eli sähköversio on kuormittanut ympäristöä ennen ensimmäistäkään ajettua kilometriä bensiiniversioon verrattuna jo lähes kolminkertaisesti.
    .
    Kun autoilla aletaan ajaa, alkaa tilanne muuttua nopeassa tahdissa. Jo kolmen vuoden tyypillisen suomalaisen ajosuoritteen jälkeen autot ovat CO2-kuorman suhteen tasoissa, ja kaikki sen jälkeen on sähkö-Konan eduksi.
    .
    Suomessa autot romutetaan vasta reilussa 20 vuoden iässä, joten selvää on, kumpi tuottaa elinkaarensa aikana CO2-päästöjä enemmän. Ei ole myöskään näköpiirissä mitään syytä siihen, että sähköautot romutettaisiin nuorempina, sillä kalliina pidetyt akut ovat kierrätystavaraa ja voidaan vaihtaa uusiin melko helposti.

    Tulevaisuutta ajatellen Hyundai on tehnyt Suomessa Wärtsilän kanssa sopimuksen sähköautokäytöstä poistettujen akkujen jatkokäytöstä energian varastoinnissa. Akut voidaan hyödyntää Wärtsilän 177 maata kattavassa kierrätystoiminnassa. Ne eivät siis ole ongelmajätettä.

    1. Tuli vain mieleen, että jutut kannattaisi lukea loppuun asti – jutun otsikko voi johtaa harhaan

        1. Samoin, mutta siitä voi poimia oleellisen, mikä on sähköautoa vastaan ja jatkaa sekä lisätä omaa näkemystään toisin kuin linkkitarzan vain lilkkiliaanista toiseen hyppimällä.

          1. Pielaveden mummojen takapuoli vetää hileeseen, kun sähkön hinta kolminkertaistuu talvikuukausina eivätkä mummojen eläkkeet riitä sähköön.
            .
            Mänttimäiset tekniikan tohtorit eivät osanneet ennustaa nykyistä sähkön hinnan nousua. Päin vastoin kinasivat vastaan meikämannen ennusteita

            Nuo stanan tunarit eivät myöskään tajua hevon paskaa siitä, miten uhkarohkeaa on turvata yhteen energiamuotoon, sähköön, jota ei voi varastoida.

            Ovatko kaikki mielipuolia, idiootteja, vaiko vain itsetuhoisia?

          2. linkkitarzan – heh

            Pöljätarzan /HK, lukisit enemmän ja kirjoittaisit vähemmän.
            .
            Valitettavasti lainaamaisi IS:n kirjoitus on loppujen lopuksi suosiollinen sähköautoille.
            .
            IS:
            .
            ”Kun autoilla aletaan ajaa, alkaa tilanne muuttua nopeassa tahdissa. Jo kolmen vuoden tyypillisen suomalaisen ajosuoritteen jälkeen autot ovat CO2-kuorman suhteen tasoissa, ja kaikki sen jälkeen on sähkö-Konan eduksi.
            .
            Suomessa autot romutetaan vasta reilussa 20 vuoden iässä, joten selvää on, kumpi tuottaa elinkaarensa aikana CO2-päästöjä enemmän. Ei ole myöskään näköpiirissä mitään syytä siihen, että sähköautot romutettaisiin nuorempina, sillä kalliina pidetyt akut ovat kierrätystavaraa ja voidaan vaihtaa uusiin melko helposti.”

            1. Tuo vastuuton oletus lähtee ideologiasta, että sähköautotjen sähkö tuotetaan hukkamyllyillä ja vastaavilla.
              Valitettavasti se on olematonta utopiaa, koska pääosa sähköstä tuotetaan vielä hiilellä,öljyllä ja kaasulla.
              Käytännössä se tarkoittaa, että teoreettinen tasausaika on n. kaksinkertainen tai pidempi.
              Lisäksi akkumateriaalien kaivostoiminan haittoja ei laskelmissa todellisuudessa oteta huomioon.

  3. Sähköautot on yksinäisten lippispoikien juttu, kaverit ajelee omillaan…

  4. Viiden hengen sähköautoihin ei saakaan välttämättä lastata neljää matkustajaa kuljettajan päälle, ruotsalaislehti Ny Teknik selvitti.
    Tekniikka ja talous.
    Aika ymmärrettävä juttu. Milläs se kuljettaja ajelee moisen ihmiskasan alta?

  5. Valtava akkutuotannon tarve maailmalla tulee räjäyttämään suuren ympäristökatastrofin louhittavine litiumineineen ja jalometalleineen. Tämä sähköautojen hype tulee ajamaan päin seinää ennen kuin pitkän ajan päästä vetyratkaisut saadaan toimimaan.
    Itse sähköauto on tulevaisuutta, mutta akut eivät.

Vastaa käyttäjälle Kalle Pohjola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *