Mönkijä katoaa.

Tuleepa noita mönkijäuutisia/-uutuuksia seurailtua. Minulla kun on mönkijä ollut jo vuodesta 1988.

Minulle mönkijä on ollut lähinnä kevyt ja ketterä työkone, joka on ollut tieliikennekelpoinen ja traktoriksikin rekisteröity jo parikymmentä vuotta.

Artikkelikuvassa näkyvä nykyinen, traktoriksi rekisteröity (max 60kmh) laitteeni. Sen suurin leveys on 130cm, joka mahdollistaa kulkemisen ahtaillakin pihoilla. 570cm3 kone on minun käyttööni aivan riittävä.

Entä nykypäivän tilanne; jopa yli 1000cm3 koneet, leveyttä laitteilla +150cm. Ei liene enää puhetta ketteryydestä, painoakin on noille ”järkäleille” kehittynyt lähes tonnin pintaan; hyvästi siis ketteryys.

Hintaa nykyisille laitteille kertyy jopa liki 25 000€, siis uuden keskiluokan  auton hinta. Siihen päälle työlaitteet ja ehkä muitakin varusteita, laitekokonaisuuden hinta lähentelee jopa 30 000€!

Alle 10 000€ laitteineen ei tahdo enää löytyä edes avomallisista kiinalaisistakaan.

Siis melkoinen ”elefanttitauti” on siis iskenyt entisiin kevyisiin ja näppäriin pihakoneisiin.

 

6 vastausta artikkeliin “Mönkijä katoaa.”

  1. Mitähän Kalle tarkoittaa, minä äkkiä selailin tätä nettiä ja kyllä mönkijöitä edelleen myydään alkuperäisvarustein. Se on sitten eri asia, jos tavara on väliaikaisesti myymälöistä loppu, kuten moni muu tavara. Niitä löytyy kanadalaisia ja jos joku haluaa niin kiinalaisiakin, onhan ne hiukan halvempia mutta, mutta…

    Minullakin on tuo Polaris aikanaan hankittuna, se maksoin telikärryn kanssa noin 9000 euroa, jotain muutakin siihen kuului, ei kuitenkaan mitään hytin tapaista. Se on meillä pelkkänä työkaluna, jota käytetään silloin, kun on semmonen ilma.

    30 000 on kamala hinta näistä vekottimista, sillähän saa jo hyvän käytetyn traktorin, jossa on esimerkisi lämmin turvahytti.

  2. Kyllä se hytti turvakaarineen kuuluu ehdottomasti työkoneeseen.
    Mönkijä alkuperäisvarustein ei kyllä pääsääntöisesti riitä käyttäjälleen.
    Jos, työkoneesta kysymys; puskulevy, ainakin vähimmäisvaruste. Siihen peräkärry, helposti jo pelkkä peräkärry nostaa hintaa viitisen tonnia.

  3. Sehän on ihan totta, että mönkijä on pelkkä lelu ilman lisävarusteita, mutta eipä sitä ilman vinssiä ja lumilevyä juuri koskaan myydä. Aika usein myös yksiakselilen kärry varusteena.

    Minä ostin aikanaan telikärryn, kantavuus 1000 kg ja hinta n. 950 euroa IKH,; n varastossa. Niin varusteltuna se alkaakin olla melkoinen kaveri metsässä.

  4. Kyllä minäkin kaupat tein tietyin perusvarustein, mm lumilevy; sittemmin vanhan mönkijän peruja peräkärry, rankakärry sähkövinssillä ja juontokärry.
    Liikennevälineenä toimii trailerin veturina ja kun asioin keskustaajamassa ja samalla tankkaan.

  5. Minä en ole kirkolla käynyt kuin yhden ainoan kerran, se sitten riittikin minulle, vaikka matkaa ei ole, kuin neljä kilometriä, mutta silläkin matkalla ehti silmät tulemaan itikoita täyteen. Kyllähän se kulkee sen 60 km/ h, kai, mutta minä en ajanut , kuin puolet siitä. Polttoainen olen kuskannut sitten 20 litran kannussa. Mutta edelleen- metsässä se on uskomaton veturi, ei ole vielä voimat loppunut kesken.

  6. Minulla tuossa ACE:ssa on tuulilasi, eivät haittaa ötökät ja talvellakin se tuulilasi, vaikkakin 1/2 korkea, tuo tietyn mukavuuden.
    Kyllä se traktorimönkijä lisää pelivaraa yhden auton huusholliin.
    Oikeastaan se 60kmh, lienee riittävä nopeus tämmöiselle kulkineelle.
    Oikeastaan sanoisin, mihin ihmeeseen meillä sitten onkaan kiire.

Vastaa käyttäjälle Kalle Pohjola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *