Vinkkejä avustusten pyytäjille

Moi, olen Kyuu ja olen se ”avustuksista päättävä henkilö” jolle sadat eri järjestöt ja toimijat soittavat vuosittain. Solidaarisuus, hyvän työn tukeminen ja lahjoitusten antaminen kuuluvat sekä minun että firmojeni ydinarvoihin, joten minua kiinnostaa asia vahvasti. Kerronpa tässä vinkkejä ja kokemuksia kaikille avustusten, tuki-ilmoitusten, sponsorointien yms. hakijoille.

Suullinen ei aina riitä

Yrittäjäjärjestöt, kuluttajaviranomaiset, tutkivat journalistit ja monet muut ovat vuosikausia rummuttaneet puhelimessa tehtyjä sopimuksia vastaan. Pidän itsekin puhelinsopimuksia kelvottomina. On tietenkin ok soitella ensin, mutta asian sopimiseksi puhelu on monella tapaa ongelmallinen. Varaudu aina toimittamaan kirjallinen materiaali sitä pyydettäessä. Jos vastauksesi on ”tämä on nyt vaan tällainen puhelinkamppis” niin sitten olette tehneet jotain todella typerästi. Miten minun pitäisi lukea rivien välistä sitä, että haetaan rahaa tavalla, josta ei ole mitään kirjallista materiaalia olemassa? Minäpä kerron: se kuulostaa huijaukselta. Varmistakaa että saatavilla on vähintään aanelonen jossa kerrotte ketä olette, mitä teette, mistä rahoituksenne koostuu, paljonko rahaa haette ja mitä sillä rahalla tehdään.

Tutustu yrityksen tietoihin

Tiedä kenelle soitat ennen kuin soitat. Yhä useampi yritys kertoo kotisivuillaan miten avustusasioita käsitellään. Jos et ole valmis yhtä minuuttia käymään sivuilla tarkistamassa taustoja, siitä jää todella huono kuva. Aivan liian usein joudun kysymään ensin että oletteko lukeneet yritystemme avustusten jakoperiaatteita ja vastaus on kieltävä. Kas, yritys joka kirjoittaa näistä asioista kotisivuilleen on yritys joka välittää aiheesta, eli toisin sanoen on yritys joka hyvin suurella todennäköisyydellä myös löysää kukkaronnyörejä hyvän asian äärellä. On melkoisen korkean asteen laiskuutta olla hyödyntämättä tällaista tilaisuutta.

Logot lehdessä ovat arvottomia

Moni järjestö kerää rahaa tekemällä omaa lehteä, jonka sisällöstä kolme neljäsosaa on firmojen logoja. Lehden jako on pieni, lukemisen insentiivi olematon, kohdeyleisö väärää ja sisällön signaali-kohinasuhde surkea. Toisin sanoen, firman logon saamisella semmoiseen lehteen ei ole mitään arvoa, ainakaan positiivista. Itse asiassa koko julkaisulla jonka sisältö on lähinnä logoja ei ole mitään arvoa. En väheksy toiminnasta kertovan lehden merkitystä sinänsä tai sen asiajuttujen arvoa, mutta jos lehden pääsisältö ja -arvo ovat mainokset, touhu on typerää. Jos haluatte rahan antajalle mainosarvoa tarjota, antakaa heille printattava tai someen/nettisivuille pistettävä sertifikaatti ”Maijan Marketti oy on tukenut Landen Lapsikylää vuonna 2021”. Sillä on edes vähäsen arvoa. Ei ole mitään järkeä painaa vuosittain varmaan miljoonia sivuja logoja joita kukaan ei näe. Lisäksi tämä on turhaa rahanmenoa, kaikki pois järjestön hyvän työn tukemisesta.

Välimallin ratkaisu ovat logolliset hyötytuotteet, esim. järjestön logolla varustetut postikortit ja ensiapulaukut ovat tulleet itselle tutuksi. Näissäkin haluan olla varma, että rahasta ei mene leijonaosa muualle kuin kohteeseen.

En maksa välikäsille

Merkittävä osa sinänsä erinomaista hyvää tekevien järjestöjen rahoituksesta menee erinäisille välifirmoille, joista n. puolet ovat epäilyttäviä, n. puolet vieläkin ikävämpiä ja muutama harva kestää päivänvaloa. Jälkimmäisistä esimerkkinä voisi olla Invatieto oy, joka on Invalidiliitto ry:n omistama. Huomattavasti enemmän kysymyksiä herättää esim. Printmix oy, jonka toiminnasta on hyvin vähän tietoa saatavilla ja kaikki se vähä herättää suurta huolta minussa. Epäilen, että heidän kautta ostetun lehti-ilmoituksen euroista menee kovin, kovin vähän rahaa itse tarkoitukseen. Ilmoitusten ostajia suosittelen aina kysymään keneltä lasku tulee ja jos se ei ole itse järjestö tai järjestön täysin omistama yritys, älä osta. Järjestöjen toimijoita puolestaan ehdotan pohtimaan miltä tällainen puliveivaus näyttää ulospäin. Etenkin em. yrityksen julkinen maine on alle ala-arvoisen – miksi pilata samalla järjestönne mainetta?

On muutakin kuin rahaa

Järjestöjä on moneen junaan joten tämä ei päde kaikkiin, mutta laajalti joka tapauksessa. Etenkin uudemmat, joustavammat ja vähemmän veikkaus yms. hämäräperäisistä rahoituksista riippuvat järjestöt ovat oppineet etsimään toiminnassaan tarpeellisia resursseja laajalti. Raha on toki aina tarpeellista, mutta muutakin tarvitaan. Kaupan alalla pyörivänä olen nähnyt paljon käyttötavaraa lahjoitetun todella tarpeelliseen käyttöön. Järjestötyössä moni käytetty, väärällä paketilla varustettu tai esim. värivirheellinen tuote on täydessä arvossaan. Oma lukunsa on käytetty hyväkuntoinen tietotekniikka, jota lahjoitan aktiivisesti moneen kohteeseen. Luova ja ennakkoluuloton ajattelu auttaa järjestöä saamaan toimintaansa tukemiseksi paljon enemmän, paljon helpommin.

Tiedosta järjestösi arvo

Kuten yllä totesin, logot unohdettujen lehtien sivuilla ovat turhia, monet muut pikkujutut voivat olla kivoja – mutta mikä on tärkeintä? Sen pitäisi olla järjestön ydintoiminta. Se mitä järjestönne tekee on se mitä te myytte. Sen on oltava ydinsanoma: lasten liikkuminen, vammaisten avustaminen, hädänalaisten tukeminen, yms. Jos tämä ydintoimintanne ei riitä vetoamaan lahjoittajiin, sitten on jotain paljon isompaa vialla kuin avustusten hakuprojekti. Kyse voi olla myös siinä miten toimintaanne esittelette. Onko viestinne sellainen joka aukeaa järjestönne sisällä, mutta ei ulkopuolisille? Käytä avuksesi kavereita, perheenjäseniä, somea ja muuta. Testaa ajoittain uppoaako sanomanne halutulla tapaa. Varmista myös sidosryhmiesi maine laajemminkin kuin mainosmyyjän osalta, mistä aiemmin puhuin. Avainkumppanisi ovat osa omaa mainettasi, halusit tai et.

Kun järjestön ja toiminnan arvo on tiedossa, on sangen helppoa pyytää tukea toiminnalleen ilman kovinkaan ihmeellisiä krumeluureja tai vastapalveluksia. Tämä on minulla kaiken ytimessä. Talouden salliessa aion vastakin lahjoittaa niin rahaa kuin muitakin apuja sellaiseen toimintaan josta näen olevan hyötyä ihmisille. Vastuullisuus, tasa-arvoinen lähestymistapa, inhimillisyys ja avoimuus ovat hyviä keinoja saada minut lahjoitustuulelle. Vastaavasti kaupallisuus, vastuuttomuus, kyseenalaiset kumppanit ja sekaantuminen urheiluun ovat hyviä tapoja saada kieltävä vastaus.

7 vastausta artikkeliin “Vinkkejä avustusten pyytäjille”

  1. Tehokkain ja yksinkertaisin tapa olisi auttaa suoraan haluamaansa kohdetta.

  2. Tuskinpa niitä suoraan autetaan ilman organisaatiota tai välikäsiä/välittäjää. Vai avaako avun tarpeessa oleva pankkitilin , että tänne vaan avustukset.

  3. Eemeli, nyt nostit itse asiassa julmetun hyvän pointin esille! Todellakin suora rahan keräys vaatii lupia ja asiassa on lievästi sanoen epäselvyyksiä.

    Kiinnostuneille tapaus Effi ry on kullan arvoista luettavaa. Asia tiivistyy tähän lauseeseen ja kuvastaa kyllä miten heleevetin absurdia tämä toiminta on. Yhdistyshän SAA ottaa vastaan lahjoituksia ihan tuosta vaan, mutta yhdistys EI saa kertoa sitä kenellekään.

    Koko tarinan ajan on siis kiistelty siitä, saako netissä ylipäätään kertoa lahjoitusmahdollisuudesta.

  4. Eilen posti toi Pelastakaa lapset ry:n kerjäyskirjeen. Valmiina olivat summat 20, 50 ja 100 euroa. Ajattelin laittaa 50€ mutta oikein ja ajatuksella luin ja kuvan kera 14 vuotiaasta pojasta sellainen tarina, että mieleeni tuli, millainenhan mainostoimisto ko hengentulotteen onkaan väsännyt.
    Ö-mappiin meni.

  5. Pelastakaa Lapset on taho jolle en suostu enää rahaa pistämään. Muutamakin syy.

    1. Täysin poliittisesti johdettu ja ohjattu, suojatyöpaikkojen kerho. Toiminnan linjaukset tulevat puoluetoimistoilta, ei tarpeesta.
    2. Merkittävä määrä päivänvaloa kestämättömiä diilejä avainhenkilöitä lähellä olevilta firmoilta.
    3. Merkittävä määrä rahaa käytetään juristeihin ja brändikonsultteihin, jotka esimerkiksi uhkailevat järjestöstä kriittisesti kirjoittavia toimijoita.

    Eikä toki sekään auta että järjestö jakeli lapsipornoa sivuillaan aiemmin ja kun aiheesta nostettiin meteliä, he syyttivät aiheesta kritisoineita sen sijaan että olisivat myöntäneet virheensä.

    Ehkä se olen vain minä mutta lapsipornon jakelu ei mielestäni edistä lastensuojelua.

  6. Moi. Olen tekstissä mainitun Pritmixin toimitusjohtaja.

    Olen pahoillani siitä, että kirjoittaja ei selvästi ole tietoinen yrityksemme toiminnasta ja toimeksiantajistamme. Haluan siksi hieman oikaista asiaa.

    Meillä on asiakkaina vuosittain 40-50 eri järjestöä ja yhdistystä. Kaikki yhdistykset ovat pitkään toimineita ja luotettavia toimijoita. Me emme aloita yhteistyötä ilman, että olemme varmistuneet luotettavuudesta.

    13 vuoden toimintahistoriamme aikana yksikään yhdistys ei ole lopettanut yhteistyötä meidän kanssa. Suoritamme ja autamme eri järjestölehtiä toimituksellisessa materiaalissa, taitossa, painatuksessa, jäsen postituksessa ja kaikkein kovimmassa työssä eli mainosmyynnissä ja mainoksien laskutuksesta. Valmistamme myös mainoksia lehtien mainostajille. Jokainen yhdistysasiakkaamme on toimintamme erittäin tyytyväinen.

    Yhdistyksien kanssa meillä on erilaisia sopimuksia, joko teemme kaikki työvaiheet kokonaisvaltaisesti tai sitten osittain. Esimerkiksi yhdistyksellä on mahdollisuus tehdä mainosmyynti ja me huolehdimme kaikesta muusta.

    Kaikkinensa voin kertoa, että harva yhdistys pystyy itse tuottamaan lehteä niin, että se oikeasti saadaan tuottamaan heille varoja. Kaikki maksaa. Painaminen, postittaminen jne jne. Yhdistykset eivät koskaan tule pääsemään kuluista, kukaan ei suostu heille tekemään ilmaiseksi, aina tulee kuluja esimerkiksi painamisesta ja kaikesta muusta, mutta kuitenkin se tuotto mitä lehdet tuottavat ovat järjestölle erittäin tärkeä asia ja osalle yhdistyksistä toiminnan kannalta aivan välttämätön.

    Yhdistyksillä ei ole ole lehtialan ammattilaisia riveissään ja kokemusta mainosmyynnistä. Lehden teko tuottavasti ja laadukkaasti ei ole mahdollista, ilman meidän tapaisia toimijoita. Koska lehdet ovat meille keskitetty, pystymme kilpailuttamaan painoja, paperitoimittajia ja muita keskitetysti. Tämäkin on järkevä tapa toimia.

    Olen itse tehnyt järjestökentällä työtä vuodesta 1994 alkaen. Järjestöille oma lehti on todella tärkeä ja he käyttävät lehteä yhdistyksen käyntikorttina. Eli todellakaan ei haluta painaa miljoonia sivuja logoja turhaan vaan lehtiä kehitetään koko ajan ja halutaan tuottaa mahdollisimman hyvää aineistoa yhdistyksestä ja hyviä artikkeleita. Lehtiä kehitetään koko ajan ja väitän että tällä hetkellä lehdet palvelevat todella hyvin ja ovat erittäin laadukkaita.

    Juttelen mielelläni aiheesta lisää.

    ystävällisin terveisin:
    Mika-Matti Trogen
    puh. 010 319 6380
    (vaihde, avoinna arkisin 10.00-14.00)
    http://www.printmix.fi

    1. Pitkään mietin vastaisinko edelliseen – mutta koitetaan nyt.

      Em. viestin, jonka kirjoittajaksi ilmoitetaan Mika-Matti Trogen (ei vahvistettu, kuten netissä nyt ei voikaan vahvistaa), on selkeästi joko juristikoulutettu tai tilannut tekstin juristipohjalta. Tuo on täysin erinomainen vastaus, semmoinen mitä saattaisin itse kirjoittaa jos tilattaisiin. Siinä on paljon hyvää, kaunista, sopivan ympäripyöreää, mutta se ei kuitenkaan vastaa ensimmäiseenkään esitettyyn kritiikkiin.

      Jopa tuo ainoa yksiselitteisesti ongelmallinen lause ”Jokainen yhdistysasiakkaamme on toimintamme erittäin tyytyväinen.” on helppo kääntää sopivin tavoin. Tuollaisenaan lausehan on täysi vale, juuri heidän asiakkaiden kritiikin kautta minä ongelmiin törmäsin. On kuitenkin helppo sanoa, että heille ei tätä tietoa ole tullut.

      En tiedä muista, ja kukin päättäköön tietenkin itse, mutta osaltani: minulla oli ennen tuota vastausta pieniä huolia Printmixin toiminnasta. Sen luettuani minulla on äärimmäisen suuria huolia ja pelkoja heidän toiminnasta, hälytystaso nousi ykkösestä vitoseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *