Kesärenkailla talvikeliin, kun ei muuta enää voinut

Näinkin voi tapahtua-harvoin.

Itse vaihtamisen sijasta valitsin jo yli 10 vuotta sitten rengashotellin jne.. koska ei autohallissa eikä häkkikellarissa saa varastoida talon sääntöjen mukaan edes yhtä rengaskertaa. No, tilasin jo 1 kk sitten vaihtopäiväksi Hatanpäällä 1. 11 klo 8 , ettei talvi yllättäisi. Eikä aikaa saanut enää vaihdettua- lopun jo arvaattekin, tuli lumimyräkkä juuri sopivasti hätiin.

Tänään aikaisin aamulla kävin autohallissa sirottelemassa kesärenkaiden alle sepeliä ja rullasin autoa edestakaisin sepelin päällä, että jotain tarttuisi renkaisiin ja tarttui. Kävin ulkona  autohallin jyrkän nousun kohdalle sirottelemassa myös sepeliä. Katu oli hyvin aurattu.  Vähän jännitystä ja ulos liikenteeseen ja alamäkeen. Ha-haa… kadulla oli hiljaista klo 7.05, renkaat pitivät yllättävän hyvin koejarrutuksessa.

Kitkuttelin 30-40km/ h Hatanpään valtatielle. Sat…na,  joku nuori rahtari liimautui heti pakulla peräpuskuriin kiinni, että mene nyt siitä.  Panin piruuttani hätävilkun päälle- ymmärsi yskän. Pari pysähdystä liikennevaloihin. Ne olivat liukkaita jarruttaa ja hankala päästä uudelleen liikkeelle. Onneksi oli pääosin alamäkeä, tasaista ja matkaa vain pari- kolme kilometriä. Olin perillä 7.20 odottelemassa oven takana.

Vaihto uudehkoihin nastarenkaisiin oli 30 min. homma. Kesärenkaat pesuun ja  säilytyksen. Kaikkineen sadan €:n pieti.

No, takasin liikenteeseen ja sitten olikin oikea suhmurakeli, kadut jo kuin perunapeltoa. Bussi juuttuneena Hatanpään valtatien ja Jokikadun pysäkille. Ja taas joku saat…n tollo peräpuskurissa kiinni, ohitteli vauhdilla, puikkelehti lumitötterö katolla. Missä näitä hampuuseja oikein kasvaa ?

Summa summarum. Eipä ole tällaista ennen tapahtunut, koska talvi ei ole päässyt näissä hommissa ennen yllättämän.

15 vastausta artikkeliin “Kesärenkailla talvikeliin, kun ei muuta enää voinut”

  1. Mulla kävi tuuri edellispäivänä vaidoin renkaat ja seuraavana päivänä olikin lunta maassa ja aikalailla kuten kaikki Tampereella varmaan huomas
    No meillä on varasto jossa saa renkaita pitää ja lupa on pelastuslaitokselta
    Ei tarvii renkas hotellia terv tepivaari

  2. Kun vaihdoin kitkoihin taannoin niin pystyi ottamaan ennakkoa. Kolme viikkoa sitten laitoin ne alle. Ei se toki talvea poista vaikka renkaat ovat.

    Isoin ongelma on että kun tie on yhtä nimismiehenkiharaa niin radiota ei pysty kuunteleen kun se pirun tärinä on niin äänekästä.

  3. Eräällä talon autohallissa on oma ulkopuolinen varasto, jossa pitää renkaat.
    Hän on tilannut vaihtajat halliin vehkeineen tunkkeineen. Hinta 40 €.

    Tuo minun 100 € tarkoitti vaihtoa 40 € ja pesu, varastointi loput + alv.

  4. Se on ollut iät ja ajat niin, että itse vaihtelen renkaat, pesen ne ja pistän katon alle suojaan.
    Nyt meni tiukaksi, kun viiko sitten maahantaina vahdoin nastat alle, mutta sain kolmen auton kesärenkaat suojaan vasta maanantaina – onneksi ennen lumien tuloa.

  5. Fiksuin rengasvaihto oli Citroen ID Pallas.
    Maavara yläasentoon. Omat merkkipukit tarkkaan paikkaan alle. Takalokasuojat yhdellä pultilla pois. Maavara alas, jolloin kaikki renkaat olivat ilmassa.
    Pyörän yksi keskipultti irti ja rengas oli irti.
    Uudet alle.
    Takalokasuojat paikalle.
    Maavara huikan ylös ja pukit pois. Maavara alas.

  6. No voin sanoa Heikki ettet ollut ainut joka ajeli kesäkumeilla tänään tuolla erään kaupan parkkialueella katselin autoa

    Jossa oli kesäkumit alla ja kuvio lähinnä sileston ei ollut kuviota kokorenkaissa ja niitä oli neljä kpl alla hyvä kun pääsi hidasteen yli mutta matkaan vaan menin
    Ei paljon annettu turvaa muille liikenteessä olleille terv tepivaari

    1. ”Vanhaan hyvään aikaan” silloisilla autoilla ajettiin ensin talvirenkaat ”sileiksi” ja kesärenkaiksi alle. Oli eri merkkisiä kumeja ja kuviota autojen alla ristiin rastiin.
      Aivan kummajaiset olivat silloiset Hakkapeliitan nastat, joka mullisti koko talviajon turvallisuuden. Niissä oli syvät imukupit ja nastat päälle. Autoissa oli pääasiassa takaveto. Takakonttiin pantiin hiekkasäkki, että oli pitoa.
      Toimi edelleen Amazonissa, jonka myin hakkapeliittoineen pois 10 vuotta sitten ja on edelleen ajossa.

  7. Vanhaan hyvään aikaan varmaan mutta ei enää hyvää aikaa kuinka moni silloin pääsi henkestään huonojen renkaiden vuoksi

    Nyt kun meillä on renkaita mistä valita silestoneja ei pitäisi olla kellään auton alla tallissa ne voi sitten olla

    Monissa takavetoisissa paketti autoissa se hiekkasäkki on vieläkin tarpeen terv tepivaari

    1. Valitettavasti se hiekkasäkki ei alkuunkaan riitä sprinterissä.
      Yksi hirvi kyllä riittää painoksi…

  8. Joskus vaan olis parempi että vaihtais renkaat hiukan ennen kun se onkin pakko kuvio

    Varsinkin nyt kun se on mahdollista kelien mukaan tehdä varsinkin jos matkaa pohjoisen suuntaan

    Keli muuttuu aika usein nopeasti eikä matkaa ole takana kun sata km terv tepivaari

  9. Johan sitä edellisviikolla oli jäätä kun maanantaina satoi vettä ja yöllä alkoi pakkaset. Tiistaina käytin varmuuden vuoksi bussia työmatkalla, renkaiden vaihto oli torstaina, vaihto, pesu ja säilytys 80 euroa. Talvi kyllä yllätti sitten, lunta oli puoli metriä, mutta onneksi oli jo talvirenkaat alla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *