Pää edellä pöpelikköön maksoi mitä maksoi, laskun maksaa kokoomus

Kun aikaisemmin niin kovan kokoomuslaisen talouslinjan kannattaja Jan Hurri kääntyykin toiseen suuntaan eli toteamaan, ettei Suomen talous olekaan kuralla, eikä EU ja Eurooppakaan pysy Suomen orjapiiskurin keksimässä vaalipupun valekyydissä, niin jo markkinat.

Ainoa pelastus kokoomukselle on se, että RKP, jossa on huomattavasti viisaampaa  ja laajemmin näkevää porukkaa, viheltäisi osaltaan pelin poikki, pelastaisi Orpon teatterin murska-arvostelulta.

Se ei ole selitys, että päästettäisiin valtion varakirstua persut näpelöimään, koska heillä ei ole lukkosepän osaamista kuin vain antaa varkaille tiirikat.

… saas nähdä montako sataa uutta kuultavaa homekorva Orpo tarvitsee ennen kuin korvalääkäri täytyy kutsua paikalle vaikut poistamaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009581975.html

29 vastausta artikkeliin “Pää edellä pöpelikköön maksoi mitä maksoi, laskun maksaa kokoomus”

  1. Vihervasemmisto kun on huomannut, että suomi on kaulaansa myöden suossa heidän toimiensa seurauksena, niin se ei vedä v…ua päähänsä ja pakene vuorille, se toimii kuten strutsi, vetää hupun silmilleen kun niin pelottaa, että jalat koskettavat maata vuosien pilvissä olon jälkeen.

    1. Arvi, ei sinun runoilusi Suomea pelasta. Suomi on hyvässä kunnossa ja siksi, että kaikki puolueet ovat tasapainottamassa talouttakin erilaisin järkävämmin keinoin kuin Harvey Massey.
      Unohtamatta myös sitä, että täällä asuu ihmisiäkin eikä ohdakkeita paitsi…
      No, karhut, ketut, hyttyset, linnut, kalat, kuuset männyt, kannot, apilat, mehiläiset näkevät metsätkin puilta.

      1. Itke vaan jos helpottaa, syöksy vaikka sementtiin, löydät uuden alun kyllä jostakin…..

  2. Suomi on EUn keskikastin yläpuolella velkatilastossa eikä vielä tiedetä mihin suuntaan ja miten EU tulee linjan vetämään. Nallen opeilla Orpo parhaiten auttaa niitä joilla jo on massia . enemmistöstä viis.

    1. Niilo

      Orpo on kiistänyt lähtevänsä Waltsun linjalle, eikä se taitaisi PS:llekään sopia. Halla-aho saattaisi ymmärtää Waltsun ideaa, koska haluaisi lisää huippuosaajia.

  3. Pää edellä pöpelikköön – ja hallitus todella meni.
    Kiuru satuilee, että hoitajamitoituksesta luopuminen johtaisi hoidon heikkenemiseen.
    Hoitajamitoituksen seurauksena ainakin vanhusten hoitopaikkoja väheni.
    Kun ei ole väkeä, niin mistä Kiuru ne puuttuvat hoitajat kaivaa?
    Tehdäänkö uusi laki, missä hoitajakoulutuksen saaneet pakotetaan hoitotöihin vai lisätäänkö hoitajamitoitus pari numeroa suuremmaksi ja todetaan, että asia on ratkaistu?

        1. Vaan et kykene sitä muuksi muuttamaan etkä syyttämään persuja punaviherhallituksen munimisesta.
          Keljuttaako vai aloitatko uuden valkopesupropagandan…

            1. Ei minun tarvitse todistaa hurrin juttua vääräksi.
              Riittää, kun totean, että sinun johtopäätöksesi ovat sutta ja sekundaa.

  4. Maksamme laskua Orpon marssittaessa satoja neuvonantajia.
    Jos ja kun hoitajamitoituksesta tingitään niin me vanhat saamme vaihtaa toistemme vaippoja sekä maksaa yksityiselle siitä ilosta!
    Ylen kustannukset kasvavat kuin pullataikina vaikka uusintoja tulee tuutintäydeltä ja ohjelmat ovat keskusteluohjelmia halvinta laatuaan. Saas nähdä mistä osiosta Orpo leikkaa olisko ruotsikielisestä?

    1. Mistä Niilo meinaat ne hoitajat ottaa, vaikka kuinka lukua laissa lisättäisiin?
      Ei siihen Kiurukaan osaa vastata, mutta silti vaahtoaa tuosta mitoituksesta.
      Ennen mitoitusta olleita vanhusten hoitopaikkoja on vähennetty, koska hoitajia ei ole eikä tule lisää eikä mikään lakipykälä siihen auta.

  5. HK:

    ”Ainoa pelastus kokoomukselle on se, että RKP, jossa on huomattavasti viisaampaa ja laajemmin näkevää porukkaa, viheltäisi osaltaan pelin poikki, pelastaisi Orpon teatterin murska-arvostelulta.”

    Kyllä meidän, fennojenkin, pitäisi ruveta ärjyiksi etnonationalisteiksi, kun tänne änkeävät fennoja paljon isommat kansat. Mustalaisiakin on eeuussa paljon fennoja enemmän. Onhan noita maan valtaajia: ruotsalaiset, venäläiset, ukrainalaiset, somalit,afgaanit, arabit, iranilaiset jne, jne, jne…

  6. Oli talous vähemmän tai enemmän huonossa tilassa, ongelmia sopii korjata: työllisyysaste on surkea, kannustinloukut hirveitä, terveydenhuolto retuperällä.

    Aivan sama minkäväristä lippua tämän ratkaisijat heiluttavat. Ratkaisut kiinnostaa. Jos siinä on persut ja tulee tulosta, okei. Jos siinä on demarit ja tulee tulosta, okei.

    RKP lopettakoon kaiken vastustamisen hetkeksi. Annetaan heille vielä pariksi vuodeksi pakkoruotsi ja sen jälkeen olkoot hiljaa ja tehkööt välillä työtä.

  7. Järkeistetään hiukan koko touhu, ei jokaisen hoitajan tarvitse osata sydänleikkauksia tehdä. Ja mitäs siitä jos osaakin ottakoot tietokoneet ja netti, sekä älyohjelmat käyttöön. Kyllä se on mahdollista, minä olen seurannut, kun lääkäri tuhertaa kierrollansa paperilapun reunaan ja tulee takaisin ja sanoo mistä me taas puhuimmekaan.

    Ihan vielä ei ole robotit tulossa, mutta ei kauan mene kun tulevat ja syövät hoitajien työt. Mihinkä sitten niitä hoitajia työnnetään.

  8. Korjaussarja ei ole leikkaukset kuin osittain. Vaan julkinen ostotoiminta ja sen osaaminen, työllisyystoimet, jotka eivät ole ratkaisu vain työttömillä, vain osittain, vaan maahanmuutolla ja uuskoulutuksella jne.. Veroilla, sieltä, mistä on vara verottaa. Saada positiivinen ilmapiiri aikaan eikä nyt kamreerimainen hölynpöly.

    1. Meinaat siis, että demujen rakkikoiramainen selkäänpuukottaminen on persujen syytä?

      1. Kukaan muu ei puukota ketään kuin persut täydellisen epäluotettavana ja vain tilanteen tullen kaikkea jaruttaravana, vastustavana ja selkään pukkottavana.

        1. Vaihda jo levyä.
          Alkaa tämä hysteerinen persukammotauti särisemään pahasti…

  9. Norjan malli pitäisi tutkia, jotta nähtäisiin, olisiko Suomen itsenäisyyden palauttamiselle mahdollisuuksia sitä kautta, vaihtamalla EU Eftaan.

    Suurin ero EU:n ja Eftan välillä on se, että Efta on itsenäisten valtioiden liitto, kun taas EU:n tähtäimessä on liittovaltio.

    Näkemykseni mukaan liittovaltiota ei kannata tavoitella näin sekalaisen sakin kesken. USA on perusrakenteeltaan yhtenäisempi, mutta sielläkin on jakautunispyrkimyksiä.
    Kanada oli jo vähällä jakautua ranskalaiseen ja englantilaiseen osaan. Ero tullee toteutumaan. Skotlanti tullee eroamaan Yhdistyneestä Kunigaskunnasta ja Katalonia Espanjasta. Voi olla, että Belgian valloonitkin eroavat flaameista, koska yhteisen hallituksen luominen kestää vuoden tai pari. Jos Ruotsi ja Norja olisivat vielä yhteisen vallan alla, niin eroprosessi olisi jo menossa.

    Kremlissä lyötäneen vetoja siitä, hajoaako Venäjä vaiko ei hävityn sodan seurauksena.

    Monikulttuurinen liittovaltio, Jugoslavia on jo hajonnut ja nyt pohditaan sitä, hajoaako monikulttuurinen Bosnia edelleen. Entäs monikulttuurinen Kosovo?

    Ahvenanmaalla vaikuttaa puolue, joka haluaa erottaa maakunnan Suomesta.

    ——

    Efta on siis talousliitto (ehkä liian tiivis) ilman liittovaltiopyrlimyksiä ja sen pyrkimyksen mukanaan tuomaa pakkovaltaa.

    Me älyä omaavat ymmärrämme, mitä etua suhdanteisiin reagoiva joustava valuutta voisi antaa taloudellemme. Tästä edusta myös taantuvat Yhdysvaltojen osavaltiot haaveilevat, mutta pelkäävät Washingtonin pommikoneita ja maahyökkäyksiä.

    Tässä raportti vuosikymmenen takaa Eftan eduista ja haitoista.

    https://ek.fi/ajankohtaista/blogit/mika-mattaa-norjan-mallissa/

  10. Analyysi: Leikkaako tuleva hallitus todella asumistuesta? Kannattaa muistaa, että se on myös tukea matalapalkka-alojen työnantajille

    Tässä keskustelussa on olennaista huomata, että asumistukimenojen nopea kasvu ei ole yllättävää. Päinvastoin. Kuten Kelan tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen ja Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastaja Ville-Veikko Pulkka totesivat HS:n vieraskynässä, asumistuen saajien määrä on kasvanut poliittisilla päätöksillä.

    Ansiotulovähennyksellä purettiin kannustinloukkuja
    Tällä hetkellä viidennes yleisen asumistuen saajista on työssäkäyviä. Heidän määränsä lähti kasvuun vuoden 2015 jälkeen, kun Suomessa käyttöön otettiin niin kutsuttu asumistuen ansiotulovähennys.

    Se oli osa laajempaa muutosta, joka sysättiin liikkeelle kokoomuslaisen pääministerin Jyrki Kataisen kaudella.

    Asumistuen saajia on karkeasti laskien 400 000 ruokakuntaa. Näistä nelisenkymmentä prosenttia on opiskelijoita.
    Opiskelijoiden suuri määrä asumistuen saajissa johtuu siitä, että heidät siirrettiin vuonna 2017 yleisen asumistuen piiriin. Opintotukiuudistus vietiin läpi Juha Sipilän (kesk.) hallituksessa, jossa oli kokoomuslainen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen.

    Kyse oli isosta uudistuksesta, jossa opinnoista tehtiin yhä selvemmin velkavetoista. Kampuksilla lorviminen loppuisi, kun opiskelijat valmistuisivat aiempaa ripeämmässä tahdissa.

    Monelle on varmasti tullut yllätyksenä tieto, että vain kolmannes asumistuen saajista on työttömiä. Edellä kuvatuista päätöksistä johtuen työntekijöitä ja opiskelijoita on tuen saajien joukossa paljon.

    Samalla herää kysymys, mikä on muuttunut noista ajoista?

    Hallitusta kasaava Kokoomus korostaa yhä työnteon kannustavuutta ja erilaisten tukiloukkujen purkamista. Opiskelijoiden toimeentulo luvataan turvata.

    Asumistuen leikkaus sopii tähän huonosti. Pienituloisimmat se voisi myös pakottaa toimeentulotuen hakijoiksi. Ainakin Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan toimeentulotuen käyttö heikentäisi tiukemman tuloharkintansa takia työn taloudellista kannustavuutta ja tekisi siitä ylipäätään byrokraattisempaa.

    (https://yle.fi/a/74-20032089)

  11. Asumistuen leikkaukset ajaisivat asumistuen saajia toimeentulotuen asiakkaiksi ja heikentäisivät kannusteita työllistyä —
    Signe Jauhiainen, Ville-Veikko Pulkka:

    ”ASUMISTUEN leikkaukset tarkoittaisivat käytännössä tuen määrän pienentämistä tai sen rajaamista nykyistä suppeammalle kohderyhmälle. Keinot eivät ole kuitenkaan valtiontalouden sopeuttamisen näkökulmasta yksinkertaisia: tuen määrän alentaminen lisäisi toimeentulotuen tarvetta, ja suojaosan poistaminen heikentäisi työnteon kannustimia. Jos opiskelijat rajataan tuen ulkopuolelle, heidän asumistaan on tuettava muilla tavoin.

    Yleinen asumistuki kattaa keskimäärin hieman yli puolet sen saajien asumismenoista. Joka viides asumistuen saaja joutuu hakemaan toimeentulotukea kattaakseen asumismenonsa. Nykyisin vajaa puolet perustoimeentulotuen menoista kohdentuukin asumismenoihin. Toimeentulotuen tarve lisääntyy, jos yleisen asumistuen määrää alennetaan. Toimeentulotuen saajat asuvat pääosin kaupungeissa ja kohtuullisten asumistukikustannusten alueilla. Valtaosalla on rajalliset mahdollisuudet laskea asumiskustannuksiaan muuttamalla edullisempaan asuntoon.

    Toimeentulotuen käyttö tekee osa-aikaisen työn vastaanottamisesta merkittävästi byrokraattisempaa ja vähentää työnteon taloudellista kannustavuutta verrattuna siihen, että henkilö saa pelkästään asumistukea, työttömyysturvaa tai molempia. Sosiaaliturvan uudistamista valmistelevan parlamentaarisen komitean tavoite on kehittää asumisen tukia siten, että väliaikaiseksi tarkoitetun toimeentulotuen pitkäaikainen tarve vähenisi.”

    (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009551422.html)

  12. Onko kokoomus ajamassa siis ihmisiä tukiloukusta vieläkin alempaan tukiloukkuun sekä pisteeseen Ö ?

  13. Ehkäpä kokoomuslaisille tulisi järjestää yleissivistävää filosofian sekä sosiaalityön koulutusta, jotta he ymmärtäisivät ihmisyyttä sekä etiikkaa? Orpo on edelleen tervetullut kotiini luuttutalkoisiin.

  14. ”Eduskunnan puhemies (ruots. riksdagens talman) on Suomen eduskunnan jäsen, joka johtaa puhetta eduskunnan täysistunnoissa eli hän on eduskunnan puheenjohtaja. Puhemies istuu istuntosalin edustalla korkeimmalla korokkeella ja poikkeaa muista kansanedustajista siten, ettei itse osallistu keskusteluun tai äänestyksiin eduskunnassa ja yleensä pysyttelee päivänpolitiikan ulkopuolella. Vaikka puhemieskin on valittu kansanedustajaksi jostain puolueesta, hän ei tehtävässään saa syrjiä tai suosia mitään puoluetta.

    Puhemies kutsuu koolle täysistunnot, esittelee niissä asiat ja johtaa keskusteluja sekä valvoo, että asioita täysistunnossa käsiteltäessä noudatetaan perustuslakia.
    Puhemiehen tehtävät määritellään Suomen perustuslaissa sekä eduskunnan työjärjestyksessä.

    Eduskunnan puhemiehelle maksetaan toimen asianmukaisen hoitamisen vaatima palkkio. Sen suuruus on vaalikauden 2019–2022 alusta alkaen 13 390 euroa kuukaudessa.
    Palkkion lisäksi puhemiehelle, kuten muillekin kansanedustajille, maksetaan kerran kuukaudessa kulukorvaus, joka on tarkoitettu kansanedustajan tehtävistä aiheutuneiden kustannusten maksamiseen. Kulukorvaus on verotonta.

    Puhemiehellä, kuten muillakin kansanedustajilla, on oikeus käyttää maksutta edustajan tehtäviin liittyvillä matkoilla junaa, kotimaan reittilentoja ja kaukoliikenteen linja-autoja. Lisäksi hänellä on pääkaupunkiseudulla taksinkäyttöoikeus. Eduskunnan puhemiehellä on lisäksi käytössään virka-auto.” /wikipedia

    Rikas miäs jos oisin, mä toisilta leikkaisin ja lentelisin ilimasiksi heirän yllä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *