Kyllä niihin Vaasan tauti asioihin on selvä selityskin

Kun vähänkään miettii miksi juuri Vaasa no katsokaa mistä Suomessa on laiva reittejä pitäis huomata asioiden oikea kulku

No eihän Suomesta kovin montaa laivasatamaa ole mutta Vaasa on niistä yksi ja pidän suurena ihmeenä jos tauti olisikin vain Suomesta tullut

No toki on monia kaupunkeja jossa on satama rahti toimintaa varten mutta harvoinpa kontti tautia kantaa

Kyllä siihen asiaan tarvitaan sitten ihminen ja risteily väki voi tuoda sitä itse tietämättä

ja vaikka asia onkin  vakava alkaa ottaan nuppiin tää pelkkä kotona olo ilman että kävisi joku kylässä

No tosin  bensaa ei ole palanut kun murto osa normi kuukausiin verrattuna mutta vakuutus on silti sama samoin muut maksut

Mieli tekis sano rivo sana no olkoot ei se koronaa silti pois vie seommoro tepivaari Kirjoitti Teuvo Mast

Paistaminen ja ruuan käry.

Varsin usein törmää väitteeseen; en voi paistaa silakoita kun tulee silakankäryä. Väite on silkkaa taitamattomuutta.

Jos paistat, mitä hyvänsä, paistotekniikka tulee noudattaa tiettyä linjaa

Paistamisessa on perussääntö; öljyä ja kun se on kuumaa, sitten voita. Kun voi ruskistuu, voit alkaa paistamisen.

Aikanaan minulle kaksi huippukokkia opetti; voissa jos paistat, käryää, öljy/voi paistaessa ei käryä.

Kuuma öljy ja siihen voi; kuumaksikin voit päästää ja sittenkään paistotuote ei käryä; ruskistuu.

Vuosikymmenet olen tätä ohjetta noudattanut ja koskaan ei huushollissamme ole ollut ruuan käryä, paistoit sitten silakkaa, muikkua, pihviä jns.. . Tänään paistoin muikkupihvejä ruohosipuli/tilli/pekoni-täytteillä. Ei käristetyn hajusta tietoakaan, vaikka tapani on paistaa melko rapeiksi.

Useinkin poistun pikaisesti ulos kesken ruuanlaiton ja sisälle tullessani minkäänlaista käryä en koskaan havainnut ole; ruuan tuoksua tietenkin.

Artikkelikuvassa muikkufileitä ryyditettynä pekonilla.

 

Bernerin taksilaki pitää purkaa

Kun tuo Ministeri teki tuollasen torsolain niin se pitää purkaa koska siitä on haittaa niin kansalle kun myös taksareille

Oliko hänellä ns järki jäässä vai eikö viitsinyt käyttää edes sitä osaa joka oli hiukan sulana

Tuosta laista ei löydy ainuttakaan hyvä puolta ei vaikka katselis pullon kumarassa

Silloin kun ei mistään ole vaivaa eikä haittaa kaikki tuntuu menevän tosi hyvin ja velatkin tuntuu saavilta

Mutta seuraavana päivänä krapulassa ne viat onkin puolta suurempia kun mitä illalla oli ollutkaan  kun odottaa sitä taksia jota ei sitten  edes tulossa

Onko Suomessa oman  pään käyttö kieletty siltä tuo alkaa tuntumaan seommoro tepivaari Kirjoitti Teuvo Mast

En sano asioista näin

Monesta ajankohtaisesta olen kertonut ja kirjoitellut monin tavoin. Nyt kerron miten en niistä kirjoita. Ovelaa, eikö?

Tapahtui niinä päivinä…

Elokapina-liike pyrkii vastakkainasetteluun virkavallan ja muiden julkisten instituutioiden kanssa. Toiminta perustuu lain rikkomiseen ja kovin kärkkääseen retoriikkaan.
En kuitenkaan aio kutsua heitä ääriliikkeeksi, vaikka kovin moni niin tekee isommissakin medioissa.

Poliisi puolestaan saattoi töpätä ikävästi päätyessään paprikasumutteen käyttöön edellisten mielenosoituksen lopettamiseksi.
En kuitenkaan aio kutsua poliisia fasistiseksi, vaikka virhe olisi tapahtunutkin.

Moni vasemmistoa lähellä oleva taho on kärähtänyt asiattomista, väkivaltaisista puheista ja osoittanut tarpeettoman suurta hyväksyntää niin historian julmimmille diktaattoreille, kuin nykyajan väkivaltaisille mellakoitsijoillekin.
En kuitenkaan aio väittää koko puolueen olevan naimisissa äärijärjestöjen kanssa tai vastustavan ihmisoikeuksia, vaikka niin sanomalla somepöhinää saisikin.

Vastaavasti perussuomalaisilla on ollut vähän liian jykeviä aasinsiltoja toimijoihin, jotka lipsahtavat janan oikean reunan yli rasismissa, jopa väkivaltaisessa sellaisessa.
Tästä huolimatta en aio väittää perussuomalaisen puoleen olevan äärioikeistolainen tai naimisissa ääriryhmien kanssa, vaikka se kovin muodikasta olisikin.

Pääministerimme ja nykyhallituksemme on saanut kritiikkiä siitä, että sooloilevat, eivät vastaa kysymyksiin, eivätkä pidä auki normaaleja yhteistyökanavia yhteiskunnan muihin osiin.
Tästä huolimatta en nimeä Sanna Marinia diktaattoriksi tai hallitusta totalitaariseksi, vaikka jokunen niinkin katsoo parhaaksi sanoa.

Työmarkkinoilla on eripuraa ja vaatimukset paikallisesta sopimisesta herättävät närää ammattiyhdistysliikkeessä.
En silti väitä työnantajaliikkeen olevan orjakauppureita.

Ei minusta ole mihinkään.

Jos käyttäisin kärjekkäitä termejä jatkuvasti, saisin paljon näkyvyyttä…

.

.

.

…jolla en tekisi mitään. Ei se paranna maailmaa, ei se paranna minua, ei se paranna keskusteluilmapiiriä. Se voisi auttaa minuutin verran ketutukseen kun päästää höyryjä ulos, mutta kuntosali tai metsälenkki tepsii paljon paremmin ja auttaa pidemmän aikaa.

Joten miksi räyhätä?

Suomalainen ei usko muuten kuin halolla päähän

Marinin vika, kun kouluissa ja yliopistoissa opiskellaan vain opiskelemista ja bilettämistä

Marinin vika, kun kapakat ryypyttävät omavalvojansa sokeiksi

Marinin vika, kun vaivoin hankitut miljoonien maskien kumit eivät veny ihmisten naamoille, muut kumit kyllä

Marinin vika, kun kodit ja koulut eivät osaa kasvattaa kakaroita muuhun kuin kännykän räpläämiseen

Tilataan ja lahjoitetaan Marinille kansalaiskeräyksellä koivuhalkoja pitkät junalliset, sorvataan niistä koronakepit, maksetaan ne EU-tuilla ja palkataan Koivuniemen herrat hakkaamaan niillä järkeä suomalaisten päähän

Pannaan kaikki turistit testien sijasta Marinin koronasaunaan ja vihtomaan ne puhtaiksi ja  kupparit imemään pahat koronaveret viemäriin – eivät tule takaisin tänne koronapiiriä pilaamaan

Kyllä nyt lievästi sanottuna monia vi….ttaa, kun mikään järki ei mahdu suomalaisen kovaan  päähän ja, koska hallituksen kovimmilla jätkillä, Marinilla  ja Kiurulla ei ole lainsuojaamia aseita, kun lainsuojattomat rellestävät.

Kommarit taas kapinan takana Suomessa

 

 

Elokapina-taustayhdistyksen puheenjohtaja on  Suomen Kommunistisen Puolueen jäsen  nimeltä Minna Mentula. On taas punaisten alueelta eli Pirkanmaan vaalipiiristä.

Erittäin jännää on että sisäministeri sattuu olemaan äärivihreä (= kommunistit), olisiko niin että että joku tietää enemmän kuin moni muu ja kansaa sumutetaan nyt huolella.

Eilisessä ajankohtaisohjelmassa YLE (tuo Suomen Itar-Tass) haastatteli Ministeri Ohisaloa kohdellen häntä kuin parasta toveria…

Sattumaa, minä en usko sattumiin…

 

Aikooko LVM ampua suomalaisia jalkaan päästökaupalla?

”Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Päivi Antikainen kutsui tiistain tiedotustilaisuudessa päästökauppaa ”perälaudaksi”, jolla hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä saataisiin toteutettua.”

Suomen hallituksen taviotteet koskevat tietenkin suomalaisia.  Onko uskottavaa, että kiinalaiset, intialaiset, bangladeshilaiset, pakistanilaiset, australialaiset, brasilialaiset j.n.e. ovat mukana Suomen hallituksen aikeissa?

( On jokseenkin turha puhua kansainvälisistä sopimuksista, sopimukset ovat tehty rikottaviksi)

No, hallitukset menevät ja toiset tulevat tilalle ..

*********************************..*********************************************************************

https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä [ vuosi 2018]

**********************************************************************************************************

Suomalaisten osuus maapallon väestöstä on 0,073 prosenttia.

***********************************************************************************************************

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006660331.html

LVM:n muistio: Liikenteen päästökauppa olisi tehokkain päästövähennyskeino – polttoaineen hinta nousisi jopa 40 senttiä litralta

Muistiossa hahmotellaan, että bensan ja dieselin pumppuhinta olisi vuosikymmenen lopussa 1,9–2,1 euroa litralta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että arvioitu korotus pumppuhintoihin kuulostaa ”todella hurjalta”.

 

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/d99a3ae3-b7f9-49df-afd2-c8f2efd3dc1d/10829fc0-10da-4d71-bae5-4fd7b84a0d93/MUISTIO_20201006063145.PDF

Fossiilittoman liikenteen tiekartta; liikenteen päästöjen puolittaminen vuonna 2030 Koko lisäpäästövähennystarve = 1,55 milj. t CO2ekv.

”Potilas” aikoo palata Venäjälle

Putin odottaa ”potilaan” paluuta Venäjälle sormi liipasimella. Hän tietää että liipasimen painaminen tuottaisi hänelle ja hänen hallinnolleen erittäin suuria vaikeuksia – ehkä peruuttamattomia – mutta pidättäytyminen toisi välittömän henkilökohtaisen tuhon.

Venäjän kansalla on Putinin henkilöä suurempi ongelma – Venäjän kansa itse. Kansa nimenomaan haluaa autoritaarisen hallinnon ja diktaattorin. Siellä vallitsee voimakas itseymmärrys Venäjästä ”kolmantena Roomana” s.o. Bysantin perillisenä.

Nyky-Venäjääkin voisi tajuta paremmin jos tutustuisi tuhatvuotisen Bysantin valtakunnan historiaan pintaa (mm. Johannes Angelos yms.) syvemmin. Raakalaisuus siellä ei suinkaan entisestä lisääntynyt osmannien vallatessa maan, pikemminkin kokonaisuutena väheni. Bysanttiin tutustumista haluava törmää sellaiseen vaikeuteen että pätevää poliittista- ja kulttuurihistoriaa käsittelevää kirjallisuutta aiheesta on hämmästyttävän vähän, tuskin ollenkaan. Siis suomenkielisenä. Kirkoista, luostareista, ikoneista ja mosaiikeista tietoa kyllä löytyy.

Yksi valopilkku ilmastohihhuleiden ajamassa hysteriassa

https://www.is.fi/autot/art-2000006660021.html

”VTT: Jakeluvelvoitteen laajentaminen biokaasuun on merkittävin toimi liikenteen päästöjen puolittamiseksi”

Pitkästä aikaa jotain järkevää ideointia sen sijaan, että lisätään pakollisen liikkumisen rahastusta.

Sen sijaan kaikenlaiset ”asiantuntijat” kehittelevät kaikin voimin autoilun rahastusta ymmärtämättä mitenkään sitä, että ihmisillä ei ole todellakaan rahaa ostaa kymmenien tuhansien hintaisia sähköautoja tai uusia vähäpästöisiä autoja.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006659952.html

”Tavoitteisiin ei ole mahdollista päästä ilman että fossiilisten polttoaineiden hinnoittelua muutetaan. Polttoaineesta on toisin sanoen tehtävä nykyistä kalliimpaa, ja tehokkaimpia keinoja siihen ovat tieliikenteen päästökauppa ja polttoaineverotus.”

Suomen ilmastotavoitteet ovat Ruotsin jälkeen EU:n toiseksi kireimmät.

Mikä järki tällaisessa on, kun suuret saastuttajat jatavat käytännssä mitään tekemöttä?