Maataistelukone A-10 Suomessa ja Virossa

(Verkkouutiset)

Jenkkien ikivanha sotaratsu (rynnäkkökone) on viime päivinä harjoitellut sekä Suomessa Suomen puolustamista, että Virossa Viron puolustamista, Venäjän hyökkäyksiltä. Sanaa ikivanha käytin, koska kone on lentänyt ensilentonsa vuonna 1972.

Yllä kuvassa suomalainen Hornet ja kaksi USAn Kansalliskaartin (Suojeluskunta) A-10 Thunderboltia Suomen ilmatilassa.

Suomalaisesta vasemmistosta on kuulunut vastalauseita A-10 koneista Suomessa – olisihan se ihan kauheaa jos Thunderboltit tuhoaisivat Suomeen hyökkääviä Venäjän panssarivaunuja ja rynnäkköpanssarivaunuja.

Virossa 8 kpl A-10 Thunderboltia Marylandin Kansalliskaartista harjoitteli myös Saarenmaalla Viron puolustamista tukeutuen Kuressaaren lentokenttään. Viron Suojeluskunta (Eesti Kaitseliit) ja USAn Suojeluskunta (National Guard) harjoittelivat yhdessä.

Vaikka A-10 on ”ikivanha”, niin se on edelleen täysin käyttökelpoinen sotaratsu. Se kykenee lentämään hitaasti ja siksi ampumaan erittäin tarkasti mm. 30 mm Gatling-tyyppisellä kanuunallaan, jonka tulinopeus on 3900 laukausta minuutissa. Samalla se on kuitenkin itse melkoinen ”panssarivaunu” joka ei juuri hätkähdä muutamasta 23 mm tykin (mm. Sergei) osumasta.

6 kpl AGM-65 Maverick ilmasta maahan ohjusta ja kaksi Sidewinderia itsepuolustukseen  ovat yleinen ohjusaseistus A-kympissä. Raketteja, pommeja ja ohjuksia voi olla mukana 7260 kg.

Koneen suihkumoottorit on sijoitettu omalaatuisen näköisesti, jotta se voi toimia melkein millaiselta tienpätkältä hyvänsä. Hornethan vaatii, että tienpätkä on puhdistettu irtohiekasta ja kivistä, tai se imuroi ne moottoreihinsa.

25 vastausta artikkeliin “Maataistelukone A-10 Suomessa ja Virossa”

  1. Hawk -harjoitushävittäjistä saisi muuntelulla ihan päteviä maataistelukoneita.

  2. Timo, ei Hawkeja tarvitse edes muunnella – niitä voi käyttää rynnäköintiin ihan sellaisenaan.

    A-10 on kuitenkin siihen tehtävään suunniteltu ja myös panssaroitu, siten sitä ei saa niin helposti ammuttua alas kuin vaikkapa Hawkin.

    Hornetkin on monitoimikone, joka voi toimia sekä hävittäjänä, että rynnäkkökoneena. Hornetteja vaan on Suomella niin vähän, ettei niitä mielellään lähetä mitä hyvänsä kohdetta rynnäköimään.

  3. Juhani kenen mandaatilla ne ovat mm suomen ilma tilassa isäntä maa sopimuksen mukaanko ne täällä lentelee .
    No se ei kosketa suojeluskuntia eikä kansalliskaarteja .
    Eestin puolella voi lennellä jos niin haluaa . terv tepivaari

  4. USAn Suojeluskunnan A-10 Thunderboltit ovat Suomessa Suomen kutsumina vieraina harjoittelemassa Suomen puolustusta sitä päivää varten kun Venäjä taas hyökkää Suomen kimppuun yrittäen valloittaa koko Suomen.

    Mandaatin on antanut Suomen laillinen johto. Sen kiistäminen tarkoittaa kapinaa Suomen laillista johtoa vastaan.

  5. Siis ovat suomen ilma tilassa isäntä maa sopimuksella okei . terv tepivaari

  6. Suomen valtion antamaan en ole kiistänyt en ole minkään laista kapinaa kyllä sanonut enkä sellasta tee .
    Kysyinpä kenen mandaatilla ovat . no tuli selväksi että suomen valtion terv tepivaari

  7. Isäntämaasopimus on Suomen Eduskunnan hyväksymä puitesopimus, joka ei oikeuta esimerkiksi jenkkejä saapumaan Suomen alueelle ilman erillistä lupaa/kutsua.

    Tämän tason harjoitukset hyväksyy UTVA, jossa myös Tasavallan presidentti on mukana. Siis Tasavallan presidentti, Pääministeri, Ulkoministeri, Puolustusministeri, jne.

    Hyväksyminen tapahtuu Puolustusvoimain komentajan esityksestä.

    1. Asiakirjat ovat salaisia, joten niitä on turha kysyä. Kannattaa luottaa Suomen vapailla vaaleilla valitun demokraattisen johdon päätöksiin.

  8. No en muuten luota maan hallitukseen tällä hetkellä .
    Ja salaisia voivat olla ei ne minua edes kiinnosta sen enempiä ja hyvä asia sinänsä .
    Mutta kutsun lähetys pitäisi olla julkinen eikä salainen . terv tepivaari

  9. Harjoitus ei ole salainen, siitä on uutisoitu vapaasti ja se sitäpaitsi tapahtui Satakunnan Lennoston tukikohdasta käsin.

    Harjoiteltiin Suomen puolustamista – niin pitääkin harjoitella.

    Etukäteen ei kannata huudella, etteivät ryssän perseennuolijat tule häiritsemään harjoitusta.

  10. Kyllä pitää puolustaa ja joka suuntaan se on selviö .
    No en ole kenenkään perän nuolija etusijalla mulla on aina suomi ja sen puolustus muita autetaan tarpeen ja resurrsien mukaan .
    Millekkään muulle maalle en ole sotilas valaa tehnyt .
    Suomessa on toki venäjä mielisiä mutta kaikki ei sitä ole . terv tepivaari

  11. ”Onko tämä blogi tarkoitettu käytettäväksi vain älykännyköillä”

    Juhani, miten niin ja miksi kysyt. Tosin minä käytän hyvinkin paljon, mutta kyllä on hankalahko.
    Mahdoitkohan sen kuvat mitotukset suurentaa ennen julkaisua. Minä kerran ainakin sain kuvan koko sivun levyisenä, että toimiva ainakin on.

    1. Pentti, kopioin kuvan Verkkouutisista (kuten laitoin näkyviin). Sen koko oli 873×430 kuvapistettä. En käsitellyt kuvaa millään lailla vaan luin sen sellaisenaan Pirkan blogeihin, mutta se tuli ihan sinne ihan pienenä 300×148.

      Sama asia kun aikoinaan kopioin ison ja tarkan kartan, niin se tuli näkyviin pienenä.

      Minä olen netissä aina oikealla tietokoneella enkä yritäkään tihrustaa pikkuiselta näytöltä.

  12. Jatkan vielä blogikirjoitukseni perusteella vaikka asia ei kiinnostaisikaan.

    Kanuuna on pitkäputkinen tykki (kaliiberin kerrannaisina), joka ampuu pienillä korotuskulmilla melkein suoraan tähtäyspisteeseen – yleensä ammuksella on hyvin suuri lähtönopeus. Haupitsi taas puolestaan on lyhytputkinen tykki, joka ampuu yleensä suurilla korotuskulmilla kaaritulta ja siten ammuksen lähtönopeus on tietenkin pieni.

    A-10 tykki on nimenomaan kanuuna – suuri lähtönopeus ja siten hyvin suora lentorata, mahdollistaen tarkan osuman.

    Se on sitten taas ihan eri asia, että A-10 kanuuna on myös automaattilatauksella varustettu. Jos kuitenkin lukijan älykkyysosamäärä on lähelläkään normaalia niin hän asiayhteydestä ymmärtää ettei 3900 laukausta minuutissa ampuva lentokoneen kanuuna voi olla käsilatauksinen, vaan sen täytyy olla automaattikanuuna, vaikka sitä ei erikseen mainitakaan tyhmimpiä varten.

  13. Tulee mieleen tuosta jenkkien rynnäkkökoneesta saksalaisten muuan pilotti joka lensi kanssa hitaalla, pitkillä tykeillä varustetulla koneella ja teki sillä mielellään rynnäköitä maakohteita vastaan ja vähensi sillä panssareita yli 500 kpl verran vihollisen kalustoluettelosta.

  14. Niin Juha, kyseessä oli Hans-Ulrich Rudel – maailman menestyksekkäin sotilaslentäjä kautta aikojen. Eikä menestyksekkäämpää tule olemaan.

    2530 sotalentoa, tuhottu enemmän kuin 519 panssarivaunua, upotettu taistelulaiva, risteilijä ja hävittäjä, sekä 70 maihinnousuvenettä. Erilaisia maakulkuneuvoja tuhottu yli 800, jne, jne.

    Todella isänmaallinen ja sinnikäs lentäjä. Lensi vaikka Hitler kielsi lentämästä. Haavoittui vaikeasti useaan otteeseen, mutta velvollisuudentunto veti aina uudelleen sotalennoille.

    Oletan, ettei sellaista miestä enää ole olemassa eikä synnykään.

    1. Rudel lensi sodan loppuvaiheessa yhdellä jalalla….Ei puhettakaan että olisi jättänyt nousematta ju-87:aan…. vielä tappio sydämmessään lähti päin vihollista ja piti mahdollisuuksiaan ju-87:lla mitä tahansa vihollisen konetyyppiä vastaan hyvinä…

      1. Hitaalla ja syöksypommituksiin tehdyllä ju-87, ei Rudel pitänyt mahdollisuuksiaan mitä tahansa vihollisen konetyyppiä vastaan huonona… Kyllä täytyy sanoa että siinä oli yksi ässienässästä mitä koskaan on lentänyt…

        1. Jännä juttu, että Rudelin kouluttajat ja esimiehet pitivät tätä aluksi ihan toivottomana lentäjänä ja halusivat päästä hänestä eroon.

          Kun Rudel viimein pääsi lentämään sotalentoja, niin hänen silloinen esimiehensä joutui toteamaan että Rudel oli hänen paras lentäjänsä.

          Eikös Hans-Joachim Marseille ollut vastaava tapaus hävittäjälentäjänä? Ei uskottu tulevan lentäjää ollenkaan, mutta tuli loistava lentäjä.

          1. ”Afrikan tähti ” oli yksi maailman historian taitavin sotalentäjä. Siinä mielessä hän erosi Rudelista että hän ei tykännyt natseista ja Rudel oli loppuun asti aatteen miehiä. Molemmat herrat olivat kuitenkin omaa luokkaansa sotalennoilla ja molemmat taistelivat maansa puolesta vihollista vastaan ennennäkemättömällä tavalla.” Afrikan tähti” oli voittamaton ilmassa, hän hyppäsi koneesta kun moottori oli hajonnut ja kolhi itsensä peräsimeen ja putosi maahan avaamatta varjoa…

      2. Niin Juha, Rudel saavutti maataistelukoneillaan muistaakseni 9 ilmavoittoakin. Ihmemies kertakaikkiaan.

        Hän hallitsi koneensa täydellisesti.

        Illuun verrattuna oli sellainen ero, että hänet muistaakseni ammuttiin alas 30 kertaa. Illu Juutilaiseen ei tainneet vihollisen hävittäjät edes osua kertaakaan, alas ampumisesta puhumattakaan.

        1. Juutilaisen koneeseen ei tehnyt vihollinen koskaan yhtäkään reikää, jos en väärin muista. Muistelen Illun puhuneen että ; ”on ilo käydä yksin vihollisen 50 hävittäjää vastaan , niiden sekaan voi mennä ja mellastaa miten tahtoo”… paljon vaikeampaa on olla yksin 5 viholliskonetta vastaan..

  15. Yksi mielestäni merkittävä yhdistävä tekijä ässienassillä Saksasta ja Suomesta on ollut; kaikki ovat jotenkin vilkkaan puoleisia ja heidän olemuksensa on jotenkin nopeaa; ne pyörittelevät päätään puolelta toiselle ja havaitsevat koko ajan asioita.. filmeiltä ja videoilta näistä miehistä saa sen vaikutelman että ne katselevat koko ajan ympärilleen ja havaitsevat asioita nopesti ja kaikki ovat jotenkin leikkisiä ja hyvin huumorintajuisia… ainakin minulle on tullut semmoinen tunnelma kun on tullut katseltua näiden miesten haastatteluja.

Vastaa käyttäjälle Juha Porola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *