No niin, tulihan se sieltä oikea hybridiauto !

Tätä ideaa kauppasin jo kauan sitten Suomen sähköauton kehittäjille- ei kelvannut, mutta tässä se nyt on:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fordin-hybridissa-bensiinimoottori-syottaa-virtaa-sahkomoottorille-ja-ajoakulle/47970025-3905-456e-9602-bbec7132cee7?ref=iltalehti:8bf0&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=sisalto_kauppalehti_uutisnosto&_ga=2.4220467.1281332189.1570421860-1072395762.1538329365

10 vastausta artikkeliin “No niin, tulihan se sieltä oikea hybridiauto !”

  1. No, en minä tuota nyt miksikään ”läpimurroksi” kutsuisi. Siinähän kulutetaan 50 km:n jälkeen fossiilista bensiiniä tavallisen pikkuauton verran (valmistajan ilmoitus, harvoin realistinen).
    Niin kulutetaan mutta kovin vähän biokaasuautossakin. Kuitenkin biokaasuauto hyödyntää jätteitä, siis kierrättää, nykytermein ilmaistuna.
    Tuon saman Transitin olisi voinut ”keksiä” pelkästään biokaasulla toimivaksi sen lataamisen osalta. Silloin saatettaisiin puhua jo lähes ”läpimurrosta”. Tämä muutoin ei ole minun keksintöni.

  2. Biodiesel (100%) ei toimi talviolosuhteissa. Voidaan käyttää ainoastaan 10% biodieseliä; joten se ei energiapohjaltaan ole nykypäivän ratkaisu.
    Tulevaisuus voi tietenkin olla aivan toista.

  3. Ei ole läpimurto joo mutta aika kiva ajatus. Pakettiautoa olen kovasti harkinnut mutta pelkällä dinosauruksella pyörivää en haluaisi.

    1. Mikset harkitsi esim Fiat Doblo Maxi, 2hlö; kaasu, bensiini. Meillä on jo toinen tuommoinen meneillään, edellinen vain bensiinimalli ja ei voi kuin kiitellä tuota pikkupakua, kuitenkin tavaratilan pituus on 190 cm. Kätevä ja varsinkin kaasukäyttöisenä edullinen ajaa. Tampereella kun Gasumin asemiakin riittää, sekä Ruskolla hyvin pätevä Terragasin huolto/korjaamo.
      En ole päivääkään katunut kaasuautomme hankintaa, kaiken lisäksi Envorin (paikallinen) 80€ sopimuksella voimme tankata/kk lähes niin paljon kuin haluamme. No, Fiattiin ei nyt pysty edes tankaamaan/kuluttamaan läheskään maksimimäärää.

  4. General Motors EV1 hybrid 1998
    .
    The APU started automatically when the battery charge dropped below 40% and delivered 54 bhp (40 kW) of electrical power, sufficient to simultaneously sustain the EV1’s 80 mph top speed whilst returning the car’s 44 NiMH cells to (and maintain them at) a 50% charge level.

    APU (Auxiliary power unit )

    APU. Yksivaiheisen, yksiakselisen, kaasuturbiiniyksikkö, jossa on korkea pyörintänopeuksinen kestomagneettiroottorinen vaihtovirtageneraattori, valmistaja Williams International, joka painoi 100 kg, halkaisijaltaan 51 cm ja pituudeltaan 56 cm. Pyörintänopeus oli 100 000 – 140 000 rpm.

    ***
    https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

    EV1 series hybrid

    The series hybrid prototype had a gas turbine engine APU placed in the trunk. A single-stage, single-shaft, recuperated gas turbine unit with a high-speed permanent-magnet AC generator was provided by Williams International; it weighed 220 lb (100 kg), measured 20 in (51 cm) in diameter by 22 in (56 cm) long and was running between 100,000 and 140,000 rpm. The turbine could run on a number of high-octane alternative fuels, from octane-boosted gasoline to compressed natural gas.

    The APU started automatically when the battery charge dropped below 40% and delivered 54 bhp (40 kW) of electrical power, sufficient to simultaneously sustain the EV1’s 80 mph top speed whilst returning the car’s 44 NiMH cells to (and maintain them at) a 50% charge level.

    A fuel tank capacity of 6.5 US gal (24.6 L; 5.4 imp gal) and fuel economy of 60 mpg US (3.9 L/100 km; 72 mpg imp) to 100 mpg US (2.4 L/100 km; 120 mpg imp) in hybrid mode, depending on the driving conditions, allowed for a highway range of more than 390 mi (630 km). The car accelerated to 0–60 mph (0–97 km/h) in 9 seconds.
    There was also a research program[75] that powered the series hybrid Gen2 version from a Stirling engine-based generator. The program demonstrated the technical feasibility of such a drive train, but it was concluded that commercial viability was out of reach at that time.

  5. Who killed the electric car

    https://www.youtube.com/watch?v=0bWSe02UK-s

    Quien mató al coche electrico
    [ Tekstitys espanjaksi ]

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

    Who Killed the Electric Car? on vuonna 2006 valmistunut dokumenttielokuva, joka kertoo sähköautojen hetkellisestä ilmaantumisesta Yhdysvaltojen markkinoille 1990-luvun lopulla ja niiden katoamisesta 2000-luvun alussa. Se kuvaa erityisesti General Motorsin EV 1 -auton tarinan: sen julkistamisesta syntyneestä kohusta aina sen markkinoilta poisvetämistä seuranneeseen hiljaisuuteen. Elokuva pyrkii selvittämään, mikä rooli sähköautomarkkinoiden lopahtamisessa oli öljyteollisuudella, Yhdysvaltain hallituksella, akku-teknologian kehitysasteella, vetyautojen julkistamisella sekä tavallisilla kuluttajilla.
    Dokumentti lainaa rakenteessaan rikoselokuvaa: ensin näytetään ”murha”, sitten esitetään syylliset ja lopuksi luetaan tuomiot.

    ***
    Edellisestä viestistä:

    APU [Auxiliary Power] käynnistyi automaattisesti, kun akun varaus laski alle 40% ja tuotti 54 hevosvoimaa (40 kW) sähkötehoa, joka riittää ylläpitämään EV1: n 130 km/h huippunopeutta ja samanaikaisesti palauttamaan auton 44 NiMH-kennoa 50: n % lataustasoon.

    APU (Auxiliary Power Unit )

    APU. Yksivaiheisen, yksiakselisen, kaasuturbiiniyksikkö, jossa on korkea pyörintänopeuksinen kestomagneettiroottorinen vaihtovirtageneraattori, valmistaja Williams International, joka painoi 100 kg, halkaisijaltaan 51 cm ja pituudeltaan 56 cm. Pyörintänopeus oli 100 000 – 140 000 rpm.

    ***

    P.S.
    Vain osassa (pienessä ?) General Motors EV1 autoissa oli APU.

Vastaa käyttäjälle Kalle Pohjola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *